NTC opgave

RAAF12

Golden Member

OT
Ze zitten overal, niet per se langs de autosnelwegen. Ook in de diverse buitenlanden zijn ze actief. Wellicht wat minder nu in Coronatijd :-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Place
/OT

Op 3 december 2020 19:18:54 schreef High met Henk:
@jan: neem dit advies ter harte van een oude rot, met docent en praktijk ervaring:

Een achterstand nu oplopen in je vakgebied haal je bijna nooit meer volledig in.

Zelfs in deze tijd krijg ik meer vragen dan ooit om mensen te helpen met mijn opgedane kennis.

Morgen een auto nakijken, een maritieme automatisering begeleiden, een paard trainen en software reviewen.
Allemaal dingen waar ik les in heb gehad.

Paardrijden ben ik 24 jaar geleden mee gestopt.. wel geleerd, nu toch weer handig

Software had ik in opleiding hekel aan... Toch handig dat ik niet versloft heb.

Mijn opleiding is in electronica, geen maritieme automatisering. Maar kreeg plc's en aandrijftechniek en energietechniek wel mee. Verdomd handig nu

Okee voertuig techniek heb ik mezelf aangeleerd, net als lassen, draaien en frezen...

Elke oud leerling die ik nu spreek heeft het altijd alleen over leuke dingen en dingen waarvan ze nu spijt hebben dat ze er toen te weinig aan deden!!

Bedankt voor je woorden, toch goed om te horen dat het toch altijd handig is. Maar ik heb er zo ontzettende moeite mee met mechatronica, dat ik het de hele tijd met tegenzin doe. Maar ik ga doorzetten om het toch te proberen

High met Henk

Special Member

ALs je hulp nodig hebt: ik wil je best helpen met begrijpen.

En dat zijn er velen hier, maar probeer zelf ook te begrijpen wat je doet.

Ik heb lesgegeven in Mechatronica, Elektro en stuk WTB...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

[msage="2220174","quote"]Op 3 december 2020 18:54:54 schreef jandemolen[/message]:
[...]

Als je iemand niet wilt helpen, hoef je hem niet af te kraken.
Je moeder zou trots op je zijn, beetje azijn zeiken op een student. Maar goed reflecteert op hoe je leven is. Ik ben blij dat hier wel mensen zijn die WEL iemand willen helpen die hulp nodig heeft ongeacht de reden.

Tja, als je niets wil leren en voorbeelden van je tekortkomingen als afzeiken interpreteert, dan wens ik je nog veel succes.......
Een sollicitatiebrief zonder fouten dwingt bij een toekomstige werkgever ook meer respect af.

EricP

mét CE

Hulp is helemaal geen probleem, Jan.
Maar het is hier geen huiswerkservice. Kom op tijd (4 dagen voor het af moet is in mijn beleving 'laat', zo je wilt 'te laat'). Laat eens zien wat je zelf al verzonnen hebt. Dan is er altijd wel iemand die je ff met je neus de goede kant op zet. Maar wel zelf kruipen. Dat gaat echt niemand voor je doen...

Voor wat betreft 'doen met tegenzin'... Ja, dat ken ik maar al te goed. Ik heb dat met talen. Met Frans is het nooit meer goed gekomen. Duits en Engels doe ik nu vloeiend. Duits schrijven... vergeet het. Toch beter op moeten letten op school... nu moet ik het elke keer laten corrigeren door iemand die 'native' Duits is. Waarom ik het wel spreek? Nou eh... de mensen met wie je moet werken spreken geen Nederlands. Dus beginnen met handen en voeten. En in het weekend tijd doorbrengen met een vocabulaire boek. De mensen met wie je werkt merken dat je moeite doet. Zo nu en dan corrigeren ze je en leggen uit hoe je iets in hun taal gebruikt (dat met zee en meer heeft die Duitser nooit begrepen :) ) Leuk? Nee nog steeds niet. Ik heb geen talenknobbel. Maar nu wel verrekte handig! Fietsbanden plakken vind ik ook niet leuk. Maar ja, soms moet je (voor lopen ben ik te lui).

Gonio... ik vond het nooit leuk. Tot je wat met electronica of mechanica gaat doen. Ik doe er te weinig mee (dus het is op de kleine stukjes die ik vaak gebruik na wat stoffig). Maar hey... toen ik heeeeel lang geleden gewoon uit interesse eens wat aan 3-fase dingetjes ging rekenen... kwam het goed te pas en was ook al snel het 'ah-ha moment'.

Ik geloof dat ik iets meer 'autodidact' ben dan Sven (HmH). Meer het idee dat wanneer ik ergens mee aan de gang moet en het niet snap (en toch interessant genoeg vind... de tijd om me in alles te verdiepen ontbreekt...) dat ik moeite ga doen om het wel te begrijpen. DAN is het opeens niet moeilijk meer.

Heus, met dingen in een formule rammen kom je helemaal nergens. Je weerstandjes uit een ander topic... meer dan rekenen met verhoudingen is het niet. Dat kom je nu bij weerstandjes tegen. Maar een 'wip' is feitelijk niets anders (dan zit je in de werktuigbouw hoek). Maar ook in de financiële wereld komt je het tegen. En maritiem ook nog een keer. En vast nog op heel veel plekken die ik nu ff niet verzin.

Voor *deze* NTC weet ik het ook ff niet zo goed - ik kom ook ff niet aan het antwoord wat het lijkt te moeten zijn (al zit ik hier met een of andere muis-bediend stuk ellende te spelen... kan ook dat ik wat verkeerd doe).
*Mijn* oplossing zou zijn... (naast een fatsoenlijke rekenmachine pakken :) ) om eens een paar datasheets van NTCs te downloaden (tip: Farnell heeft best een hoop van die zooi en van bijna alles staat wel een datasheet online. Die kun je ook downloaden als je geen klant bent). De rekenmethode is redelijk 'generiek'. In die datasheet staat wellicht een rekenvoorbeeld. En ja, dat kost tijd. Nee, ik ga het niet voor je doen.
Je neus de goede kant op. Zelf kruipen...

(en eh... je zult ook niet de eerste zijn die een fout in de antwoorden van de docent vindt hoor! Best grappig als je dan wat achtergrond informatie hebt en gewoon uit kunt leggen waarom jouw methode klopt. Heb je het goed? Krijg je vast een schouderklopje. Zit je er toch naast? Dan heb je in elk geval veel geleerd en een beetje docent legt je uit op welk detail je mis zit).

@RAAF12: blijkbaar bestaat dat nog... Ergens in de vorige eeuw verbannen. Waardeloos, zo'n autoincorrect :+

Lucky Luke

Golden Member

292 graden Kkelvin, is dat niet gewoon "ongeveer kamertemperatuur" ?

(Ik heb niet onthouden dat het absolute nulpunt bij -273.15 celsius ligt, en mijn binas ligt op 3 meter lopen, dus ik laat het omzetten door een zoekmachine: gooi "40.5 foot in mm" in je favo zoekmachine als je zo'n omzetting eens wilt proberen)

Goed. Dan in die formule prikken. Komt iets van 30 mili-ohm uit, wat ik een gekke waarde vindt omdat ik 10k en 100k NTC's gewend ben maar een T0 van 40 mili-ohm maakt het geloofwaardiger.

(En nee, "ongeveer 30 mili-ohm" gaat die software niet snappen, dus je zult het zelf moeten doen, maar het is doodeenvoudig)

EDIT@BFM: Dank! Ik ben dus duidelijk geen natuurkundige :+ En het is inderdaad iets te koud, er mag een graadje bij, eventueel 2. Orde van grootte nog steeds correct - ik lèèr wel eens iets van een natuurkundige. Mag je nog blij zijn dat ik niet naast astrofysici zit - "Pi is ongeveer 4, dat rekent lekker makkelijk".)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

292 graden Kelvin

Tegen u durf ik wel eens mierenneuken, Luke, neem dat maar voor een compliment.

xxx graden Kelvin is kromme terminologie, net zoiets als yyy meters lengte.

Correct is
xxx Kelvin (of is het "kelvin", zonder hoofdletter?)
yyy meter

Dat gezegd zijnde: 292 Kelvin is maar zeer matige kamertemperatuur, dan duikel je al eens een trui op. Mijn laatste partner verkoos 295 of meer, dan schoot ze al eens iets uit...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik volg een design opleiding en ga dit dus allemaal niet gebruiken, ik doe me best om sommige dingen te leren van mechatronica. Ik heb ook nog andere vakken waar ik genoeg voor moet doen waarin ik wel moet afstuderen. dit zijn opdrachten die ik moet afronden.

Tja iets dergelijks geld voor de meesten van ons hier. We hebben allemaal gestudeerd of naar school geweest zo je wilt. En hebben allemaal de vraag gehad: Waarom leer ik deze onzin??

Ik vond vreemde talen leren een drama. Engels vond ik wel logisch maar Frans en Duits? Ik wilde geen werktuigbouw maar elektronica omdat je dan niet in een vieze oliebende met zware tandwielen hoeft te knutselen. natuurkunde en wiskunde vond ik heel erg moeilijk maar wel belangrijk. Heb daar ook heel hard voor moeten werken. En ik ben ook wel eens veel te laat aan iets begonnen.

En dan sta je jaren later als enige elektronica deskundige in een vreemde Afrikaanse woestijn dieselmotoren te repareren en massflowmeters in te regelen! Omdat je de enige in de omgeving bent die dat kan. En het moet lukken omdat het slagen van een project met een waarde van 100 miljoen daar van af hangt.

Ook een keer een project gehad waar uit onkunde alle temperatuurzenders ontregeld waren. Die moet je dan weer goed zien te krijgen. En je hebt alleen een voltmeter, geen referentie meters niets. Ook geen collega's dichtbij. Je bent al blij met elke dag fatsoenlijk eten en een redelijke slaapplaats. Hoe doe je dat dan?

Dan is ineens al die zinloze maar moeizaam verworven kennis heel erg nuttig.

Sorry, maar ik denk dat als je maandag examen wilt doen in een vak waarvan je nu op een niveau ligt als jij hier demonstreert, het examen nu al als een verloren zaak kan worden beschouwd. Haal je het wel door van te voren de antwoorden uit je hoofd te leren waarbij je de stof dus niet begrijpt dan wordt je zoals sommige stagiaires bij mij die niet eens weerstandswaarde kunnen uitrekenen en niet begrijpen waarom een ledje van drie volt op een voeding van 3 volt steeds stuk gaat.

EricP

mét CE

Grmbl... zoiets stond er hier vanmiddag ook. Maar... ervaring zegt 'kan niet waar zijn' (voor enig praktisch nut). Tenzij het natuurlijk een puur hypothetisch verhaal is...

Omdat je de enige in de omgeving bent die dat kan.

Oh, daar ben jij dus ook wel eens voor gestraft :+

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 december 2020 21:25:33 schreef ohm pi:
[...]Mee eens

Dito, maar zo geven we het wel weg hè. Nou moet floppy ook een deel van de studiepunten/pizza/etc. krijgen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 december 2020 20:52:47 schreef big_fat_mama:
[...] mierenneuken,[...]

xxx Kelvin (of is het "kelvin", zonder hoofdletter?)

Als je gaat miereneuken, moet je het wel zelf goed doen, toch? Het schijnt dat al die eenheden als je ze voluit schrijft met een kleine letter moeten. dus Kelvin heeft ooit bedacht dat 292 kelvin... Die eerste is dus mijnheer Kelvin met een hoofdletter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Op 3 december 2020 21:37:06 schreef EricP:
[...]Oh, daar ben jij dus ook wel eens voor gestraft :+

Ik denk dat het gros van de bezoekers dat wel heeft.
Ik heb het dilemma dat ik in mijn huidige rol eigenlijk alleen adviserend en inspecterend ben. Echter als ik voor alles een service monteur in moet huren..... Wordt HEEL erg duur voor mijn baas.

Als summum had ik vorig jaar een overhaalde generator en diesel aan boord staan. (spul was compleet kapot gelopen: overal lagen de lagers eruit: kon vliegwiel liften met hefboom)
Dan heb je een hoofdmachinist die dat spulletje moet opbouwen.. Voor het elektrische deel had ik dus een elektromonteur...
Alles met 4 man op zijn plek gezet (klein setje, luchtgekoeld)
Ik heb zelf maar de generator aan de motor geschroefd (boutjes in borgmiddel wat de hoofdmachinist niet snapte). Toen het gros op zijn plek stond (om 10.00 begonnen, om 13.00 stond alles en was al in hoofdlijn opgebouwd). Tegen hoofdmachinist gezegd dat hij de rest moest doen...
toen ik de dag erop om 18.00 aan boord kwam zat een deel erop en daarvan zat de helft verkeerd... (hij had alarm sensoren gemonteerd, alternator, startmotor en uitlaatspruitstuk, de diesel leidingen moest ik aangeven dat hij die over moest zetten (dubbelwandig versus enkelwandig)

Enfin plant manager gemaild met volgende tekst:

Even voor jouw informatie: Ik ben op dit moment bezig aan de generatorset van ***.. De engineers zijn nu 2 dagen bezig geweest waarvan 2 uur met plaatsen met ons.
Wij hebben de gen tegen de diesel gezet en aangesloten.
Dat was gisteren rond 13.00 klaar. Sinds die tijd zijn alleen diesel leidingen, uitlaat, startmotor, startrelais, brandstoffilters, shutdownsensoren en governor gedaan en is kabelboom gelegd.

Even ter info. In mijn eentje had ik het blokje gisteren avond lopend gehad... En alles vanochtend kunnen testen..

Neem dus nu ook de volle verantwoording voor de diesel

Enfin: om 21.00 was blokje netjes klaar om te starten...
En de chief engineer heb ik niet gezien die avond nadat hij met zijn kwaaie kop weg liep...

Is ook de laatste keer dat we die chief aan boord hadden..

Edit:
Dit is klein bootje: 54 m en ca 850 kW. Wel onder klasse

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Echter als ik voor alles een service monteur in moet huren..... Wordt HEEL erg duur voor mijn baas.

Zeker als de ingehuurde 'gecertificeerd' enzo is en er een zooitje van maakt - dat is meestal het stadium waarin ik op mag draven...

een hoofdmachinist

Die bootjes varen onder klasse he? Ze hebben daar best wel wat vermogen aan boord he? Dan heeft die 'hoofdmachinist' vast wel een 'certificaat' van de Roverheid he?

toen ik de dag erop om 18.00 aan boord kwam zat een deel erop en daarvan zat de helft verkeerd...

Die dus.

En de chief engineer heb ik niet gezien die avond nadat hij met zijn kwaaie kop weg liep...

Dat mag. Loopt-ie ook niet meer in de weg. Je werk niet op de rit krijgen... Tsja... Jammerrrrrrrrrrr.

Even terug naar de NTC - daar begon het over.
Is die opgave nog ergens kompleet te zien? Normaal hebben grootheden een eenheid. Als ze R0 nou eens in kΩ geven... Dan scheelt dat een factor 1000. Dan wordt het opeens iets reëler...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Reëler voor zo'n klein elektronica-NTC'tje, maar niet voor een starterweerstand.
De opgave staat in de startpost: R0 = 0,040 ohm. Zelf zou ik dat 40 mΩ noemen, maar de tekenaar heeft blijkbaar juist gekissebis over prefixen willen voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 december 2020 19:59:52 schreef RAAF12:
MS Office Word doet dat allemaal zelf. https://support.microsoft.com/nl-nl/office/spelling-en-grammatica-cont…

Op een kale Windows 10 bak heb je alleen spellingscontrole.

Spellingcontrole is mooi, maar verbuigingen van werkwoorden komen er maar bekaaid af.
Het bewijs daarvan als voorbeeld is, dat op veel fora, ook bij CO, er geen verschil meer lijkt te bestaan tussen het gebruik van een "d" of een "t" aan het eind van een werkwoord.
Spelling controle haalt die er niet uit.
Het gebruik van leestekens etc. is helemaal uitstervend.......

EricP

mét CE

De opgave staat in de startpost

Je hebt gelijk. En een 'k' is ook niet een dusdanig spannend symbool dat die door verschil in characterset opgevreten wordt...

@HmH: is het niet vanaf 750kW ofzo dat je een 'echte' engineer nodig hebt? (zo even uit mijn hoofd... gelukkig ken ik niet alle regeltjes van voor naar achter en terug). Onder NL vlag dan... Geen idee hoe een andere bananenrepubliek daar tegenaan kijkt...

Op 4 december 2020 12:23:59 schreef buzzy:
Spelling controle haalt die er niet uit.

Spellingcontrole kijkt alleen maar of een woord voorkomt in zijn eigen lijstje en kijkt al helemaal niet naar het zinsverband.
Voorbeeld: word, wort en wordt worden allemaal goedgekeurd want staan in de woordenlijst.

Wat de schrijfwijze van eenheden betreft: voluit schrijf je kelvin met kleine letter, afgekort K met hoofdletter. Geldt ook voor volt, ampere, watt. Afgekort: V, A, W.
Deze regel gaat overigens alleen op voor eenheden die zijn afgeleid van persoonsnamen.

RAAF12

Golden Member

En de kleine k in kHz dat is ook een leuke, op Tweakers wordt voluit milli/kBps/Gbps GB/s ect. ect door elkaar heen gebruikt, of millihertzen ect.
Ik leg vriendelijk uit dat de speed van een verbinding wordt uitgedrukt in bps maar men gaat geheel zijn/haar eigen weg. Soms lopen er ook NL en USA vertalingen door elkaar heen.

Het gebruik van leestekens etc. is helemaal uitstervend.......

Staat in de FAQ maar er wordt niet op gelet door de heren moderators. Elke klik op de site is er een en dat vertaalt zich in een hogere pageranking. Dat is goed voor de site als geheel. Meer advertentie inkomsten en meer lol voor de leden. Zonder een paar leuke sites is het in Coronatijd toch wat sobertjes. Maar het weer iets OT. Terug naar de NTC.

@jandemolen Just curious, wat voor calculator gebruik je daar? Ziet goed uit! Ik gebruik de Windows rekenmachine, werkt ook mooi.

Maar ik ga doorzetten om het toch te proberen

Dat zei ik ook maar proberen is niet genoeg. Ik werd daar in mijn jeugd op gecorrigeerd. Niet 'proberen' maar DOEN.

In mijn ouwe geboorteplaats Rotterdam zeggen ze: niet lullen maar poetsen.

Anoniem

In heel deze discussie gespreid over een 5tal topics lijkt me nog één belangrijke vraag onbeantwoord.

Welke opleiding volgt Jandemolen precies en op welk niveau? LTS, HTS??

Wat moeten we verstaan onder design opleiding?

Als het is om modekledij te ontwerpen is dat vak idd bijzaak.
Gaat het om een technische opleiding waarbij de leerling later machinebesturingen wil ontwerpen lijkt het me een essentieel en onmisbaar onderdeel dat hij gewoon naast zich neerlegt..
Dan zou hij zich juist dààrop moeten toeleggen. Zeker als hij het moeilijk vindt. En niet vlak voor de examens vaststellen dat hij er totaal niks van snapt en geen enkele vraag kan oplossen, zelfs niet met flink wat hulp. Zonder die basis redt hij het nooit. En dat is niet denigrerend bedoeld.

Je kunt geen huis bouwen zonder fundering, dan storten je muren in.

Bij zo'n studie is het dan van minder belang om te weten dat de Belgen de dapperste aller Galliërs waren (al is dat natuurlijk overduidelijk :-).) Daar mag hij dan wat foefelen maar zeker niet beknibbelen op mechatronica.

Helaas moet ik Highmethenk en EricP 100% gelijk geven. Je ziet tegenwoordig met die corona heel veel interviews met kinderen en adolescenten op tv.

En ze delen nagenoeg allemaal de wereld heel zwart/wit in twee :
"leuke" dingen daarvan moet je zoveel mogelijk profiteren en zaken die niet leuk zijn. Dat zijn opdrachten die pijn doen, vies of lastig zijn, moeilijk zijn en veel fysieke en geestelijke inspanning vragen.
Tenzij daar een directe en aanzienlijke beloning tegenover staat moet je die zoveel mogelijk zien te vermijden.

Ik vind dat soort korte termijndenken en Pavlov gedrag geen goede opvoeding. Het is natuurlijk eigen aan kinderen, maar moet wat bijgestuurd worden door ouders en leerkrachten..
Naast rechten bestaat er ook zoiets als plichten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

verbuigingen van werkwoorden komen er maar bekaaid af.

[[ off-topic ]]

Werkwoorden worden niet verbuigd verbogen - werkwoorden worden vervogen vervoegd :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

[onbelangrijk geneuzel verwijderd :)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org