DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

DJSmiley heeft het door: Ik heb een specifiek net-adres (192.168.234.0/24) wat niet via de default-route op het TELE2 modem loopt maar via een andere router op m'n interne netwerk. Ik kan die via DHCP als default route adverteren, maar dan gaat al het externe verkeer onnodig via hem. Dan hoort ie reroute pakketjes te sturen als ie doorheeft dat ie voor niets bezig is, maar daar zat een nadeel aan vandaar dat ik naar deze setup ben overgestapt. Ik weet niet meer wat er was. Als het allen een "ik denk dat het efficienter kan" is geweest dan heb ik nu meer gezeik dan toen en zou ik eigenlijk terug moeten naar die setup....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Probleem is alleen dat niet elke client die DHCP optie ondersteunt. Dus echt constructief is dat niet, want je bent nog steeds niet zeker van de werking.
Beter is dus om alle routing op de default route te doen

Dat bedoel ik dus, een laptop weet dat inderdaad wel maar twijfel echt of een Shelly client daar ook mee om kan gaan.

Dan hoort ie reroute pakketjes te sturen als ie doorheeft dat ie voor niets bezig is,

Hij kan ze toch ook over de alternatieve route routeren.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 14 januari 2021 11:49:11 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vandaar dus het beste dat op je default gw te doen.

Vanuit performance oogpunt kan dat soms niet helemaal wenselijk zijn, want alles gaat van/naar die router en weer terug. Bij licht gebruik doe ik dat meestal wel. (werk meestal met Mikrotik of Fortigate).

Data-intensievere dingen doe ik op de switches, in grotere netwerken is de hoofdswitch wel Layer3, dus pakt die het meeste bulk routeren op.

In onze eigen core gaat alles met OSPF/BGP/MPLS en dynamisch, maar da's niet iets wat je thuis hebt ;)

Ik kan twee dingen doen. De Linux router (met VPN naar het andere 192.168.x.y net, maar geen fysiek andere route), kan ik default router maken voor het hele net. Dan stuurt ie voor de meeste: 'ik mot naar buiten" connecties op m'n net een redirect en zou het moeten werken.

Ik kan de adsl router default route maken en op de adsl router een route naar dat andere netwerk via de linux router laten lopen. Volgens mij kon dat op de vorige maar deze niet meer. Dan krijg je omgekeerde redirects voor het VPN traffic. Ik heb net weer het hele menustructuur van dat ding lopen afzoeken, maar kan het niet vinden waar ik het in zou moeten stellen.

En de derde is wat ik nu heb.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2021 16:36:29 schreef picturemaker:
PoweCert Animated Videos heeft een aantal video's gemaakt waarin diverse dingen over computers heel duidelijk worden uitgelegd.

Daar staat ook een video over DHCP tussen.
Zie deze link https://www.youtube.com/c/PowerCertAnimatedVideos/videos

Bekijk in deze videoserie ook Netwerken voor beginners deel 1 eens
https://www.youtube.com/channel/UC1vAp4QJZHCleSdFmVpc4tQ/videos

Als ik de adviezen voor een statisch ip-adres opvolg, gaat het mis met de meeste Shelly's: ze gaan offline.

Dit doe ik:
1. In de DHCP-server een range reserveren voor de statische ip-adressen.

2. De Shelly's geef ik de statische ip-adressen.

De mensen die het weten kunnen, hebben veel twijfels over de Ziggo Connect Box. Daarom wil ik gaan bridgen om zo een stabielere omgeving te creeeren.

Ik heb Ziggo gebeld en gezegd dat ik wil gaan bridgen. Ziggo zegt: "kan alleen als je bij ons vaste ip-adressen koopt".
Dat heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen. Klopt het volgens jullie?

[ik heb in de tussentijd 2 shelly's gekocht, geleverd gekregen en in gebruik genomen.....]

Mijn shelly's doen gewoon DHCP. Degene die de verwarming schakelt zat eerst zodanig (achter de metalen verwarming) dat ie heel slecht wifi-contact had. Na wat geschuif is dat veel beter en kan ie die ook bedienen.

Als ik nog eens nadenk over je probleem: Als statische adressen niet werkt... ligt het dus niet aan DHCP. Heb je soms connectie-problemen? Stop je ze soms in metalen verbindingsdoosjes of zo?

Je kan de "ontvangststerkte" opvragen. RSSI. Ik weet niet of dat met de web-interface te verkrijgen is, maar de JSON datadump heeft hem.

Dit gebruik ik om de JSON op te vragen:

code:


#!/usr/bin/php
<?php
$json = '';
$ip="192.168.235.176";

$fh = fopen("http://$ip/status/",'r') or die($php_errormsg);
while (! feof($fh)) {
    $json .= fread($fh,1048576);
}
fclose($fh);

//echo $json;

$decoded = json_decode($json);

//echo "---------------------------\n";
var_dump(json_decode($json));

De mijne zegt:

code:


    ["rssi"]=>
    int(-75)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 januari 2021 10:38:54 (56%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2021 10:28:48 schreef rew:
[ik heb in de tussentijd 2 shelly's gekocht, geleverd gekregen en in gebruik genomen.....]

Mijn shelly's doen gewoon DHCP. Degene die de verwarming schakelt zat eerst zodanig (achter de metalen verwarming) dat ie heel slecht wifi-contact had. Na wat geschuif is dat veel beter en kan ie die ook bedienen.

Heb je die Shelly's dus geen statisch ip-adres gegeven zoals Allterco voorschrijft?

bprosman

Golden Member

Ik heb Ziggo gebeld en gezegd dat ik wil gaan bridgen. Ziggo zegt: "kan alleen als je bij ons vaste ip-adressen koopt".
Dat heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen. Klopt het volgens jullie?

Nee hoor, mijn Ziggo box staat in bridge, wat ik gedaan heb is mijn eigen router er achter, netwerk compleet geconfigureerd in de nieuwe IP range (192.168.10.x) en toen Ziggo gebeld om de router in bridge te zetten. Maar nogmaals, het moet met de standaar router ook lukken.
Maar wat bedoel je met "Offline', want zelfs al zet je de router uit, dan moeten ze nog "Online" blijven.
Als ze ICMP ondersteunen moet je ze kunnen (blijven) pingen.

Of bedoel je met "Offline" niet meer zichtbaar buiten je eigen netwerk ?
(om die reden heb ik mijn "Toon" ooit statisch gezet).

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenpla…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 januari 2021 10:35:11 schreef bprosman:
[...]
Nee hoor, mijn Ziggo box staat in bridge, wat ik gedaan heb is mijn eigen router er achter, netwerk compleet geconfigureerd in de nieuwe IP range (192.168.10.x) en toen Ziggo gebeld om de router in bridge te zetten. Maar nogmaals, het moet met de standaar router ook lukken.
Maar wat bedoel je met "Offline', want zelfs al zet je de router uit, dan moeten ze nog "Online" blijven.
Als ze ICMP ondersteunen moet je ze kunnen (blijven) pingen.

Of bedoel je met "Offline" niet meer zichtbaar buiten je eigen netwerk ?
(om die reden heb ik mijn "Toon" ooit statisch gezet).

Omwille van een snel antwoord doe ik het even zo: http://prntscr.com/xnd267
Dat bedoel ik met offline. Dus gewoon uberhaupt niet meer verbonden met het wifi-netwerk. Ook niet als ik de ip-adressen scan.
Ik moet de Shelly uitbouwen, resetten en weer opnieuw in het netwerk hangen en configureren.

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op dinsdag 26 januari 2021 10:40:32 (11%)

Zit wel een verschil tussen zakelijk of particulier

Geen idee hoe het nu is, maar een 2 jaar geleden was zakelijk bridge niet mogelijk, alleen als je een /29 subnet afnam.

bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:37:32 schreef Els den Iep:
[...]
Omwille van een snel antwoord doe ik het even zo: http://prntscr.com/xnd267
Dat bedoel ik met offline.

Dat zegt me nog niet zoveel... dit is een app die verbind met de cloud ?
Of met je lokale netwerk ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:38:04 schreef DJSmiley:
Zit wel een verschil tussen zakelijk of particulier

Geen idee hoe het nu is, maar een 2 jaar geleden was zakelijk bridge niet mogelijk, alleen als je een /29 subnet afnam.

Kan gewoon :
(Neem even aan dat TS geen zakelijk Ziggo heeft)
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenpla…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 januari 2021 10:38:46 schreef bprosman:
[...]

Dat zegt me nog niet zoveel... dit is een app die verbind met de cloud ?
Of met je lokale netwerk ?

Het is de Shelly app. Daarin kun je je Shelly's configureren.

"Offline" betekent in dit geval: uberhaupt niet meer verbonden met het wifi-netwerk. Ook niet als ik de ip-adressen scan.
Ik moet de Shelly uitbouwen, resetten en weer opnieuw in het netwerk hangen en configureren.

Dat had ik ook toen mijn ontvangst erg slecht was. (zie ook mijn aangepaste posting hierboven: er zijn er 4 achteraangekomen terwijl ik nog wat toevoegde!).

Met de RSSI heb je een getalletje. Dan kan je beter inschatten of het beter of slechter wordt als je iets verschuift.

Als je er "genoeg" hebt, kan je er dan 1 in een "verlengsnoer" inbouwen. Dan gewoon DHCP laten doen en naast het modem inprikken en kijken of ie het doet. Dan wat verder weg, bijvoorbeeld in de buurt van "dimmer kookeiland"... Kijken of de RSSI verandert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2021 10:42:29 schreef rew:
Dat had ik ook toen mijn ontvangst erg slecht was. (zie ook mijn aangepaste posting hierboven: er zijn er 4 achteraangekomen terwijl ik nog wat toevoegde!).

Met de RSSI heb je een getalletje. Dan kan je beter inschatten of het beter of slechter wordt als je iets verschuift.

Als je er "genoeg" hebt, kan je er dan 1 in een "verlengsnoer" inbouwen. Dan gewoon DHCP laten doen en naast het modem inprikken en kijken of ie het doet. Dan wat verder weg, bijvoorbeeld in de buurt van "dimmer kookeiland"... Kijken of de RSSI verandert.

Het gebeurt bij Shelly's die heel dicht bij de Ziggo CB staan, maar ook bij devices die verder weg staan.
Ik heb juist het idee dat de DHCP-range die ik voor de Shelly's wil gebruiken op de een of andere manier niet werkt.
Bestaat er een tooltje om dat te controleren?

bprosman

Golden Member

Ik heb juist het idee dat de DHCP-range die ik voor de Shelly's wil gebruiken op de een of andere manier niet werkt.

Maar ehhh je had het over statisch ? Als ze een statisch adres hebben heb je toch niets meer met je DHCP range te maken ? (Zolang die niet overlapt).
De standaard Ziggo router zit op 192.168.178.x /24 (Subnet mask 255.255.255.0) Dus in theorie kun je 253 devices kwijt, de WiFi router zal er geen 253 (tegelijkertijd) accepteren.

Bestaat er een tooltje om dat te controleren?

Even er vanuit gaande dat ICMP geimplementeerd is , kun je een pingplotter installeren en kijken of ze echt offline vallen.
Anders Wireshark.

Volgens mij (dacht dat ik dat had gelezen) dat je al andere Wifi Access points had. Maak anders een eigen access point/ SSID (speciaal voor de Shelly's) ter test.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:43:08 schreef Els den Iep:
[...]
We hebben Ziggo Zakelijk.

Als bridge mode niet kan , kun je ook het Wifi deel nog uit laten zetten en de Ziggo router puur als router gebruiken. Je configureert dan je eigen netwerk met eigen Wifi access points , en routeert dat via de Ziggo router.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 januari 2021 10:47:41 schreef Els den Iep:
Ik heb juist het idee dat de DHCP-range die ik voor de Shelly's wil gebruiken op de een of andere manier niet werkt.

Dat kan niet.

Kijk, je kan de boel 'verkeerd configureren'. Dus neem thuis een IP range van "AWS" en je heb allerlei websites die op AWS gehost worden die het niet doen.

Of je kan 127.0.3.x als DHCP range configureren. Dat zal wel resulteren in "Hey, maar dat ben ik zelf!" (op een hoop IP implmentaties).

Maar als je gewoon 192.168.x.y gebruikt kan er eigenlijk niets mis gaan.

> Bestaat er een tooltje?

Tja, pak je telefoon meld je aan op de wifi en zoek in settings naar "IP adres" (er is tegenwoordig een ZOEK, ik kan hem zonder ook nooit vinden). Dan kan je zien dat de ingestelde range gewoon werkt (of niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2021 11:16:32 schreef bprosman:
[...]
Maar ehhh je had het over statisch ? Als ze een statisch adres hebben heb je toch niets meer met je DHCP range te maken ? (Zolang die niet overlapt).
De standaard Ziggo router zit op 192.168.178.x /24 (Subnet mask 255.255.255.0) Dus in theorie kun je 253 devices kwijt, de WiFi router zal er geen 253 (tegelijkertijd) accepteren.

[...]
Even er vanuit gaande dat ICMP geimplementeerd is , kun je een pingplotter installeren en kijken of ze echt offline vallen.
Anders Wireshark.

Volgens mij (dacht dat ik dat had gelezen) dat je al andere Wifi Access points had. Maak anders een eigen access point/ SSID (speciaal voor de Shelly's) ter test.

Ik heb toch te maken met de dchp-range die "overtblijft"? Of zie ik dat verkeerd? Dus in de dhcp-router zeg ik: "100 adressen voor de Shelly's, en wel van dat ip-adres tot dat ip-adres. De rest kun je voor je dchp blijven gebruiken".

De Shelly's staan allemaal en exclusief op het Ubiquiti AP. Daarop dus ook één, exclusief SSID.

bprosman

Golden Member

Dus in de dhcp-router zeg ik: "100 adressen voor de Shelly's, en wel van dat ip-adres tot dat ip-adres. De rest kun je voor je dchp blijven gebruiken".

Als je in de Ziggo router zegt :

Start op 192.168.178.10
100 Devices
Dan zitten de adressen 192.168.178.10 t/m 192.168.178.110 IN de DHCP Pool.
Wat overblijft om statisch te zetten (wat je zelf kunt doen) is dan dus 192.168.178.111 t/m 192.168.178.254.

Alles met een /24 (255.255.255.0) subnet.

Bedoelen we dan het zelfde ?
Maak anders een tekeningetje wat je nu gedaan hebt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

DHCP is iets wat gewoon goed werkt. Je telefoon heeft toch ook altijd internet als je dat zou verwachten? Of als je met je laptop ergens aan de wifi prikt, dan werkt het toch gewoon?

Wat ik me kan voorstellen is dat als de ontvangst erg slecht is, de shelly na een tijdje geen DHCP antwoord gewoon het opgeeft en zonder of met een "raar" ip adres probeert door te gaan. Tja, dat werkt dan niet. En misschien komt dat niet meer goed.

Dus dit kan je voorkomen door de IP adressen statisch te configureren, maar het onderliggende probleem los je er niet mee op.

Heb je dat nieuwe AP goed geconfigureerd? Heb JIJ internet als je met je telefoon of laptop op dat netwerk je aanmeld en DHCP laat gebeuren? Dan... Kan je je laptop op dat netwerk zetten en die met de hand statisch configureren zoals je ook met de shelly's doet? Heb je dan internet?

Vink jij: "connect to cloud" aan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

De Shelly's staan allemaal en exclusief op het Ubiquiti AP. Daarop dus ook één, exclusief SSID.

Wat is de IP range van de Ubiquiti ? En die heeft/doet geen DHCP ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.