Doormeten condensator met mutimeter

Op 4 januari 2021 14:49:26 schreef fred101:
Een echte C meter heeft geen moeite met parallel of serie weerstanden. Ze kunnen Cs en Cp meten.

Precies. Dus je hebt ingewikkeldere meters dan een multimeter-die-condensator-stand-heeft die allerlei onvolkomendheden van een condensator kunnen meten.

Een eenvoudige multimeter gaat er van uit dat de condensator voornamelijk "condensator" is en geeft geen krimp als ie dat niet is (maar gewoon een foute waarde). Hetzelfde is het geval als je spanning meet waar sommige mensen vinden dat je een duspool had moeten gebruiken.

Je krijgt een meting, als je weet wat je gemeten hebt, dan heb je er wat aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 januari 2021 18:07:18 schreef rew:

Je krijgt een meting, als je weet wat je gemeten hebt, dan heb je er wat aan.

Hoe doe je dat als de meter mooi de opgegeven waarde aanduidt, maar de condensator in kwestie nog maar 1% van zijn waarde heeft?

Op 4 januari 2021 17:02:14 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat je de 'C'-stand van een multimeter niet té streng moet beoordelen.

Dat wil ik ook niet, maar wel er voor waarschuwen dat je er niet veel aan hebt als het geen nieuw onderdeel betreft.

Op 4 januari 2021 17:02:14 schreef Frederick E. Terman:

En daarbij: in de 'ohm'-stand klagen we toch ook niet dat hij de zelfinductie van de (draadgewonden?) weerstand, of bij hoogohmige weerstanden de parasitaire capaciteit, niet aangeeft?

Precies … mocht de c-meter nu eens enkel naar de C-waarde kijken zonder de R te zien, dan ging deze vergelijking op, maar dat is het dus net niet..

Lang geleden gebruikte ik een Hansen UN47 universeelmeter. Die had ook een C-meetfunctie, die liet zich niet vangen. Toen in de jaren 80 digitale C-metertjes gemeengoed werden kocht iedereen dat, maar ik merkte algauw dat die op “slechte” elco’s toch een positieve meting gaven. Bvb elco 10µF waar er maar 0,2 uF van overblijft, maar toch keurig 9,9µF van overblijft, volgens de digitale c-metertjes. Dat was ook de periode dat schakelvoedingen in de opgang waren en door verkeerde keuze condensatoren (nu, ja, er bestond nog niet beter) gaven het die soms snel op. Bleven velen oneindig lang zoeken omdat ze op het verkeerde been gezet werden door de digitale C-meter.
Voor de ongelovige thomassen had ik een demonstratiesetje met slechte elcos.
Nu ben ik geen fan van superingewikkelde toestellen. Maar een eenvoudig meetbrugje heb je veel meer aan dan een C-meter waar je blijft twijfelen of het resultaat wel juist is, zeker als je aan storingzoeken doet.

benleentje

Golden Member

Je krijgt een meting, als je weet wat je gemeten hebt, dan heb je er wat aan.

Maar dat is het probleem nu dat je geen idee hebt wat je gemeten hebt. Het enige wat je kan weten is dat de meter via een constante stroom iets heeft opgeladen tot de drempelwaarde en die tijd dat het duurde als Capaciteit heeft neer gezet. Je weet immers de weerstand van de C niet en als je die wel weet dan moet je een formule weten te achterhalen waar alsnog een goede waarde uitkomt. Maar hoeveel % van de gebruikers weet het überhaupt wat de meter doet en hoeveel % kan dat weer omrekenen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 4 januari 2021 17:02:14 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat je de 'C'-stand van een multimeter niet té streng moet beoordelen.
En daarbij: in de 'ohm'-stand klagen we toch ook niet dat hij de zelfinductie van de (draadgewonden?) weerstand, of bij hoogohmige weerstanden de parasitaire capaciteit, niet aangeeft?

Het verschil is de failure-mode. De weerstandswaarde van een defecte weerstand zal typisch sterk afwijken van de aangegeven waarde. Het eerste apparaat dat niet goed meer functioneert omdat de parasitaire capaciteit of de zelfinductie van een weerstand buiten spec geraakt is moet ik nog tegen komen.

Bij elco's spelen naast de capaciteit ook nog andere parameters een grote rol, zoals bijvoorbeeld ESR. De onderstaande 10µF elco bleek de oorzaak te zijn van het niet correct functioneren van een voeding:

Gemeten met multimeters is er weinig reden om deze elco te verdenken; de gemeten capaciteit kwam nog goed overeen met de aangegeven waarde:

Ook de met een zogenaamde "transistor tester" (die voor een paar euro te verkrijgen is op Ebay/AliExpress/Banggood) lijkt er weinig aan de hand als je enkel naar de capaciteit kijkt. Echter de ESR is veel te hoog:

Gemeten met een LCR meter valt op dat afhankelijk van de meetfrequentie de capaciteit ergens tussen een beetje laag is tot veel te laag uitkomt, en de ESR is dramatisch hoog:

Moraal van dit verhaal; een multimeter is ongeschikt om te bepalen of een elco nog goed is, simpelweg omdat de enkel de gemeten capaciteit (nog even los van hoe een multimeter dit doet) weinig zegt.