vermogen in bron en weerstand (opdracht)

Hallo iedereen,

momenteel ben ik bezig met een opgave alleen weet ik niet wat ik fout doe? de berekening en som staan in de bijlages. Alvast bedankt!

De eerste regel is al fout: de berekening van U3 (niet aangegeven in je tekening, maar de spanning op het knooppunt van de weerstanden).

Hint 1: teken altijd een "aarde" of een lijn die als referentie nul volt heeft. De onderste horizontale lijn is in dit schema logisch.
Dat had overigens al in de opdracht moeten staan.

Hint 2: deze opgave vraagt om het begrip "superpositie".

------------

Thevel

Golden Member

Weer zo'n foute vraag.
I2 staat verkeerd om, U2 levert geen stroom maar krijgt stroom.

Thevel

Golden Member

@jandemolen: als je R3 weghaalt welke spanning staat er dan op knooppunt R1 en R2?

bedankt, ik ga het zo opnieuw proberen!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 december 2020 13:14:09 schreef Thevel:
Weer zo'n foute vraag.
I2 staat verkeerd om, U2 levert geen stroom maar krijgt stroom.

Ik denk dat het de bedoeling van de opgave is dat je dat uitrekent, en niet dat de stroomrichting voorgezegd wordt door de tekenaar.
En als 'in werkelijkheid' de stroom andersom loopt dan het pijltje van de definitie aanwijst, dan komt er vanzelf wel een negatief getal uit.

--
Eén manier om dit op te lossen, zonder moeilijke woorden, is gewoon aan te nemen dat de spanning op het knooppunt U is.

Van links komt er dan een stroom I1=(13−U)/4,4
Van rechts komt er een stroom I2=(1,4−U)/3,9 (en ja, we weten het, die zou negatief kunnen blijken! :))
Naar onderen loopt er een stroom I3=U/6,1
Verder geldt I3=I1+I2.
Vul alles in, en dan rolt er uit dat U=5,116 V. Daarna is al het gevraagde gemakkelijk uit te rekenen.

Voor @TS is dit inmiddels abracadabra.
Je kunt deze vraag, en die in de andere vele topics, niet oplossen zonder een paar lessen te hebben gevolgd of gelezen. Eerst moet je echt even leren wat stroom is, wat spanning is, hoe een stroomkring werkt, enzovoorts.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 december 2020 13:53:36 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik denk dat het de bedoeling van de opgave is dat je dat uitrekent, en niet dat de stroomrichting voorgezegd wordt door de tekenaar.
En als 'in werkelijkheid' de stroom andersom loopt dan het pijltje van de definitie aanwijst, dan komt er vanzelf wel een negatief getal uit.

--
Eén manier om dit op te lossen, zonder moeilijke woorden, is gewoon aan te nemen dat de spanning op het knooppunt U is.

Van links komt er dan een stroom I1=(13−U)/4,4
Van rechts komt er een stroom I2=(1,4−U)/3,9 (en ja, we weten het, die zou negatief kunnen blijken! :))
Naar onderen loopt er een stroom I3=U/6,1
Verder geldt I3=I1+I2.
Vul alles in, en dan rolt er uit dat U=5,116 V. Daarna is al het gevraagde gemakkelijk uit te rekenen.

Voor @TS is dit inmiddels abracadabra.
Je kunt deze vraag, en die in de andere vele topics, niet oplossen zonder een paar lessen te hebben gevolgd of gelezen. Eerst moet je echt even leren wat stroom is, wat spanning is, hoe een stroomkring werkt, enzovoorts.

`
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
13- U? alleen wat is U want U1 is 13V en U2= 1.4V
Bedoel je dan U totaal?
dus 13 - 14.4?

Op 3 december 2020 13:22:51 schreef Thevel:
@jandemolen: als je R3 weghaalt welke spanning staat er dan op knooppunt R1 en R2?

van linkt komt er 13V met een weerstand van 4.4 ohm
van Rechts komt er 1.4V met een weerstand van 3.9 ohm

EricP

mét CE

alleen wat is U

is gewoon aan te nemen dat de spanning op het knooppunt U is

Eh... de spanning op het knooppunt lijkt me een redelijke gok?!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb de U even vet gemaakt in het voorbeeld.

Maar eigenlijk zijn deze opgaven nog veel te moeilijk.
Eerst eens les krijgen in de basis: spanning, stroom, stroomkring; rekenen (ook met symbolen, zoals U en zo).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Mag ik er nog op wijzen dat Jan foutief J gebruikt als aanduiding voor stroom.
Nochtans staat in de opdracht duidelijk I als symbool.

Misschien helpt het als geheugensteuntje dat dit komt van Intensiteit of Intensity.

Het symbool U voor spanning komt dan van het latijn Urgere = drukken, spannen.
Als je heel erg moet plassen, dan is het Urgent omdat er druk op je blaas staat.

Maar opgepast: Homo sapiens non urinat in ventum :-)

En P staat voor Power of Puissance. Of zo je wilt van het latijnse Potestas

.

Vroeger; ruim 50 jaar geleden stond er in de spannings bronnen de ri bij of diode symbool om een sperrichting aan te geven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 december 2020 17:17:20 schreef grotedikken:
Mag ik er nog op wijzen dat Jan foutief J gebruikt als aanduiding voor stroom.

Ik denk dat hij wel een I van India bedoelt. Op sommige scholen wordt de I zo aangeleerd; als een 'korte J' dus.
Ik moest het zelf ook zo leren als kleuter. Zodra er niet meer op gecorrigeerd werd, heb ik het me gauw afgeleerd en heb ik alleen nog de 'gewone' I geschreven, met schreven (de horizontale streepjes) boven en onder voor de duidelijkheid.

Op 4 december 2020 18:10:38 schreef Hunebedbouwer:
Vroeger; ruim 50 jaar geleden stond er in de spannings bronnen de ri bij of diode symbool om een sperrichting aan te geven.

Ik weet dat het niveau heel wisselend kon zijn vroeger. Maar een spanningsbron met een inwendige weerstand is natuurlijk érg vreemd. De clou van een spanningsbron is juist dat zijn Ri per definitie nul is; dat maakt het een spanningsbron. En een diodesymbool hoort er beslist niet bij; een spanningsbron kan in beide richtingen stroom voeren: 't is maar net wat erop aangesloten zit.
Wel is het standaardsymbool voor een spanningsbron met een doorgetrokken lijntje tussen de aansluitingen. Jammer genoeg houden veel buitenlanden zich daar niet aan. Maar dat is minder erg, zolang het maar duidelijk is wat er bedoeld is.

Als je als oudgediende per se géén 'spanningsbron' in je schema wilt tekenen, maar de een of andere batterij, accu, cel, element, noem maar op, dan gebruik je daar het symbool met het korte en lange streepje per element voor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/A_Cell_and_a_Battery_symbol.svg/173px-A_Cell_and_a_Battery_symbol.svg.png

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Bij Rens en Rens in Hilversum werd je anno 1969 te verstaan gegeven dat het EMK was. Ik sprak de leraar maar niet tegen op dat onderwerp. Hij kon nogal smalend reageren en dan had ie gelijk de lachers op zijn hand.

Anoniem

Op 4 december 2020 18:59:07 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik denk dat hij wel een I van India bedoelt. Op sommige scholen wordt de I zo aangeleerd; als een 'korte J' dus.
Ik moest het zelf ook zo leren als kleuter.

Dat deed men bjj ons niet maar niet onlogisch wat je zegt.

Jjj doet me nadenken over zaken die ik anders gewoon aanneem :-) Goeje leraar.

Jezebel = Isabel, Jesus = Isa.

Niet = njet bij de Russen...

Maar posjtjeve jonen leest toch maar raar.

En bij grootheden en eenheden kun je dat niet maken.

Als je P gebruikt voor weerstand ipv R, kun je altijd proberen op een examen je eruit te praten met te zeggen
dat je cursus in het Russisch was, maar of het zal pakken?

Mijn algebraleraar leerde mij de x te schrijven als een gespiegelde c met c ertegen aan. Dat was om duidelijk onderscheid te maken met x als productteken.
Zelfde geldt voor het complexe getal i. Wij, electrotechnici gebruiken daarvoor de letter j.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 december 2020 22:53:01 schreef grotedikken:
... je eruit te praten met te zeggen dat je cursus in het Russisch was, maar of het zal pakken?

Igor Tamm, de wiskundige die later de 'tokamak' voor kernfusie zou uitvinden, werd tijdens de Russische revolutie opgepakt door anticommunistische burgerwachten die hem voor een communistische spion hielden.
Tegen de hoofdman verklaarde Tamm dat hij gewoon een wiskundige was, en dat zijn aantekeningen wiskundige formules waren.
'Akkoord', zei de hoofdman en schreef een formule op. 'Bereken de restterm van de Taylor-McLaurin reeksontwikkeling van deze uitdrukking, indien afgekapt na de nde term. Doe dit en je bent vrij, anders wordt je doodgeschoten.'
Tamm werkte, zwetend, de Taylor-restterm uit. De hoofdman bekeek het, en zei 'Ok. Lopen maar.'

En zeggen dat wiskunde gene halszaak is!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

van John von Neumann zijn er ook rekenverhaaltjes bekend. (of mythes)
eentje was ongeveer zo:
krijgt die op een feestje volgende raadseltje: twee fietsers, op 10km van elkaar rijden naar elkaar toe, de ene doet 15km/h, de ander 10km/h.

Intussen vliegt een vlieg van de ene naar de andere fietser aan 30km/h heen en weer.
vraag is welke afstand de vlieg heeft afgelegd op het moment dat de fietsers elkaar ontmoeten.

John denkt even na en geeft het antwoord.

zegt de vraagsteller.. O je kende het truukje al.
antwoord John : welk truukje ? heb gewoon een diffvergelijking opgesteld om de afstand die de vlieg aflegt te berekenen..

(het truukje is de tijd berekenen die de fietsers nodig hebben om elkaar te ontmoeten. die tijd (in h) x 30 geeft ook de afstand die de vlieg aflegt)

Anoniem

Op 4 december 2020 23:33:10 schreef ohm pi:

Zelfde geldt voor het complexe getal i. Wij, electrotechnici gebruiken daarvoor de letter j.

Ja, dat komt om verwarring te vermijden met kleine i die in sommige formules gebruikt wordt om wisselstroom aan te duiden ipv I.

Maar J gebruiken ipv I om stroom aan te duiden is gewoon fout.