DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

bprosman

Golden Member

Sorry mensen: ik kan dit niet meert bijhouden/begrijpen.

Waarom dan niet het aanbod aannemen (zie er 2 staan) om even via TeamViewer mee te kijken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Teamviewer is lastig, moet je eerst installeren. Remote Desktop werkt veel beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 27 december 2020 16:15:21 schreef Arco:
Teamviewer is lastig, moet je eerst installeren. Remote Desktop werkt veel beter...

Ben ik niet met je eens. Installeren is echt een makkie en het is transparanter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik heb verplicht met Teamviewer moeten werken een tijdje; ik vind het een draak van een programma (ook dat je het steeds overal moet installeren trouwens)
Remote desktop is veel sneller, resolutie klopt beter, en kan alles wat nodig is. Belangrijkste: staat standaard op iedere Windows PC.

(ik heb uiteindelijk de betreffende klant toch kunnen overtuigen om Teamviewer eruit te mikken... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 27 december 2020 16:28:30 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Teamvieuwer werkt out of the box, RDP zal je toch eerst de ontvangende PC in moeten stellen (iets met poorten e.d.), dat is meer werk dan TeamViewer downloaden en starten.

Maar het is aan TS welke route ze wil lopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij Teamviewer moet je (uiteraard) ook instellen wie er toegang mag hebben.
Remote Desktop is simpel: alleen aanzetten en betreffende pc uit lijstje kiezen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

En portforwarding om tot bij die pc te komen.

Teamviewer is lekker simpel, als je daar niet happy mee bent is anydesk ook nog een optie.

Teamviewer hoef je ook niet te installeren dacht ik? In ieder geval niet aan de client kant.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik kan dit niet meer bijhouden/begrijpen.

Alle begrip en medeleven, beste topicstarter, dit meende ik al een tijdje aan te voelen.

Ik ga even terug naar het begin: uw leverancier beveelt aan om die Shelly-dingen (waar ik me niks kan bij voorstellen, overigens) een statisch adres te geven. Nu wordt dat "statisch" niet door iedereen op dezelfde manier begrepen, en daar begint de verwarring:

* voor sommigen (ook voor mij) betekent "statisch" dat je in de Shelly instelt "mijn ip-adres is aaa.bbb.ccc.ddd en daarmee meld ik me aan en we zien wel wat er van komt"

* anderen noemen het "statisch" als er in het apparaat wordt ingesteld "zoek maar uit waar je je config vindt, dhcp of zo" en dan in de dhcp-server een vaste relatie leggen tussen mac-adres en ip-adres. Ikzelf vind dat overbodig complex en bovendien een misbruik van het woord "statisch", eigenlijk noem ik het eerder "pseudo-statisch" - maar technisch kan het wel, in de meeste omgevingen.

Heb je er enig zicht op wat de aanbeveling van de leverancier exact inhoudt?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 25 december 2020 10:00:05 schreef Hoeben:
Ik heb de KPN experiabox nu maar gereduceerd tot enkel een ethernetpoort (verder alles inc. wifi uit), waar mijn eigen spullen achter hangen, en er een ventilator onder gezet om het ding van binnen koel te houden, dat helpt wel. Het is en blijft wel hobby-kwaliteit wat ze allemaal leveren.

Neem de Sagemcom aka Box12 van de KPN. Wordt amper warm en heeft de nieuwste snufjes onboard, heb ik ook gedaan! Wel over fiber, DSL is zó jaren 90.

https://www.kpn.com/beleef/internet/nieuw-modem-heet-kpn-box-12-klaar-…

Maar Els vraagt hier hulp en schijnt het niet helemaal te begrijpen. Els, gebruik dat Teamviewer aanbod (mailtje sturen) of zoek via deze site iemand in de buurt (vragen!!) die je voor een kopje koffie en een gevulde koek uit de brand helpt. Het is ech niet moeilijk! ( Maarja dat is met alles zo wat je in de klauwen hebt)

No mercy. Lekkere port, trouwens, uit 1964!

@Arco,
Remote desktop zit niet in home edition.

Roel.

Op 27 december 2020 17:04:46 schreef Sine:
Teamviewer hoef je ook niet te installeren dacht ik? In ieder geval niet aan de client kant.

Medewerkers van 'Microsoft helpdesk' met Indiaas accent uit Terheide doen hun uiterste best om mij te overtuigen om Teamviewer te installeren. Bovendien moet je een wachtwoord en/of computercode aan de helper doorgeven.

bprosman

Golden Member

Teamviewer hoef je ook niet te installeren dacht ik? In ieder geval niet aan de client kant.

Jawel hoor.

Remote Desktop is simpel: alleen aanzetten en betreffende pc uit lijstje kiezen.

Binnen je eigen subnet wel ja.
Vraag me af of via het Internet port-forwarding dan niet aan moet staan, in ieder geval moet TS haar publieke IP adres weten. En ze moet haar Windows wachtwoord afgeven of een account voor je aanmaken.

Is bij Teamviewer allemaal niet nodig, dan kun je de code en wachtwoord van je scherm aflezen en is tijdelijk.

Overigens kun je via Skype en Teams ook al heel lang een scherm overnemen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 27 december 2020 20:52:03 (69%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 december 2020 22:51:24 schreef Shiptronic:
Dit soort dingen is het handigst op te lossen als iemand even met TeamViewer (tijdelijk) mee kan kijken.

Je hebt al een aanbieding van REW, anders mag je mij ook een mail sturen.

Ik heb een bericht ontvangen van REW. Ik ben het aan het ontcijferen.
Bedankt voor je aanbod. Erg aardig van je. Ik hoop dat ik er geen gebruik van hoef te maken.
Compliment aan het forum: iedereen is sowieso zeer hulpvaardig. Helaas schiet mijn kennis tekort om jullie waardevolle antwoorden optimaal te kunnen gebruiken. Excuus daarvoor.

Op 27 december 2020 16:11:37 schreef bprosman:
[...]
Waarom dan niet het aanbod aannemen (zie er 2 staan) om even via TeamViewer mee te kijken ?

Je hebt gelijk, maar het kost me veel tijd om de antwoorden te doorgronden en daardoor loop ik dus iets achter met reageren.
Ik heb per mail contact met @REW. Maar ik blijf de antwoorden hier ook volgen.

Op 25 december 2020 21:16:53 schreef RAAF12:
Indrukwekkend vind ik een paar screendumps niet, voor mij moet het gewoon werken. Nieuwe software kan je ook op wat oudere hardware draaien. Dat lever je vaak in op performance en security issues, maar ik ben geen expert. Overigens bevalt het Sagem boxje hier prima. Els, de @TS is idd met de Noorderzon vertrokken.

Nee hoor @RAAF. Ik heb tijd nodig: het is voor mij niet altijd direct duidelijk door mijn gebrek aan kennis van het onderwerp.

Op 27 december 2020 17:05:42 schreef big_fat_mama:
[...]
Alle begrip en medeleven, beste topicstarter, dit meende ik al een tijdje aan te voelen.

Ik ga even terug naar het begin: uw leverancier beveelt aan om die Shelly-dingen (waar ik me niks kan bij voorstellen, overigens) een statisch adres te geven. Nu wordt dat "statisch" niet door iedereen op dezelfde manier begrepen, en daar begint de verwarring:

* voor sommigen (ook voor mij) betekent "statisch" dat je in de Shelly instelt "mijn ip-adres is aaa.bbb.ccc.ddd en daarmee meld ik me aan en we zien wel wat er van komt"

* anderen noemen het "statisch" als er in het apparaat wordt ingesteld "zoek maar uit waar je je config vindt, dhcp of zo" en dan in de dhcp-server een vaste relatie leggen tussen mac-adres en ip-adres. Ikzelf vind dat overbodig complex en bovendien een misbruik van het woord "statisch", eigenlijk noem ik het eerder "pseudo-statisch" - maar technisch kan het wel, in de meeste omgevingen.

Heb je er enig zicht op wat de aanbeveling van de leverancier exact inhoudt?

Dit is de aanbeveling van de fabrikant: http://prntscr.com/w8kid4
Met de opmerking erbij:

Set static IP address: You should use an IP address in the appropriate range for your router, outside of any DHCP address range that the router will assign to other devices.

De leverancier beveelt aan om de Shelly's hun eigen ssid te geven op een Ubiquiti access point. Dat laatste heb ik inmiddels gedaan maar nu blijkt dat de meningen over de betrouwbaarheid van zo'n access point ook uiteen lopen.

Anoniem

Op 28 december 2020 09:51:53 schreef Els den Iep:
[...]
Dat laatste heb ik inmiddels gedaan maar nu blijkt dat de meningen over de betrouwbaarheid van zo'n access point ook uiteen lopen.

Ja dat klopt wel. Hoop narigheid kun je met die routers treffen. ALs je tijd en ruimte heb de router vervangen voor een stabielere.

Marktplaats staat er vol mee.

Henk H.

Golden Member

Op 28 december 2020 09:44:08 schreef Els den Iep:
[...]
Je hebt gelijk, maar het kost me veel tijd om de antwoorden te doorgronden en daardoor loop ik dus iets achter met reageren.
Ik heb per mail contact met @REW. Maar ik blijf de antwoorden hier ook volgen.

Dat lijkt me een recept om de verwarring compleet te krijgen. Ik zou één vraagbaak kiezen en het daar bij houden. Anders zegt de één "A", de ander "B" en volg je ondertussen adviezen op en pas je dingen aan waardoor niemand meer een goed beeld van de laatste situatie/configuratie heeft.

Sidenote: Het is natuurlijk erg aardig van REW om persoonlijke ondersteuning te bieden en ik zou daar zeker gebruik van maken als je daar vertrouwen in hebt (en ik zou niet weten waarom niet).

Op 23 december 2020 15:39:51 schreef rew:
[...]
Els, omdat ik geen zin heb om 100 berichten te gaan zitten doorworstelen wat er wel en niet al gezegd is wil ik je een email sturen met de bedoeling 1) je uit te leggen wat IP adressen zijn en hun beperkingen. 2) DHCP en hoe je aan "vaste IP adressen" kan komen. Zet je email adres even zichtbaar. Of stuur mij een mailtje.

Het aanbod van REW komt op mij, als iemand die een aantal bijdrages in deze discussie heeft geleverd, wel een beetje vreemd over moet ik zeggen. We (een aantal anderen ook, naast mij) doen ons best om TS te helpen en steken tijd in het schrijven van berichten. Dan komt er opeens iemand die de bijdrages niet leest en de discussie van het forum haalt (door buiten het forum verder te gaan). Het gaat er natuurlijk om dat de TS geholpen wordt (op welke manier dan ook), maar zoiets haalt voor mij de lol van het posten/helpen wel uit een discussie.

Tenzij Els en REW elkaar buiten het forum ook kennen, dan begrijp ik het wel.

@Henk H. Ik ben het met je eens maar ik moest een keuze maken.
Op basis van jullie wijze woorden en de mail van REW, is mijn vraag nu:

Instellingen Ziggo Connect Box: http://prntscr.com/wbcncr
Dan kan ik apparaten statische adressen geven in de range: 192.168.178.118 tot 192.168.118.254
Of juist andersom??? Namelijk statische adressen van 192.168.178.11 tot 192.168.118.128???

De statische adressen geef ik in op het Shelly device.
Niet ook op de Ziggo Connect Box??

Op 28 december 2020 09:58:44 schreef wvdakker:
[...]

Ja dat klopt wel. Hoop narigheid kun je met die routers treffen. ALs je tijd en ruimte heb de router vervangen voor een stabielere.

Marktplaats staat er vol mee.

Je bedoelt dat ik de Ziggo Connect Box in bridge modus zet en dan een beter modem met een Ubiquiti AP gebruik?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit is de aanbeveling van de fabrikant: http://prntscr.com/w8kid4

Ha, dat is duidelijk, dankje. Daar hanteert men dus "mijn" interpretatie van "static": ALS je aanvinkt "set static IP address" dan vul je een zelfgekozen IP-adres in; het netmask zal normaliter wel goed zijn met 255.255.255.0, en de beide andere laat je maar beter blanco.

Ik veronderstel dat, als de "set static IP" niet is aangevinkt, dat het apparaat bij een reset dan op zoek gaat naar een DHCP-server om daaruit deze informatie in te vullen; in dat access point zal wel een dhcp-server inzitten, maar vraag me niet hoe of waar die dan wordt ingesteld.

De leverancier beveelt aan om de Shelly's hun eigen ssid te geven op een Ubiquiti access point.

Wat is een ssid?

Dat laatste heb ik inmiddels gedaan maar nu blijkt dat de meningen over de betrouwbaarheid van zo'n access point ook uiteen lopen.

Tsja, maar niet iedereen stelt even hoge eisen. Voor maximale betrouwbaarheid vermijdt men WiFi, er gaat niets boven koper oftewel "hard wired". Maar ook koper is niet 100% foutloos dus het hele opzet moet nog altijd beschermd worden tegen eventueel falen.

NB als je voor statisch gaat - of voor pseudo-statisch dan ik het wel nuttig om ergens een overzicht te behouden. Dat kan met rekenbladsoftware, Office Calc of Excel of zo, of met het fysieke equivalent ervan: een blad ruitjespapier. Als je iets Unix-achtigs doet, bv. MacOS of Linux, dan ligt het voor de hand om daarvoor het bestand /etc/hosts te gebruiken: het dient nl. precies daarvoor.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 28 december 2020 10:42:22 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 28 december 2020 10:34:50 schreef Els den Iep:
[...]
Je bedoelt dat ik de Ziggo Connect Box in bridge modus zet en dan een beter modem met een Ubiquiti AP gebruik?

Inderdaad dat bedoel ik.

Henk H.

Golden Member

Op 28 december 2020 10:32:26 schreef Els den Iep:
@Henk H. Ik ben het met je eens maar ik moest een keuze maken.

Dat snap, ik waar het om gaat is dat jij de boel werkend krijgt natuurlijk.

Op 28 december 2020 10:32:26 schreef Els den Iep:
Instellingen Ziggo Connect Box: http://prntscr.com/wbcncr
Dan kan ik apparaten statische adressen geven in de range: 192.168.178.118 tot 192.168.118.254
Of juist andersom??? Namelijk statische adressen van 192.168.178.11 tot 192.168.118.128???

De statische adressen geef ik in op het Shelly device.
Niet ook op de Ziggo Connect Box??

Ik wil inhoudelijk niet teveel gaan reageren anders loop ik REW voor de voeten. Maar check je ranges even, als je als subnetmask 255.255.255.0 gebruikt (meest gebruikelijk voor een thuisnetwerk) moeten de eerste 3 groepjes getallen van alle IP adressen in een netwerk gelijk zijn anders zien ze elkaar niet. Je noemt nu ranges waarvan het derde groepje niet gelijk is.

Op 28 december 2020 10:34:50 schreef Els den Iep:
[...]
Je bedoelt dat ik de Ziggo Connect Box in bridge modus zet en dan een beter modem met een Ubiquiti AP gebruik?

Om de verwarring niet nog groter te maken: Een modem zorgt dat een telefoonlijn of coax aansluiting een ethernetverbinding wordt. Een router regelt het verkeer tussen een (thuis)netwerk en internet en binnen het netwerk zelf. Beide functies worden vaak gecombineerd in één apparaat maar kun je splitsen en verdelen over twee apparaten.

In bovengenoemde situatie in bridge is de Ziggo connect box nog steeds het modem, de extra router fungeert dan alleen als router.

SSID: De naam van het netwerk dat een wifi accesspoint uitzendt, kun je instellen op het accesspoint.

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd, kies een IP in de DHCP range en zet die vast met het MAC adres van het apparaat erbij.
Alles binnen de DHCP range is overzichtelijk en simpel te beheren

@BFM: ssID is de naam van het betreffende apparaat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt ook doen wat ik heb gedaan. Ziggo en KPN etc. geven je gewoon de router die het goedkoopst is. Mijn ervaring is dat het voor wat simpel internetten wel voldoet maar zodra je met een NAS werkt en je veel data verwerkt of je buren hebt met veel wifi storing houdt het al snel op. Enkele buren hebben zo'n wifi die automatisch verspringt van kanaal. Heb je iets gevonden, werkt het goed en dan na een paar uren is dat ding weer omgeschakeld naar jouw kanaal. Met hoger vermogen dan ik zelf meet in mijn meterkast.

  • Zoek een goede router uit die kan wat je nodig hebt. Ik hoop dat anderen hier kunnen adviseren?
  • Leg een goede ethernetkabel van de Ziggo/KPN/etc modem/router naar je eigen router.
  • Schakel in dat Ziggo/KPN/etc ding alles uit (behalve ethernet) en run volledig je eigen netwerk.

Nadeel is dat je alles zelf moet gaan doen, dat een deel van de support van Ziggo/KPN/etc wegvalt, die kunnen alleen met installaties omgaan waar ze in kunnen kijken. Ze zien je wifi niet meer, alleen nog hun verbinding naar jouw huis.

In mijn geval loste het wel veel op. Ik heb meteen maar een flink MESH netwerk (TP-link heeft leuke / betaalbare) neergezet.

Of je nou alles aan de MAC's gaat koppelen moet je zelf weten, ik ga voor IP's vastzetten.