Kleine opamp voeding met LM317/LM337

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Op 11 januari 2021 22:16:11 schreef blackdog:
......De komende dagen komt de rest van het schema er bij, zoals de "Mute" schakelaar *grin* 5mA stroombon aan de uitgangen

Die stroombron aan de uitgang was ook 1 van mijn eerste gedachten toen ik je eerste opzet zag.

Maar in feite had je die functie al ingevuld door je weerstanden voor de instelling van de uitgangsspanning laagohmig te kiezen. En met die schakelaar heeft dat het voordeel dat er ook meer stroom loopt door de schakelaar contacten. Dat maakt het schakelen weer wat betrouwbaarder.

Dus vanwaar toch nog dat stroombronnetje?

.

Met die blauwe Bourns potmeters heb ik ook matige ervaringen met gelijkloop.
Maar hoe erg is dat hier? Toch niet erg als de ene kant op 20mA begrensd, en de andere kant op 22mA?

Belangrijker is dat als de ene kant door de stroombegrenzing omlaag wordt getrokken, de andere kant netjes mee zakt. Dat is minder simpel....

groet, Gertjan.

Zoals belooft het schema van mijn eerder gelinkte project. Het is een heel stuk simpeler dan de voeding die hier wordt ontworpen.

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi,

Gertjan
De waarde van de weerstanden van de spannings regelaar zijn zo gekozen dat er ongeveer 5mA loopt door deze weerstaden.
Dat is bijna altijd voldoende voor een stabiele werking en de Ri van de schakelaar is daarmee ook beter beheersbaar.

Dit ook weer samen met de condensatoren rond de regelaar, ik heb voor de uitgang nu 10µF geplaatst en dat komt ongeveer overeen met de 50µF per Ampere die ik aan hou voor een goed regelende lineaire voeding.
Om het nog wat beter te maken zonder deze condensator groter te maken is een stroombron aan de uitgang te plaatsen.
Gisteren ben ik aan het testen geweest met de LM334 en de TL317, het is uiteindelijk de TL317 geworden welke in een TO92 behuizing zit.

De LM334 is zonder extra maatregelen niet echt temperatuur stabiel, hij wordt namelijk ook al temperatuur sensor gebruikt.
Voordeel, vanaf 1,3V werkt deze regelaar goed bij deze stroom, maar bij een hogere uitgangs spanning zorgt de dissipatie in dit IC dat de ingestelde stroom te veel verloopt.

De TL317 ingesteld als stroombron is erg stabiel, de stroom die ik voor het testen gebruik is 5,2Ma om totaal op 10mA te komen die uit de regelaar getrokken wordt.
Nadeel van de TL317 is dat de 2,5V stand de 5,2mA nog niet gehaald wordt, maar bij de 3,3V stand is alles op orde, ik vind dit niet zo'n probleem.

Ik heb er voor gekozen om er voor te zorgen dat de uitgang niet door vele oorzaken negatief getrokken kan worden.
Dus de stroombronnen mogen niet uit een hulpspanning worden gevoed.

Door het aanvullen van de 4,8mA van de regelaar zelf aangevult met de 5,2mA van de stroombron geeft dan een constante afgenomen stroom.
Als ik metertjes plaaats voor de stroom dan is de 10mA een mooie waarde die wat makkelijker weg te regelen is.

Wat betreft het regelgedrag, dat wil ik dus juis niet, gewoon twee aparte voedingen, gaat een deel in de stroombegrensing dan moet de andere zijde gewoon door blijven werken.
Daarom wil ik nu twee potmeters/schakelaars voor de stroom hebben, zodat ik het apart kan instellen.
De voeding krijgt voor bijde uitgangen een eigen signalering voor de stroombegrensing.

hardbass
Dat is een erg onduidelijk schema...

Ook in dit schema is de capaciteit na de stroom regelaar onvoldoende voor altijd stabiel gedrag.
Condensator aan de uitgang van de rechter LM317 is 100nF, Que!
En de meest domme actie is de 1Ω in serie met de uitgang hoe haal je dat in je hoofd als ontwerper!
Nog als toegift, de 300Ω is echt te hoog tussen de ADJ en de uitgang van de regelaars, zit veel te dicht tegen de minimale waarde aan die nodig is.

En dan heb ik nog niet naar de rest gekeken. ;)

RWK
Zonder toelichting zeg jouw opmerking niet zo veel, wat bedoel je?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

oei oei, er moet nog wel wat gebeuren dus. 8)7 Mijn kennis van analoge elektronica is zeer basic. Daarom dat ik graag dit soort projecten doe om dit te verbeteren. Ik zal er later nog eens naar kijken met o.a. de informatie uit dit topic om het te verbeteren.

Die 1 ohm is bedoeld om de stroom te meten, deze kan ik beter in de regellus zetten. Uit de datasheet had ik begrepen dat deze regelaars niet veel capaciteit nodig hebben. "CO improves transient response, but is not needed for stability."

Hoe dan ook nu weer aan het werk. :)

PE2BAS

Op 12 januari 2021 09:51:36 schreef rwk:
Verkeerde plaatje?

Niet echt een verkeerd plaatje. Op de tweede bladzijde zie je de vier analoge spanningsregelaars zitten.

blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag en gisteren nog wat zaken uitgezocht en getest.
Dat heeft vooral te maken met de grenzen van de schakelig zoals de laagste netspanning netspanning bij gebruik van een 24V trafo.
En dan bij minimale belasting en maximale belasting.

Ik begin weer helemaal rechts daar is een TL317 bijgekomen al stroombron van 5,2mA dat maakt dan precies 10mA dat de regelaar en de stroombron samen trekken.
De extra stroom zorgt er voor dat het dynamisch gedrag beter wordt, natuurlijk kan ik ook de uitgangs condensator groter in waarde maken, maar dat is nu net niet de bedoeling.
De dynamische testen die ik nog moet doen gaan bepalen hoe groot de uitgangs condensator uiteindelijk word.
Waarbij ik natuurlijk rekening houd dat de te testen schakeling zelf vaak ook ontkoppel condensatoren heeft.

De TL317 welke een TO92 versie vande LM317 is, is echt een hele goede stroomregelaar,
de stroom door de regelaar hier 5,2ma veranderde niet tussen 3,3V en 20V voor deze kleine stroom, misschien wel als het 50mA zou zijn, maar dat heb ik niet gestest.

Boven de rechter LM317a staat nu een LM336 2,5V zener en deze heeft nu een 1N5817 diode in serie staan.
Dat geeft de LM317A iets meer ruimte want de zener met zijn 2,5V zit net boven de drempel en dat is geen manier om het zo te ontwerpen.
De extra 1N5817 geeft door de stroombronD3 van ongeveer 1,6mA ongeveer 200mV extra ruimte voor de preregelaar en de LM317A.

De 1N5817 zorgt er ook voor dat als de Enable schakelaar wordt gebruikt dat door de lading in de uitgangs condensator en de condensator die vrij zeker bij de te testen schakeling anawezig is,
niet voor een deel ontladen wordt door de LM336 zener, de 1N5817 zorgt er voor dat die reverse current niet kan optreden en de zener daardoor ook heel laat.

Klik voor een grote versie!
https://www.bramcam.nl/NA/LM317-LM337-PSU/LM317-LM337-PSU-15-Klein.png

.
De voorregelaar heb ik ook aangepast, dat is ondermeer het gevolg van de uitgebreide testen die heb gedaan zodat ik vele testcondities had.
De bedrading was voor de meeste delen van de schakeling niet te lang, maar in een enkele conditie was er toch een kleine generatie aanwezig.
Dus uiteindelijk de Sziklay Darlington HF dood gemaakt, ik kan natuurlijk tragere transitoren gebruiken, maar deze transistoren heb ik voldoende op voorraad en daarom gebruik ik ze.
En voor jullie dat je kan zien hoe je deze schakeling HF dood maakt.

Dan is het punt waar de stroombron D3 wat een LM334 is is nu gevoed uit de buffer elco maar wel via een extra filter gemaakt met R4 van 4K74 en de condensator C3 van 100µF.
Dit zorgt er voor dat het voedingspunt wat schoner wordt, nu komt er geen enkele storing richting de stroombron kan gaan.
De hele lage Ri die ik had, door alleen de zener LM336 te gebruiken van zeg 0,1Ω is nu flink hoger geworden door de serie schakeling van de 1N5817 diode, de Ri van het geheel is nu zeker 20x hoger.
Nu weet ik zeker dat het schoon is.
Er staat nu en schakelaar getekend voor enable, dat kan nog een relais contact worden.

En dan komen we aan bij de stroom regelaar, rond de 1K potmeter zijn nu een serie weerstand van 194Ω opgenomen die de max 210mA insteld (200mA load en 10mA voor de regelaar)
en aan de onderzijde van de 1K potmeter is een 200Ω trimpot opgenomen voor de minimale stroom (10mA load en 10mA voor de regelaar)

Hier is alleen de positieve regelaar getekend voor de negatieve regelaar wordt het geheel gespiegeld en de diodes, zeners stroomregelaars omgedraaid.
Verder stond ik op het punt een rinkern trafo te bestellen, maar ik bleek nog een mooi 24V model te hebben liggen in de trafo bak, me happy ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

RWK Zonder toelichting zeg jouw opmerking niet zo veel, wat bedoel je?

Sorry, ik had niet naar beneden gescrold en zag helemaal geen voeding 8)7
bedankt ohm pi

Bram,
Waarom niet gewoon de schakeling met de LM317 2x bouwen?
Of heb je al een trafo met midden aftakking.
Met een 337 ipv de 317 heb je waarschijnlijk weer stabiliteit problemen om op te lossen.

blackdog

Golden Member

Hi 575, :-)

Met de trafo die ik van de week uit de bak heb getrokken is die mogelijkheid aanwezig door zijn aparte 24V wikkelingen.
Ik heb daar wel aan gedacht, maar verwacht niet ech problemen met de LM337, al hoewel ik je wel moet bekennen dat ik daar nooit veel metingen aan heb gedaan.
Een voordeel van de manier die je aangeeft is dat ik bij 2x een LM317 ik de "A" versie van de regelaar kan gebruiken, ik heb geen "A" versie van de LM337 kunnen vinden.
Ik had 10 stuks van de TI LM317A besteld, deze hadden allemaal een hele nauwkeurige 1,25V referentie spanning en de "A" verzie heeft ook een hogere PSRR, dat iets minder belangrijk is door mijn voor regelaar.

Er is zelfs nog een extra aparte wikkeling op de dump ringkern trafo aanwezig, waar ik dan b.v. een meter uit zou kunnen gaan voeden.

Goed dat je het nog even aanstipt, ik denk er nog meer over na.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pax

Golden Member

Hoi Bram,
geweldig topic. lees met veel plezier mee en leer steeds weer bij!

Nog een vraagje over de voorregelaar. Als de current limiter in begrenzing gaat wordt de be overgang van de PNP in de voorregelaar dan niet ge-reverse biased?

Met vriendelijke groet,

cor

blackdog

Golden Member

Hi pax,

Dank je voor het melden dat je mee leest en dat je er ook nog wat van leert. :)

Goede vraag over het gedrag van de schakeling in een bepaalde toestand!
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit soort metingen nog niet heb gedaan en ik ook niet verwacht dat daar een probleem in zal zitten.
De BE overgang van de 2SA1943 heeft een 180Ω weerstand, dus er moet aardig wat stroom daar lopen voor het schadelijk is voor de 2SA1943 als we even 5V aanhouden voor dat het naar wordt voor deze transistor.

Als de stroomregelaar in werking treed loopt er in princiepe alstijde dezestromen minimaal aan de uitgang van de stroom regelaar:
De 2,6mA door de zener over de stroom instelpotmeter, de 4,8mA van de tweede LM317A welke de spannings regelaar is en de stroombron over de uitgang die 5,2mA trekt.
Deze stromen zorgen er voor dat de elco's in de schakeling vrij vlug worden leeggetrokken, zelfs op het kleinste stroomberijk.

Maar ik zal in ieder geval nog wat dynamische testen doen, voor het geval dat ik iets over het hoofd zie. :+

Verder heb ik nog nagedacht over 575 zijn opmerking om 2x een positieve regelaar te bouwen en deze dan in serie te zetten, dat ga ik ook zo uitvoeren.
Dat maakt het makkelijker om twee stroom meet IC's ( INA260 ) op te nemen, daar deze er eigenlijk niet zijn voor negatieve voedingspanningen.

Ik laat weten als ik de metingen gedaan heb.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mijn Bourns pro-potmeter is binnen. Deze heb ik besteld voor een reparatie, niet voor dit project.

Blackdog gebruikt een weerstandsdeler/schakelaar. Benieuwd naar een alternatief? Hier mijn meting van mijn cermet 1k ohm lin stereo potmeter:

Ik heb deze gemeten als verzwakker bij 0.2, 0.4, 0.5, 0.6 en 0.8. De tweede kolom is de weerstandswaarde van de voorste potmeterhelft, de derde van de achterste. Daarna volgt de verzwakking van de voorste, en de achterste. Als laatste de afwijking van de verzwakking van de achterste tov de voorste.

De spec van de potmeter is 10% weestandswaarde met 5% tracking op halve stand.
De tracking van de verzwakker is binnen spec over het grootste deel van de range tot 1/5. De weerstanden van de twee potmeterhelften verschillen nogal +7%/-4%.

In een dubbele voeding geeft een potmeter als deze 5% gelijke waarden over 80% van de range, mits gebruik als spanningsdeler.

Op 18 januari 2021 22:39:37 schreef markce:
In een dubbele voeding geeft een potmeter als deze 5% gelijke waarden over 80% van de range, mits gebruik als spanningsdeler.

Als je het goed doet, dan kan je deze fout voor een belangrijk deel nog reduceren.
Iedere voeding geef je nog twee trimpotentiometers mee.
Eentje om de offset af te regelen naar 0V (potentiometer van de voeding is afgesteld op 0) en eentje om de versterking van de terugkoppeling af te regelen (potentiometer van de voeding staat afgesteld op maximaal).
Je ziet dat de afwijking van de ene potentiometer overal ongeveer 0% is en van de andere potentiometer neemt de afwijking bijna lineair toe van 0% tot -6,5%
Over stabiliteit en reproduceerbaarheid zeg ik niks.

blackdog

Golden Member

Hi markce, :-)

Potmeters
Leuk dat je de potmeter even laat zien en ook wat meetgegevens er van in een lijstje hebt gezet.
Jouw metingen komen vrij goed overeen met mijn ervaring van deze serie potmeters van Bourns, welke niet zo goed zijn.
Bij een bedrijf waar ik werkte selecteerde ik de goede uit, voor eigen gebruik welke ik dan kocht.
De versie die je hier laat zien met aansluitlipjes heb ik nooit in mijn handen gehad alleen die met draden er aan.
Wat deze potmeters bijna nooit hadden was kraken, tenminste in de toepassingen die wij toen hadden.

Wat betreft het "tunen" van de twee helften van de potmeter bij gebruik in een LM317 voeding, kan je de ohm pi zijn manier aanhouden.
Maar ik begreep dat jouw potmeter niet voor zo'n voeding is, maar misschien handig voor anderen.

Mijn doel was de spanningvariatie per voedingsdeel binnen ±1% te houden, en dat kan alleen met zo'n potmeter als je geluk hebt! en dat komt weinig voor kan ik je vertellen.

Het is mij al jaren duidelijk, dat veel potmeter fabrikanten er met de pet naar gooien wat betrteft de gelijkloop van multisectie potmeters.
Zo'n 30 jaren geleden heb ik daar al eens flink naar gezocht en als er al iets gemaakt werd dat enigsins goed was, dan was het bijna niet leverbaar en/of erg duur.
Voor audio stereo gebruik kan je als je een echte ALPS koopt vrij goed zitten, wil je het echt heel netjes, koop er dan een paar en selecteer de beste.
Verder natuurlijk voor een volume regelaar is het noodzaak dat je de gain van je voorversterker niet te groot te maakt,
anders zit je altijd in het onderste stukje te regelen (met de grootste fouten!) en van 12 uur tot maximaal is dan ongebruikt.

Nog een leuke wat potmeters betreft, ik heb hier een Lin. stereo 2K5 potmeter, heel netjes gemaakt van het merk ALPHA.
De eerste en de laatste 8-graden draaing veranderd de waarde bijna niet en de mechanische draaihoek is maar 270-graden, dus je hebt grofweg maar 250-graden plezier van die potmeter...
Een van de twee die ik heb is binnen 3% gelijk over het grootste deel van het bereik, maar bij de tweede potmeter zijn de fouten duidelijk groter.

Dat is de rede waarom ik een schakelaar gebruik voor de uitgangs spanning en voor de stroom misschien twee potmeters, ik zwabber daar nog een beetje in wat ik wil.

Meten van stroom en eventueel de spanning op de uitgang
Verder heb ik weing gepost over dit project, maar wel het een en ander uitgezocht betreffende het meten van de stroom.
Ik kan met wat extra electronica ook de lage stroom bereiken redelijk nauwkerig de geleverde stroom meten, dit door de waarde die door de stroombron en de stroom door de instelweerstanden van de LM317A er dan van af te trekken.
Dat is echter een beetje lastig om dit stabiel te houden zonder extra voedingen en kunst en vliegwerk.
Dus ik dacht nu aan een Arduino met met een INA260 of een aangepaste INA219 sensor, de INA260 heeft een bit grote van 1,25mA en ik denk dat ik dit voldoende vind voor deze voeding.
Wil ik het beter/nauwkeriger weten dan, dan gebruik ik wel een extra DVM hiervoor.
Ook mijn andere voedingen kan ik de stroom niet zo nauwkeurig meten, de voedingen met de hoogste stroom resolutie zijn 1mA en die heb ik nog nooit gebruikt om van b.v. een LT1012 te testen welke ruststroom er loopt... (ongeveer 370uA)

De Ri van de INA260 stroomsensor is 2mΩ en dat is ook de waarde van de LM317A regelaar zelf als ik de bedrading goed opbouw.
Dus als ik hem aan de uitgang opneen na de stroombron, dan hoef ik maar weinig in de software weg te regelen aan offset, of de LM317A drif en/of de uitgangs stroombron maakt dan niet uit.
De iets hogere Ri van de voeding maakt voor dit project dan wat mij betreft dan niet zo veel uit.
Van de tweede voeding (voor het negatieve deel), doe ik dan het zelfde en gebruik daarvoor een i2c isolator zodat ik de zelfde i2c bus van de Arduino kan gebruiken.
Zover ik het nu in mijn hoofd heb, gaat de Arduino alleen stroom en spanning meten.

Vraagje over het display
Ik kan redelijk netjes werken wat kastjes betreft, maar als ik b.v. een display voor de Arduino wil gaan gebruiken moet ik een vrij groot gat in het front maken.
Ik denk dat ik een kleuren LCD schermpje ga gebruiken en het meest nette is een raampje/kader voor zo'n display.
Ik heb verschillende grotes van deze displays op voorraad maar ben op een uitzondering na geen raampjes bij leveranciers tegen gekomen.

Dus weten jullie of dit eigenlijk te koop is of weten jullie een andere oplossing?

Ik hoor graag van jullie,

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shock6805

Golden Member

Hi blackdog,

Iets wat mij altijd is bijgebleven voor lcd displays is de 'methode prosje'. (linkje naar de hele webpagina) Ik vond zijn behuizingen toch altijd heel netjes.

@mods: ik probeerde eerst de link achter de tekening te verstoppen, maar dan krijg ik de tekst '[attachment=0' ipv de afbeelding te zien. Is dat de bedoeling?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik gebruik zelf mijn 3d printer voor bezeltjes ect. Hiervoor gebruik ik mijn Anycubic proton dat is een hars printer met een ongelofelijk fijn detail. Mijn andere 'normale' filament printer kan ook wel, maar dan is nabewerking wel nodig wil het er een beetje uitzien. Die heeft wel een groter print oppervlak dus is weer handig voor behuizingen. Nadeel is wel dat de behuizingen dan van plastic zijn en dus geen afscherming hebben.

Als je geen beschikking hebt tot een printer, of het tekenen niet ziet zitten heb ik nog wel een andere tip. Op YouTube kwam ik iemand tegen die een flight simulator aan het bouwen is. De panelen die hij daarvoor maakt zijn echt super strak. Hij gebruikt wel een aantal CNC-apparaten, die moet je maar net hebben. Maar als je netjes kan werken met boren en vijlen lukt dit ook wel denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=GWwiDnhjQlo

hmm nu ik het filmpje nog eens kijk, zonder CNC mogelijkheden wordt dit toch wel wat lastig denk ik.

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi,

Shock6805
Ik hou de manier van prosje nog even in gedachten, dank hiervoor.

hardbass
Mijn Broer heeft een grote Laser machine, maar hij was hem aan het repareren, moet nog even vragen of hij al weer werkt en dan kunnen we weer een test doen of de lijntjes weer "dun" genoeg zijn.

Het weer bijgewerkte schema, klikbaar voor een grote versie!
https://www.bramcam.nl/NA/LM317-LM337-PSU/LM317-LM337-PSU-20-Klein.png

.
Dit zijn de veranderingen t.o.v. het vorige schema:
1e
De twee buffer elco's staan in het schema met er tussen een 4,7Ω weerstand, een enkele 2200µF elco kan ook, maar op deze manier komt er maar heel weinig storing uit het 230V net
in de LM317 regelaars terrecht door het kantelpunt van rond de 34Hz.

2e
De LM317 voor de Teensy microcontroler staat nu ook in het schema geteken, als jullie iets zouden nabouwen van dit schema mag het vanmij ook een andere controler zijn zoals een Nano, pas aan waar nodig.

3e
De stroom instelling komt per kanaal een potmeter voor.

4e
De Enable functie wordt door een relais gedaan, het eerste contact zorgt er voor dat de Pre Regulator geen sturing meer krijgtdoor de stroombron D3 naar massa kort te sluiten.
Het tweede contact zet een 5-Watt 4,7Ω weetstand naar massa om de energie op dat punt weg te trekken, ik den nog na om daat een PTC mee in serie te zetten of daar alleen een PTC voor te nemen.

5e
De INA260 sensor staat nu in het schema, deze heeft voro de stroom een resolutie van iets meer dan 1mA en als er geen stroom wordt geleverd jittert hij 1bit waarde.
In de software ga ik dat jitteren weg halen door dat voor het eerste bit te killen, zodat hij dan altijd "0mA" aangeeft voor alles wat kleiner is dan ongeveer 1,3mA.
De module die ik ga gebruiker per voeding is de INA260 Sensor van Adafruit.

De stapgrote voor de uitgangsspanning is met deze sensor 1,25mV en dat vind ik ook mooi zat voor mijn gevruik in deze voeding.

6e
Let op de tekenwijze die is aangepast, dat geeft aan waar de ontcoppelpunten per groep gedaan moet worden

7e
Kijk ook hoe de "-" van verschillende delen aan elkaar gekoppeld worden, dit is allemaal zo uitgezocht op de beste ontkoppeling e nde laagste Ri van de voeding.

8e
Kijk ook naar de uitgang van de LM317A deze heeft een dikke lijn, daar dus dik kort draad gebruiken voor de laagste Ri.
De IMA260 Sensor heeft ongeveer een Ri van 2mΩ en dat moet niet hoger gemakt worden door slechte bedradings technieken. ;)

9e
De uitgang van de LM317A voor de spannings heeft de instelweerstanden direct aan de uitgangs pin gemonteerd, dat is de beste techniek volgende de datasheets die ik gelezen heb hierover.

10e
Ik bouw dus twee gelijke voedings delen met alleen de LM317A typen en dus geen negatief deel met de LM337 typen.

11e
De voedig voor het negatieve deel krijgt ook een IN260 aan de uitgang en dit dan samen met een i2c isolator zoals de typen ISO1540 of de ISO1541.

Max uitgangs stroom
Ik moet nog wat berekeningen doen aan de trafo en spanningen meten, als het goed uitkomt maak ik de voeding zo dat hij 250mA per kant kan leveren.

Voor nu weer even genoeg, SHOOT!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je kan in de tekening compenseren voor de lijndikte van de laser dat doe je met een CNC frees ook. Ik gebruik flatcam voor gerberfiles, daarin kan je opgeven wat de dikte is van je tool en dan houd hij daar rekening mee.

Ik heb je hele post nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker nog wel doen. Erg leerzaam. Je schema is al een stuk uitgebreider dan ik ooit zelf had kunnen verzinnen. :) Ik wilde ook eigenlijk 'even snel' iets maken omdat ik bezig was met de AD9850. Maar goed even snel past niet in de elektronica, vaak worden dat dan toch weer projecten die een paar maanden duren. Geeft op zich ook niet, hou je wel weer mooie resultaten aan over. Leuke chip die INA260 deze kende ik nog niet. Qua controller pak ik zelf een ESP, dit puur en alleen voor het feit dat ik hier al veel mee heb gewerkt en daardoor dus al een hoop kant en klare code heb voor OA schermpjes etc.

Nog wel een vraagje, welk pakket gebruik je om in te tekenen? Nu zal dit grotendeels op ervaring neerkomen, maar je schema's zijn erg duidelijk. Voornamelijk het aangeven van sterpunten etc. komt goed over zo. En zit er ook een PCB pakket bij?

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi hardbass, :)

De lijn dikte wordt bepaald door de instellingen van het vermogen van de Laser, de snelheid, thermische geleiding van het materiaal enz, enz.
Er zijn veel variabel die allemaal goed moeten worden ingesteld wil je een net resultaat krijgen.

Tekenprogramma
Dat is echt alleen een teken programma er is geen koppeling met hun andere produkt, dit programma heet sPlan en kost 50 Euro.

Met de mooiste schroevendraaien kan je vele schroeven kapot draaien, het gaat niet alleen om goed gereedschap, maar ook om wat je er mee doet.
Mijn manier is zeker niet de beste manier, maar door mijn afwijking hou ik van nette en direct leesbare schema's.
Daarbij hou ik mij niet altijd aan de conventies hiervoor, wat belangrijk voor mij is, dat het voor mij en anderen met een enkele oogopslag te begrijpen is.
Denk er niet te ligt over, dit kost echt tijd! kijk hoe het schakaling/schema uiteindelijk tot ontwikkeling is gekomen.
Er zijn nu nog maar een paar items die misschien aangepast gaan worden, maar verder is het schema nu klaar.

Op een ander tekenvel komt de trafo te staan met schakelaar, zekering, snubber schakeling enz.

Op weer een ander tekenvel de Teensy LC controler met wat klein spul er omheen.

De manier van tekenen houd in, dat dit schema vrijwel zo in productie kan worden genoemen, ieder onderdeel/blokdeel is getest en in dit schema staat hoe je de bedrading moet doen.
En ja, uiteindelijk is dit schema ook complexer dan dat ik in eerste instantie dacht te gaan maken. ;)
En als iemand er een print van zou willen maken, dan is het schema van mij een hele goede handleiding, alle dingen die aandacht verlangen zijn al aangegeven en getest.
Kan je zo in de schema editor van je print programma overnemen.
Er is in sPlan nog steeds geen mogelijkheid de schemas te exporteren naar de bekende formaten van PCB pakketten.

Werkwijze
Ik maak op papier meestal eerst een krabbel welke richting ik op wil, doe wat testen met de deel schakling en tekende eerste versie van het schema in sPlan.
Hoe meer ik test, hoe groter het schema wordt en ook alle waarden worden dan weer aangepast waar nodig, ik zit nu bij schema versie 14 voor dit project!
En iedere keer zorg ik er voor dat de componenten nummers en de waarden van de componenten netjes in het schema staan.
De eerste versies hebben vaak meer kleurtjes, voor mij de manier voor extra atentie waar ik op moet letten, later gaan die kleurtjes er meestal weer uit voor de rust in het schema.

Microcontroler
Een ESP als microcontroler lijkt mij geen enkel probleem, ik hoop alleen dat de Adafruit INA260 library daar goed mee werkt.
Ik zal kijken of ik in de loop van de week het stukje code voor de Teensy kan laten zien en dit dan samen met mijn 128x128 pixels display op de SPI bus met de bedrading tussen
de Teensy LC en het gebruikte display met de groene tab.
Bijna en dag koste het mij om uit te zoeken hoe het werkend te krijgen, eigenlijk te gek voor woorden, maar dat had ik al in een andere post laten weten. ;)
En dat is echt niet alleen mijn onkunde wat programmeren betrteft.

Waarom op deze manier van werken
Ik heb aardig wat schema's nagebouwd in mijn leven en ben tegen zoveel onnadenkendheid aangelopen dat ik dit steeds meer wou voorkomen als ik wat ging bouwen.
Toen ik in mijn 20 jaren was, ging ik databoeken verzamelen en ook applicatie notes van de chip fabrikanten en natuurlijk wat later de 1e versie van de Art of Electronics en ARRL handboeken,
HF techniek helpt echt bij het goed begrijpen van allerlij paracitaire eigenschappen die er in je ontwerp aanwezig zijn.
Wat ik toepas in mijn schema's, wat ik geleerd heb, komt grotendeels van de Groten der Aarde op Electronica gebied. (De grijze Baarden)
Dat is ondermeer dit, kantjes er af lopen is later janken!

Doe je best, denk na waar de bottlenecks zitten in je schakeling, maak het iets beter dan wat nodig is, voor hobby werk is dat bijna nooit een probleem, levert een beter resultaat op!
En natuurlijk dit, gammele onderdelen geeft een gammel resultaat, b.v. een ebay LM317... wat verwacht de koper daar van?
Ik geef voor een goed resultaat aan om een LM317A te gebruiken, dat is niet voor niets, zover ik nu weet levert alleen TI dit model.
Werkt het met een ST LM317, zeker wel als het een echte is, maar de "A" versie van TI heeft een nauwkeuriger referentie spanning, de stroom door de Adjust pin is meestal laag en ook de ruis is meestal gunstig.

Meestal is de ketting zo sterk als de zwakste schakel, ik probeer dat niet zelf te zijn *grin*

Groet,
Bram

Draai je productie, dan dat zitten de mannen met het geld in je nek te hijgen, nooit echt lekker ontwikkelen als dat zo is, tenminste dat heb ik zo ervaren.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,
Ik vind het zoals we van jou gewend zijn weer een prachtig schema met veel informatie erin over de opbouw.
Klein detail: in het symbool van VR4 staat gnd, dit moet out zijn.

blackdog

Golden Member

Hi 575, ;)

Blind paard...
Ja ik dus, ik was al eens de oren gewassen door deKees dat kopiëren van code en dat geld ook voor schema's tekenen, nogal wat fouten kan opleveren.
Je geeft dan echt minder aandacht aan waar je mee bezig bent.

Dank en de schande is weer gecorrigeert!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Tekenprogramma
Lijkt me voor mij toch iets minder handig vanwege het gebrek aan PCB-software. Zoals je zelf al aangeeft is de tool niet het meest belangrijke, al maakt het je leven toch een stuk makkelijker dan je de 'juiste' gebruikt. Om maar even bij je analogie te blijven, met een pozidrive schroevendraaier krijg je een Philips schroef ook wel aangedraaid, maar het gaat makkelijker met de juiste schroevendraaier. :) Voorlopig blijf ik voor de hobby toch nog even bij circuitmaker. Het nadeel van dit pakket vind ik het cloud gebaseerde. Hier houd ik zelf niet zo van, maar het is tot nog toe voor mij het prettigste pakket om mee te werken. Voor de prijs i.i.g. nu mag het best wat kosten, maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

Microcontroller
Ik had online al een library gevonden, anders is er altijd nog de mogelijkheid om de adafruit lib te poorten of er zelf een te schrijven. Waar je tegenaan loopt met de schermpjes heb ik ook wel eens gehad. Blijkbaar was de kleur van het flapje aan de screen protector de manier om te zien welk display je hebt. En dat heeft dan ook weer gevolgen voor het initialiseren van de library. Welke idioot dat verzonnen heeft.... Dit soort dingen zijn echt enorm frustrerend om aan de gang te krijgen. Het lastige hiervan is ook dat heel veel instellingen moeten kloppen, je kan niet een voor een stukjes testen om zo te controleren wat er fout is. Zelf ben ik van plan er een iets groter schermpje in te zetten van 2.8 inch, ik denk dat dat wel mooi is. Ook daar heb ik al een driver voor dus dat moet geen probleem zijn.

Kwaliteit producten
Ja dit is zeker wel een ding, voornamelijk met de ontwikkeling van eBay. Meestal koop ik een module om te kijken of ik het aan de gang kan krijgen. Voor de AD9850 vind ik een chinees model goed genoeg, ik las in je andere topic dat je speciale chips had besteld die veel minder afwijking hebben. Dat is voor mij een stapje te ver. :) Maar wat betreft de LM317's daar durf ik er wel een paar van te kopen bij bijvoorbeeld Farnell. Dan kan ik meteen een schakelaar kopen, die zal wel een stuk duurder zijn dan de LM317.

Verder, ik zit sterk te overwegen om een PCB te maken van deze voeding. Maar goed als ik daar aan begin zie je het wel verschijnen in dit topic. Ik denk wel dat ik het dan bij DIP style componenten houd. Ik vind dat persoonlijk leuker dan SMD. Daarnaast is DIP makkelijker aan te prutsen mocht dat nog eens nodig zijn.

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi hardbass,

Ik heb nog geen schema teken pakket geprobeerd dat net zo makkelijk tekend als sPlan.
Verder is de interface van veel pakketten een drama wat mij betreft, woorden/waarden in een weerstand tekenen, Que!
Omschrijving en componentenwaarden over het component geplaatst, tja, je begrijpt wel wat ik daar van vind.

Mijn ergenis wat dit betreft hoeft helemaal geen ergenis bij een ander te betekenen, maar structuur en netheid staan bij mij wel hoog in het vaandel.
Ik zal nooit aan een print beginnen voor dat mijn schema getest is, bij een half project vast de print starten is wat mij beteft geld/tijd weggooien.

Als je kijkt naar mijn schema dan kan je dit zo gebruiken om een print te tekenen, de bedradings voorwaarden (sterpunten) staan er al in.
Niet de software bepaald hoe de print goed wordt opgebouwd, maar de mens op zijn CAD stoel bepaald dit.

Automatisch plaatsen is nooit goed voor precisie schakelingen, dat is deze voeding namelijk ook, verkeerd gekozen/gekoppelde sterpunten en je Ri wordt te hoog, of er treden generatie verschijnselen op en/of de bromvrije werking heb je het raam uit gegooid voor een mooie print opbouw.
Natuurlijk is het automatisch plaatsen vaak ook goed als je schakeling niet te kritiesch is, maar altijd blijven nadenken helpt een hoop.

B.V dit
De "-" van de tweede buffer elco moet dus echt met een dikke draad direct aan de -bus van de voeding komen zoals het ook in het schema staat (voor de positieve voeding)

Er komt nog een correctie op het schema, daar had ik gisteren wel nog even aan gedacht, maar was het daarna weer snel vergeten... senioren momentje zal ik maar zeggen. :+
De massa aansuiting van de IN260 welke ook wordt gebruikt voor de spanning sensing, moet aan de aansluitbus getekend worden, dat doe ik later vandaag.

De AD9833 kan ik via het sample programma krijgen voor het testen van schakelingen, als je geen bedrijf bent gaat dat meestal niet lukken.
Ik merkte geen verschil in b.v. amplitude vlakheid bij de ebay printjes t.o.v de beste versie, alleen de vervorming was bij de beste versie van de AD9833 een stuk beter.
Als dit niet echt belangrijk is voor je, hou het dan gewoon bij de ebay versie.
Ik vind in ieder geval wel, dat ik dit soort zaken moet aantippen.
Het mooie van de ebay printjes is, dat dit mij over de streep heeft getrokken er mee te gaan experimenteren en dat ik nu al iets heb wat mij later bij het meten beneden de 3MHz, veel werkplezier zal opleveren.

Dat ik soms mooi spul gebruik is omdat ik het vaak heb liggen omdat ik dit op beursen koop.
Op beursen koop ik vaak verschillende soorten kous, kabels vaak van Teflon, doorvoer condensatoren, mooie opamps, ringkernen en vooral nieuwe 10 slagen potmeters, liest dual modellen enz enz.
Zo kan ik projectjes opbouwen met mooie componenten en extra goede resultaten behalen.
Apparatuur koop ik de laatse paar jaar niet meer, ik geef het wel steeds meer weg.

Heb ik iets nodig dat ik niet op voorraad heb, dan koop is dit als het budget het toe laat, deze week zijn er 5 weerstanden binnen gekomen die samen net geen 50€ waren.
Vorig jaar en dit jaar zal er denk ik geen enkele beurs zijn waar ik mijn geld aan mooie componenten kan verbrassen...
Dus dan koop ik wat spul nieuw of soms wordt er ook wat aangeboden zoals die prachtige Heidenhain encoders.

En ja soms is de verhouding erg groot, zoals het AD9833 ebay printje en b.v. de 2000 pulsen encoder via ebay welke rond de 25€ was.
Dat geld ook voor de betere versie van de AD9833-ep die bij Mouser 25€ ex kost, die ga je natuurlijk niet bestellen als de vervorming je worst zal zijn.

Maar als ik b.v. in het generator topic een LT1210 laat zien als getunde buffer versterker, dan is het plaatsen van een OPA548 in die schakling, welke ook 3A piek kan leveren geen fijn plan.
Dit omdat de slew rate van deze power opamp maar rond de 10V/µSec zit.
Zo gauw ik ga aangeven van O... maar je kan ook dit doen en dat doen en die component mag ook wel, dan blijft er uiteindelijk weinig van de specificaties die ik laat zien over die ik meestal in het begin aangeef...

Iedereen mag wat ik laat zien in schema's en topics gebruiken hoe hij/zij dit zelf wil, daar ga ik niet over, dat is aan de bouwer zelf.
Bijna altijd geef ik aan waarom ik een bepaald component gebruik, maar ik zet niet ergens een LT1021-5V spannings referentie in, als een gewone 4,7V zener ook goed genoeg is.
Ook al heb ik hier meer dan 200 spannings referenties liggen, het moet altijd zinnig zijn en ik hou er een beetje rekening mee dat het bouwbaar moet blijven voor de topic lezers.
In princiepe is alles wat ik op CO laat zien voor mijzelf gebouwd.

Het schema dat ik hier laat zien van deze voeding ziet er wel complex uit t.o.v. de andere LM317 voedingen die b.v. via Google te vinden zijn.
Alleen de voeding in mijn topic is goed uitgezocht en heeft goede specificaties voor mijn toepassing(het voeden/testen van opamp schakelingen).

Maar, niet modern microprocessor gestuurd, geen echte mA/mV resolutie uitlezing, spanning in stappen ingesteld binnen een paar procent, aparte stroominstelling met een potmeter voor ieder kanaal.

Maar wel dit: een Ri die rond de 5 a 6mΩ lage ruis, een betere DC stabiliteit omdat de meeste dissipatie in de voorregelaar gebeurd, vrijwel geen brom aanwezig omdat de voorregelaar zijn referentie punt uit de uitgangsspanning krijgt.
Uitlezing van de spanning en stroom via een microcontroler, de enable schakelaar maakt de uitgang "0" door de voorregelaar spanningsloos te maken en de uitgang via een weerstand en/of PTC kort te sluiten om de ladig uit de elcos snel te kunnen verwijderen.

Ga je echte On Semi LM317 gebruiken in deze schakeling, ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, maar je hebt kans dat de 1,25V referentie spanning niet zo precies is als bij de TI LM317A, de weerstanden die de spanning instellen zouden dan een andere waarden moeten krijgen.
Makkelijker is natuurlijk de LM317 te selecteren op zo goed mogelijk 1,25V bij 10mA belasting en de adjust stroom meten zodat die beneden de 50µA is.
Deze twee metingen zijn heel simpel uit te voeren als je dit zou willen doen.

Genoeg georakeld...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ben begonnen aan het overtekenen van het schema in circuitmaker. Altijd veel werk om de componenten te zoeken met de juiste footprints etc. Zodra ik een eindje ben zal ik wel eens wat posten zodat je me kan corrigeren als ik iets fout doe. :) Ik zit er aan te denken om de µC niet op het printje te plaatsen, maar enkel de lijnen van I2C en voeding voor de processor via een header naar buiten te voeren. Zo is de print universeel en maakt het niet uit of je voor je processor ook weer iets ontwerpt of gewoon een kant en klare module koopt. Dat kan dan een Teensy, ESP, Arduino of whatever zijn.

En wat betreft de weerstanden, hier en daar zet ik er 2 parallel om de waarde te kunnen maken die gekozen is. Dat lijkt me geen probleem, maar het maakt het schema wel iets 'drukker'. Verder gebruik ik voor de standaard weerstanden 1% metaalfilm 0.25W. En de standaard condensatoren elco's of ceramisch tenzij anders aangegeven in jouw schema. Voor de spanning reken ik met 50V voor de condensatoren.

Je gaf aan dat er nog meer op de voeding zit wat niet in het schema staat. Het eerste punt kan ik zelf wel verzinnen namelijk de gelijkrichter en een zekering misschien nog wat filtering, maar je had het ook over een snubber?

Ik was nog een dingetje tegen gekomen in jouw schema, er staat BC139-16, maar je bedoeld denk ik de BD139-16?

PE2BAS