E15 storing Siemens SD6P1S

Van de week had ik voor het eerst, na jaren gebruik, de befaamde E15 storing bij mijn Siemens vaatwasser, type SD6P1S.

Wat ik opvallend vond is dat de vaatwasser de avond daarvoor probleemloos gelopen had en de volgende middag, 16 uur later, ineens vanuit "uit" tot leven kwam met E15, knipperend waterstop lampje en pogingen tot pompen. De machine was niet uit te zetten of te resetten, anders dan stekker eruit.

Eerste verdachte was lekkage via de afdichting van de pompput op de onderkant van de kuip. Daar is een nieuwe afdichting voor te krijgen, dus veelvoorkomend probleem. Eerst maar eens gecheckt of de vier schroeven warmee de pomput vast zit misschien los waren. Drie zaten er vast en één kon ik een kwart slagje vaster trekken.

Het plintje aan de voorkant, onder, kreeg ik er niet snel genoeg af naar mijn zin. Na het lossen van de twee T20 schroeven bleef dat op zijn plaats en ik wilde niks kapottrekken.

Machine uitgebouwd en linker en rechter zijpaneel afgenomen, twee T20 schroeven aan de voorkant per paneel. Verder haken die dan los.

Plintje aan de voorkant nog eens bekeken. Na het lossen van de twee T20 schroeven zet je een mes onder de onderkant van het paneel en dan klikt dat los.

Achter het linker paneel zit het labyrinth en heb je nauwelijks/geen zicht op de bodem van de machine. Vanaf rechts en voor heb je een beperkt zicht. Het zit nogal volgebouwd. Duidelijk was wel dat er bruin/gelig water op de bodemplaat stond, zoals de storingsmelding al had aangegeven. Water weggehaald en gekeken of ik gekke dingen kon zien. Niks.

De machine het heetste programma met een schoonmaaktablet laten draaien en tijdens die twee uur regelmatig gekeken of ik een lekkage kon vinden. Niks.

De volgende dag de machine met vaat erin het hete programma weer laten draaien. Weer gecheckt op lekkage. Weer niks.

Doordat de machine onderin nogal volgebouwd zit is het erg lastig om alles te zien, maar ik ben er zeker van dat er geen grote lekkage is en sporen van een langdurige kleine lekkage (kalk, viezigheid, vet) kon ik ook niet vinden.

Het zou kunnen dat het lekt tussen de pompput en de kuipbodem, nét op dat éne plekje dat ik niet kan zien, maar dat zou wel heel toevallig zijn. Dat plekje zit niet op de plaats waar ik die schroef nog kon natrekken.

Ik heb dus niet kunnen achterhalen waar het water vandaan is gekomen en zal de machine weer inbouwen en zien hoe lang het duurt tot de storing terugkomt.

Er is overigens niet heel veel water nodig om de E15 storing te geven. De sensor (piepschuim vlotter) zit op het laagste punt en ik heb misschien een half kopje water van de bodem gehaald.

Tot zover dit verslag van een niet helemaal bevredigend verlopen actie.

klinkt meer als de circulatiepomp die gaar is, die E15 code komt doorgaans ook in de 2e minuut al. de circulatiepomp en afvoerpomp hebben dezelfde sturing schijnbaar, de circulatiepomp is door de lagers heen en loopt te zwaar, met de test na 1 minuut na aanzetten komt die error dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De storing kwam 16 uur na afloop van het laatste programma, dat normaal was doorlopen. Machine stond toen uit en kwam spontaan tot leven met die storingsmelding. Na het verwijderen van het water was de storingsmelding weg en heeft de machine twee keer zonder storing gedraaid. Lijkt me toch iets anders dan wat jij beschrijft.

je krijgt lekvocht van het condens in de machine, dat moet verpompt worden. evengoed zou ik me over een enkele melding van E15 nog niet zo druk maken, pas als die steeds terug komt is er meer aan de hand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman circulatiepomp en afvoerpomp zijn E24
E15 is enkel water onderbak.

Bij die toestellen durft het op verschillende plekken soms lekken, als je niets ziet en de bak is leeg is er geen probleem. moest dit terugkeren langs voorkant/rechts kijken naar onderkans circulatiepomp of die niet lekt, mogelijks die 2 rubbers aan labyrinth die soms heel weinig lekken,...

Pompentop lekt ook vaak door kromtrekken...

ah was wat smd zegt vergeten, ja daar heb heb je eig nog meeste kans dat hij lekt bij sommige series

Is dit ding (foto is van een oudere pot maar is zelfde princiepe)
aan die naad tussen plastiek en inox duft het soms lekken, zie je meestal rondom overal sporen van buil/lekken, moet dan een rubber dichting tussen
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/107643_siemens_sn54521_1.jpg

Hartelijk dank voor de tips en het meedenken. De machine heeft inmiddels weer een vaat gedraaid en ik kan nog steeds nergens lekkage ontdekken. Frustrerend, want het water moet érgens vandaan gekomen zijn, maar het is niet anders.

Ik heb de vaatwasser weer terug ingebouwd en merk vanzelf wel wanneer de storing terugkomt. Het is in ieder geval geen gevaarlijke storing: dat vlottertje op de bodemplaat is vrij gevoelig en schakelt de zaak af lang voordat de keuken onderloopt.

Draai eerst de 4 schroeven aan onder filter, vaak dat probleem al erg veel opgelost is. Anders Of modificatie kit bestellen OF nieuwe pompentop..

Gisterenavond het halve huis in het donker wegens getripte aandlekschakelaar. In een halve minuut was ik bij de groepenkast, aardlekschakelaar weer ingeschakeld en tot mijn verbazing bleef die gewoon in.

Tijdens het gebeuren was de vaatwasser bezig een 70 graden programma af te werken. Door het uitvallen van de aardlek was die daar mee gestopt. Na het inschakelen van de aardlek ging ook de vaatwasser weer door. Enkele minuten voor einde programma gaf de vaatwasser E04 storing. Vaatwasser met de uit-knop uitgezet en na enkele mimuten weer aan: geen E04 melding meer.

Vandaag de plint onderaan de machine afgenomen en de bodemplaat was weer nat, maar (nog) geen E15 storing. Bodemplaat drooggemaakt en de machine een programma laten draaien. Ging probleemloos en het water werd ook normaal opgewarmd. Ook een tweede programma werd zonder problemen afgewerkt.

Ik heb vandaag best wel wat tijd doorgebracht, plat op mijn buik voor de machine, om met een zaklamp te zien waar het lekt, maar ik zie geen druppel water, althans op de plekken die ik kan zien.

Het moet een klein lek zijn. Dit is de derde keer (eerste keer was in januari) dat ik de bodemplaat heb moeten dweilen, dus het duurt enkele maanden om voldoende water te lekken om tot problemen te leiden. En dit is de eerste keer dat de aardlek eruit vliegt en ik E04 zie en geen E15.

Denk dat ik toch maar zo'n modificatieset voor de afdichting van de pomppot aanschaf (Siemens nr 12005744 voor SN56M555EU/32) hoewel ik eigenlijk liever niet op goed geluk onderdelen vervang. Maar statistisch gezien is dit de grootste kanshebber, denk ik.

Een E15 lek komt meestal voort van veel op 70 graden te wassen. De watercollector (sump, ding waar filter in vast schroeft) vervormt en water komt er aan de dichting door. In het begin subtiel en dus niet elke was. Het springen van de diff komt meestal door de wasmotor die met zijn verwarmingselement (1 onderdeel) in het water ligt te zwemmen. Maar in het E04 geval zit je met een zeolit, gefeliciteerd. Alles vervangen dus. Zeoliet reservoir. Zeoliet heater (haardroger geval). Diching zeolietkap. Sumpdichting. Mss nog wat kuipdichtingen bij uiteenhalen... Bagger. Veel werk en kosten dus. Het feit dat de diff springt en de E04 wijst er op dat de zeoliet korrels water gehad hebben en daar deze niet tegen water kunnen moet je gans de bak vervangen. Hoe oud is hij? Jonger dan 4j? Meestal krijg je dan nog tussenkomst op wisselstukken als een erkende verdeler dit werkje doet. Uw verkoper/winkel dus.
De oorzaak is soms schuim dus als je de oorzaak niet aanpakt dan gaat de gans boel na veel onkosten terug naar de maan. Veel succes...
PS, hopelijk heeft je motor/verwarming geen schade opgelopen. Als je dan toch aan het vervangen bent... ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik had zelfs nog nooit van een droogsysteem met Zeolith gehoord en denk niet dat een SN56M555EU/32 dat heeft.

Idd. Ik heb de docs er bij gehaald. Geen zeoliet. Dat is al goed. Maar e04 bestaat enkel voor zeoliet. Zie screenshot van jouw machine.
Edit: hopelijk was de e04 tijdelijk door verwarring in de print door verliezen in het toestel (water op onderdelen, weerstand...).
Als er echt geen lekkage is dan kan het ook nog altijd van de deurgoot komen. Als je onder de deur kijkt zie je in het midden een wit plastic stukje dat van de deur naar de kuip gaat. Je kan dit bv tijdelijk wegnemen. Dan komt lekwater van de deur op de grond voor de machine terecht en niet in de machine. De deurgoot kan lekken omdat de onderste rubber vd deur bv vervormt is. Of omdat er een sproeiarm geblokkeerd geweest is door een mes of ander voorwerp en het water toevallig in de hoek of drg is blijven spuiten. Of omdat er schuimvorming geweest is. Allemaal dingen die de "soms" in je verhaal kunnen verklaren.
Waar ik deze machines het meest zie lekken en mss aandachtspunten in je zoektocht:
1. Linkse kant zit naar achter toe een inlaatopening vh zijkantlabyrint naar de kuip. Deze rubber lekt soms.
2. Linkse zijkant zit onderaan de kuip een klein waterinlaatje naar de kuip toe. Durft ook lekken.
3. Minuscule gaatje in de inox. Meestal rond de zoutstop. Maar die lekken normaal elke was.
4. Sumpdichting. Die je zelf reeds vernoemde. Als je goed tss kuip en dichting kijkt onderaan van voor dan zie je meestal wat vetzakkerij er tussenuit komen. Niet veel, subtiel. Deze dichting lekt ook niet elke vaat.

Normaal als de diff springt is de motor (verwarmingselement) om zeep dus hou rekening met uitgesteld overlijden hier van.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meestal is de lekkage al grotendeels op te lossen door de twee torx schroeven in de plastic rooster achter filter aan te draaien, meestal zelfs wel 2 slagen!! Als dat niet afdoende is, dan de ring bestellen ICM dat plastic roostertje achter filter, die is meestal krom getrokken.. Is een hopeloos patent van Bosch en hebben ze later opgelost door standaard soepel siliconen rubber te gebruiken

Na een stuk of zeven wasjes op ons normale programma, Auto 45-65 graden, bleef de bodemplaat droog. Vanavond heb ik het 70 graden programma als test eens laten lopen en had prompt een natte bodemplaat. Omdat we dat programma zo zelden gebruiken verklaart dat waarom het maanden kon duren voor het probleem weer optrad.

Het linkerdeel van de bodemplaat was nat en het leek vooral links achterin het ergst. Of dat betekent dat daar het lek moet zitten, of dat dit het laagste punt is, dat weet ik nog niet.

Het komt met zekerheid niet via een lekkend deurrubber en met vrijwel zekerheid niet via de pomppot afdichting.

Machine uitbouwen dus en ik ben blij dat ik het probleem nu kan reproduceren.

Wat ook nog lekt soms is de labyrinth ontluchting aan binnenzijde en water toevoer vanuit labyrinth, beide links in vaatwasser... Dus dat kan ook nog!!
Yep, meeste dat het wel de pompentop afdichting is, want bij 70 Gr trekt roostertje krommer dan normaal. Water lekt aan 1 punt naar beneden, zit een afvoerpuntje net boven net boven hittepomp..

Weet er toevallig iemand wat bij deze Siemens machine de voor lekkage relevante verschillen zijn tussen het Auto en het 70 graden programma? De temperatuur is hoger en de programmaduur wat korter bij het 70 graden programma, maar wordt er bijvoorbeeld ook meer water genomen of op een hogere druk gewassen?

Het afvoerpuntje waar @smd het over heeft had ik gisteren ook gespot. Er zat een fractie van een druppel water in, maar daar is die plas water niet uitgekomen. Mogelijk dat die pakking op 70 graden een beetje zweet, maar meer niet. Ik heb de bewuste schroeven al eens eerder nagetrokken.

[Bericht gewijzigd door Kilian op woensdag 2 december 2020 20:43:51 (32%)

Nee, waterstand is altijd hetzelfde door alle programma's heen. Ook geen extra kleppen oID wat gebruikt word. Maar wel kromtrekken van kunststof.. Als je de pakking plaatst ( Eigenlijk siliconen slangetje) zou ik ook de plastic rooster vervangen.. Dit is echt de oorzaak!

Je kan ook de vier schroeven losmaken en de filterpot wat naar beneden duwen. Vervolgens wat reinigen en droogblazen met een fohn. Dan spuit je er wat sanitaire kit tussen. 100% dicht.

Zou ik niet doen, rdonne: is een goedkope oplossing een normale siliconen is niet bestand tegen chemicalien die in de zeep zitten, brokkelt vrij snel weg. Rubber modkitje is niet zo duur..

Ik heb nog geen gelegenheid gehad me nader in het probleem te verdiepen, maar dat komt nog wel. De eenvoudigste oplossing kwam eigenlijk van mijn vrouw: Niet meer op 70 graden wassen, want dat doen we toch al nauwelijks. Op het auto programma blijft het inderdaad droog.

Vreemd, Auto programma gaat bij vervuiling ook naar 70 Graden...

Als 70 graden bij het Auto programma gehaald wordt, dan doet 'ie dat stiekum. Bij de keuzeknop voor dat programma staat Auto 45-65 graden. Inmiddels 5 afwassen op het Auto programma gedraaid en de bodemplaat blijft kurkdroog. Ik heb de plint onderaan er nog steeds af en check tijdens en na elke vaatwas.

Dan doen jullie de vaat er redelijk vrij van vet in, dan gaat machine niet naar 70 graden toe...

Vet is een vijand van alle rubbers in de machine.