Er staat hier een reserve accu van 12V en ik vind de polen er niet fraai uitzien. Mag je dat lood licht opschuren of is het beter alleen schoon te maken? Verder is de afdruk van de klemming van de aansluiting te zien. Wat is het aandraaimoment voor zo'n soort standaard startaccu?

Even een staal/koperborsteltje erover en 't ziet er weer fris uit. Wat vaseline erop om toekomstige oxydatie tegen te gaan...
'Aandraaimoment' is er niet echt bij accu's: 't is lood, dat knijp je gewoon samen. Aandraaien tot ze niet meer met de hand te verdraaien zijn.

Mag je idd gewoon opschuren.
Er zijn zelfs speciale accupoolreinigers voor zoals deze.

Nach 'fest' kommt 'ab' zegen onze oosterburen.

Ik - voor standaard auto klemmen - geen hapklaar antwoord voor je hebben. Ik doe dat eigenlijk altijd op het gevoel. Aangezien veel mensen de neiging hebben om dingen veel te vast te draaien, zal ik daar wel geen uitzondering op zijn. Dus vast is vast...

Voor tractie-sets... M10 'in' de pool - is het afhankelijk van de fabrikant. Meestal iets van 10 tot 14Nm - wat voor M10 gevoelsmatig iets meer dan 'handvast' is...

@allen De polen zijn ontdaan van de corrosie en glimmen weer! Waar mijn koperen borsteltje is gebleven, Joost mag het weten. Dus heel fijn schuurpapier genomen zodanig dat de oxide er net vanaf was. De open klemspanning is op de kop af 12.55V Als de accu ooit gemonteerd wordt in de bolide zal ik er wat vaseline op smeren. Op de plekken waar de pool wordt vastgezet zal dat de vaseline wegdrukken? Mijn vader deed er pas vet op nadat die de poolklemmen erop had gezet.

Ja hoor. Het metaal drukt er zonder meer doorheen. Achteraf is leuk, maar... zulke dunne vingers heb ik niet. 'Bloemkool' is een veel betere isolator dan dat kleine beetje vet wat wellicht nog ergens in de weg zit.

Ik zou er nu al vaseline op smeren. Voorkomt nieuwe oxydatie.

Ik gebruik soms ook wel siliconenspray, dat heb ik 'men' bij de garage zien doen. Aandraaien tot het niet meer gaat resulteert soms in een kromme klem, dat is een soort zacht metaal soms wat je gewoon stuk draait. Ik draai ze op gevoel aan en je kunt de stekker daarna niet meer met de hand bewegen op de pool.

@KlaasZ dat is een goed idee. De accu staat in een onverwarmde, droge ruimte maar de oxidatie zal wel verder gaan.

Zoek, zoek:
Ik vond hier een link die 15 Nm opgeeft als vastdraaimoment. Blijkbaar borgen ze de bout moer met een tweede??
Hmm, ik ga zo even kijken in het hok of mijn momentsleutel zo laag kan!

Ik heb eigenlijk maar 1 bedenking.
Als de polen van een accu er zo uitzien, hoe is het dan gesteld met de conditie van de accu zelf? Ik vrees er een beetje voor.
Een reserveaccu heb je om in geval van nood te gebruiken en niet om dan vast te stellen dat ie ook kasjewijlen is.

De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. de momentsleutel uit het hok is niet geschikt en gaat minimaal op 28Nm

Belangrijker, maak de klemmen goed "open" voor je ze weer op de polen zet. Ik heb het te vaak gezien, elke keer de pool word los gemaakt en terug gezet kruipt die een stuk je om hoog ( pool is taps en word naar boven steeds dunner)

Klem los en goed openbuigen(voorzichtig) en weer helemaal over de pool zetten. dan hebben ze het meest contact oppervlak, en voldoende grip om goed vast te zitten, en een klem hoeft helemaal niet zo strak aangedraaid te worden, de meeste klemmen worden gewoon vermoord :(

Vaseline, jawel inderdaad, en niet mee wachten.
Maar, eh, herinner ik me geen aanbeveling dat het ZUURVRIJE vaseline hoort te zijn?

Phoe, het is al in 1879 op markt verschenen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaseline
Ik had een blauw potje met dat spul maar is verdwenen. Morgen maar even nieuwe halen. Het werkt ook beschermend op de huid tegen de kou en wintertenen ect, als de Elfstedentocht per schaats ooit wordt verreden!
Blijkbaar is het zuurvrije uit de tekst geschrapt.
@ship
Die klem uitbuigen is een goede tip.

Op 9 december 2020 13:57:01 schreef maus0611:
Aandraaien tot het niet meer gaat resulteert soms in een kromme klem, dat is een soort zacht metaal soms wat je gewoon stuk draait.

Je moet ook stoppen met aandraaien een kwart slag voordat het (af)breekt! :)

@vergeten,
Je hebt zeker dezelfde technische school gehad die ik had.

Dan was mijn school toch aardig superieur - mij werd geleerd om te stoppen een _halve_ slag voor het breken.

Ik dacht dat je door moest draaien tot 'ie breekt, en dan een kwart slag terug... ;)

Op 9 december 2020 20:50:27 schreef big_fat_mama:
Dan was mijn school toch aardig superieur - mij werd geleerd om te stoppen een _halve_ slag voor het breken.

Helaas, ik weet te weinig van mechanica om te bepalen of jouw leraar gelijk had/heeft. Ik heb niks gedaan met de geleerde mechanica.

Op 9 december 2020 19:10:16 schreef RAAF12:
Phoe, het is al in 1879 op markt verschenen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaseline
Ik had een blauw potje met dat spul maar is verdwenen. Morgen maar even nieuwe halen. Het werkt ook beschermend op de huid tegen de kou en wintertenen ect, als de Elfstedentocht per schaats ooit wordt verreden!
Blijkbaar is het zuurvrije uit de tekst geschrapt.
@ship
Die klem uitbuigen is een goede tip.

Tegenwoordig is ie er ook in een spuitbus variant, die kruipt en bubbelt lekker overal tussen, wat overblijft is gewoon een laag vaseline, ik vind het ideaal.

https://www.oliedienst.nl/p220670/kroon-oil-witte-vaseline-zuurvrij-ae…

Op 9 december 2020 19:50:17 schreef vergeten:
[...]
Je moet ook stoppen met aandraaien een kwart slag voordat het (af)breekt! :)

Voor een ieder helaas anders maar dat heb ik ook geleerd. En dat kwart voor afbreken helaas ook in de praktijk moeten leren. Een kwart te ver, en dan een dag sleutelen. Keertje een motorblok mee gesloopt... Ik ben wat voorzichtiger geworden.

Op 9 december 2020 18:37:55 schreef RAAF12:
De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. de momentsleutel uit het hok is niet geschikt en gaat minimaal op 28Nm

[bijlage]

15nm is niet veel, standaard steeksleutel erop en met 2 vingers een beetje kracht zetten. Een dop op een sinas fles draai je ook niet stuk lijkt me, dat 'voel' je wanneer hij vast zit. Als die klem goed aangedrukt op de pool zit kun je hem nauwelijks bewegen. Ik heb in m'n oldtimer de klem handvast op de pool, wil hem ten aller tijde zonder gereedschap los kunnen trekken.

Ik heb een keer een aftapbout van het oliecarter kapot gedraaid. Op straat gedaan, na een oliewissel, nieuwe olie erin en daarna de bout 'iets' natrekken. Tja dan blijft ie olielekken. Er zit nu een maatje grotere bout in die voormalige auto. Het makke was dat de sleutel veel te lang was, normaliter deed ik het aandraaien altijd met een klein, kort sleuteltje! Maar de cilinderblokken zijn ook wel gevoelig spul, en duur! Laatst zag ik er iets over in een TV uitzending van Wheeler Dealers. Monteur had ook een leuke universeelmeter. Zo'n Gammel ding. Maar hij klaarde de klus, zoals altijd. Raaf gaat zijn nest opzoeken....

Ik draaide een oliedruksensor aan in een net gerestaureerd blok na weken werk. Bleek de sensor niet goed getapt, draaide het carter kapot, dat scheurde mooi open, centimeter of 5. Klaar....
En echt zwaar ging dat niet ofzo. Het is maar alu...

Ik heb een keer een aftapbout van het oliecarter kapot gedraaid.
Op straat gedaan, na een oliewissel, nieuwe olie erin en daarna de bout 'iets' natrekken. Tja dan blijft ie olielekken.

Je hoort ook iedere keer als je de aftapplug herplaatst de koperen pakkingring te vervangen, anders gaat de boel lekken...

De koperen pakkingring even uitgloeien wil ook wel eens helpen.