Op 9 december 2020 19:50:17 schreef vergeten:
[...]
Je moet ook stoppen met aandraaien een kwart slag voordat het (af)breekt! :)

Ik was een jaar of 10-13 en er was een gast bij ons op de fiets en daar moest iets aan gebeuren. Dus ik draai het vast tot een halve slag voordat het afbreekt. Zegt ie: Hij moet harder vast. Ik zeg, dat mag je zelf doen want ik ben bang dat ie dan afbreekt.... En zo geschiedde. :-)

Op 9 december 2020 18:57:23 schreef big_fat_mama:...herinner ik me geen aanbeveling dat het ZUURVRIJE vaseline hoort te zijn?

neuh. Ga maar eens shoppen voor zure Vaseline.

Op 9 december 2020 14:11:16 schreef RAAF12: Ik vond hier een link die 15 Nm opgeeft als vastdraaimoment.

Dat vind ik al royaal voor zo'n zachte loden prop. Da's net zoveel als bijvoorbeeld de M10 bouten voor een motoraansluiting.

En die laatste moer om de andere te borgen. Deed ik ook in de Meccano tijd.
Nu ff aflakken tegen lostrillen.

Op 9 december 2020 18:37:55 schreef RAAF12:
De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. ]

Echt? lood gaat er niet zo uitzien van proper kraanwater tenzij hij heel lang (vele maanden) vochtig heeft gestaan. En het lijkt ook heel lang geleden dat op die klemmen nog een lader is gezet. Je zou de krassen zien . Je weet toch dat een accu steeds volgeladen moet bewaard worden om goed te blijven? En dat die na enkele maanden als gevolg van zelfontlading moet bijgeladen worden.

En zoek eerst maar eens je potje vaseline. dan zien je klemmen er straks niet meer zo uit.

Zeker, deze accu komt uit een auto en is max. twee jaar oud. Een start/stop accu van Varta. Open klemspanning 12.55V. Laad prima bij. Met reserve bedoel ik dat ie misschien gaat dienen als vervanging van de huidige accu die vier jaren jong is. Ook hetzelfde merk auto maar dan een 1 serie F20N LCI.
Je kan een accu ook prima bijladen met een lus van litze draad. Een CSI onderzoeker zal dat niet zien. Jij zou zomaar foute conclusies kunnen trekken.

Op 9 december 2020 18:37:55 schreef RAAF12:
De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. de momentsleutel uit het hok is niet geschikt en gaat minimaal op 28Nm

[bijlage]

Ook niet onbelangrijk is om de momentsleutel na gebruik terug naar zijn minimumwaarde te draaien. Dus als je een paar bouten op 120Nm hebt aangedraaid en je gebruikt de sleutel een tijdje niet meer laat hem dan niet op 120Nm staan als hij terug de kast in gaat. Zoniet gaat hij op de duur in zijn kleinere waarden gaan afwijken. Die veer mag niet constant gespannen staan!

Klopt als een bus, Robbe. Je bent duidelijk niet van gisteren!

Mijn vriend van wie ik de momentsleutel kocht gaf me exact dezelfde raad - en die weet wat hij zegt, als het over mechanica gaat. Dus ik ben misschien van gisteren, maar hij zeker niet!

Overigens vind ik dat een momentsleutel niet mag nodig zijn voor een triviale klus als het aandraaien van accupolen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (24%)]

Accupolen moet je niet met een momentsleutel aandraaien, maar met je gezonde verstand... ;)

Ben ik met je jullie eens, maar ja, de fabrikant van de auto zet het wel op zijn accu * aansluitkabelkoppelset, die rode van de foto. 15Nm.

* galgje/wordfeud/scrabble woord!

Accupolen moet je niet met een momentsleutel aandraaien, maar met je gezonde verstand... ;)

Ik prefereer toch een ringsleutel. Desnoods een steeksleutel...

Op 10 december 2020 17:09:22 schreef big_fat_mama:
Overigens vind ik dat een momentsleutel niet mag nodig zijn voor een triviale klus als het aandraaien van accupolen.

Als je het op gevoel kan is dat OK. Maat je gaat nogal snel over die 15Nm heen natuurlijk. En het is maar lood.
In de elektrotechniek staat op iedere schroef het aanhaalmoment. Daar gebruik je meestal de momentsleutel niet voor gewoon omdat je het zo ongeveer ook wel weet.
Zodra de stromen groter worden is het wel van belang. Als ik iemand een 75kW motor zie aansluiten zonder momentsleutel stuur ik hem weg.

Als ik iemand een 75kW motor zie aansluiten zonder momentsleutel stuur ik hem weg.

Tsja... ik zie dat vrij regelmatig gebeuren. En wel door een meneer die wat dingetjes komt meten. Elke 5 jaar op elke schip onder klasse. Maar ja, die meneer is 'gecertificeerd' he... dus die zal wel weten wat-ie doet. Ofzo.

Als je een dikke motor "op gevoel" ziet aandraaien weet je bijna zeker dat het veel te vast komt te zitten. En als je een domlul certificeert heb je een gecertificeerde domlul.

Tsja... Ik mag het metertje niet vast houden he. Ik ben niet 'gecertificeerd' (en eh... ik wil dat ook graag zo houden!).

Op 10 december 2020 15:30:05 schreef rew:
[...]Ik was een jaar of 10-13 en er was een gast bij ons op de fiets en daar moest iets aan gebeuren. Dus ik draai het vast tot een halve slag voordat het afbreekt. Zegt ie: Hij moet harder vast. Ik zeg, dat mag je zelf doen want ik ben bang dat ie dan afbreekt.... En zo geschiedde. :-)

Hij had gelijk. Hij had hem nog een kwartslag moeten aandraaien. Geen (ruim) halve slag.

Op 10 december 2020 17:12:20 schreef Arco:

Ik werk bij een Duitse automobielfabrikant in het technische bereik. Tegenwoordig mag je gevoeld niets meer aandraaien zonder momentsleutel. De accupolen officieel al 10 jaar niet meer.

Natuurlijk geen hond daarbuiten die dat ook daadwerkelijk doet, maar dat staat op een ander blad papier.

Ik heb t net even nagezocht, de accupolen van een gangbaar model zitten met 6-9 Nm aangehaald.

Overigens heeft Youtube voor zowat alle merken auto's opnames van de assemblagelijn. Porsche, BMW, Audi en Mercedes zijn veruit favoriet.
Aanzetten van de klemmen op de accupolen is met een beetje geduld ook te zien op een van de filmpjes.
Bijv. een 1 serie BMW https://www.youtube.com/watch?v=zn1ulEKkOWU De accu zit achterin de wagen.

Op 10 december 2020 17:48:31 schreef EricP:
[...]Tsja... ik zie dat vrij regelmatig gebeuren. En wel door een meneer die wat dingetjes komt meten. Elke 5 jaar op elke schip onder klasse. Maar ja, die meneer is 'gecertificeerd' he... dus die zal wel weten wat-ie doet. Ofzo.

Wat een diepgewortelde obsessieve frustraties. Zaag jij in je vriendenkring ook voortdurend op alles en iedereen die maar officieel klinkt??

Ich hatte eine kameraden...
Wij deden op aanraden van school een staatsexamen mee.
Ik was gunstig gerangschikt, terwijl hij niet bij de eerste duizend was.
Hij is dan maar onderaan de ladder begonnen bij een elektriciteitsbedrijf en na 12 stielen en 13 ongelukken op zichzelf begonnen. Uiteindelijk heeft hij zn draai gevonden en zich van nul opgewerkt heeft tot iemand die als scheepsradiotechnieker goed zijn boterham verdient.
Enerzijds is hij nog steeds jaloers op mij, anderzijds is hij wegens gefoefel al meermaals tegen de lamp gelopen.

Zijn haat voor alles wat overheid en regels betreft kan hij niet wegsteken en nu hij wat succes kent en wat ervaring heeft, is hij wat verwaand geworden en acht hij zich boven alles en iedereen verheven.
En toch bekijkt meneer de miljonair op zn luxe yacht hem als ordinair werkvolk. Technieker, timmerman, tuinman, putjesschepper... één pot nat.
Bereid om voor wat kleingeld met een vingerknip in de houding te springen. 'At your service.'

Zie ik hier enige parallellen?

En toch bekijkt meneer de miljonair op zn luxe yacht hem als ordinair werkvolk. Technieker, timmerman, tuinman, putjesschepper... één pot nat.
Bereid om voor wat kleingeld met een vingerknip in de houding te springen. 'At your service.'

Dacht het niet, ik heb nog altijd de luxe gehad om weg te kunnen lopen bij dergelijke figuren.
'Ik weet het, jij niet. Je hebt je maar te gedragen, anders blijf je mooi zitten in je shit'.
En dat is geen bluf.
Heb het wel eens gedaan.
Of het uurtarief opschroeven.
Maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Je hebt butlers en je hebt personen zoals jij die uit zelfrespect een grens trekken. Tuurlijk is de meerderheid erg tevreden dat je hen van een vervelend probleem komt verlossen. Maar dat betekent nog niet dat ze je als hun gelijke beschouwen.

Wat ik bedoelde is dat het feit dat iemand momenteel goed boert, niet naar de bol moet stijgen en voortdurend de bekwaamheid van anderen in twijfel trekken zonder dat daar een gegronde reden voor is.
Alsof alle ambtenaren, inspecteurs, idioten zijn. Dat stoort me mateloos aan EricP. Want het klopt niet.

Of het uurtarief opschroeven.

Er is in sommige landen wel eens een poging gedaan om te betalen kosten afhankelijk te maken van je inkomen.
Bijv. in Finland, daar wilde men boetes afhankelijk maken van je inkomen.
Daar kreeg de directeur van IBM een boete van $260.000 voor 20km te hard rijden. (totaal inkomen van de man was dat jaar 20 miljoen dollar)

In hoger beroep is die boete toen weer ongedaan gemaakt (de rechter wilde schijnbaar geen ruzie met invloedrijke landgenoten... ;) )

Idee erachter was dat de standaard bekeuring voor snelheid van $60 op mensen met veel geld geen enkel effect heeft.
(de man had al iets van 200 bekeuringen, en da's maar 12000 dollar, daar lacht 'ie natuurlijk om...)

Op 11 december 2020 13:19:32 schreef grotedikken:
Je hebt butlers en je hebt personen zoals jij die uit zelfrespect een grens trekken.* Tuurlijk is de meerderheid erg tevreden dat je hen van een vervelend probleem komt verlossen. Maar dat betekent nog niet dat ze je als hun gelijke beschouwen.

Wat ik bedoelde is dat het feit dat iemand momenteel goed boert, niet naar de bol moet stijgen en voortdurend de bekwaamheid van anderen in twijfel trekken zonder dat daar een gegronde reden voor is.
Alsof alle ambtenaren, inspecteurs, idioten zijn. Dat stoort me mateloos aan EricP. Want het klopt niet.

Niet alle zijn idioten natuurlijk, maar ze zitten er wel tussen, net als er onder gewoon personeel idioten zitten.

Waar EricP in de regel op doelt is dat er een hoop personen ooit ergens een papiertje bij elkaar hebben gegokt en daarna denken dat ze het weten.
En zich laten voorstaan op dat papiertje omdat ze het weten volgens dat papiertje.
Nu komen zowel EricP als ik regelmatig op plekken waar dergelijke figuren er een bende van hebben gemaakt en mogen wij het oplossen.
Onze ervaring met gecertificeerde mensen is dus wat eenzijdig, immers, we komen alleen daar waar ze er een bende van hebben geschopt.
Daar waar alles goed gaat (of lijkt te gaan) worden we niet ingehuurd.
Het kleurt wel ons idee over certificatie...

We verdienen er een redelijk deel van onze boterham mee zeg maar.

*Heb ik nog de eigenschap dat ik vrouw ben, daar zijn de meeste mannetjesputters net even wat voorzichtiger mee....

De term idioten wordt wel veel gebruikt op dit forum. Toch is dat een beetje verouderde term https://www.ensie.nl/dokterswoordenboek/idioot
Een geschikte term zou kunnen zijn een eenhersencellige? Dan is de amoebe niet gegriefd mocht die langskomen. Het is een glijdende schaal van het IQ die mensen treft. En het kan ook dat het hoofd alleen gebruikt wordt om er haar op te laten groeien. Dat is wel een beetje zonde, maar alla.

Op 11 december 2020 12:58:17 schreef Jinny:
Dacht het niet, ik heb nog altijd de luxe gehad om weg te kunnen lopen bij dergelijke figuren.

Ja, en dan sturen ze een clubje advocaten op je dak omdat je niet meer wilt komen opdraven. Heb ik meegemaakt toen ik een groot bedrijf (toen nog 35.000 werknemers) bedankte voor verdere opdrachten omdat het een onbetrouwbare betaler was. :-)