servo ipv stepper

Op 15 augustus 2018 14:41:42 schreef fablab:
Wanneer ik een spuitmond zou nemen met een sectie die 3 keer kleiner is dan de standaard sectie, kan ik toch 3 keer sneller printen met het zelfde plastic debiet? (niet getest). De afkoel snelheid van het plastic zal door de schaalwetten (grotere opp/volume ratio) geen probleem zijn?

Nou, bij mijn printer in ieder geval niet: om het plastic door een kleinere spuitmond te krijgen, is een veel hogere druk nodig. Laat de kracht die op het filament uitgeoefend kan worden (de combinatie van extrudermotor, grip op het filament en de feed naar de printkop) nou net de limiterende factor zijn voor mijn printsnelheid.

Het smelten zelf is namelijk het probleem niet, maar het door een klein openingetje persen van een taai kleverig goedje.

Trouwens, met een 3x zo kleine nozzle moet de printkop ook 3x zo veel afstand afleggen om een zelfde oppervlak te extruden. Daar gaat je tijdswinst...

Lambiek

Special Member

Op 15 augustus 2018 16:32:33 schreef Fox2:
Nou, bij mijn printer in ieder geval niet: om het plastic door een kleinere spuitmond te krijgen, is een veel hogere druk nodig. Laat de kracht die op het filament uitgeoefend kan worden (de combinatie van extrudermotor, grip op het filament en de feed naar de printkop) nou net de limiterende factor zijn voor mijn printsnelheid.

Nou niet alleen bij jou printer vrees ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 augustus 2018 14:41:42 schreef fablab:

Wanneer ik een spuitmond zou nemen met een sectie die 3 keer kleiner is dan de standaard sectie, kan ik toch 3 keer sneller printen met het zelfde plastic debiet? (niet getest). De afkoel snelheid van het plastic zal door de schaalwetten (grotere opp/volume ratio) geen probleem zijn?

Er wordt tegenwoordig vooral met 0.4mm spuitmond ge-3d-print. Dat lijkt een beetje de limiet te zijn: nog kleiner en dat ding raakt de hele tijd verstopt. Bovendien: Het spul is ook in vloeibare vorm niet "zo dun als water" en hoe kleiner de opening hoe lastiger het wordt om er doorheen te duwen. Je zou wel eens veel meer druk nodig kunnen hebben om met zo'n kleine opening te werken.

Ik zou denken dat de boel ondertussen wel een beetje uitgeoptimaliseerd is en dat "men" niet zomaar gestopt is met kleinere nozzels gebruiken dan dat het erg lastig wordt om nog kleiner te gaan.

De "wens" van 3D printers zou natuurlijk zijn om een 0.1mm nozzle te gebruiken. Dan haal je een resolutie die vergelijkbaar is wat je met SLS kan halen. Dat levert nette prints op.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Zoiets zou alleen maar gaan als je het systeem van een spuitgietmachine zou gebruiken, dan kun je met een enorme druk door een kleine nozzle spuiten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

IK weet niet hoe het met een 3d printer zit maar meer snelheid is meestal ook een duurdere machine en als het geld mag kosten moet de printkop ook wel sneller kunnen worden toch?

OP het werk hebben we een laser snijmachine en als de kop helemaal achterin staat en het komt naar voren met een bloedgang dan buk je gewoon weg omdat het lijkt dat het je aanvalt ;),

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje,
De hobby 3D printers zitten op een aantal punten gewoon dicht bij wat er voor redelijk geld mogelijk is. A4988 drivers kunnen maar 1A * 12V = 12W. er wordt 50W aan verwarming gebruikt aangestuurd met een mosfet die betreffende 4.2A al niet helemaal fijn meer vind. etc etc.

Alles bij mekaar is sneller printen niet zomaar 1 dingetje verbeteren. Als je een "nieuw" ontwerp hebt: Zeg 3 studenten doen een project en maken een wagentje die over een agrarisch terrein rijdt en onkruid wiedt. Die presenteren hun project en dan vraag je als begeleider: Kan het sneller? Waar ligt het aan? Dan is het heel goed mogelijk dat er 1 ding is. "We hebben de benodigde kracht voor het rijden verkeerd ingeschat. We moesten dus een 1:120 ipv de geplande 1:60 vertraging toepassen. De rest is wel op 1m/s berekend en dat werkt, alleen de motoren voor de voortstuwing halen nu maar 0.5m/s"

Maar bij zoiets waar dus nu honderden mensen aan werken, er iedere twee maanden een kickstarter: "wij maken een NOG goedkopere 3D printer", dan moet je echt vanalles gaan upgraden wil eea sneller kunnen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb eens zitten zoeken om de druk verandering bij ct debiet ifv diameter te zoeken.

Het lijkt erop dat de Darcy Weisbach vgl de oplossing brengt :

Delta P = 8 x f x rho x Q²/pi² x D x D x D x D x D

Deze D tot de 5 macht wordt idd wel heel moeilijk!

Meer info op , onderaan de pagina

https://nl.wikipedia.org/wiki/Darcy-Weisbach_vergelijking

benleentje

Golden Member

@rew je hebt mijn vraag niet helemaal goed begrepen. :).
IK weet dat je alles moet upgraden. De vraag was echter maar nu even wat duidelijker geformuleerd. Is het wel mogelijk dat het materiaal sneller uit de nozzle komt, of bv 2 nozzle tegelijk? Omdat hierboven in enkele post naar voren komt dat het dus blijkbaar de bottlenek is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik weet niet of ik het nu wel begrijp.

In theorie kan je de boel er sneller uitduwen. Maar de delta-P is zoals fablab heeft opgezocht afhankelijk van eea, vast is Q de stroomsnelheid zodat het kwadratisch is met de snelheid.

Om een hogere druk aan te kunnen moet je dan ook weer beter grip op de plastic draad hebben en ofwel je stappenmotor mee laten bewegen of een stevigere pijp hebben als je hem op de kant laat staan. En oneindig hard duwen dat lukt ook niet.

En waar ik de afgelopen tijd last van had is waarschijnlijk dat bij hoge druk het gesmolten plastic ook de verkeerde kant op loopt. En dan stolt het wel eens daar waar het niet zomaar meer smelt. Of het stolt midden in een print en dan beweegt ie wel maar dan komt er dus geen plastic meer uit.... Ook niet goed voor het resultaat. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is dus een proof of concept van een robot arm geworden ipv een 3d printer.
De robot arm is van het kabel type. Hierdoor heeft hij heel weinig "tarra massa" , en kan hij makkelijk geschaald worden.

Nog steeds niet helemaal af, maar kan al goed bewegen. Als de arm af is, zou deze 45 kg moeten kunnen heffen.
In bijlage hoe de arm er in CAD uitziet (Fusion 360) en eentje hou hij er in het echt uitziet

jan @ fablab

Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit zo, heb je al een filmpje gemaakt? Ben eigenlijk wel benieuwd! :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

https://www.youtube.com/watch?v=0C63GFu8Jd0&feature=youtu.be&a…

Project is ondertussen gesloopt voor iets beters, maar toch no filmpje om een en ander duidelijk te maken.

Lambiek

Special Member

Heb je nu stappenmotor gebruikt? Of wat is er anders aan geworden?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@fablab

Zit er aan te denken om deze motoren te gebruiken voor een X-Y stage om een laser aan te sturen. Ik vroeg me alleen af hoe deze motoren aan te sturen zijn. Kunnen deze motoren ook aan gestuurd worden met bijvoorbeeld Speedgoat ?

Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2021 14:15:06 schreef qongon:
Zit er aan te denken om deze motoren te gebruiken voor een X-Y stage om een laser aan te sturen. Ik vroeg me alleen af hoe deze motoren aan te sturen zijn. Kunnen deze motoren ook aan gestuurd worden met bijvoorbeeld Speedgoat ?

Dat programma Speedgoat draait op de PC neem ik aan? Als je daar een interface bij hebt die met je PC communiceert zou dat moeten gaan. Een servo of stappenmotor driver heeft puls en richting nodig qua signalen, dus als jij die signalen digitaal kan generen kan dat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2021 15:09:15 schreef Lambiek:
[...]
Dat programma Speedgoat draait op de PC neem ik aan? Als je daar een interface bij hebt die met je PC communiceert zou dat moeten gaan. Een servo of stappenmotor driver heeft puls en richting nodig qua signalen, dus als jij die signalen digitaal kan generen kan dat.

Ja klopt het programma draait inderdaad op de PC. Bedankt voor de snelle reactie.

@lambik : nee geen stappen motoren , ik blijft bij de servo's . Ik heb de robot aan de kant gezet omdat het principe van de robot niet zo goed werkt, niet omdat de servo's niet werken. Ik ben nu bezig met een eenvoudiger robot.

@qongon : klein aandachtspuntje de servo's worden met pulsen gestuurd ( rotatierichting en snelheid) Deze pulsen moeten wel 5 volt zijn, 3.3 lukt niet

Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2021 09:27:02 schreef fablab:
@lambik : nee geen stappen motoren , ik blijft bij de servo's.

Niets mis mee. :)

Ik heb de robot aan de kant gezet omdat het principe van de robot niet zo goed werkt, niet omdat de servo's niet werken. Ik ben nu bezig met een eenvoudiger robot.

Ik weet niet of je het al eens gelezen hebt, maar ik heb deze gemaakt.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/58

Maar wat ga jij nu maken dan? Of wat ben je van plan te gaan maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inmiddels heb ik deze motoren binnen, we de SLS 3D printer toch aansturen met Arduino omdat dit wat meer open source is en hier wat meer kennis van is op het internet.

Tijdens mijn onderzoek naar hoe we deze machine willen aansturen ben ik allerlei arduino boarden tegen gekomen:
(RAMPs,RUMBA,Duet,RAMBO, env) maar het is me nog niet helemaal duidelijk of deze motoren op de zelfde manier als stepper kunnen worden aangestuurd.

Zoals er nu naar uit ziet moeten we 6 motoren (IHSV of stepper) een lazer en temperatuur unit (heaters en sensoren) aansturen dit kan mogelijk met een tweede arduino of een ander control unit.

Welk board lijkt jullie het meest geschikt?

@ qongon Ik gebruik esp32 , met level shifter er na om tot 5 volt te geraken.
Ik gebruik de laatste tijd altijd TTGO T-Display ESP32 CP2104 met een OlED schermpje. Meestal complete overkill, maar wel handig om altijd het zelfde bordje te kunnen gebruiken.

@edit : ik zie dat jij bordjes voorstelt met mosfet's erop. dit is niet meer nodig, de driver van die servo's zit in de servo zelf,. Gewoon aansturen met pulsjes van 5 volt ( en 10 miliampere of zo dacht ik)