DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Shiptronic

Overleden

Op 22 december 2020 21:12:00 schreef Arco:
Ik zie ook niet in waarom een IP adres buiten de 'DHCP pool' moeten liggen? Wat schiet je daar mee op?

Als apparaten een IP opvragen loop je kan dat het adres al uit gegeven is voor dat het apparaat met het "vaste" Ip adres als die later online komt; chaos compleet.

Vaste IP adressen houd je altijd buiten het DHCP bereik.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vaste IP adressen houd je altijd buiten het DHCP bereik.

Tijd voor een echte router.
Voor zelfs de mijne die al 80 jaar oud is hoeft dit niet.
Het kan natuurlijk wel.
Het voordeel is dat je aan het IP-adres van de computer snel kunt zien of hij een vast of tijdelijk IP-adres heeft.
Bijv. alles beneden de x.x.x.100 heeft een variabel IP-adres en alles boven de x.x.x.99 heeft een vast IP-adres.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 22 december 2020 21:31:37 (45%)

Dank voor alle antwoorden.
Ik moet het even laten bezinken ;)

Daarna heb ik vast wel weer nieuwe vragen...

vergeten

Golden Member

Op 22 december 2020 21:12:00 schreef Arco:
Ik zie ook niet in waarom een IP adres buiten de 'DHCP pool' moeten liggen? Wat schiet je daar mee op?

Dan wordt hij niet "per ongeluk" uitgedeeld.

Stel:
Je DHCP pool loopt van A t/m F (A, B, C, D, E, F)
Je geeft apparaat X het vaste adres D.

Als de adressen A, B, C, D, via DHCP zijn uitgedeeld aan 4 andere apparaten en je zet apparaat X aan dan zal die het vaste adres D willen hebben.
Omdat adres D dan al is uitgedeeld, zal het apparaat X geen IP adres krijgen en niet werken. (omdat hij per se D wil hebben)
Je hebt dan een IP conflict.
Geef dan apparaat X het adres G (buiten de DHCP pool) dan kan deze situatie zich nooit voordoen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 december 2020 21:12:56 schreef big_fat_mama:
Dan heb jij een andere definitie van "statisch" dan ik...

Of je het nu statisch of dynamisch wilt noemen, DHCP servers bieden de mogelijkheid om een adres te reserveren voor een apparaat. En dat zal beslist zijn ontwikkeld voor apparaten die niet zo goed met DHCP kunnen omgaan.
Misschien is het niet correct gebruik van een DHCP server maar ik doe het al jaren om een netwerkprinter op adres x.x.x.100 te zetten. Als je op meerdere computers in de printerdriver naar dat adres wilt printen dan mag het niet gebeuren dat de DHCP server daar plotseling een ander adres aan toekent.
Wanneer het adres dus wordt gereserveerd in de DHCP server voor een vast apparaat dan zal die chaos die Shiptronic voorziet niet gaan optreden.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Als apparaten een IP opvragen loop je kan dat het adres al uit gegeven is voor dat het apparaat met het "vaste" Ip adres als die later online komt; chaos compleet.

Onzin, het adres is gereserveerd voor een vast MAC adres, dus zal nooit worden uitgegeven aan een ander apparaat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 22 december 2020 21:12:56 schreef big_fat_mama:
Voor mij betekent "statisch": dit apparaat meldt zich op het het netwerk met dit ip-adres, wat ook het mac-adres moge zijn (of de kleur van de behuizing, of de layout van het klavier, of het merk van de harddisk, of wat dan ook).

Correct. Statisch of vast IP adres betekent niets meer dan dat het IP adres vast gekoppeld is aan het station. Of dit nu via een reservering in de DHCP reeks gebeurt of vast wordt ingesteld doet er niet toe.

Wel is altijd het advies als je het IP adres vast zet en het handmatig op het station te doen om het dan buiten de dynamische reeks van de DHCP server te plaatsen. Vaste reserveringen hoef je niet binnen de dynamische reeks op te nemen. Sterker nog dat wordt afgeraden. Altijd buiten de dynamische reeks van de DHCP server maar binnen de scope van de server.

Op 22 december 2020 21:12:56 schreef big_fat_mama:
maar dhcp is en blijft Dynamic want daar staat die eerste d voor en dus is dhcp per definitie niet statisch.

Zodra er dhcp in het spel is dan is het dynamisch - DAAR staat die D voor in DHCP.

Niet helemaal juist. DHCP staat voor Dynamic Host Configuration Protocol en houdt dus in dat er veel meer zaken dynamisch worden uitgedeeld. Bijv DNS, NTP, domain etc. Voordeel van DHCP is dat netwerkconfiguraties sneller zijn door te voeren. IP adres kan prma via reservering en rest is dynamisch. Ook een reservering kan dynamisch zijn, maar staat tijdelijk vast.
Dus Dynamisch slaat niet alleen op het IP adres maar op alle configuratie parameters die voor een host van belang zijn.

Shiptronic

Overleden

Op 22 december 2020 21:29:09 schreef Arco:
[...]
Onzin, het adres is gereserveerd voor een vast MAC adres, dus zal nooit worden uitgegeven aan een ander apparaat.

Hoe moet je router weten dat je een apparaat aan gaat sluiten met een vast IP-adres? en daar dan een IP-adres voor reserveren? heb je een router met glazen bol?

Een vast adres zet je in het apparaat, niet in je (DHCP)-router.

[edit] voor Arco geld hetzelfde

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Min of meer in de marge, maar het kan misschien helpen verhelderen, een verhaal uit de pioniersdagen:

Een stelletje vroege hackers/mafkegels/hippies/ongeregeld hadden afgesproken voor een weekje in de wilde woeste heide. Maggie zou de barbecue meebrengen en Achiel zorgde voor bier en wijn maar de whisky was Leonardo zijn zaak; Bram en Lutje deden de satellietconnectie en Lotte ging de dhcp regelen. Helaas liet Lotte d'r busje het afweten onderweg en dus hadden ze de eerste avond wel drank en klank en beeld maar geen ip-adressen... Toen heeft iemand het lumineuze idee opgevat om een wasdraad op te hangen met daaraan tweehonderd wasknijpers, en op elke wasknijper stond een ip-adres; en wie er eentje nodig had die kwam maar eentje halen maar moest hem wel terug brengen.
Dat is dus dhcp, niet meer of niet minder. Maar als 33,44,55,67 vast zit ingesteld in de plaatselijke sat-receiver dan moet je geen wasknijper uithangen met dat adres, daar komt hommeles van... (dank aan Tille voor het verhaal, zij kon het veel kleurrijker vertellen).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 december 2020 21:30:05 schreef wvdakker:
Vaste reserveringen hoef je niet binnen de dynamische reeks op te nemen. Sterker nog dat wordt afgeraden. Altijd buiten de dynamische reeks van de DHCP server maar binnen de scope van de server.

Dat gaat niet altijd op.
Ik heb een router gehad waarbij ik alleen maar ip adressen kon vastzetten die in de reeks zaten.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

heb je een router met glazen bol?

Nee, een router met een statische adressen tabel... ;)
Als alles in het DHCP bereik zit is het ook veel overzichtelijker, al je IP adressen zitten daar dan in; statisch en dynamisch.
(allerlei willekeurige statische IP adressen uit je duim zuigen maakt 't niet echt overzichtelijk)

De DHCP server beheert de tabel met statische adressen, dus weet 'ie ook welk apparaat statisch is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 22 december 2020 21:35:47 schreef hennep:
[...]
Dat gaat niet altijd op.
Ik heb een router gehad waarbij ik alleen maar ip adressen kon vastzetten die in de reeks zaten.

Als dat zo is dan hield die router of zich niet aan de RFC standaard of de gehele scope van de DHCP server kon worden gebruikt voor dynamisch uitgifte.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dynamisch slaat niet alleen op het IP adres maar op alle configuratie parameters die voor een host van belang zijn.

Dynamisch slaat eerst en vooral en altijd op het ip-adres. Andere parameters kunnen ook meegegeven worden, maar zijn optioneel (dns-server, default router, ...) IP-adres is essentieel, wordt door dhcp ALTIJD uitgegeven. Als dhcp geen ip-adres uitgeeft - en dat kan gebeuren, om diverse redenen - dan gebeurt er niets - al de rest dus ook niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 december 2020 21:39:28 schreef wvdakker:
[...]

Als dat zo is dan hield die router of zich niet aan de RFC standaard

Is een kwestie van hoe de interface werkt. Bij de router in kwestie moet een adres eerst een keer uitgegeven zijn door DHCP voordat je het kunt vastzetten (Daarmee is ook die glazen bol van Ship verklaard.). Dan is het mac adres bekend bij de DHCP server en zet je er een vinkje bij om te reserveren. Als dat niet volgens de RFC standaard gebeurt, jammer maar als gebruiker moet je daar mee leren leven.

reading can seriously damage your ignorance
Shiptronic

Overleden

Op 22 december 2020 21:38:31 schreef Arco:
[...]
Nee, een router met een statische adressen tabel... ;)
Als alles in het DHCP bereik zit is het ook veel overzichtelijker, al je IP adressen zitten daar dan in; statisch en dynamisch.
(allerlei willekeurige statische IP adressen uit je duim zuigen maakt 't niet echt overzichtelijk)

De DHCP server beheert de tabel met statische adressen, dus weet 'ie ook welk apparaat statisch is.

Dus ik configureer thuis een apparaat, zeg met 1982.168.1.125

Die hang ik dan in jouw netwerk, hoe moet juow router dan vooraf al weten dat dat adres gebruikt gaat worden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De DHCP server beheert de tabel met statische adressen

@Arco, nogmaals: check aub uw woordenschat oftewel vocabularium. DHCP doet uitsluitend aan dynamische configuratie. Per definitie. DHCP heeft nul nada nougabollen niente komma niks te maken met statische configuratie.

allerlei willekeurige statische IP adressen uit je duim zuigen maakt 't niet echt overzichtelijk

Dat is inderdaad een potentieel probleem, maar er is al decennialang een antwoord op, dat heet: plaatselijke DNS. Een blad ruitjespapier kan het ook wel doen, op een strategische plaats aangebracht... :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 22 december 2020 21:47:57 (36%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 december 2020 21:34:23 schreef Shiptronic:
Een vast adres zet je in het apparaat, niet in je (DHCP)-router.

Volgens mij in beiden.
Ik liet de DHCP-server van de router IP-adressen uitdelen aan alle computers in mijn netwerk en twee ervan heb ik aan beide zijden vastgezet met de IP-adressen die ze toevallig hadden.

Op 22 december 2020 21:24:20 schreef ohm pi:
[...]Tijd voor een echte router.
Voor zelfs de mijne die al 80 jaar oud is hoeft dit niet.

Statische (dus in het apparaat vast ingestelde) IP-adressen stel je in buiten de soop van de DHCP-server. Dit om te voorkomen dat een IP-adres dat statisch in een client wordt gebruikt door de DHCP-server wordt toegewezen aan een andere client. Voorbeeld: DHCP-server heeft een scoop van 192.168.0.10 t/m 30. Je stelt op een PC een vast IP-adres 192.168.0.10 in. Als je nu bijv. een laptop aanmeldt in dit netwerk zal deze via DHCP een iP-adres aanvragen. Als de PC aan staat zal de laptop netjes 192.168.0.11 krijgen, als de PC uitstaat is de kans groot dat de laptop 192.168.0.10 krijgt. Zet je nu de PC alsnog aan dan heb je een conflict. Daarom is het standaard practice dat je de PC in zo’n geval instelt op bijv. 192.168.0.31. Of je reserveert 10 in de DHCP-server voor de PC maar dan hoef je dit niet meer in de PC vast in te stellen.

Arco

Special Member

Het apparaat moet je op dynamisch zetten: voor het apparaat lijkt het ook een dynamisch adres.
Alleen is het dat niet, het apparaat krijgt altijd hetzelfde IP adres toebedeeld door de DHCP server...

Blijkbaar zijn er niet veel mensen die begrijpen hoe een statische bindings tabel bij DHCP werkt...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 22 december 2020 21:48:19 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 22 december 2020 21:41:13 schreef big_fat_mama:
[...]

Dynamisch slaat eerst en vooral en altijd op het ip-adres. Andere parameters kunnen ook meegegeven worden, maar zijn optioneel (dns-server, default router, ...) IP-adres is essentieel, wordt door dhcp ALTIJD uitgegeven. Als dhcp geen ip-adres uitgeeft - en dat kan gebeuren, om diverse redenen - dan gebeurt er niets - al de rest dus ook niet.

Een quote uit de RFC:

DHCP supports three mechanisms for IP address allocation. In
"automatic allocation", DHCP assigns a permanent IP address to a
client. In "dynamic allocation", DHCP assigns an IP address to a
client for a limited period of time (or until the client explicitly
relinquishes the address). In "manual allocation", a client's IP
address is assigned by the network administrator, and DHCP is used
simply to convey the assigned address to the client. A particular
network will use one or more of these mechanisms, depending on the
policies of the network administrator.

Dit betekent dus dat alle soorten IP allocatie onder DHCP vallen en ook statisch onder DHCP valt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

het apparaat krijgt altijd hetzelfde IP adres toebedeeld door de DHCP server

tenzij diezelfde dhcp-server datzelfde ip-adres reeds aan een ander heeft toegekend. En het zou een zeer slecht opzet zijn als een bepaald adres ten eeuwigen dage nooit elders zou kunnen uitgereikt worden, ergens moet er een "end-of-life" staan op een dhcp-lease!

@wvdakker hierboven: ik geef nederig toe dat ik van die "automatic allocation" nog nooit had gehoord, en het zou wel eens kunnen dat dit de enige modus is die @arco kent - ja, dan kunnen we inderdaad blijven langs elkaar heen praten. Maar als ip-adressen ten eeuwigen dage vast gelinkt worden aan mac-adressen dan zie ik toch niet in wat er nog "dynamic" aan is, statische dhcp klinkt toch maar zoals een vegetarische rundssteak ;) een contradictio in terminis.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 22 december 2020 21:57:35 (39%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 22 december 2020 21:50:39 schreef big_fat_mama:
[...]

tenzij diezelfde dhcp-server datzelfde ip-adres reeds aan een ander heeft toegekend. En het zou een zeer slecht opzet zijn als een bepaald adres ten eeuwigen dage nooit elders zou kunnen uitgereikt worden, ergens moet er een "end-of-life" staan op een dhcp-lease!

Klopt als het een dynamisch IP adres is... Zelfs statische IP adressen kunnen wijzigen als de beheerder dat wil.

Anoniem

Op 22 december 2020 21:50:39 schreef big_fat_mama:
[...]
En het zou een zeer slecht opzet zijn als een bepaald adres ten eeuwigen dage nooit elders zou kunnen uitgereikt worden, ergens moet er een "end-of-life" staan op een dhcp-lease!

Leasetijd en vast IP adres zijn twee verschillende dingen. Ook vaste IP adressen uitgegeven door een DHCP server hebben een lease tijd. Anders kun je namelijk nooit netwerkwijzigingen dynamisch doorvoeren.

Je kan prima een voor een onbepaalde tijd een vast IP adres hebben met een leasetijd van een uur.

Arco

Special Member

Op 22 december 2020 21:50:39 schreef big_fat_mama:
[...]
tenzij diezelfde dhcp-server datzelfde ip-adres reeds aan een ander heeft toegekend.

Dat kan dus nooit...
Het IP adres is maar voor 1 MAC adres bestemd, het kan NOOIT aan een ander apparaat worden uitgegeven!
Leasetijd heeft inderdaad niets met dynamisch of statisch te maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 22 december 2020 21:43:19 schreef hennep:
[...]
Bij de router in kwestie moet een adres eerst een keer uitgegeven zijn door DHCP voordat je het kunt vastzetten (Daarmee is ook die glazen bol van Ship verklaard.). Dan is het mac adres bekend bij de DHCP server en zet je er een vinkje bij om te reserveren. Als dat niet volgens de RFC standaard gebeurt, jammer maar als gebruiker moet je daar mee leren leven.

Dit komt meer door de (gebrekkige) GUI interface van de router. Op de achtergrond wordt altijd gebruik gemaakt van een DHCP-server die gebruik maakt van config files. Via een degelijke GUI of CLI kan prima een MAC adres buiten de reeks worden toegewezen.