Het maken van een fatsoenlijk schema

Hallo allemaal,

Na toch verschillende keren dat ik stiekem zo nu en dan op deze site uit kom, heb ik mij toch maar een account aangemaakt :).

Momenteel ben ik bezig met verbouwen en wil graag de nieuwe situatie uittekenen van de groepenkast. Echter is mijn vraag hoe je dit het beste kunt doen met welk programma.

Ik zag op een ander gedateerd topic van M@rk dat hij het volgende plaatje gemaakt heeft:

Zoals je kunt zien is het redelijk tot goed overzichtelijk en graag wil ik dit ook zo maken voor mijn (toekomstige) situatie.

Nu is mijn vraag of jullie een programma of website weten waar zulke tekeningen gemaakt kunnen worden.
Ik heb toegang tot Illustrator of Microsoft Visio, echter is
zo iets praktischer omdat je het gewoon on the fly werkt.

Indien we iets gevonden hebben zou dit ook wel op de pagina Schema's tekenen geplaatst worden :).

Ik hoor het graag.
Gr. Krant

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Neem dan vooral geen voorbeeld aan dat plaatje. Zo overzichtelijk is het stiekem helemaal niet.
Drie draden onder een klem is een no-no, twee draden kan (met twin hulzen)

Overigens zou ik een schema uberhaupt niet op die manier maken, een schematische voorstelling is een stuk overzichtelijker dan iets wat op een bedradingsschema lijkt.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 januari 2021 08:52:29 (35%)

GJ_

Moderator

Op 20 januari 2021 08:48:08 schreef Sine:
Drie draden onder een klem is een no-no, twee draden kan (met twin hulzen)

Net als met twee massieve aders is vier aders onder één klem dan weer wel mogelijk als je twee twinhulzen er onder krijgt. Dit niet voor alle klemmen, maar het is niet bij voorbaat uit te sluiten. Er zijn zelfs klemmen waar je één twinhuls en één enkele huls veilig en goed onder krijgt, alleen ken ik die niet van automaten. In de meterkast is 2 dus inderdaad wel het maximum denk ik.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Allen, bedankt voor de reacties!

Op 19 januari 2021 22:51:41 schreef Jinny:
België?

Wat is de vraag?
Als de vraag is "Woon je in België?", dan is het antwoord: nee, ik woon in Nederland. Heeft dat dan invloed van de software wat ik zoek om een tekening te maken?

Op 20 januari 2021 07:17:53 schreef drieske:
Splan?

Ik zag dat het programma boven de 50 Euro kost. Dit is voor mijn boven mij budget aangezien ik het toch enkel persoonlijk ga gebruiken om even wat te tekenen, maar alsnog bedankt :).

Op 20 januari 2021 08:48:08 schreef Sine:
Neem dan vooral geen voorbeeld aan dat plaatje. Zo overzichtelijk is het stiekem helemaal niet.
Drie draden onder een klem is een no-no, twee draden kan (met twin hulzen)

Overigens zou ik een schema uberhaupt niet op die manier maken, een schematische voorstelling is een stuk overzichtelijker dan iets wat op een bedradingsschema lijkt.

[bijlage]

Daar heb je wel een punt, echter met een dergelijk schema kan ik de situatie beter aan een elektricien uitleggen. Mijn achtergrond is beperkt hier in. Ik vind het zeker interessant, maar dit scheelt me een hoop symbolen om te leren ;)

Op 20 januari 2021 11:17:35 schreef bprosman:
https://qelectrotech.org/ ?

Dit heb ik op werk vandaag geïnstalleerd, ik ben er nog mee bezig hoe en wat. Ik heb nog een oud topic van Turbokeu gevonden waar er stencils voor Visio gedownload kunnen worden, als ik voor de symbolen ga zoals Sine zegt, dan doe ik het denk ik in Microsoft Visio.

Op 20 januari 2021 22:44:22 schreef Krant:
Daar heb je wel een punt, echter met een dergelijk schema kan ik de situatie beter aan een elektricien uitleggen. Mijn achtergrond is beperkt hier in. Ik vind het zeker interessant, maar dit scheelt me een hoop symbolen om te leren ;)

Wat moet je aan die elektricien dan uitleggen?
Je kunt het systeem volgen wat Sine laat zien, maar in plaats van die symbolen teken je rechthoekjes met tekst er in. B.v. "hoofdschakelaar", "ALS", "groep 1" enz...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor jou mag dit dan wel duidelijk zijn, maar voor een vakman is het schema van Sine veel overzichtelijker.
In het schema van Sine kun je ook nog van draadmaten voorzien, alsmede het juiste type van de komponeneten zonder dat het onoverzichtelijk wordt.

Zie in jouw overzicht, ik heb moeten turen waar de grijze draad blijft, die valt bijna weg in de achtergrond . Print je het in zwart- wit dan wordt het al helemaal onoverzichtelijk.

In het schema van Sine is de monteur ook flexibeler, die moet kunnen beoordelen of er bv 3 draden onder 1 klem mogen, dat kun je als monteur vaak eenvoudig zien, en dan de draden anders leggen zodat je met 2 draden onder 1 klem kunt bedraden.

Waarom kruis je de 3 fasen?

Ideale tekening is het schema van Sine, en dan een indelingstekening van jou ZONDER de draden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Precies, de tekening in het startbericht is helemaal geen schema, het is een bedradingstekening.
Ideaal is inderdaad een tekening die de opstelling van de componenten weergeeft, gecombineerd met een schema dat aangeeft hoe de componenten onderling verbonden zijn.

Na een korte zoektocht op internet kwam ik deze tegen https://proficad.softonic.nl

Misschien heb je er iets aan.
Verder ken ik het programma zelf niet.

blackdog

Golden Member

Hi,

HELEMAAL NOOIT SOFTWARE VIA SOFTONIC.COM DOWNLOADEN!!!!

In bijna alle software die zij aanbieden zit rotzooi in.

De software bij de maker vandaan downloaden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
chuckie

Honourable Member

Gewoon naar de site van proficad zelf gaan, dan kun je die daar gratis downloaden, een paar functie's zul je dan niet hebben, maar daar heb jij toch niets aan.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde