Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Op 22 december 2020 22:35:03 schreef Sjakos:
Het ziet er goed uit Jurjen.

Dank. Het kost veel tijd om zover te komen (bijvoorbeeld het ontwerpen van het bouwplan in Philips EE formaat) maar het resultaat mag er dan ook zijn. Als "luxe" toevoeging eindelijk ook eens de achtergrondverlichting voor de knoppen toegevoegd, inschakelbaar via een eigen druktoets in de console:

Nu ben ik zelf niet zo van het toevoegen van andere onderdelen dan die uit de EE-dozen.

Mee eens, maar de SA612A was populair als eerste trap in de radio-zelfbouw en bovendien vond ik de MK484 als IF-detector een interessante toevoeging, dus ik wilde deze combi eens proberen

Alhoewel ik ook met mijn oscillator toch ook wat anders moet gaan bedenken. Ik ben ook nog bezig met een Duitse mede experimenteerder die ook de middengolf ontvanger bouwt. en verbazing wekkende goede ontvangst heeft.

Ik ben beniewd! Het blijkt dat mijn ontvanger wel heel gevoelig is (geen externe antenne nodig) maar niet een extreem goede scheiding van de zenders heeft, maar dat mag ook niet verbazen met slechts 2 IF-trafo's. Ben dus benieuwd naar het ontwerp van Sven, mogelijk kan ik een derde IF-filter nog in mijn ontwerp meenemen.

Wat mij verbaasd is dat jullie zo'n goede ontvangst hebben op alleen de ferriet antenne. Ik zal wel in een heel slecht gebied zitten denk ik, want het is hier echt minimaal.

Ligt dat misschien aan de afregeling van de gelijkloop? Ik heb gemerkt dat de gevoeligheid sterk afhangt van de instelling van de padding caps en de exacte positie van de spoel op de staaf. Om die reden heb ik de padding caps apart op de bouwplaat toegankelijk gemaakt zodat ze met een trimsleutel makkelijk in te stellen zijn (heb daarbij de trimmer caps op de varco op minimale stand gezet). Na een aantal uren (!) zoekwerk heb ik nu een goede instelling te pakken denk ik. C31 = 2.7p lijkt hierbij een geschikte waarde.

/Jurjen

Op 2 december 2020 14:16:17 schreef fatbeard:
@MNM: Gaarne! Ik hoor wel wat de schade is...

Ik begrijp totaal niet hoe het kan dat ik dit bericht niet heb gezien. :?
Ik heb dit topic dagelijks in de gaten gehouden, in afwachting op je reactie en tegelijkertijd de eBay listing in de gaten gehouden. Inmiddels is de listing al een tijdje afgelopen en daar baal ik best wel van. ;(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fatbeard

Honourable Member

Op 25 december 2020 12:50:08 schreef MNM(tm):
[...]
Ik begrijp totaal niet hoe het kan dat ik dit bericht niet heb gezien. :?
Ik heb dit topic dagelijks in de gaten gehouden, in afwachting op je reactie en tegelijkertijd de eBay listing in de gaten gehouden. Inmiddels is de listing al een tijdje afgelopen en daar baal ik best wel van. ;(

:/ anders ik wel...

Toen ik zag dat het verkocht was dacht ik een tijdje nog dat jij de koper was, en het verzenden wat vertraging had opgelopen.
Oh well, excrements happen. ;)
Ik heb er grofweg twee decaden op gewacht, eentje meer is ook geen probleem...

Maar voordat de Brexit een voldongen feit is met allerhande douanezooi: deze lijkt me ook wel wat. Ietsepietseltje O-) duurder, maar wel made in Holland :7
Al zijn er vast nog wel meer te verkrijgen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hier staan er best wel een aantal...
Of heb je liever die "made in Holland" ?

Als je me alvast je adres doorgeeft (via e-mail, mijn adres staat in mijn profiel), dan kan ik een eventuele bestelling meteen bij jou laten afleveren.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wel leuk om te lezen dit allemaal weer.

Ik was ook een jaar of acht dat ik hier mee begon:

https://www.sjelab.nl/EE2040_afb.JPG

Inderdaad een 2040 doos met dat grijze boek erbij. Ik heb het ook allemaal nog. Ik heb later nog een 2041 doos erbij gekocht. Meer dozen zijn er vanwege de prijs niet meer bijgekomen.

In dat grijze boek stonden veel dingen heel erg goed uitgelegd. Ik heb daar erg veel van geleerd. Ik was een jaar of 10 dat ik wist hoe een gelijkrichter werkte. Ik maakte toen een kleine windmolen van een oude fietsdynamo en wilde daar een motortje uit een speelgoed auto mee voeden. Dat werkte dus niet. Het motortje ging wel heen en weer. Ik had meteen door dat dat kwam door doordat die dynamo wisselspanning maakte. Diode ertussen werkte heel even. Toen kwam er rook. Ik wist wel hoe de diode gelijkrichtte maar niet dat er behalve smalsignaal diodes uit de elektronica doos ook nog power dioden bestonden. De prijs voor deze kennis was dus de diode uit mijn EE2040.

Later, ik was een jaar of 15 bouwde ik met oude onderdelen van een sloopscoop een scoop op mijn EE2040 elektronicadoos. Op die blauwe platen had ik dus de buisvoeten staan en vierhonderd volt anode spanning voor de buizen 12AU7 meen ik. Het beeldbuisje had een hoogspanning van 1000 volt dacht ik. Maar dit waren geen Philips onderdelen. Dit waren onderdelen uit van alles en nog wat gesloopt.

Maar die dozen waren wel zeer leerzaam.

EgbertG

Golden Member

Ik kom nu - kleine 40 jaar later - tot de ontdekking dat ik die vierkante printjes voor de transistoren altijd verkeerd aansloot!!!!

Ik stak de draad van het component er aan de bovenkant doorheen, maar zie
nu dat het op diverse andere foto's toch echt niet zo moest.

Grappig om dit nog te zien zo!

Grappig, ik stak de draden er ook altijd aan de bovenkant doorheen
Volgens mij stond dat ook zo aangegeven op de bouwtekeningen?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
vergeten

Golden Member

Eronder zal inderdaad misschien wel beter contact maken, ik heb het ooit ook erboven gedaan, alles werkte wel hoor dus veel verschil is er niet! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Ik denk dat het vooral een kwestie van voorkeur is...

Met de onderdelen eronder en een kort draadje erboven (zoals op de foto's van @kranenborg) is het contact met het printje niet afhankelijk van het contact tussen haak- en tonveer. De puntdruk op het printje is wel hoger wat misschien tot verhoogde slijtage van het printje kan leiden.
Het ziet er wel netter uit.

V.w.b. die AF116: ik wil sowieso lange draden hebben, dus uitgesoldeerde exemplaren vallen af. NOS in doosje is het mooist, maar zal wel unobtanium zijn.

@MNM: je hebt mail.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik doe dit nu standaard om de reden die Fatbeard aangeeft, heb vroeger wel eens een enkel contactprobleempje gehad en deze aanpak gaat altijd goed. Daarnaast heb ik de indruk dat de bedrukte bovenkant van het plaatje minder snel krast en dus mooier blijft. Het werd overigens voor het eerst in de EE2013 handleiding voor de FM-ontvanger (gebaseerd op een Hartley-oscillator met FET en BB110-varicap) aanbevolen.

/Jurjen

Ik wil nog een digitale oscillator toevoegen met een DDS (AD9830) van AK modul bus. https://www.ak-modul-bus.de/cgi-bin/iboshop.cgi?howd0!0,80140783562514… . Dan kan ik een stabielere en nauwkeurige oscillator toevoegen, dat de ontvangst moet verbeteren, omdat de MF trappen dan beter in te stellen zijn. En misschien ook wel met een andere mixer. De SA612 is inderdaad een oude bekende. Aan de ene kant ben ik mij er wel bewust van dat de met de onderdelen uit alleen de EE-dozen er een duidelijke grens is wat mogelijk is. Aan de andere kant toevoegen van exoten kan weer leiden, zoals het vroeger bij mij was, tot zoveel extra onderdelen en printjes dat je de EE-dozen niet meer zag. Leuk voor die tijd, maar dat is tegenwoordig wel anders. Tja waar leg je de grens, dat is voor iedereen weer anders denk ik. Als referentie gebruik ik een RTL-SDR dongle. Goede ontvangst USB, LSB, CW , overzicht, ontvangst van 0kHz tot 1,8Ghz en voor paar tientjes allemaal op de computer. Maar de uitdaging om het zelf te bouwen geeft toch veel meer voldoening. Oude analoge technieken :-)

RAAF12

Golden Member

Op 25 december 2020 20:53:55 schreef kranenborg:
FM-ontvanger (gebaseerd op een Hartley-oscillator met FET en BB110-varicap) aanbevolen.

De BB110 is inmiddels vervangen voor een BB909. Mocht ik op Ebay.de een origineel printje tegenkomen dan gaat ie erin.

De SA618A - MK484 Superhet is in principe in zijn eerste vorm af en werkt al erg goed zonder enige aarde- of antenneaansluiting (maar met alweer diverse verbetermogelijkheden voor in 2021, nl. a) extra IF-trappen incl. instelbare AGC-werking, b) andere oscillator-opzet (Hartley ipv Colpitts, geeft breder afstembereik), c) misschien zelfs goed uit te breiden naar dubbelsuper?), heb ter afronding nog een specifieke, functionele achtergrond voor de afstemknoppen gemaakt, met achtergrondverlichting is het bijna magisch:

De verlichting draait overigens op de originele Philips-EE gloeilampjes (3.8V, 0.05W), geeft een erg mooie zachte kleur ..., en de binnenkant van de knoppen is met wit vilt bekleed om een goede uniforme lichtverdeling te bereiken.

Wie zelf achtergronden zou willen maken (i.e. naar eigen smaak aan te passen voor deze of elke willekeurige Philips EE radio) kan misschien van mijn sjablonen gebruik maken, zie bijgesloten PPTX-file (update: nu met witte stroken onderaan de schaalfiguren om ze gemakkelijk met plakband vast te kunnen plakken aan de console zonder dat dit opvalt - is dan geheel afgedekt door de knop - en geen lijm nodig. Ook helpen de stroken met het reflecteren van het licht):

Hier is de PPTX-link, met afbeelding op correcte grootte:

Schaalverdeling Philips EE.pptx

/Jurjen

Op 22 december 2020 22:35:03 schreef Sjakos:
Het ziet er goed uit Jurjen. ... Ik ben ook nog bezig met een Duitse mede experimenteerder die ook de middengolf ontvanger bouwt, en verbazing wekkende goede ontvangst heeft.

Wat mij verbaasd is dat jullie zo'n goede ontvangst hebben op alleen de ferriet antenne. Ik zal wel in een heel slecht gebied zitten denk ik, want het is hier echt minimaal.

Mijn ontvangst met slechts een ferrietstaaf is inderdaad heel goed; overdag kan ik nog steeds een enkele BBC-zender goed ontvangen alsmede enkele lokale piraten (ééntje dendert binnen) , sávonds worden het er 35+ vanuit heel Europa (met name Spanje en Italie zijn goed vertegenwoordigd) en enkele afrikaans/arabische landen over het hele afstembereik; daarmee wordt het een leuke wereldontvanger. Ook hier loont het om de ontvanger een kwartslag te draaien, dan heb je een nieuwe verzameling stations (wegens de richtinggevoeligheid van de ferrietstaaf)

Maar misschien heb ik een (deel)oorzaak gevonden: ik ben net bezig geweest met het toevoegen van een extra IF-trap in het ontwerp, en heb daarbij naar jouw schema gekeken. Jouw IF-trappen (en dus ook de mijne) lijken een kopie te zijn van de EE2005-superhet-ontwerpen, op één puntje na, n.l. de plaatsing van de terugkoppelingscondensatoren (C36 in het plaatje hieronder):

In jouw ontwerp is de collector van de rode BF494 transistor direct gekoppeld aan de 0.1uF condensator (die zelf weer via de elco naar massa is gekoppeld). In het Philips-ontwerp (en het mijne) is de collector eerst via de kleinere 47nF en dan pas via de 0.1uf condensator aan de elco gekoppeld (en het punt van terugkoppeling zit tussen beide C's in). Ik kan me daarom voorstellen dat in jouw geval het ontvangstsignaal aan de collector te sterk via de 0.1uF C direct naar massa afgevoerd wordt (en daarmee ook de terugkoppeling veel minder sterk is). Zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn, en is een - makkelijk te herstellen - foutje? Heb je de schakeling nog operationeel om te kunnen testen?

Groet!
/Jurjen

In het oorspronkelijke schema zat een foutje inderdaad. Ook na de detector had ik het niet goed aangesloten in de tekening. Sven attendeerde mij daar al op. Ik zal het gecorrigeerde schema nog een keer meesturen.

Ik heb ook nog even geëxperimenteerd met C36 anders aan te sluiten, maar dit maakt geen verschil. Overigens is het wat vreemde constructie door philips ooit. In feite ligt C35 voor de wisselstroom gewoon aan massa en staat parallel over R16 heen. C36 ligt dan ook weer via C35 en C37 aan massa. Waarom ze dat ooit zo aangesloten hebben? misschien kwam het op de montage plaat beter uit.

Ik denk dat ik de ferriet ontvangst problemen meer moet zoeken in de spoelen op de op de ferriet kern, Mogelijk lopen deze niet gelijk met de oscillator en worden deze dus naast de afstemfrequentie.

Maar dat ga ik nog een keer uitzoeken.

In het oorspronkelijke schema zat een foutje inderdaad. Ook na de detector had ik het niet goed aangesloten in de tekening. Sven attendeerde mij daar al op. Ik zal het gecorrigeerde schema nog een keer meesturen.

Ik heb ook nog even geëxperimenteerd met C36 anders aan te sluiten, maar dit maakt geen verschil. Overigens is het wat vreemde constructie door philips ooit. In feite ligt C35 voor de wisselstroom gewoon aan massa en staat parallel over R16 heen. C36 ligt dan ook weer via C35 en C37 aan massa. Waarom ze dat ooit zo aangesloten hebben? misschien kwam het op de montage plaat beter uit.

Ik denk dat ik de ferriet ontvangst problemen meer moet zoeken in de spoelen op de op de ferriet kern, Mogelijk lopen deze niet gelijk met de oscillator en worden deze dus naast de afstemfrequentie.

Maar dat ga ik nog een keer uitzoeken.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 januari 2021 11:22:44 schreef Sjakos:

...

Ik denk dat ik de ferriet ontvangst problemen meer moet zoeken in de spoelen op de op de ferriet kern, Mogelijk lopen deze niet gelijk met de oscillator en worden deze dus naast de afstemfrequentie.

...

Dat zou heel goed kunnen. Enkele overwegingen hierbij:

  • Met mijn ontvanger heb ik een goede ontvangst met het bereik 570 - 1500 kHz. Dit is dus iets beperkter dan het "moderne" officiele AM-bereik, vooral aan de bovenkant (gaat nu tot 1850KHz als ik het goed heb). Mijn vermoeden is dat de Philips MW-spoel is ingesteld op de oude definitie van het AM-bereik omdat deze relatief veel windingen heeft (70 vs de 50 die ik ook wel eens tegenkom in andere (niet-EE) ontwerpen). Misschien is het dus een goede eerste stap om je oscillatorbereik aan te passen naar dit ontvangstbereik (omdat dit op mijn ontvanger goed werkt): Als je een oscilloscoop hebt om het bereik van je oscillator op te meten en daarnaast een behoorlijk nauwkeurige schatting hebt (of maakt) van de IF-frequentie waarop je rode spoelen zijn afgesteld, dan zou dit moeten lukken.
  • Zoals in mijn fotos is te zien, zijn mijn padding caps voor de dubbele varicap extern gemonteerd (vlak bij de console) en heb ik deze op de varicap zelf "onklaar" gemaakt. Deze instelling, alsmede de positie van de spoel op de ferrietstaaf (vlakbij het eind van de staaf) is bijzonder sensitief en belangrijk.
  • Bevat jouw ontwerp naast de MW-spoel ook nog steeds de LW-spoel? Zoals eerder bediscussieerd op het rigert.com-forum, blijkt deze combi voor veel mensen niet goed werkend te krijgen, en dat heeft ook mij parten gespeeld. Ik gebruik daarom tegenwoordig alleen de MW-spoel

Ben benieuwd naar je updates!

Groet, Jurjen

Tja dat is ook zo'n merkwaardigheid. De LG spoel en MG spoel worden in het originele schema parallel gezet. Het signaal werd dan van de aftakking van de LG spoel afgehaald. Dat dit geen ideale situatie voor de MG is lijkt mij duidelijk :-)

Maar ik vind de LG ook leuk om te ontvangen. Ik heb nu dus een combinatie. Met de FET als ingang ben ik wel van het eerste probleem af.

Dus ik moet nog eens alles nog even goed doormeten en een digitale oscillator toevoegen. Ik heb een oscilloscoop (SIGLENT SDS-1204X) en functie generator (SDG 1062X) dat is ook erg fijn om mee te werken.

Momenteel ben ik even bezig op een zijtak, wel met radio ontvangst, maar met decoderen van morse, RTTY e.d. Ook erg leuk om te doen. Maar dat valt buiten deze draad. Misschien ooit eens ion combinatie met de EE doezen.

Op 25 december 2020 17:53:43 schreef fatbeard:

V.w.b. die AF116: ik wil sowieso lange draden hebben, dus uitgesoldeerde exemplaren vallen af. NOS in doosje is het mooist, maar zal wel unobtanium zijn.

Met een beetje mazzel kan je hier twee scoren.

Heb een uitbreiding van de SA612A/MK484 superhet gemaakt met twee extra, vrijwel identieke IF-trappen (en heeft daarmee in totaal nu 3 of vier IF-trappen):

Uit de testen blijkt dat:

  1. De 3-traps versie een duidelijke verbetering geeft wat betreft de scheiding van zenders (en nog een beetje versterking), waardoor de ontvanger nu "volwaardig" overkomt. De AGC-werking van de ZN414/MK484 blijkt nog steeds voldoende, geen tweede AGC-circuit voor de regeling van de IF-trappen nodig.
  2. De 4-traps versie nog net iets meer scheiding geeft, geen extra versterking, maar echter vooral ook een mindere geluidskwaliteit; de hoge tonen vallen weg hetgeen aangeeft dat de bandbreedte van het geheel van IF-filters te klein wordt.

Hieruit blijkt dat drie IF-trappen het perfecte aantal vormen. Bijkomend voordeel is dat er op het blauwe bordje dan ook plek is voor een BFO (met de vierde rode spoel op te bouwen) zodat de ombouw van AM naar kortegolf mogelijk wordt inclusief SSB-ontvangst. Wel moet het blauwe bordje bovenop het main board geplaatst worden. Lekker veel uit te zoeken dus, zoals het een mooi ontwikkelingsproject betaamt!

Groet,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics

fatbeard

Honourable Member

Op 16 januari 2021 18:06:44 schreef ohm pi:
[...]Met een beetje mazzel kan je hier twee scoren.

Oops... Niet gezien, jammer.
Heb ondertussen wel hier een stel (AF116) kunnen scoren (helaas zonder doosje), dus ik ben inmiddels voorzien.
Misschien kan ik dat doosje nog reproduceren met geschikt papier, een goede printer en veel geduld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

.

[Bericht gewijzigd door kranenborg op zaterdag 13 februari 2021 01:30:35 (100%)

Wat betreft een retrofit upgrade die veel energie-zuiniger is maar toch de oorspronkelijke Philips EE vorm behoudt:

Heb een LED-versie van de klassieke E10-gloeilampbehuizing gevonden die in de EE1000 en EE2000 serie standaard wordt gebruikt; eigenlijk een moderne LED die zich voordoet als een klassiek gloeilampje: https://www.conrad.nl/p/beli-beco-led-lamp-e10-warm-wit-led-1548996?va…

Heb besteld, gekregen en getest met en zonder voorschakelweerstanden; deze LED kan zonder voorschakelweerstand worden aangesloten op max 4.5V:

  • Bij 4.5V zonder voorschakelweerstand brandt deze fel, duidelijk feller als het 3.8V/50mA lampje uit de EE2040 onder zelfde conditie. Stroomverbruik is dan rond 15 mA
  • Met 220 Ohm voorschakelweerstand: brandt ongeveer even fel als het EE2040 lampje direct verbonden met batterij, maar het stroomverbruik is dan 3.5 mA ipv. 50 mA voor het oorspronkelijke gloeilampje. Het oorspronkelijke gloeilampje brandt totaal niet in deze situatie.
  • Met 470 Ohm voorschakelweerstand: nauwelijks minder fel, stroomverbruik 1.8 mA
  • Met 1000 Ohm voorschakelweerstand: nog steeds prima bruikbaar als indicator, stroomverbruik 1.0 mA.

Natuurlijk kan men een technisch ideale oplossing maken door in een Philips EE lamphoudertje twee LEDS in antiparallel schakeling met 470 voorschakelweerstand te solderen. Ik vond het echter leuk om een lampje te kunnen gebruiken in de oorspronkelijke vorm, die echter veel energiezuiniger is. Bovendien is de kleur van bovengenoemd LED-lampje warm-wit en licht dicht bij de kleur van het oorspronkelijke lampje.
Deze LED-lampjes gaan o.a. in de console als schaalverlichting gebruikt worden.

Bij deze,

MVG,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics