Nova Wafelijzer

Hallo,
Mijn nonkel zijn wafelijzer doet het niet naar behoren.
Het gaat om een Nova Article: 110500 (1400-1600W)
SC22-3710-V0

Het zou te lang duren vooraleer de wafels gebakken zijn.
Iemand ervaring mee?

Ik denk zelf aan de thermostaat?

Is het een nieuwe? Heeft hij er al veel wafels mee gebakken? Is dit plots gekomen? Ik vraag dit maar omdat we veel nieuwe wafelijzers binnen krijgen met deze klacht. Het gaat in de meeste gevallen om een constructie of gewenningsprobleem.
Indien dit een plotse klacht is zou ik de temperatuur nameten terwijl er een wattmeter tussen staat zodat je kunt kijken welk vermogen er opgenomen wordt en wanneer het warmen stopt.
Heb je een thermokoppel temperatuur meter en wattmeter? Zit er nog waarborg op?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het wafelijzer zou nog niet veel gebruikt zijn.

Ik ga eens navragen of het probleem plots is gekomen.

Op 4 januari 2021 21:18:43 schreef EricN:
Het gaat in de meeste gevallen om een constructie of gewenningsprobleem.

wat moeten we verstaan onder een gewenningsprobleem? "Ja, het wafelijzer werkt niet zo goed, maar daar gaat U aan wennen" ? :-)

Wafels bakken (ik doe het af en toe) verijst een juiste temperatuur.

de hele oude ijzers (oa Nova) die hadden gewoon geen thermostaat. Liet je opwarmen tot het warm genoeg was, deeg erin en na een tijdje was je in het ritme. (als je te traag bent werd het ijzer te warm als je te snel werkt werd het te koud, zo simpel)
huidige ijzers hebben vaak een niet regelbare thermostaat. die staat dikwijls aan de kille kant, krijg je geen mooi krokante Brusselse wafel mee gebakken.

neem een ijzer met thermostaat en zoek het juiste punt of koop er een zonder thermostaat en vind het juiste ritme :-)

Wat betreft gewenning:
Vroeger hadden de ijzers meer massa. Nu is het nog een blikken plaatje waardoor het bakken slomer gaat. Als je meet dan zie je tijdens de overshoot temperaturen tot 220 graden. Dit kan niet heter wegens de microthermics die er in zitten dus thermostaat bijtunen is een no go. Steek je er deeg in dan is het voor velen die beters gewoon zijn balen. Dus een beter model kopen of mee leren leven.

Dit is een optie van de mogelijkheden, mss dat in dit geval de kaarten anders liggen. Mijn voorgevoel zegt brolski.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 januari 2021 22:41:41 schreef EricN:
Wat betreft gewenning:
Vroeger hadden de ijzers meer massa. Nu is het nog een blikken plaatje waardoor het bakken slomer gaat.

Ja, gebrek aan massa das idd een groot probleem. Die oude ijzers hadden idd veel massa en inertie, ook de Nova's van 50 jaar geleden.

hadden geen thermostaat en een vrij beperkt vermogen (1000 watt) zoals ik hierboven al beschreef, aanpassen aan het ritme vh ijzer en de rest gaat vanzelf.

voor die moderne blikken ijzers die dus geen inertie meer hebben is meer vermogen en een goede thermostaat een must.

Dat meer vermogen heb je nodig voor als het deeg erin gaat terug op temperatuur te raken.
goede thermostaat = lage hysteresis (ik heb dat bij mijn ijzer aangepast..

een overshoot is bij een leeg ijzer niet te vermijden (en bij het eerste opwarmen) , maar kan niet echt kwaad.

off topic/ de term "gewenning" is er eentje die ik moet onthouden.. O, donkere vlekken in Uw 1 jaar oud LCD scherm? .. kwestie van gewenning :-)

hahaha, goei he? In de week had ik nog 1. Een zeer oude vaatwas met nog goede rubbers: "Restaurantgangers".

Ja die overshoot haalde ik gewoon aan om de piek te belichten. En er zijn verschillen in toestellen. Zo is de nova die vroeger degelijk waren notoire retourtjes wegens "niet gewoon van met bucht te bakken" of "mijn vorige nova was veel beter".

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nova wafelijzer
Die wafelijzers met bakelieten stekkers, 2 elementen van 110v in serie?

Je zal in de jaren stilletjes maar strontzat thuis komen en de vrouw vind de deegrol niet. Een echte Nova tegen je hoofd is game over. Nu met de nieuwe zou daar gewoon een bluts in komen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het probleem deed zich al voor bij aanschaf van het wafelijzer.
Het duurt te lang voor de wafels gebakken zijn.

Zou dit aan te passen zijn?

Er zijn 3 mogelijkheden:
1. Ze leren hier mee om gaan. Het is nu eenmaal een minderwaardig ontwerp.
2. Je meet de effectieve temperatuur en kijkt of hier eventueel nog wat ruimte is voor verbetering met risico dat de veiligheden door smelten.
3. Ze zijn de bucht beu en sorteren het daar waar het thuis hoort, de vuilhoop.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 januari 2021 17:41:37 schreef hobbytist:
Het probleem deed zich al voor bij aanschaf van het wafelijzer.
Het duurt te lang voor de wafels gebakken zijn.

Zou dit aan te passen zijn?

hoeveel watt is het ijzer en zit er een thermostaat in? (al dan niet van buitenaf regelbaar)

Die dingen zijn in verhouding met vroeger toen ze wel werkten best zwaar (meer vermogen nu dan vroeger) dus daar zit het niet (reeds nagekeken naar aanleiding van deze problematiek).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

hahaha, ja, ultra laag verbruik. Het rauwe deeg moet je er bij nemen.
Nee, ik vermoed een economisch wafelijzer. Weinig metaalmassa om de klont deeg een begin boost te geven. Ze proberen het te omzeilen met een iets zwaarder verwarmingselement maar dat voldoet dus blijkbaar niet.
Ik zou bijtunen. Een paar graden bij geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bijtunen dus.
Hoe pak ik dit het beste aan Eric?

door de thermostaat bij te regelen, vandaar de vraag of er een in zat. Aangezien het een "zwaarvermogen" ijzer is zal dat dan wel zo zijn.

"Alles in een" , en nergens goed in ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Speelgoed klasse van Nova. Welke wafels worden er gebakken?

FriFri WA102A is een bruikbaar type met thermostaat. Boterwafeltjes bak ik er mee op stand 5-6 van 8. Zijn verschillende platen voor verkrijgbaar. Gisteren nog 10 croque mee gebakken.

Anders kijken naar een professioneel toestel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bij foutzoeken denk ik toch als eerste aan de thermostaat. Daarvoor moet je het opgenomen vermogen monitoren. Wanneer de thermostaat, op maximum, te vroeg uitschakelt is er waarschijnlijk niets met de elementen en het ontwerp aan de hand, maar is de thermostaat de schuldige.

Eerst een referentiemeting maken. Heb je behoorlijk temperatuurmeetapparatuur? Thermokoppel?

Wat is de piektemperatuur? Als die bv 160graden is dan heb je marge. Is die 220 dan gaat er weinig te regelen vallen vrees ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 januari 2021 22:46:13 schreef EricN:
Eerst een referentiemeting maken. Heb je behoorlijk temperatuurmeetapparatuur? Thermokoppel?

Is die 220 dan gaat er weinig te regelen vallen vrees ik.

dat zal zo wel niet zijn, anders komen de wafels er als croques uit :-)

Turbokeu

Golden Member

[offtopic]

Op 5 januari 2021 22:41:41 schreef EricN:

Vroeger hadden de ijzers meer massa. Nu is het nog een blikken plaatje waardoor het bakken slomer gaat.

Op 5 januari 2021 22:53:30 schreef kris van damme:
Ja, gebrek aan massa das idd een groot probleem. Die oude ijzers hadden idd veel massa en inertie, ook de Nova's van 50 jaar geleden.

hadden geen thermostaat en een vrij beperkt vermogen (1000 watt) zoals ik hierboven al beschreef, aanpassen aan het ritme vh ijzer en de rest gaat vanzelf.

Mijn wafelijzertje: Een Kalorik uit de jaren '50 van vorige eeuw.
Is nieuw aangekocht door mijn vader (ik ga hem vragen of het vòòr of na mijn geboorte was (1956)), dus geschat ca. 60-65 jaar oud.
Dit wafelijzer was oorspronkelijk voorzien voor 110V (2 elementen in parallel) maar door mijn grootvader zaliger (elektricien) in de jaren '60 omgebouwd naar 220V (serie).
De bakvormen (3 types in mijn bezit) zijn van dik aluminiumgietwerk.
Zonder thermostaat, en zoals anderen al zeiden: Opwarmen en vervolgens het bakritme volgen.
Ik bezit het ondertussen al zo'n 30 jaar en zou geen ander willen.
Ik heb nochtans verschillende (3-4?) andere recente wafelijzers met dunne blikken bakvormen kado gekregen (Nova, Tefal e.a.) maar met geen enkel kon ik mijn wafelrecept bakken.
Opmerking: Mijn wafeltjes zijn kleine zéér malse boterwafeltjes die zeer snel moeten gebakken worden (max. 20 à 30 sec) anders zijn ze te droog.
14 dagen houdbaar (geen bewaarmiddelen) dus ik bak 90-120 wafeltjes om de 14 dagen.

Fotootjes:

De laatste foto is de originele verpakking van een Nova wafelijzer uit de jaren '60 (dat ik ondertussen niet meer bezit) maar wel nog de verpakking.
De getoonde (gevlochten) aansluitkabel is niet meer de originele Kalorik maar wel deze van het Nova wafelijzertje.

Op 5 januari 2021 23:15:49 schreef fabrice:
Die wafelijzers met bakelieten stekkers, 2 elementen van 110v in serie?

Idem bij mij: 2 elementen van 34 Ω in serie (ca. 700W bij 220V, ca.750W bij 230V hetgeen eigenlijk weinig is maar genoeg gezien de massa van de bakplaten).
Hier in Lincent (Lijsem) hebben we gemiddeld 215-220V door de dag.

[ontopic]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"