Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Wat fijn al de informatie dank! _/-\o_

Ik ga proberen om die TVS te verwijderen en de 0-ohm weerstanden te overbruggen.

De HHD hoeft alleen maar even te werken om data eraf te krijgen en kan dan voor niet essentiële doeleinden gebruikt worden.

Het was inderdaad na aansluiten alhoewel ik niet weet wat er fout ging. In een nieuw gebouwde PC gewoon aangesloten met betreffende voedingskabel waar nu een andere HDD prima op draait.

Dit zijn mooie projectjes om wat van te leren.

Hartelijke groet,

Rob

Op 24 december 2020 13:57:31 schreef Arco:
QA is een 5v TVS diode. (compatible met SMAJ5.0A)

Dank nogmaals arco.

Waar/hoe kan ik het beste dat soort info vinden voor de volgende keer dat ik iets wil opzoeken? Ik zat hier te kijken : http://www.s-manuals.com/smd/qa Maar daar kon ik niet echt uitkomen... Dat zal zeker aan mijn nog gebrekkige kennis liggen, maar die wil ik graag uitbreiden.

Arco

Special Member

Het zoeken op 'TVS diode QA' gaf al snel bruikbare info... (gezien plaats en model was 't overduidelijk een TVS diode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 december 2020 16:10:12 schreef Arco:
Het zoeken op 'TVS diode QA' gaf al snel bruikbare info... (gezien plaats en model was 't overduidelijk een TVS diode)

Ah, ja dat moet je dan net weten... ;) En hoe doe je het als je dat niet weet wat voor componenten het zijn en alleen afhankelijk bent van het opschrift? :? Of wordt het dan lastig?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Het is ook geheel mogelijk dat de twee zichtbare condensatoren (die bruine dingen) kortsluiting hebben: MLCCs kunnen in bepaalde gevallen ook als TVS reageren op overspanning...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 december 2020 23:22:37 schreef fatbeard:
Het is ook geheel mogelijk dat de twee zichtbare condensatoren (die bruine dingen) kortsluiting hebben: MLCCs kunnen in bepaalde gevallen ook als TVS reageren op overspanning...

Dank Fatbeard, Ga ik ook nog even naar kijken.

Het is toch simpel? begin met de zichtbaar kapotte TVS er af te halen. Dan kan je makkelijk met een multimeter meten of er nog steeds "kortsluiting op de voeding" te meten is.

Eerlijk gezegd: ik zie hints dat het de 5V TVS zou zijn. Ik vind dat raar. In mijn ervaring is het 12V exemplaar stuk.

edit: @mnm hieronder: Oh, in de startpost van dit sub-onderdeel had ik gelezen dat "dat onderdeel wat er haaks op staat" ook kapot zou zijn. En dat is ook m'n eigen ervaring. Maar nu ik hem herlees: D'r staat niet letterlijk dat ie zichtbaar kapot is.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 26 december 2020 15:13:07 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar zie jij een zichtbaar kapotte TVS dan?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Iemand die dit type schakelaar herkent? Komt uit joystick van kraan. Is niet gewoon aan uit, is een proportionele regeling.

KGE

Golden Member

Nummers van de sticker overnemen en dan de sticker er af peuteren. Eronder staat vast wel een merk o.i.d.

Arco

Special Member

Bij een scheidingstrafo van MP kreeg ik ook deze kleinere erbij:

Weet iemand er meer van? (er zitten nogal wat aansluitingen aan)
Ik ga vanavond alle windingen eens doormeten (de 6 dikke draden zijn duidelijk secundair)

Ik denk dat de bruin/blauw/zwart/wit draden aan de onderzijde (foto 2) primair zijn.
(blauw en bruin zitten kruiselings aan een zwart/witte vast, ik vermoed om serie/parallel te kunnen schakelen voor 115/230v)
Ik kon wel iets over de 4-407-7194 vinden (heel andere trafo), maar niets over de 4-407-7196... (het ding weegt bijna 8 kilo)

Anders wordt 't de trial and error methode... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Het andere nummertje is dat van een 2x30V/10A powersupply...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ah,

Ik vermoed dat 'ie dan uit een DF1730SC10A komt... ;)
http://www.chdzjc.com/view.asp?id=76

Helaas geen schema's van te vinden... :/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ho, deze loopt over .... tijd voor een vers topic.

Hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/152601 gaan we verder.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 11:34:19 (43%)

Dit topic is gesloten