Radio en CD-verwisselaar

Goedenavond allemaal,

Ik heb hier een Phillips DC632 radio en een DC082 CD-verwisselaar. In de handleiding van de radio word gesproken over een ‘D2B’ speler. Wat ik echter aan de verwisselaar zie is een 2-tal tulpstekkers en een mannelijke DIN stekker.

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nu precies nodig heb. Bijgevoegd foto’s van wat ik heb. Dat kabeltje op de foto met DIN connector, denk ik nodig te hebben. Alleen, waar gaan die tulpstekkers van de wisselaar dan heen? Op de radio is alleen plek voor de langwerpige connector. De din kant gaat dan uiteraard op de din stekker van de wisselaar.

die dinstekker aan de wisselaar past zo te zien niet in die contrastekker, dat is geen din..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 januari 2021 22:11:12 schreef testman:
die dinstekker aan de wisselaar past zo te zien niet in die contrastekker, dat is geen din..

Gelukkig heb ik die (nog) niet. Ik ben dus opzoek naar dat gevalletje met de juiste stekkers. Daarvoor ga ik morgen even naar de auto boer om de hoek. Maar nu weet ik dus niet wat ik met die tulpstekkers aan moet. Waar zouden die in gaan? Op de radio zit er geen aansluiting voor.

Thevel

Golden Member

Op 20 januari 2021 22:07:19 schreef Zwaantjes
Ik heb hier een Phillips DC632 radio

Waarom heb je een foto van een Philips DC213 bijgevoegd? (daar kun je sowieso geen wisselaar op aansluiten)

voor een radio van een 20+ jaar oud zal niet zo veel meer op de plank liggen ben ik bang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 januari 2021 22:34:55 schreef Thevel:
[...]Waarom heb je een foto van een Philips DC213 bijgevoegd? (daar kun je sowieso geen wisselaar op aansluiten)

Hij lijkt erop. Ik zal even met mijn luie flikker foto’s maken van mijn eigen ;)

Hier de foto’s van de radio. Nieuw in doos zat hij. Achterop zit een rood kapje zoals op de foto te zien. Die haal je eraf en daar komt de steker die vanuit daar naar een din female zou moeten overgaan denk ik zo..

[Bericht gewijzigd door Zwaantjes op woensdag 20 januari 2021 22:44:27 (27%)

Op 20 januari 2021 22:35:17 schreef testman:
voor een radio van een 20+ jaar oud zal niet zo veel meer op de plank liggen ben ik bang..

Denk je? Het lijkt mij dat radiostekkers nogal gangbaar zijn? Ik hoop van wel in iedergeval.

gangbaar? elk merk heeft eigen stekkers. philips borduurde verder op de vrij standaard geworden iso stekkers waar de meeste japanse merken ronde stekkers of andere multi connectoren gebruikten voor de wiselaar.

je hebt een kabel nodig die in die grote iso stekker past. zal minder makkelijk te vinden zijn, automaterialenzaken hebben de blisters met die verlopen al 10 jaar terug weggedaan wrs.

je hebt meer kans op marktplaats oid om zo'n verloop te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee daar is waarschijnlijk niks nieuws meer voor te krijgen, Philips is al zolang geleden met car audio gestopt (20 jaar terug?). En cd 's afspelen in de auto is al wat belegen natuurlijk...

Ik denk dat je een tweedehandsje moet gaan zoeken, er zullen vast nog wel ergens op zolder liggen.
Ik vraag me overigens wel af of je radio compatible is met deze wisselaar, kan me herinneren dat er de oude DC08x serie en de nieuwere RC026 RC027 serie was...

even googelen:
https://www.mg-rover.org/threads/oem-philips-22rc026-cd-changer-cable-…

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op woensdag 20 januari 2021 23:07:12 (11%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 20 januari 2021 22:58:38 schreef testman:
gangbaar? elk merk heeft eigen stekkers. philips borduurde verder op de vrij standaard geworden iso stekkers waar de meeste japanse merken ronde stekkers of andere multi connectoren gebruikten voor de wiselaar.

je hebt een kabel nodig die in die grote iso stekker past. zal minder makkelijk te vinden zijn, automaterialenzaken hebben de blisters met die verlopen al 10 jaar terug weggedaan wrs.

je hebt meer kans op marktplaats oid om zo'n verloop te vinden.

Bedankt, scheelt me zoeken. Mocht ik het niet kunnen vinden fabriceer ik zelf wel iets 8)7

En dan die tulpstekkers. Ik begrijp daar geen enze zak van, waar gaan die dan in godsnaam heen?

Op 20 januari 2021 23:03:52 schreef 12V HiFi:
Nee daar is waarschijnlijk niks nieuws meer voor te krijgen, Philips is al zolang geleden met car audio gestopt (20 jaar terug?). En cd 's afspelen in de auto is al wat belegen natuurlijk...

Ik denk dat je een tweedehandsje moet gaan zoeken, er zullen vast nog wel ergens op zolder liggen.
Ik vraag me overigens wel af of je radio compatible is met deze wisselaar, kan me herinneren dat er de oude DC08x serie en de nieuwere RC026 RC027 serie was...

Ik zal je verbazen. Ik had tot voor kort, een pioneer radio/-cd speler in de auto zitten uit 2001. Deze heeft de geest gegeven. Toen ben ik opzoek gegaan naar een, jawel, radio met cassette speler erin. Dit om 2 redenen. Ik vind het geluid van cassette’s veel mooier dan cd (zelfde argument als bij vinyl,) en omdat bandjes nu in een opmars zijn, het is weer populair. Binnenkort brengt een grote bekende zangeres muziek uit op onder andere cassette. En zo zijn er wel meer die binnenkort muziek gaan uitbrengen op dit herlevende medium. En wat de cd’s betreft. Ik heb een 5 tal zelfgebrande schijfjes voor bij die oude radio, die kan ik nu dan alsnog blijven spelen in de nieuwe radio.

De DC082 is waarschijnlijk niet geschikt voor je radio....of de pinlayout van die wisselaar boven water halen, controleren, en eventueel zelf wat maken.

Ja of je nog cassettes wilt gebruiken ..nostalgie ofzo ik weet het niet hoor. Ik stream alles van USB (FLAC-bestanden) via een DSP naar een actief aangestuurd meer-weg systeem. Dat klinkt toch echt vele malen beter dan wat ik 25 jaar terug had (Philips cd speler etc.). Ieder zijns meug ;-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 20 januari 2021 23:03:52 schreef 12V HiFi:
Nee daar is waarschijnlijk niks nieuws meer voor te krijgen, Philips is al zolang geleden met car audio gestopt (20 jaar terug?). En cd 's afspelen in de auto is al wat belegen natuurlijk...

Ik denk dat je een tweedehandsje moet gaan zoeken, er zullen vast nog wel ergens op zolder liggen.
Ik vraag me overigens wel af of je radio compatible is met deze wisselaar, kan me herinneren dat er de oude DC08x serie en de nieuwere RC026 RC027 serie was...

even googelen:
https://www.mg-rover.org/threads/oem-philips-22rc026-cd-changer-cable-…

Het is een Dc082 wisselaar en de radio is een dc632. Ik ga het morgen allemaal proberen uit te testen. Alleen zo balen dat er bij de wisselaar geen handleiding zat. Die tulpstekkers zijn zo raar.

Op 20 januari 2021 23:10:50 schreef 12V HiFi:
De DC082 is waarschijnlijk niet geschikt voor je radio....of de pinlayout van die wisselaar boven water halen, controleren, en eventueel zelf wat maken.

Ja of je nog cassettes wilt gebruiken ..nostalgie ofzo ik weet het niet hoor. Ik stream alles van USB (FLAC-bestanden) via een DSP naar een actief aangestuurd meer-weg systeem. Dat klinkt toch echt vele malen beter dan wat ik 25 jaar terug had (Philips cd speler etc.). Ieder zijns meug ;-)

Pin layout? Daarmee bedoel je de beschrijving wat de pinnen in de connectoren doen? Het lijkt me wel gek als het niet zou passen. Volgens de radio MOET het een philips wisselaar zijn met d2b bus. Die bussen zullen de connectoren zijn...

Nostalgie zal ik geen last van hebben, ben 20 :P

d2b is een bus, maar slaat niet op de connectoren, maar op het protocol wat gebruikt is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 januari 2021 23:25:45 schreef testman:
d2b is een bus, maar slaat niet op de connectoren, maar op het protocol wat gebruikt is..

Zoveel kaas heb ik van radio electronica niet gegeten hou mij normaal met andere analoge elektronica bezig.

Misschien een domme vraag. Als de radio en de wisselaar allebei d2b zijn, lullen ze dezelfde taal? Moet ik het zo zien?

Anoniem

Via volgende link kan u een pdf downloaden met veel pinouts van autoradio-aansluitingen.

https://dokumen.tips/documents/car-radio-connectors-car-radio-pinout-c…

Het document is te groot om hier bij mijn bericht te voegen dus doe ik het maar op deze manier.

Het nadeel is dat het in het Pools geschreven is maar met google translate (pools-engels) valt er wel iets verstaanbaar van te maken.

Uw model radio wordt in elk geval vermeld (met pinout) en de 13-polige DIN van op uw foto heb ik ook zien langskomen bij vluchtig doornemen.
Ook de DC082 wordt genoemd maar er wordt weinig informatie over gegeven.

Wat betreft de kabel met RCA-pluggen die uit uw wisselaar komt; ik denk dat u deze niet per sé hoeft aan te sluiten want linker en rechter audiokanaal zouden ook aanwezig moeten zijn in de DIN stekker.

Caveat: Ik heb dit document slechts vluchtig doorgenomen, dus voor u spanning zet op iets zelf zeker controleren of tekeningen/modellen/etc. wel kloppen.

Hopelijk heeft u hier iets aan.

PS: mocht er iets fout gelopen zijn met de link kan ik de pdf ook via mail doorsturen als u uw emailadres openbaar maakt in uw profiel.

Op 21 januari 2021 02:36:56 schreef opruiming:
Via volgende link kan u een pdf downloaden met veel pinouts van autoradio-aansluitingen.

https://dokumen.tips/documents/car-radio-connectors-car-radio-pinout-c…

Het document is te groot om hier bij mijn bericht te voegen dus doe ik het maar op deze manier.

Het nadeel is dat het in het Pools geschreven is maar met google translate (pools-engels) valt er wel iets verstaanbaar van te maken.

Uw model radio wordt in elk geval vermeld (met pinout) en de 13-polige DIN van op uw foto heb ik ook zien langskomen bij vluchtig doornemen.
Ook de DC082 wordt genoemd maar er wordt weinig informatie over gegeven.

Wat betreft de kabel met RCA-pluggen die uit uw wisselaar komt; ik denk dat u deze niet per sé hoeft aan te sluiten want linker en rechter audiokanaal zouden ook aanwezig moeten zijn in de DIN stekker.

Caveat: Ik heb dit document slechts vluchtig doorgenomen, dus voor u spanning zet op iets zelf zeker controleren of tekeningen/modellen/etc. wel kloppen.

Hopelijk heeft u hier iets aan.

PS: mocht er iets fout gelopen zijn met de link kan ik de pdf ook via mail doorsturen als u uw emailadres openbaar maakt in uw profiel.

Dankuwel voor uw berichtje en pdfje.

Ik loop nu weer tegen het volgende punt aan. Zo’n radio is beveiligd met een 4 cijferige pincode die hebben ze er niet bijgeleverd. 8)7 maar even de dealer bellen hoe ik dat ga oplossen.

Volgens mij is die wisselaar van een heel andere serie dan passend op jouw radio. Lijkt wel op Japans protocol, met losse cinch pluggen. Kijk voor de aardigheid even op Ebay, je vindt daar wisselaars met het Philips D2B logo achterop. Zoals 12V HiFi aangaf bijvoorbeeld de 22rc026. Persoonlijk zou ik zoeken naar een Aux-in adapter voor je radio. Er zijn tegenwoordig websites die met het invoeren van het serienummer van je radio een code genereren.

Op 20 januari 2021 23:20:46 schreef Zwaantjes:
Nostalgie zal ik geen last van hebben, ben 20 :P

:) Geweldig, ik heb de introductie van de CD nog meegemaakt ergens begin jaren 80 (1982/3?) en vele radio's en wisselaars in de auto's gehad..vroegah dus. Als je er echt niet meer uitkomt heb ik nog wel een RC02x wisselaar voor weinig liggen die op de radio past.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 21 januari 2021 10:33:19 schreef Zwaantjes:
[...]Ik loop nu weer tegen het volgende punt aan. Zo’n radio is beveiligd met een 4 cijferige pincode die hebben ze er niet bijgeleverd. 8)7 maar even de dealer bellen hoe ik dat ga oplossen.

Uh oh, ook al eens bij de hand gehad.
Ik heb even lopen zoeken maar kon zo niks vinden (bij merken als Pioneer and JVC krijg je ladingen hits).
Als het tegen zit moet je misschien wel €25 betalen om de code te resetten. Ik hoop dat je er uit komt.
Anders zou ik zeggen: zet op Marktplaats als "werking niet bekend" en koop iets anders.
Dat is ding is geen extra kosten waard.

Anoniem

het is 4keer 0 of er staat idd een code in de Eprom deze is uit te lezen.
in dien nodig kan ik het wel uitleggen ..

Op 21 januari 2021 13:27:42 schreef 12V HiFi:
[...]
:) Geweldig, ik heb de introductie van de CD nog meegemaakt ergens begin jaren 80 (1982/3?) en vele radio's en wisselaars in de auto's gehad..vroegah dus. Als je er echt niet meer uitkomt heb ik nog wel een RC02x wisselaar voor weinig liggen die op de radio past.

Ik kom er zojuist de het belangrijker is dat de kabel op de radio past. Ik weet nu dat de DC022 gelijktijdig met deze radio werd verkocht. Wilt alleen niet zeggen dat de kabel die erbij zit ook past. Op die wisselaar zelf gaat een 8 polige din-stekker als het goed is en op de radio een iso 10 contrastekker.

Op de foto, waar het handje op zit, daar gaat de stekker van de wisselaar op.

edit: volgensmij heb ik de kabel gevonden en een hele uitleg over de connectorpunten. https://www.mg-rover.org/threads/oem-philips-22rc026-cd-changer-cable-…

Autolead pc7-4400 kabel.

Heb je toevallig die kabel op de foto met die rode connector daarbij? (kan ook zwart zijn ipv rood) die wisselaar gaat wel werken, maar nu zoek ik de kabel nog.

Op 21 januari 2021 13:27:42 schreef 12V HiFi:
[...]
:) Geweldig, ik heb de introductie van de CD nog meegemaakt ergens begin jaren 80 (1982/3?) en vele radio's en wisselaars in de auto's gehad..vroegah dus. Als je er echt niet meer uitkomt heb ik nog wel een RC02x wisselaar voor weinig liggen die op de radio past.

[Bericht gewijzigd door Zwaantjes op zondag 24 januari 2021 17:03:45 (18%)

Op 22 januari 2021 14:15:37 schreef intake:
het is 4keer 0 of er staat idd een code in de Eprom deze is uit te lezen.
in dien nodig kan ik het wel uitleggen ..

Ik heb die radio een flinke tik verkocht en toen kwam er opeens 'tuner' in beeld. https://images.fok.nl/s/emo.gif Zo haal je dus een radio van de beveiliging af.