pm3262 defect onderdeel v103.r2

Goede middag.

Ik heb een pm3262 werkte goed totdat er een sissend geluid kwam,en daarna natuurlijk geen beeld en een beetje rook.
in het voedings gedeelte wat het raster aanstuurd,zit een glazen buisje wat heel even oplicht bij het inschakelen.
Verder zijn er geen defecte elco's tezien.
Onderdeel volgens de manual is een V103.r2.
heb dit al eens op google gezocht maar helaas.
Iemand een idee

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Tidak Ada

Golden Member

Ziet er uit als een hoogohmige weerstand (100MΩ of meer)
Dacht op't oog dat het zo'n weerstand was en V103.2r het typenummer.

Het is een neon spanningsstabilisatiebuisje Staat het typenummer ergens in de manual (componentenlijst)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In het glazen buisje zie ik 2 metalen pennen .Teminste zover ik erin kan kijken.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

in de manual staat V2029 is V103.R2 meer niet

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Vroeger werd dat gebruikt als referentie spanning 90volt geloof ik,maar ben niet meer zeker.

In de bom staat hij met punt

[Bericht gewijzigd door pe op zaterdag 26 december 2020 17:30:28 (12%)

Meten=Weten. Weet wat je meet.
maartenbakker

Golden Member

Maar het probleem zal waarschijnlijk/vrijwel zeker elders zitten.

Niet heel ver weg misschien, want het buisje zit in het hoogspanningsdeel en niet in het rasterdeel.

Sissen en roken is bij dit soort apparaten altijd eerst een visuele inspectie van RIFA-condensatoren en netfilters, maar als die stuk zijn dan speelt het toestel meestal nog gewoon.

Het idee om in de voeding en het hoogspanningsdeel te zoeken, is inderdaad een goede tweede stap. Het buisje licht nog op en kan niet sissen of roken, dus is niet overduidelijk defect.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik verdenk de condensatoren in de cascade, oa C 2021..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga inderdaad de condensators in de cascade controleren.
Laat dan mijn meetresultaten hier wel achter.
Gaat vandaag niet lukken.
Bedankt iedereen voor de snelle reactie en het meedenken.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Arco

Special Member

Buisje is familie van de ook door Philips in sommige apparaten gebruikte (en wat bekendere) ZZ1000...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt zal idd de spanning aan de buis meenemen bij het meten.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Kleine update.
Tijdens het meten aan het buisje kreeg ik weer beeld.
En zag ik soms kleine lichtflitsen(zie foto's)op de print.
Dus ga ik eerst deze slechte verbindingen herstellen.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

denk dat het overslag is, daarom blijft dat buisje ook oplichten. als het naar ozon ruikt en met omgevinglicht uit is het blauwig, dan is er doorslag/overslag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

R2049 was door gebrandt.Heb hem vervangen.Maar nu is mijn lijn op het beeld nogal breed en veel te helder.
Op de laagste stand van focus.Denk dus dat ik alles opnieuw moet afstellen ( calibreren)?

Meten=Weten. Weet wat je meet.
vergeten

Golden Member

Het lijkt mij dat de intensity wel wat teruggedraaid kan worden, op de foto met die "felle streep" staat die op ±75 a 80%.
Calibreren geldt alleen voor de verticale versterker i.c.m. de ingangsverzwakker, en voor de horizontale tijdbasis.

En oh ja.. na elke punt of komma hoort een spatie dat leest prettiger. De hoofdletters doe je goed! :) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De intensity is niet af te stellen. Ik heb een vermoeden dat de nieuwe weerstand doorslaat. Het is een 22K 1/4W metaalfilmweerstand.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

er zit in het schema midden boven
een (instel)pot R2071 waar intens bij staat.
m.i. regelt die de intensiteit.

Hans

edit
ook rechtsboven zit een pot intens R16

[Bericht gewijzigd door balth op dinsdag 29 december 2020 09:47:32 (18%)

Daar reageert hij niet op.
Ik ga daar maar eens de voeding van controleren.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Sine

Moderator

Op 29 december 2020 08:01:53 schreef pe:
De intensity is niet af te stellen. Ik heb een vermoeden dat de nieuwe weerstand doorslaat. Het is een 22K 1/4W metaalfilmweerstand.

Die originele weerstand rookt niet zomaar uit, daar is waarschijnlijk nog wat anders kaduuk.

Ik doorzie overigens de helderheidsregeling niet, dat hele stuk is enkel via condensatoren gekoppeld.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 13:17:09 (14%)

Ja idd zal gewoon bij begin beginnen, en eerst de voedings spannigen meten.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Sine

Moderator

G1 is de helderheidsregeling (pen3 van de buis) ik gok dat een condensator daar, of aan de kathode het loodje gelegd heeft.

Kijk ook eens naar de diode tussen G1 en de kathode.

Ok bedankt zal straks even meten.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Nog de beste wensen allemaal.

Sine je zat goed met de diode tussen G1 en de kathode.
Deze is idd defect.
Plus C2017 en C2018 deze waardes kloppen ook niet meer (zijn nu 7n6 ipv 4n7).
En R2077 heeft het ook te warm gehad.
Als de nieuwe onderdelen erin zitten meld ik me weer.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Diode ,diverse weerstanden en transistoren vervangen.
Diverse slechte solderingen op de voedingsprint hersteld.
Nu alleen nog schakelaars reinigen.
Heeft iemand een tip om het beeld van kanaal A (bovenste lijn) weer goed te krijgen ,of waar ik het moet zoeken??

Meten=Weten. Weet wat je meet.