Hulp is helemaal geen probleem, Jan.
Maar het is hier geen huiswerkservice. Kom op tijd (4 dagen voor het af moet is in mijn beleving 'laat', zo je wilt 'te laat'). Laat eens zien wat je zelf al verzonnen hebt. Dan is er altijd wel iemand die je ff met je neus de goede kant op zet. Maar wel zelf kruipen. Dat gaat echt niemand voor je doen...
Voor wat betreft 'doen met tegenzin'... Ja, dat ken ik maar al te goed. Ik heb dat met talen. Met Frans is het nooit meer goed gekomen. Duits en Engels doe ik nu vloeiend. Duits schrijven... vergeet het. Toch beter op moeten letten op school... nu moet ik het elke keer laten corrigeren door iemand die 'native' Duits is. Waarom ik het wel spreek? Nou eh... de mensen met wie je moet werken spreken geen Nederlands. Dus beginnen met handen en voeten. En in het weekend tijd doorbrengen met een vocabulaire boek. De mensen met wie je werkt merken dat je moeite doet. Zo nu en dan corrigeren ze je en leggen uit hoe je iets in hun taal gebruikt (dat met zee en meer heeft die Duitser nooit begrepen
) Leuk? Nee nog steeds niet. Ik heb geen talenknobbel. Maar nu wel verrekte handig! Fietsbanden plakken vind ik ook niet leuk. Maar ja, soms moet je (voor lopen ben ik te lui).
Gonio... ik vond het nooit leuk. Tot je wat met electronica of mechanica gaat doen. Ik doe er te weinig mee (dus het is op de kleine stukjes die ik vaak gebruik na wat stoffig). Maar hey... toen ik heeeeel lang geleden gewoon uit interesse eens wat aan 3-fase dingetjes ging rekenen... kwam het goed te pas en was ook al snel het 'ah-ha moment'.
Ik geloof dat ik iets meer 'autodidact' ben dan Sven (HmH). Meer het idee dat wanneer ik ergens mee aan de gang moet en het niet snap (en toch interessant genoeg vind... de tijd om me in alles te verdiepen ontbreekt...) dat ik moeite ga doen om het wel te begrijpen. DAN is het opeens niet moeilijk meer.
Heus, met dingen in een formule rammen kom je helemaal nergens. Je weerstandjes uit een ander topic... meer dan rekenen met verhoudingen is het niet. Dat kom je nu bij weerstandjes tegen. Maar een 'wip' is feitelijk niets anders (dan zit je in de werktuigbouw hoek). Maar ook in de financiële wereld komt je het tegen. En maritiem ook nog een keer. En vast nog op heel veel plekken die ik nu ff niet verzin.
Voor *deze* NTC weet ik het ook ff niet zo goed - ik kom ook ff niet aan het antwoord wat het lijkt te moeten zijn (al zit ik hier met een of andere muis-bediend stuk ellende te spelen... kan ook dat ik wat verkeerd doe).
*Mijn* oplossing zou zijn... (naast een fatsoenlijke rekenmachine pakken
) om eens een paar datasheets van NTCs te downloaden (tip: Farnell heeft best een hoop van die zooi en van bijna alles staat wel een datasheet online. Die kun je ook downloaden als je geen klant bent). De rekenmethode is redelijk 'generiek'. In die datasheet staat wellicht een rekenvoorbeeld. En ja, dat kost tijd. Nee, ik ga het niet voor je doen.
Je neus de goede kant op. Zelf kruipen...
(en eh... je zult ook niet de eerste zijn die een fout in de antwoorden van de docent vindt hoor! Best grappig als je dan wat achtergrond informatie hebt en gewoon uit kunt leggen waarom jouw methode klopt. Heb je het goed? Krijg je vast een schouderklopje. Zit je er toch naast? Dan heb je in elk geval veel geleerd en een beetje docent legt je uit op welk detail je mis zit).
@RAAF12: blijkbaar bestaat dat nog... Ergens in de vorige eeuw verbannen. Waardeloos, zo'n autoincorrect