DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Henk H.

Golden Member

Ik zou het niet dubbel doen (dus in device zelf) en via koppeling MAC en IP in de router.

Tenzij de firmware van die Shellies zo brak is dat het nodig is het IP daar ook vast te zetten. Als echt nodig is, dan zou ik die adressen buiten de DHCP range geven.

Het is altijd vervelend als een netwerk ondoorzichtig is geconfigureerd met instellingen die kunnen werken als het allemaal precies klopt maar elkaar gaan tegenwerken als eea uit elkaar begint te lopen. Ook erg lastig foutzoeken.

Bijvoorbeeld waarom een device hardnekkig een bepaald IP houdt terwijl je de koppeling IP/MAC in de router hebt verwijderd (antwoord: namelijk omdat die ook op de device is ingesteld op handmatig IP).

bprosman

Golden Member

Op 4 januari 2021 11:43:40 schreef Henk H.:
Ik zou het niet dubbel doen (dus in device zelf) en via koppeling MAC en IP in de router.

Dubbel kan ook niet, als een device een statisch IP adres heeft zal het geen DHCP request doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

tja... het /kan/ wel.... je kan via de gui op de router een statisch IP adres toekennen en dan op het apparaat dat voortaan vast instellen. Het voordeel hiervan zou zijn dat de router hopelijk gaat zeuren: "Dat kan niet die bestaat al" als je een adres dubbel zou proberen te gebruiken.

Het vast instellen betekent dat als de wifi even uitvalt als het ding DHCP probeert te doen, hij toch al een IP adres heeft. Z'n eigen, de juiste!

In de begindagen van DHCP (of de voorloper er van) is het voorgekomen dat er duizenden PCs via DHCP een IP adres moesten krijgen van 1 enkele server. Dat ging prima totdat op een dag de stroom uitviel. Tegen de tijd dat de server opnieuw opgestart was, waren er al een behoorlijke zwik van de eenvoudigere machines opgestart en zaten om een IP adres te zeuren. Iedere 3 sec opnieuw. Bij mekaar genoeg pakketjes dat de server het niet aankon en crashte of gewoon zo traag werd dat er niets meer gedaan kon worden.

Vandaar dat DHCP een zogenaamde "exponential backoff" kent. Je moet iedere keer dat je het opnieuw probeert 2x langer wachten dan de vorige keer. Dit had die arme server van hierboven gered: Al heel snel zakt het aantal verzoeken per seconde tot het niveau dat ie het aankan en dan deelt ie IP adressen uit en hoor je ze voorlopig niet meer terug!

Als dus terwijl je shelly opnieuw een IP adres wil hebben (dat gebeurt regelmatig, bijvoorbeeld "iedere dag" en stel je bij de DHCP server in) de WIFI even slecht is om dat de magnetron aanstaat... Dan kan ie in een state zitten: "ik heb geen IP adres, ik ga het over 60 sec opnieuw proberen... "

Ook het vaste IP adressen uit de "wordt dynamisch toegewezen" range toekennen zou moeten kunnen. Als het goed is, controleert iedereen dat een adres niet al in gebruik is. Zeker als je het via de gui op de router instelt, zou de router moeten weten dat ie dat adres niet meer dynamisch moet gebruiken. Maar in het kader van "gezeik met stomme bugs" voorkomen zou ik het gewoon niet doen.

Mijn voorstel in prive-mail naar Els, was: 1 voor de router, 2-9 voor andere servers in het netwerk, 10-127 dynamisch en 128-254 voor vaste IP adressen Shelly's. Dat lijkt me een prima indeling.

Als je nu al 7 of 8 "andere servers" hebt, dan weet je dat je meer behoefte hebt aan dat stukje. Dus dan moet je de dynamische range bijvoorbeeld pas bij 20 of 30 laten beginnen. Maar zelfs ik heb geen 10 servers thuis staan. Ik zelf heb er dertien.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 4 januari 2021 12:35:21 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 4 januari 2021 12:16:36 schreef bprosman:
[...]
Dubbel kan ook niet, als een device een statisch IP adres heeft zal het geen DHCP request doen.

Nee, maar andersom kan wel, de DHCP server kan wel een adres uitdelen op de plek waar al een vast adres zit.

Niet al die DHCP servers kijken ook daadwerkelijk of een adres vrij is.

Daarom statische adressen buiten de DHCP pool.

bprosman

Golden Member

Op 4 januari 2021 12:50:05 schreef Sine:
[...]

Daarom statische adressen buiten de DHCP pool.

Dat zei ik ook al :-)
A. Nee maar let op dat je niet in het "bereik" (overlap)van de DHCP server zit, dat moge denk ik inmiddels wel duidelijk zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb de Ziggo router nu zo ingesteld:
DHCP van 192.168.10 tot 192.168.127
Statisch van 192.168.128 tot 192.168.254

Ik heb de devices nog geen statische adressen gegeven.

Grote vraag is: waarom */%$+** geeft de Ziggo router gewoon tóch adressen uit die voor de statische adressen zijn gereserveerd??
Hierdoor verbaast het me niet dat er conflicten ontstaan.

Bijgaand een greep uit de "Verbonden Apparaten" waarin te zien is dat de dhcp en de gereserveerde adressen beide door de router uitgegeven worden:
http://prntscr.com/wl7lut

Henk H.

Golden Member

Kun je nagaan welke apparaten de " ongewenste" adressen hebben en checken wat de instellingen op die apparaten zijn? Er staan geen oude koppelingen tussen IP adres en MAC adres meer ingesteld in de router en je hebt de router al een keer uit en weer aangezet (geen reset naar fabrieksinstellingen maar gewoon uit/aan)?

bprosman

Golden Member

Op 11 januari 2021 19:37:18 schreef Els den Iep:
Ik heb de Ziggo router nu zo ingesteld:
DHCP van 192.168.10 tot 192.168.127
Statisch van 192.168.128 tot 192.168.254

Ik heb de devices nog geen statische adressen gegeven.

Grote vraag is: waarom */%$+** geeft de Ziggo router gewoon tóch adressen uit die voor de statische adressen zijn gereserveerd??
Hierdoor verbaast het me niet dat er conflicten ontstaan.

Bijgaand een greep uit de "Verbonden Apparaten" waarin te zien is dat de dhcp en de gereserveerde adressen beide door de router uitgegeven worden:
http://prntscr.com/wl7lut

Rekening gehouden met de "Lease tijd" ? Tot die verstreken is kunnen de adressen van de oude config nog uitgedeeld worden. Wij zetten de lease tijd altijd op 1 minuut (bij professionele routers kan dat) alvorens we de DHCP config aanpassen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Zoals al eerder voorgesteld, zou je kunnen kiezen voor een eigen router met een ingebouwd Wifi accesspoint of een losse extra access point? Scheelt misschien een hoop tijd met verder prutsen met de Ziggo router.

Hoeft geen 200 euro+ gamer exemplaar met 8 wifi antennes te zijn.

bprosman

Golden Member

Op 11 januari 2021 20:12:39 schreef Henk H.:
Zoals al eerder voorgesteld, zou je kunnen kiezen voor een eigen router met een ingebouwd Wifi accesspoint of een losse extra access point? Scheelt misschien een hoop tijd met verder prutsen met de Ziggo router.

Hoeft geen 200 euro+ gamer exemplaar met 8 wifi antennes te zijn.

DHCP server van Ziggo doet het tegenwoordig prima hoor. Er was in de oude versies een probleem dat hij niet uit wilde delen gekoppeld aan een MAC adres maar dat is opgelost. Als je per se wil kun je ook een Rpi als DHCP server zetten maar is allemaal niet nodig, even geduld hebben (3600 sec = default?) .

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Laten we er op houden dat ik geen heel hoge pet op heb van de capaciteiten van dat Compal doosje.

Gelukkig: de lease-tijd was de boosdoener! Bedankt voor jullie geruststellingen en snelle tips.

Ik wil wel gaan bridgen, maar pas als alle ip-adressen van de devices statisch zijn. Ik wil namelijk niet teveel variabelen tegelijk wijzigen.
"Losse" Ubiquiti AP heb ik al, overigens.

Morgen verder...

Sine

Moderator

Als je dat gaat doen heb je uiteraard een losse router/switch nodig.

En toen kreeg je een nieuwe router van Ziggo, en na een tijd weer een andere, en weer een andere. Ik heb er 7 gehad. En toen maar overgestapt op KPN. Alle problemen weg, "slechts" 1 keer een andere router omdat het signaalniveau te laag was geworden. Behalve dan dat de experiabox-wifi waardeloos is en ik dus er mijn eigen router achter heb staan.

Dus 10 keren MAC's instellen? Nee hoor, ik ben geen McDonalds. Gewoon DHCP IP range 1 keer per router, verder alles laten staan, klaar. Vandaar mijn voorkeur voor vaste adressen, ik heb wel e.e.a. staan.

Alleen jammer dat KPN geen Formule 1 heeft en RTL ook ermee stopt.

bprosman

Golden Member

Vandaar mijn voorkeur voor vaste adressen

Voor thuis leuk maar in een kantoor omgeving wil je niet een paar honderd devices (printers, IP telefoons etc) aflopen, laat staan als je er niet bij kunt omdat ze in een ander werelddeel staan.

En toen kreeg je een nieuwe router van Ziggo, en na een tijd weer een andere, en weer een andere. Ik heb er 7 gehad. En toen maar overgestapt op KPN. Alle problemen weg

//Offtopic, de enige "gemene deler" die ik daar in zie is dat er via je COAX iets binnenkomt waar je routers niet tegen kunnen. Inmiddels ben ik 17 jaar Ziggo klant , heb 1 keer een "verzopen kabel" gehad in de grond (was via de signaalwaarden in het modem duidelijk te zien), en 1 keer heeft mijn dochter door een lekkage het bad via de router leeg laten lopen de meterkast in, kon hij ook niet tegen. Verder nooit problemen. En nu je KPN modem op ADSL zit versterkt dat alleen maar mijn vermoeden dat er iets rots de coax binnenkwam.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 12 januari 2021 11:16:22 (59%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 december 2020 21:09:57 schreef Shiptronic:
Statisch adressen zet je normaal buiten DHCP bereik, die moet je dan zelf handmatig aan passen.

[...]

Dat doe ik dus ook, al mijn apparaten krijgen altijd hetzelfde (DHCP)IP adres terug.

Al TS aangeeft welke router ze heeft kunnen we aangeven waar ze dat in kan stellen.

Router is Ziggo Connect Box
AP: Ubiquiti AP LR

Op 11 januari 2021 21:36:23 schreef Sine:
Als je dat gaat doen heb je uiteraard een losse router/switch nodig.

@Sine dat is me door deze cursus inmiddels duidelijk geworden ;-)
Toch bedankt.

Sine

Moderator

Op 11 januari 2021 22:04:34 schreef Hoeben:
En toen kreeg je een nieuwe router van Ziggo, en na een tijd weer een andere, en weer een andere. Ik heb er 7 gehad. En toen maar overgestapt op KPN. Alle problemen weg

Nee, want die experiabox is gelukkig geen gedrocht 8)7

Als je daar geen last van wilt hebben is er maar 1 goede oplossing, een eigen router gebruiken in plaats van de meuq van je ISP.
Het zelfde met mail, die wil je ook niet van je provider gebruiken.

@Els den Iep,

Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al ;)

PoweCert Animated Videos heeft een aantal video's gemaakt waarin diverse dingen over computers heel duidelijk worden uitgelegd.

Daar staat ook een video over DHCP tussen.
Zie deze link https://www.youtube.com/c/PowerCertAnimatedVideos/videos

Misschien ook een goed idee als je eerst eens een tekening van je hele (wifi)netwerk maakt met alle IPadressen, Netmask en MacAdressen erbij.

Dat kun je met de software van LibreOffice met 'Tekening' heel makkelijk maken en op een A4 vel uitprinten.
(LibreOffice is een gratis softwarepakket voor o.a tekstverwerken en Excel)

Dan heb altijd alle gegevens over hoe je netwerk er uitziet bij de hand.

[Bericht gewijzigd door picturemaker op woensdag 13 januari 2021 16:57:21 (12%)

begin eerst eens met https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ portable versie, kun je een lijst maken met alle apparaten met een ip en mac adres. ook diverse services die draaien zie je er meteen bij.

Op 13 januari 2021 17:33:57 schreef Peter112:
begin eerst eens met https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ portable versie, kun je een lijst maken met alle apparaten met een ip en mac adres. ook diverse services die draaien zie je er meteen bij.

Dat was ik nog even vergeten te vermelden.

Naar aanleiding van dit topic heb ik maar eens twee shelly's gekocht.

Geinig spul!

Wat mij betreft doet ie "gewoon" DHCP, niets raars mee.

code:

Jan 13 23:22:16 driepoot dhcpd[3199145]: DHCPREQUEST for 192.168.235.176 (192.168.235.4) from 84:cc:a8:af:8a:40 (shelly1pm-84CCA8AF8A40) via eth0
Jan 13 23:22:16 driepoot dhcpd[3199145]: DHCPACK on 192.168.235.176 to 84:cc:a8:af:8a:40 (shelly1pm-84CCA8AF8A40) via eth0

Mijn DHCP is WEL raar: ik heb een extra "static route" die via DHCP doorgegeven zou moeten worden. Ik heb opgezocht hoe dat zou moeten werken... Nu snappen al m'n raspberries de defaultroute niet, terwijl de shelly de default route gewoon goed doet. Maar goed. Ik heb nu een cronjobje op de raspberries als workaround.

Dus: Wat mij betreft doet DHCP op de shelly's niet "raar".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Mijn DHCP is WEL raar: ik heb een extra "static route" die via DHCP doorgegeven zou moeten worden. Ik heb opgezocht hoe dat zou moeten werken... Nu snappen al m'n raspberries de defaultroute niet, terwijl de shelly de default route gewoon goed doet.

Volgens mij weet een IP device niets over statische routes. Het is een "Client", geen router. Het enige wat hij moet weten is de route naar de "Default router" en die moet statische routes afhandelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Via DHCP kun je veel meer dingen doen. Je kan in een DHCP offer ook static routes opnemen.

De client heeft dan een default route (alles wat ie niet kent) maar ook een more specific route voor specifieke doeleinden.

DHCP optie 121 (Classless Static Routing) is hiervoor bedoeld
https://tools.ietf.org/html/rfc3442

Probleem is alleen dat niet elke client die DHCP optie ondersteunt. Dus echt constructief is dat niet, want je bent nog steeds niet zeker van de werking.

Beter is dus om alle routing op de default route te doen, dan werkt het voor elk apparaat: De router stuurt t dan wel de juiste kant op indien nodig en ben je niet afhankelijk van de beperkingen en support aan de client kant