Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Op 27 december 2020 18:34:41 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe doet Mouser het?

Mouser heeft een franse "dependance" die formeel de levering doet. Voor particulieren zoals fatbeard al zegt: gewoon BTW betalen. Voor bedrijven ICL: intra comunitaire levering.

Een regeling waarbij zowel leverancier als ontvanger verplicht per transactie opgave doen en de belastingdiensten vergelijken notities, dus sjoemelen is tricky. (Da's de bedoeling). Dus mouser geeft op EUR 100 aan REW (bedrijf) geleverd en stuurt de shit op naar fatbeard (prive): frandse belasting heeft een opgave maar krijgt nooit van mij te horen dat ik iets zonder BTW gekocht heb. Dan kunnen ze onderzoeken wat er aan de hand is. En als ik iets bij BOL koop (met BTW) maar het invoer alsof het een ICL is van mouser, gaan er ook belletjes rinkelen. (ik denk dat ik daar niet beter van zou worden, dus er is denk ik geen motivatie om het zo te doen, maar goed).

Betaal je toch ook geen drol extra. Hoe doet JLCPCB het?

JLCPCB pleurt het gewoon op transport met de waarde op de buitenkant. Boven de 22 euro: Dokken. (hihi, laatst had ik $39 en is ie er tussendoor geglipt! :-) (*) )

(*) De BTW van "BTW bij invoer" voer ik op als "voorbelasting". Dat is BTW van mijn BTW afdracht die ik al betaald heb. Dus of ze me nu EUR 10 of EUR 1000 aan BTW bij invoer in rekening brengen kan me niet zo veel schelen, behalve dan dat ik het geld tot de volgende BTW ronde niet op mijn rekening heb staan. Het gaat mij om de EUR 15 nutteloze fee die ik moet betalen om die BTW eerder te mogen betalen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ali zal op dezelfde wijze gaan werken. Een filiaal opzetten in Bierset of waar ook in de EU. Alles komt officieel langs daar de EU in. Wij betalen BTW en klaar is kees. JLCPCB heeft de EU order. Dus ook officieel ingevoerd in de EU, net zoals Mouser dat doet.

Wat Mouser betreft betalen we 21% BTW aan NL. Ze hebben een (post?)adres in Eindhoven. Frankrijk is 20%. Hoe zij de inklaringen betalen is hun probleem maar dat zou wel eens een klein bedrag per zending kunnen zijn omdat er waarschijnlijk maar 1 grote zending wordt verwerkt die nadien in onderdelen wordt gesplitst. Ze zullen hun broek niet scheuren.

We maken ons druk waar het momenteel onduidelijk is hoe het zal verlopen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

voor een dag of wat terug maakte iemand zich erg druk over een topic dat niet 1,2,3 met electronica te maken had. Meer iets met de WW2.Komt er in dit topic ook nog een vraag over electronica of blijft het bij BTW-geneuzel?

Die handelingkosten van de vervoerder... Waarom is dat? En dan niet zeggen: "om de kosten te dekken om de BTW te innen".

Ik wil eigenlijk wel gewoon zelf mijn product aangeven. Waar kan ik de vervoerder ontlasten en zelf mijn pakketje aangeven?

Website van belasting dienst? Ergens het trackingnummer invoeren, de waarde en dan een iDeal linkje? Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Ik vind het een beetje vreemd dat een vervoerder dit ongevraagd doet en daar maar 'iets' voor mag rekenen. Helemaal omdat je er zelf niet voor kan kiezen om het zelf te doen.

Hoe moeilijk kan het zijn om groen licht te geven bij een reeds digitaal aangegeven pakketje?
Doe je dat niet? Dan kan de vervoerder het doen.
Vul je het verkeerd in? Dan is dat valsheid in geschrift en strafbaar.
Heel simpel...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op donderdag 31 december 2020 22:29:17 (25%)

Op 31 december 2020 22:26:52 schreef Mrtn1988:
Die handelingkosten van de vervoerder... Waarom is dat? En dan niet zeggen: "om de kosten te dekken om de BTW te innen".

"rembours", het je betaalt aan de postbode bij aflevering kost ook iets van die 10-15 euro. Dat is wat er vroeger gebeurde: Je betaalde aan de postbode. Ik kan me wel voorstellen dat het "rembours systeem" best wel wat centjes kost. Gasten de straat op sturen met een zakelijke portemonnay, waar dan zo nu en dan geld uit verdwijnt, administratieve handelingen etc etc.

Bij de btw-bij-invoer inning is het ook nog zo dat het tricky is wat er moet gebeuren als de ongvanger zegt: laat maar, stuur maar terug. Waarschijnlijk is er wel een deal met de belastingdienst dat ze dan die btw terug kunnen krijgen, maar bijvoorbeeld FedEx heeft tot twee keer toe op het punt gestaan; "laat maar" te roepen voor BTW die ik had moeten betalen. (de eerste keer kreeg ik een incasso bureau aan de lijn die mij voor het eerst vertelde dat fedex facturen gestuurd had. De tweede keer was er een nieuwe zending en moest ik vooruit betalen, alsmede ook de openstaande oude facturen. Dit alles omdat FedEx iedere keer dat ik m'n adreswijziging doorgeef roept: "ok, staat genoteerd", maar dan alsnog de facturen naar m'n oude adres blijft sturen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 januari 2021 13:32:50 schreef rew:
[...]"rembours", het je betaalt aan de postbode bij aflevering kost ook iets van die 10-15 euro. Dat is wat er vroeger gebeurde: Je betaalde aan de postbode. Ik kan me wel voorstellen dat het "rembours systeem" best wel wat centjes kost. Gasten de straat op sturen met een zakelijke portemonnay, waar dan zo nu en dan geld uit verdwijnt, administratieve handelingen etc etc.

Ik wil hun dat werk en mijn de kosten graag besparen. Dus waar kan ik dat doen?

Dat bedoel ik een beetje. Het is een mooie bijverdienste voor de postbedrijven. Zeker onder het mom van wat je hier boven schrijft. Ik heb voor het dragen van een 'portmonnay' en het verdwijnen van euro's de oplossing:

Zelf, online je zending registreren bij de douane. Koppelen trackingnummer aan waarde en inhoud, even de BTW en invoerrechten afrekenen met iDeal.

Maar dat gaat er niet komen, want dan kun je niet die 15 euro losgeld verantwoorden die de vervoerder bedenkt.

benleentje

Golden Member

IK denk dat de Chinezen dat wel gaan regelen om ons direct de BTW te laten afrekenen. Ik ga in ieder geval niet meer iets van 1,- kopen met het risico voor 15,- extra. Het is niet omdat ik perse goedkoop uit wil zijn maar hou niet zo van kosten achteraf. Als iedereen dat gaat doen dan moeten de Chinezen dus wel iets gaan regelen.

Gasten de straat op sturen met een zakelijke portemonnay, waar dan zo nu en dan geld uit verdwijnt, administratieve handelingen etc etc.

Dat zou inderdaad erg dom zijn van de post bedrijven en ook niet meer van deze tijd. En wie heet er nog cash geld in huis? Gewoon iedere bezorger een pin automaat meegeven bv eentje die ingebouwd zit in de tablet die ze nu ook al mee hebben.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 3 januari 2021 17:39:29 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 januari 2021 17:35:58 schreef benleentje:
IK denk dat de Chinezen dat wel gaan regelen om ons direct de BTW te laten afrekenen. Ik ga in ieder geval niet meer iets van 1,- kopen met het risico voor 15,- extra. Het is niet omdat ik perse goedkoop uit wil zijn maar hou niet zo van kosten achteraf.

Ik heb precies het zelfde. Daarnaast wil ik ook prima BTW en invoerrechten betalen. Maar geen exorbitant hoge 'fee' voor een dienst (inklaren) die de vervoerder mij (ongevraagd) door de strot dauwt...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is veel gemener. Het is niet de transporteur die de dienstverlening verplicht, het is de overheid die dat oplegt. Dat de vervoerfirma dan haar eigen tarieven stelt kan men eigenlijk niet echt kwalijk nemen.

Ik denk overigens dat het eenieder vrij staat om zelf naar de douane toe te stappen, met een in te klaren zending. Veel moed en geduld toegewenst! (zeker voor dagt en dauwt :) )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hehe! Eindelijk gevonden!

Er staat:

Businesses operating electronic interfaces such as marketplaces or platforms will, in certain situations, be deemed for VAT purposes to be the supplier of goods sold to customers in the EU by companies using the marketplace or platform. Consequently, they will have to collect and pay the VAT on these sales.

Dus bedrijven als Aliexpress en Ebay zullen de BTW moeten innen en afdragen. Dus geen 15 euro van PostNL en DHL op ieder pakketje van een paar euro.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Goed gevonden, rew!
Dat was voor velen een boze droom, die onnodig extra kosten.

maartenbakker

Golden Member

Dank voor het zoekwerk!

Ik had het opzich wel verwacht, maar met deze zekerheid kunnen we weer rustig slapen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, fijn. Geen 'invoerboete' a 15 euro administratiekosten door de vervoerder. Kost mijn 1euro bestelling straks 1.21 ipv 16.21.

fzwart

Golden Member

Op 20 januari 2021 13:10:13 schreef Mrtn1988:
Ah, fijn. Geen 'invoerboete' a 15 euro administratiekosten door de vervoerder. Kost mijn 1euro bestelling straks 1.21 ipv 16.21.

Die gaat niet 1,21 euro kosten maar 11,51 euro omdat ook aan de posttarieven zelf gesleuteld gaat worden.
https://nos.nl/artikel/2290872-vvd-verzendkosten-pakketjes-uit-china-z…
Als de tarieven gelijk getrokken gaan worden komt er 10,30 euro verzendkosten bovenop omdat dat ook het tarief is dat wij moeten betalen om iets tot 350 gram naar China te sturen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
rob040

Golden Member

maartenbakker

Golden Member

Dat vindt de VVD. Ik mag hopen dat er na de laatste affaire al niemand meer op die partij gaat stemmen, maar als iemand het nog van plan was: niet doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

maar als iemand het nog van plan was: niet doen.

Speak for yourself :+ :+

ALS wij al in staat zijn om de Chinese posttarieven te beinvloeden (het is tenslotte geen EU) dan zie ik de Chinese regering er best voor aan om ook dat tarief te subsidieren wat ze nu ook al doen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 20 januari 2021 14:34:42 (53%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 20 januari 2021 13:56:15 schreef maartenbakker:
Dat vindt de VVD. Ik mag hopen dat er na de laatste affaire al niemand meer op die partij gaat stemmen, maar als iemand het nog van plan was: niet doen.

Voor iemand die pretendeert een brede kijk op dingen te hebben en soms anderen de maat neemt vind ik jouw opmerking teleurstellend.
Het is niet één man of één partij die de wetten heeft ingevoerd. Dus meerdere partijen en een controlemechanisme van 1e en 2e kamer. Dat het in de uitvoering misgegaan is, zijn allen het over eens.
Dat het nu op één man en/of één partij wordt geprojecteerd is eenvoudigweg omdat er verkiezingen aankomen.
Prik daar doorheen en beoordeel niet op een (helaas voor sommigen ingrijpend) incident.

Edit: Excuses voor de off-topic post, even niet in de gaten dat het niet de koffiehoek is...

Op 20 januari 2021 13:31:45 schreef fzwart:
[...]
Die gaat niet 1,21 euro kosten maar 11,51 euro omdat ook aan de posttarieven zelf gesleuteld gaat worden.
https://nos.nl/artikel/2290872-vvd-verzendkosten-pakketjes-uit-china-z…
Als de tarieven gelijk getrokken gaan worden komt er 10,30 euro verzendkosten bovenop omdat dat ook het tarief is dat wij moeten betalen om iets tot 350 gram naar China te sturen.

Dat is wel een heel oud nieuwsbericht. Ik denk dat de VVD dit nooit gaat klaarspelen. Misschien door een Nederlandse 'tax' op invoeren, maar daar heb je wel alle pakketten mee. Dus ook het cadeau of brief die je 'verre vriend' verstuurd.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 januari 2021 16:25:26 schreef rob040:
[...]
Voor iemand die pretendeert een brede kijk op dingen te hebben en soms anderen de maat neemt vind ik jouw opmerking teleurstellend.
Het is niet één man of één partij die de wetten heeft ingevoerd. Dus meerdere partijen en een controlemechanisme van 1e en 2e kamer. Dat het in de uitvoering misgegaan is, zijn allen het over eens.
Dat het nu op één man en/of één partij wordt geprojecteerd is eenvoudigweg omdat er verkiezingen aankomen.
Prik daar doorheen en beoordeel niet op een (helaas voor sommigen ingrijpend) incident.

Edit: Excuses voor de off-topic post, even niet in de gaten dat het niet de koffiehoek is...

Ik ben gekleurd omdat ik nog nooit wat in de VVD (liberaal, maar uitsluitend als dat misschien niet de beste optie is en niet liberaal als ze dat zo eens uitkomt) gezien heb, dat geef ik meteen toe, en zo'n plan als dit (niet liberaal, geen vrije markt, dubieuze haalbaarheid, hoewel ik ook wel argumenten vóór kan bedenken) bevestigt dat vooroordeel alweer meteen. En verder, de incidenten stapelen zich op en zij zijn het erover eens met zichzelf dat het nooit hun schuld is.

Het punt is, dat bijvoorbeeld Asscher zijn politieke conclusies trekt. Rutte geeft aan dat "hij het vlekje op zijn premierschap betreurt" en geeft aan dat hij lijsttrekker kan blijven omdat hij niets misdaan heeft. Zat hij niet gewoon in de commissie die op fraude moest controleren? Dat zijn juist de mensen die dit soort situaties moeten zien en beëindigen.

Als zo iemand lijsttrekker kan blijven, is hij absoluut niet het enige probleem, dat ben ik dan weer wel met je eens. Als we later op de 4 kabinetten Rutte terugkijken, zullen we beter zien wat er misging. En let wel, hij verleent er zijn naam gewoon aan dus een beetje kop van jut mag dan ook wel weer, los van waar hij het verder wel of niet aan verdient.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik begrijp niet hoe onze - soms o zo kritische - moderators deze politieke ontsporing toelaten. Maar als het dan toch mag: democratie is de minst ongelukkige/onvolmaakte van alle staatsvormen, en de manier waarop ze in NL wordt gevoerd lijkt me nog niet zo verkeerd. Iemand die daar manifest in de fout is gegaan die neemt ontslag - zover zijn we hier in BE nog lang niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Het is tevens de moeilijkste staatsvorm die er is. W.Churchill.

https://winstonchurchill.org/resources/quotes/the-worst-form-of-govern…

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 20 januari 2021 21:57:32 (42%)

rob040

Golden Member

Vandaag mijn PCBtjes van JLCPCB ontvangen. Dat was een beetje spannend, want de zending ging met EU post via het VK.
Het is 25 dagen onderweg geweest (10 dagen onder de radar in het VK), maar gelukkig geen extra kosten.

Op 22 januari 2021 14:08:11 schreef rob040:
Vandaag mijn PCBtjes van JLCPCB ontvangen. Dat was een beetje spannend, want de zending ging met EU post via het VK.
Het is 25 dagen onderweg geweest (10 dagen onder de radar in het VK), maar gelukkig geen extra kosten.

25 dagen is best lang. Bij PCBWay heb ik het meestal binnen 5 dagen in huis. Ik heb geen ervaring met JLCPCB...