gradtje
Ja... en toen ?
Ja Arduino kan, kun je zelf je programma maken. Tasmota is meer een kant en klare oplossing die je aan kunt passen en instellen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik wil met een app op de PC en op de Android de 8 relay's kunnen schakelen
Daarom zei ik Tasmota, de functionaliteit kun je wel met de Arduino IDE programmeren, maar de app voor de PC en Android niet.
Je kan ook zoiets kopen, daar zit veel van wat jij wilt al in plus dat de hardware kant volledig klaar is:
De ESP32LR88 is een I/O-controller met Wifi-communicatie die de populaire microcontroller ESP32 gebruikt. De module heeft 8 relais (geschikt voor het schakelen van stromen tot 16 A) en 8 digitale ingangen met pull-ups. Potentiaalvrije contacten kunnen dan ook rechtstreeks aangesloten worden. De relais hebben snubbers zodat u ook inductieve belastingen probleemloos kan schakelen.
De module kan handmatig op afstand ingesteld worden door middel van de ingebouwde web server. Ook is het mogelijk om opdrachten in HTML, MQTT of als platte tekstopdrachten via TCP/IP naar de module te versturen.
Voor het op afstand bedienen met de smartphone is een gratis Android App of iPhone App (zie ook de manual) te gebruiken.
https://www.antratek.nl/wifi-esp32-module-with-8-relays-8-inputs
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op 12 januari 2021 17:11:04 schreef Evarist:
KAn het niet met het programma om Arduino te programmeren? Ik ben dat meer gewoon. Tasmota had ik tot hiertoe nooit van gehoord.Edit// Moet ik ook een breadboard bestellen om ESP en relayboard te verbinden?
Ik zou dan gewoon beginnen met je eigen programmering zoals je gewend bent. Alleen kun je in de Arduino IDE geen App schrijven voor Android of PC.
Wat wel kan is een eenvoudige webpagina maken op de ESP8266 (of ESP32), die webpagina kun je dan eenvoudig openen op je PC en telefoon. Dat kan zelf via een snelkoppeling op het hoofdscherm.
Een Wemos wordt geleverd met headers, dus naar eigen wens te koppelen:
gradtje
Ja... en toen ?
Op 12 januari 2021 18:51:17 schreef marcob:
[...]
Alleen kun je in de Arduino IDE geen App schrijven voor Android of PC.
Je kunt natuurlijk eea. uitrusten met een prachtige webpagina... Prima door Android/PC/Apple/whatever te bedienen...
Ik had jaren geleden al gezocht naar een complete module zoals die van Antratek, maar niet gevonden.
Ik zal ze nu bestellen, maar ik reken op hulp bij het programmeren. Alleen kom ik er niet uit. 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hou bij die complete module van Antratek wel in gedachten dat er nog wat "glue logic" nodig is, een vochtigheid sensor bv kun je er niet direct op aansluiten.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Wanneer de software de uitdaging wordt, raad ik je toch aan om eens te kijken naar Tasmota. Wanneer je een Arduino kunt programmeren kun je ook Tasmota op een ESP zetten.
Voordelen:
- Webpagina's zijn klaar
- WiFi configuratie via webpagina
- direct 8 relais te sturen.
- NTP server connectie voor de juiste tijd, inclusief zonsopgang en ondergang voor jouw locatie.
- 16 timers voor automatisering.
- integraties van meerdere sensoren, temperatuur, vochtigheid e.d.
- zelf automatiseringsrules toevoegen via webpagina
gradtje
Ja... en toen ?
Op 14 januari 2021 13:06:04 schreef Evarist:
Die hardware is nooit een probleem voor mij.
maar ik reken op hulp bij het programmeren. Alleen kom ik er niet uit.
Als ik niet op zit te letten PM even... 
[Bericht gewijzigd door gradtje op (16%)]
De print is toegekomen. Lekker snel uit NL. Ik heb ze aangesloten op 12V en op USB, maar het 'ding dong' geluidje van windows komt niet.
De driver CDM21228 is geinstalleerd maar doet niets. (Ook niet met een andere print die ik tevoren aansloot)
Is er een andere driver nodig?
marcob
Over welke print hebben we het?
Als je hem onder spanning zet, is er dan een WiFi netwerk beschikbaar gekomen waarop je zonder ww kunt inloggen? Via de webpagina kun je bij de instellingen komen.
PS, ik heb nog nooit een driver hoeven installeren voor een ESP. Kun je bij je instellingen een extra com poort zien?
[Bericht gewijzigd door marcob op (24%)]
Deze print:
https://www.antratek.nl/wifi-esp32-module-with-8-relays-8-inputs
Er is geen Wifi netwerk bijgekomen.
Geen dingdong en geen poort. Putty kent ook geen compoort.
marcob
Hier staat een uitgebreide handleiding.
https://www.robot-electronics.co.uk/esp32lr88.html
En wat ik snel lees is het allemaal niet zo bijzonder, dus ik zou als eerste het probleem bij je PC zoeken.
En sorry, deze module doet geen acces point creëren. Er komt inderdaad geen wifi netwerk bij.
[Bericht gewijzigd door marcob op (19%)]
Het is inderdaad een PC probleem, maar hoe los ik dat op? Ik sloot al eerder printen aan met virtual compoort en die werkten ook niet.
Dus even zoeken.
marcob
Wanneer je de Arduino IDE installeert heb je de grote kans dat de drivers mee komen. Op de print zit een FT231x chip. Deze is behoorlijk standaard, naar de drivers zijn op de https://www.ftdichip.com/Products/ICs/FT231X.html site te vinden.
Op de genoemde site staat ook hoe je de Arduino IDE moet instellen om eigen firmware te maken. https://www.robot-electronics.co.uk/esp32lr88.html
[Bericht gewijzigd door marcob op (24%)]
Dat uitroeptekentje zegt toch dat er iets niet goed is.
Als je hier op doorklikt kun je de vid zien en daar de juiste driver bij vinden.
Een keer compleet verwijderen wil ook wel eens helpen.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/install/usin….
Roland van Leusden
Volgens het shema uit de handleiding zit er een FT231X als USB chip op het boardje.
marcob was sneller
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (15%)]
Problem solved.
De USB kabel die ik gebruikte heeft maar 2 draden. Het is een laadkabel.
Bedankt voor het meedenken, hop naar het volgende probleem. 
Ik heb contact met de module via Putty. Dit wordt aangeraden.
Ik heb de instellingen gedaan om de module op mijn netwerk te laten werken, maar de module maakt geen verbinding met de router via Wifi.Ik zie ze ook niet verschijnen in 'Connected Clients' in de router.
Ik kan via Putty ook de relay's niet schakelen.
Sommige instellingen begrijp ik niet en ik weet niet of ik ze goed gedaan heb. Willen jullie eens nakijken wat ik fout deed?
Standard gateaway = 192.168.1.1 en module = 192.168.1.20. Poort = 2000
Print-screen van Putty na commando ST(atus).
Print-screen na RB (reboot)
PDF met de instellingen.
marcob
Ik zou eerst beginnen met de SSID instelling, die moet EXACT gelijk zijn aan die bij je thuis, dus let op hoofd en kleine letters. Het zelfde geld voor je WiFi wachtwoord. Ik zou als ik jouw was geen IP adressen invullen, maar eerst beginnen met DHCP vanuit je router.
Ik had dus een fout gemaakt. Wifi xxx ipv WiFi. 
Nu werkt het. Ik kan op de computer met gewoon het ip adres in te geven een website oproepen, waarmee ik de relay's kan schakelen.
In Putty geef ik alle commando's in om de print in te stellen, maar ik kan de relay's niet inschakelen. Het zouden TCP/IP functies zijn, kan dat langs de USB poort?
marcob
Wat ik zo lees kun je via HTML commando's de relais sturen. dus via de webbrowser http://192.168.1.20/?Rly3=1 natuurlijk vervangen door je eigen adres. 1 =on, 0=off en 2=toggle.
Via putty zie ik zo snel niet in de handleiding. Via USB is helemaal niet handig toch?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ok, topic is al een stuk verder zie ik. Wat je m.i. zou moeten doen is de software die er nu in zit gewoon lekker laten voor wat het is. Via de USB/COM poort heb je toegang tot de ESP32 module. Je kunt dan in de Arduino IDE een board kiezen die in de buurt komt van wat je hebt, misschien iets van "generic ESP32" oid. Als ze er op het board voor gezorgd hebben dat de module in program mode gaat als de IDE dat aangeeft (er moeten een I/O pen naar gnd oid, doen ze met DTR), dan kun je gewoon op het program knopje drukken en het gebeurd.
Als je nu weet hoe die relais op de ESP zijn aangesloten, dan kun je ze zelf aansturen zoals je wilt. En natuurlijk ook die webserver programmeren.
marcob
Het is allemaal niet heel moeilijk. Her staat beschreven https://www.robot-electronics.co.uk/files/esp32arduino.pdf hoe je de Arduino IDE moet instellen.
Op de site https://github.com/devantech/ESP32LR88_firmware is zelfs de complete code beschikbaar, dus je kunt vanuit hier zelf funktes toevoegen of aanpassen.