2 draads 230VAC ventilator langzamer laten draaien

Ik heb een versterker met 2 FANs voor 230 VAC die ik in een twee traps modus wil laten werken.

Kan je simpel weg een weerstand in serie zetten met de FAN zonder schade toe te brengen aan de FAN?

Bijvoorbeeld heb ik hier een Papst 230VAC 50Hz FAN met Ohmse weerstand van 900ohm. Doormiddel van een relais wil ik een weerstand kort kunnen sluiten die in serie staat met de FAN spanning om zo het toerental te kunnen schakelen naar maximaal vermogen.

Arco

Special Member

Condensator in serie is dan wat handiger...
Je kunt ook met de schakelaar omschakelen tussen serie en parallel. (in serie lopen ze op halve spanning)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 november 2020 19:13:54 schreef Arco:
Condensator in serie is dan wat handiger...
Je kunt ook met de schakelaar omschakelen tussen serie en parallel. (in serie lopen ze op halve spanning)

Een condensator met een relais kortsluiten is dat een goed idee?

Het is een mono opgebouwde stereo POWER JUMBO 1000, ik het een temp sens op beide blokken zodat de fan kan opsnellen van het verhitte blok.

Arco

Special Member

Condensator dan met serieweerstandje...
Beide fans in serie is natuurlijk het simpelst.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben je hier wat mee? Ventilator smoort de stroom van inschakeling

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 november 2020 19:42:17 schreef Arco:
Condensator dan met serieweerstandje...
Beide fans in serie is natuurlijk het simpelst.

Beide fans wil ik gescheiden houden.

Maar een soort snubber is denk ik wel de weg te gaan. Er zit nu al een snubber over het contact om de tik uit de audio te houden bij het inschakelen van de fan(s). Dus als ik de snubber groot genoeg maak dan heeft het een dubbele functie misschien :-)

@EricN: Ik heb geen wissel contact op mijn temp control helaas, het idee is wel goed.

Ik weet niks van AC fans, weet niet hoe het van binnen precies werkt.
Gewoon een spoel alleen? Geen C voor fase verschuiving iod?

Edit: met een 1uf C draait het ding harder dan zonder... Hmmm

Met alleen een 2K 3W weerstandje in serie draait de FAN langzamer en wordt minder heet dan een 1uf Ctje in serie met dezelfde 2K weerstand EN de fan. Iets te maken met EMK?

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 25 november 2020 20:59:52 (10%)

Sine

Moderator

Nee, met serieresonantie, het werkt met een C-tje ... maar bij dat punt moet je weg blijven ;)

Op 25 november 2020 21:13:54 schreef Sine:
Nee, met serieresonantie, het werkt met een C-tje ... maar bij dat punt moet je weg blijven ;)

Dus geen C in serie met de fan, maar wat dan wel? Er valt niet veel te regelen met een C, .220 is te weinig, .470 werkt als je de fan een slinger geeft, en 1uF draait de fan te hard voor mijn idee. Misschien een beetje tweaken.

PWM op een simpele versterker voeding lijkt me geen goede optie.

Zet de fans in serie en bij hoge temperatuur parallel.

Arco

Special Member

Zei ik ook al maar dat wil TS niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 november 2020 22:09:13 schreef Peter112:
Zet de fans in serie en bij hoge temperatuur parallel.

Had ik al vermeld, het zijn twee mono blokken met eigen tunnel koeling.

Ik wil de temperatuur control per kanaal gebruiken.

Ik vraag me af wat een serie schakeling doet. Ik zit te denken aan 24VDC fans die veel beter te regelen zijn, maar ik ga nog met Cs proberen met de 2 huidige 230VAC fans. Het zou zo veel makkelijker zijn in de huidige situatie.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 25 november 2020 22:19:21 (29%)

Kun je een weerstand kiezen die je wel past? Bv de 2k, is het toerental goed? Meer? Minder? Meet dan de spanning over de weerstand en bepaal het vermogen. Mss valt het met een simpele weerstand wel mee. In een inbouwhaard doen ze het ook altijd met een R gezien C's smelten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De fans met een relais schakelen tussen de 230 volt tap en de 110 volt tap van de voedingstrafo kan misschien ook.
Dan wordt er ook geen vermogen (warmte) verstookt.
Modelnummer van de amp?

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 25 november 2020 22:15:44 (25%)

Arco

Special Member

Apart regelen is weinig zinvol. In een normale stereoversterker worden beide kanalen uiteraard ongeveer even heet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 november 2020 22:28:19 schreef Arco:
Apart regelen is weinig zinvol. In een normale stereoversterker worden beide kanalen uiteraard ongeveer even heet...

Het zijn kennelijk twee monoblokken.

Ik weet niet of er een centertap is. Het is een POWER JUMBO 1000.

Ik kan spelen met condensatoren en weerstanden. Ik zit nu te spelen met een andere 230 fan dan die er in de versterker zit, gewoon of te bekijken wat het voor een effect heeft.

Het kortsluiten van een "snubber" voor deze toepassing op een 230AC fan geeft een grote vonk, dit gaat het relais niet lang leuk vinden.

Omdat de versterker dubbel mono in gebouwd met ook 2 power schakelaars wil ik het onafhankelijk van elkaar laten werken, je moet dus 1 kant kunnen aan zetten met al deze functies van dien.

Maar in een huiskamer setting wil ik geen luide fan noise maar wel de optie voor volledige koeling met de huidige 230AC fans. Die gaan echt los als ze aangaan.

Daarom overweeg ik ook 24VDC fans maar de maat is 12CM dus groot. Ik zit nu ook te denken aan 2 extra 24VDC fans die gewoon altijd draaien dan op laag volume om de airflow te behouden. Het is namelijk een gesloten 19" doos zonder ventilatie naar boven, allen van front to back.

Waarom denk je dat een serieweerstand kortsluiten met een relais meer vonken geeft dan een fan gewoon inschakelen met een relais?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
fatbeard

Honourable Member

... en het relais van de temperatuurregeling vervangen door een met een omschakelcontact?
Als alternatief het temperatuurregelingsrelais (3x woordwaarde) een hulprelais laten schakelen?
Of een spoel in serie?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Als je dc fans neemt, de Noctua HF-P12 redux-1300 (12VDC) is bijna geluidloos, kan rustig op volle kracht blijven draaien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaag maar eens zitten experimenteren.

Met twee 0.22uf 300VAC X2 C's parallel draait de fan mooi op laag toerental.
Over het relais kontakt de snubber laten zitten van 0.1uf - 120ohm.

Bedankt voor de adviezen.