NL: Nieuwe verdeelkast, smalle alamatjes

Sine

Moderator

Smaltjes spanningsafhankelijk??? Dat heeft een heel erg hoog boordje aap gehalte als je het mij vraagt ....

Niet dat ik alles weet, maar zelfs een spanningsafhankelijke alamat lijkt me iets onbestaands.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 januari 2021 20:52:43 (36%)

De testfunctie zal spanningsafhankelijk zijn. Want dat is bij mijn weten gewoonlijk een weerstand.

Op 17 januari 2021 19:57:43 schreef testman:
de siemens ziet er idd niet slecht uit, geen china stickerplakker zo te zien.

Made in Romania staat erop.

Op 17 januari 2021 19:57:58 schreef Jinny:
Blijft dat die smaltjes niet voor woningen zijn.
Waar weet ik even niet, maar spanningsafhankelijke (en dat zijn de smaltjes) aardlekjes mogen niet in woningen.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, hier staat min 195V. Maar bijvoorbeeld een brede Eaton PKN heeft ook een bedrijfsspanningsbereik van 196-253V.

die heb ik getest bij een emat, onder 120V deed de testknop het niet meer, aardlek zelf nog wel.

echter kun je met gebruik van 2 aardlekken 8 groepen kwijt op 1 rij van 12 modulen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is zeker waar, alamatten zijn na zoveel jaar in diverse rollen knopjes omzetten een eenvoudige voorkeur van mij.

op gebied van betrouwbaarheid zit ik liever bij aardlek/automaat apart. alamatjes begeven het nogal eens na verloop van jaren, de beruchte holecjes uit de 80's zijn de bekendste, maar tegenwoordig zijn de opvolgers ervan ook al vaker uit aan het vallen, en de hager versie uit eind 90's heeft daar ook last van. nadeel is vaak dat de automaat dan ook niet meer werkt, en je hoofdzekering dus in moet grijpen.

had een tijd terug een 90's verdeler die retour kwam na een verbouwing, hoorde dat meermaals die kast had gezorgd bij sluiting in een eindgroep dat de 63A voeding eruit was geklapt van die kast. die alamatjes dus eens getest en ja, 20% was rot van die dingen..

alamatjes dus nemen als je ruimte genoeg hebt en geen 30 jaar met de kast denkt te gaan doen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 januari 2021 21:29:30 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2021 17:19:18 schreef KlaasZ:
Scheidingslijn tussen bovenkant meterbord en onderkant groepenkast zit standaard op 1,40 m boven de vloer.

Het merendeel wel ja, maar bij oude huizen zie ik bovenkant meterbord vaak op 160 of zelfs 170cm. Zal vast een goede reden hebben gehad. Dan kom je snel krap uit, je wilt boven je kast ook nog wat ruimte hebben een doosje te maken oid.

Sine

Moderator

Dat de test knop stopt met werken mag duidelijk zijn, dat is gewoon een weerstand en je 'test lek' komt dan onder de uitschakelgrens.

Dat die holec dingen bagger zijn is bekend, verder heb ik geen slechte ervaringen met alamatjes.

Die Siemens dingen zou ik overigens zonder probleem durven gebruiken.

Op 17 januari 2021 19:57:58 schreef Jinny:
Blijft dat die smaltjes niet voor woningen zijn.
Waar weet ik even niet, maar spanningsafhankelijke (en dat zijn de smaltjes) aardlekjes mogen niet in woningen.

Jinny, kun je aangeven waar ergens beschreven staat dat deze alumatjes niet gebruikt mogen worden in woningen?
Ik wil je best geloven, maar zie graag bewijs hiervan. Ik heb een aantal weken terug nog een paar van die smalle ingebouwd in een woonhuis.

Volgens mij is het broodje aap.

Op 17 januari 2021 11:14:27 schreef GJ_:
Iemand bedenkt eens iets en dat word vervolgens zonder na te denken eeuwig doorverteld tot iedereen het geloofd. (denk aan de krullen in de draad)

Precies zoals GJ het verwoordt: de grootste roeptoeters blaten wat en de rest praat na zonder zelf na te denken of te verifiëren.

Ik heb de datasheet er eens bij gepakt en kan het verhaal niet plaatsen, ook niet met de nieuwste NEN1010 er naast (want als je roept "mag niet in woningen" dan heb je het over NEN1010 neem ik aan).
NEN1010 houdt de bepalingen aan uit NEN-EN-IEC 61009, en de 5SV1 serie van Siemens voldoet daar gewoon aan.

Ik heb eerder ook al eens naar die dingen van Siemens zitten kijken, maar uiteindelijk toch voor bredere gegaan omdat het met de plaats in de kast net uit kwam. Maar Siemens is niet de eerste de beste en maakt al sinds jaar en dag dit spul. Als ik echt tegen onoverkomelijk plaatsgebrek aan loop dan gaan ze er gewoon in.

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

@Zerox, ik ben dat een keer ergens tegengekomen, maar ik kan het niet ineens terug vinden.
Heel vervelend, maar wat ik ervan onthouden heb was dat de uitschakelkarakteristiek spanningsafhankelijk zou zijn, en daarom -in woningen- niet toegestaan.
Als ik vanavond even tijd en ruimte heb ga ik nog even zoeken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wat natuurlijk ook kan is dat het voor een bepaald specifiek merk/type (dat misschien ooit de eerste was met smalle aardlekschakelaars) destijds een keer niet mocht, en dat dat feit nu als een soort algemene gulden regel blijft voortleven.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 januari 2021 13:03:40 schreef Jochem:
Wat natuurlijk ook kan is dat het voor een bepaald specifiek merk/type (dat misschien ooit de eerste was met smalle aardlekschakelaars) destijds een keer niet mocht, en dat dat feit nu als een soort algemene gulden regel blijft voortleven.

Ondertussen heb ik wat nagevraagd bij collega's en één collega zei dat een bepaald type/merk inderdaad niet toegestaan was een paar jaar geleden, maar dat ze ondertussen wel mogen(waarschijnlijk een nieuwe versie/type).
Ook ik en mijn collega hebben hier geen documenten over.

Dus ik denk dat je gelijk hebt.

Op 17 januari 2021 14:53:27 schreef testman:net even zo'n emat 18mm alamat ding getest, met 130V erop werkt de aardlek nog steeds, zowel de testknop als de normale werking. onder de 120V werkt de testknop niet meer, de normale werking wel.

Heb je ook de uitschakeltijd gemeten?

elmowww

Golden Member

Dat is toch wel interessant. Mij zou blijken dat als de installatiematerialen voldoen aan een bepaalde normering, die voorgeschreven wordt in de NEN1010, je safe zou moeten zitten.

Maar nu ben ik noch bekend met de betreffende normeringen, noch naar de referenties in de NEN1010... (bijv).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Even wat sites van groepenkastenboeren bekeken. Ze leveren allemaal die smalle aardlekautomaten. En ze vertellen nergens dat die dingen in bepaalde gevallen niet zijn toegestaan. Die zullen toch niet allemaal de regels overtreden?

Ik lees al een poosje mee en nu dan maar mijn eerste reactie. Ik lees dat "De grote jongens" geen smalle alamats maken. Kijk eens naar de nieuwe ABB DSN201E DSN201E B16. Vorige week bij de TU in de aanbieding voor nog geen 30 euro per stuk ex....

Op 18 januari 2021 17:32:29 schreef Maker1968:
Ik lees al een poosje mee en nu dan maar mijn eerste reactie. Ik lees dat "De grote jongens" geen smalle alamats maken. Kijk eens naar de nieuwe ABB DSN201E DSN201E B16. Vorige week bij de TU in de aanbieding voor nog geen 30 euro per stuk ex....

dat is dus een china inkoop, lijkt nogal sterk op GE automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Plus dat ie onder de 85V niet meer werkt.
Nu kan ik zo snel niet vinden waar een gebruikelijke aardlek stopt, maar dat onder de 85V niet meer werken lijkt mij het probleem te zijn..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Volgens mij staat er spanningstype AC op de aardlekautomaat van ABB. Wat Moet je daar tegenwoordig nog mee.

Even verder gekeken. Type lekstroom is wel gewoon A. Te snel gereageerd dus.

Niet voor woningen, maar waar dan wel voor?

Recent iemand op een boot aangeraden zijn brede alamat voor twee smalle te vervangen. Mocht dat ook niet? (Kreeg een Victron met twee 230V~ outputs: één uit de inverter en één de alleen werkt bij walstroom).

Plus dat ie onder de 85V niet meer werkt.
Nu kan ik zo snel niet vinden waar een gebruikelijke aardlek stopt, maar dat onder de 85V niet meer werken lijkt mij het probleem te zijn..

die heb ik getest bij een emat, onder 120V deed de testknop het niet meer, aardlek zelf

Een aardlek test ik altijd zonder spanning.
Gewoon enkele mA door één kant laten vloeien.

Op 18 januari 2021 17:32:29 schreef Maker1968:
Ik lees al een poosje mee en nu dan maar mijn eerste reactie. Ik lees dat "De grote jongens" geen smalle alamats maken. Kijk eens naar de nieuwe ABB DSN201E DSN201E B16. Vorige week bij de TU in de aanbieding voor nog geen 30 euro per stuk ex....

Ik heb hiervoor contact gezocht met ABB, want ik weet ook dat deze niet toegepast mogen worden. Aardlekschakelaars moeten werken zonder hulpspanning!
Hieronder de reactie:
-----
De DSN201E mag niet toegepast worden waarbij leken bediend kan worden.

Concreet komt het op het volgende neer.
In Nederland moeten aardlekautomaten aan 61009-2-1 voldoen als deze in woning bouw toegepast mag worden.
De DSN201 voldoet NIET aan de 61009-2-1.
-----
In de bijlage een artikel van Hager, waar het e.e.a. instaat over dit onderwerp

Bedankt voor de informatie, timmie940, dat is een duidelijk verhaal. Het gaat dus om de vraag of de beveiliging afschakelt als er enkel een foutstroom door een van zijn contacten loopt, zonder dat hij zelf spanning ziet tussen zijn L en N.
De grote, welke een wat grotere trafo bevatten, zouden dat wel doen, de kleine die het signaal elektronisch versterken niet.

Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat het onderscheid nu en in de toekomst enkel op de maat te maken is, maar het is eenvoudig te testen met de test van gebruiker X3 en allicht brengt zorgvuldig herlezen van de specificaties uitkomst.

Waarschijnlijk worden het voor mij dan dus geen smalle. Iedereen bedankt voor de input !

Wat betreft de inrichting van de kast, dit is een overzichtfoto:

De bovenkant van het meterbord zit nu op 170. Ook als de CV leiding weg zou zijn wordt een drie-rijen kast voor mij te hoog om te bedienen. Eigenlijk zou de meter wat omlaag kunnen, maar echt ruim is het allemaal niet.