EricP
mét CE
de accupolen van de accu wel, maar de klemmen zijn niet meer van lood: iig de mijne niet.
Het ging ook over de accupolen, niet over de klemmen 
De poot komt in de plaats van een dop. Het draaipunt zit dus in het hart van het vierkant. Die kraaiepoten zijn niet bedoeld voor zo'n antieke buigende momentsleutel.
Dat is natuurlijk niet waar. Het draaipunt zit nog steeds in het hart van de bout, moer, whatever. Het 'meetpunt' zit in het hart van het vierkant.
Wat zou - in deze context - het verschil zijn tussen een 'electronische', een mechanische met 'afslag' en een mechanisch 'op buiging'? Op het vierkant doen ze allemaal hetzelfde...
[Bericht gewijzigd door EricP op (16%)]
Ik heb wel RVS accupolen, maar da's eigenlijk niet waar: het zijn doppen waar standaard accu klemmen op passen maar de accu zelf heeft schroefgaten met schroefdraad waar je de RVS-accupolen met een imbus (M8 of M6) in moet schroeven. (Mastervolt 160Ah deep cycle AGM).
Ik heb wel eens een gat proberen te boren in een accupool om een 1,5mm^2 kabeltje er aan te maken zonder een pool-klem nodig te hebben. Maar dat was een fiasco. de 3mm boor brak af in het taaie lood.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12
Golden Member
Op zaterdag 12 december 2020 16:31:21 schreef Shiptronic:
[...]Nee hoor, als je goed kijkt zie je dat de bout onder een hoek staat, je dopsleutel gaat gewoon over de accu heen.
Klopt, ik had er een pijpsleuteltje als verlenging opgezet.
Even terug naar het aandraaien van schroeven.
Je zou er versteld van staan hoeveel verschil er tussen het aandraaimoment zit indien je 6 of 8 bouten van een (grotere) motordeksel met de hand aandraait.
Toen ik mijn eerste moment sleutel kocht en als controle, mijn op spanning getrokken schroeven, nog eens natrok met de momentsleutel, besefte ik dat een schroef die bovenaan zit of eentje die beneden zit, met een heel ander koppel aangedraaid waren. En toch dacht ik dat ik met gevoel in mijn handen een schroef vast kon draaien.
Dus voor mij is een momentsleutel geen luxe ding.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 9 december 2020 18:37:55 schreef RAAF12:
De accu heeft vochtig gestaan in een bak waar wat bidon kraanwater in is gemorst. Maar de accu is in verder in goede staat.
ps. de momentsleutel uit het hok is niet geschikt en gaat minimaal op 28Nm[bijlage]
Momentsleuteltjes voor lage waarden zijn gemakkelijk te vinden op fiets websites zoals rose.nl. Carbon en alu zijn gevoelig voor te sterk aangedraaide schroeven.
Jinny
Golden Member
Op maandag 14 december 2020 13:08:07 schreef Gerard*:
[...]
En die pootjes kunnen er op vier manieren opgezet worden, wat drie verschillende heftbomen oplevert. Nee, kan niet kloppen.
Ergo, in het kader van oude doorgerotte koe, jij weet het beter dan de fabrikant zelf?
Waar in het serviceboek staat hoe en wat je moet doen?
Spoiler, als het pootje er op 4 verschillende manieren op kan, had je het pootje niet nodig...
Op woensdag 9 december 2020 13:57:01 schreef maus0611:
Ik gebruik soms ook wel siliconenspray, dat heb ik 'men' bij de garage zien doen.
Nog steeds in het kader van het cadaver, met siliconenspray kunnen bouten weer losrammelen. Lijkt me op een accupool niet handig. Ik ben daardoor al eens een voorwiel kwijtgeraakt, onder het brommeren...
RAAF12
Golden Member
Was wel een nuttige aanvulling op de ouwe koe wat ging over het vastdraaien van de moer op de klem. Iemand had eerder beweerd dat het niet kon ivm de ruimte rondom de pool. Maar enfin, een kniesoor die daar op let. Ik vet accupolen niet in. Accu's in de laatste 4 auto's in bezit zaten keurig achterin opgeborgen en beschermd tegen weersinvloeden. Vanmiddag een Golf IV uit 2003 bekeken en die accu in het vooronder had wel iets sleetse polen.