Op 22 december 2020 22:35:03 schreef Sjakos:
Het ziet er goed uit Jurjen.
Dank. Het kost veel tijd om zover te komen (bijvoorbeeld het ontwerpen van het bouwplan in Philips EE formaat) maar het resultaat mag er dan ook zijn. Als "luxe" toevoeging eindelijk ook eens de achtergrondverlichting voor de knoppen toegevoegd, inschakelbaar via een eigen druktoets in de console:
Nu ben ik zelf niet zo van het toevoegen van andere onderdelen dan die uit de EE-dozen.
Mee eens, maar de SA612A was populair als eerste trap in de radio-zelfbouw en bovendien vond ik de MK484 als IF-detector een interessante toevoeging, dus ik wilde deze combi eens proberen
Alhoewel ik ook met mijn oscillator toch ook wat anders moet gaan bedenken. Ik ben ook nog bezig met een Duitse mede experimenteerder die ook de middengolf ontvanger bouwt. en verbazing wekkende goede ontvangst heeft.
Ik ben beniewd! Het blijkt dat mijn ontvanger wel heel gevoelig is (geen externe antenne nodig) maar niet een extreem goede scheiding van de zenders heeft, maar dat mag ook niet verbazen met slechts 2 IF-trafo's. Ben dus benieuwd naar het ontwerp van Sven, mogelijk kan ik een derde IF-filter nog in mijn ontwerp meenemen.
Wat mij verbaasd is dat jullie zo'n goede ontvangst hebben op alleen de ferriet antenne. Ik zal wel in een heel slecht gebied zitten denk ik, want het is hier echt minimaal.
Ligt dat misschien aan de afregeling van de gelijkloop? Ik heb gemerkt dat de gevoeligheid sterk afhangt van de instelling van de padding caps en de exacte positie van de spoel op de staaf. Om die reden heb ik de padding caps apart op de bouwplaat toegankelijk gemaakt zodat ze met een trimsleutel makkelijk in te stellen zijn (heb daarbij de trimmer caps op de varco op minimale stand gezet). Na een aantal uren (!) zoekwerk heb ik nu een goede instelling te pakken denk ik. C31 = 2.7p lijkt hierbij een geschikte waarde.
/Jurjen