DIY HV probe

LetterHenk

Golden Member

Op 17 januari 2021 16:23:37 schreef fred101:
Ik heb diverse oude analoge meters die 2,5K (of meer) kunnen meten mbv de gewone probes. Is dat veilig, vroeger blijkbaar wel ;-)
Maar voor Henk misschien een oplossing, als je er geen hebt, je koopt een oude AVO of Simson voor een paar euro.

Dit zette mij aan het denken. Ik HEB zo’n meter, de Unigor 4p, met een 5kV bereik. Helaas heeft de meter de afgelopen verhuizing niet goed verteerd. De meter lijkt vast te staan.
Bij nadere ispectie blijkt het taut bandje gebroken. Dat is jammer.

Iets anders wat meteen opviel was de enorme HV weerstand van 500! MΩ

Dat is andere koek dan wat ik in de probe heb geklust.
Tenzij iemand een lumineus haalbaar reparatie idee heeft voor de meter overweeg ik de weerstand te verwerken in de zelfbouw probe. Die zou een stuk bruikbaarder kunnen worden qua impedantie en bovendien wat korter. Nu is het best een onhandig lang ding geworden.

Action expresses priorities LH

Op 17 januari 2021 16:23:37 schreef fred101:
Je moet ook niet te moeilijk doen als het om hobbymatig KV meten gaat.
...

Ik heb diverse oude analoge meters die 2,5K (of meer) kunnen meten mbv de gewone probes. Is dat veilig, vroeger blijkbaar wel ;-)
...

Ik vond het vroeger ook normaal om hobbymatig zo nu en dan aan de netspanning te hangen (in jaren 50 huis zonder aardlek). Ben ik toch wat anders over gaan denken.

Wat nuttige info (oa probelengte):
http://www.arbokennisnet.nl/images/dynamic/Dossiers/Elektrische_veilig…

Eigenlijk is die zelfbouw probe van LetterHenk veel te lang, die zou goed kunnen zijn tot 35kV (met de juiste weerstanden uiteraard).
Ik heb ook nog ergens een probe liggen (even tijdelijk onvindbaar) van 5kV en die is slechts een kleine 10 cm lang vanaf de kraag.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

10cm is ongeveer waar LetterHenk op uit komt met 1 weerstand uit de Unigor. Wel opletten dat de kraag echt luchtdicht is, anders zou ik wat extra nemen.

Hoe vaak ga je de probe gebruiken?
Beetje bulk lijkt me niet zo'n punt.
Altijd fijn als je met wat nieuwe weerstanden kunt upgraden naar 20kV (Tek HSP).

LetterHenk

Golden Member

Op 30 januari 2021 16:30:09 schreef markce:
Wat nuttige info (oa probelengte):
http://www.arbokennisnet.nl/images/dynamic/Dossiers/Elektrische_veilig…

Bedankt voor de link, goed leesvoer. Interessant document, niet allemaal van toepassing op het hobbylab maar dat was de strekking niet natuurlijk. Bovendien helemaal niet verkeerd om kennis van te nemen. Grappig om te lezen dat de 1.2kV uit mijn scoopje 'officieel' dus niet onder de definitie hoogspanning valt. Maar ja, wat dan wel? laagspanning? hmm.

De weerstand uit de Unigor is overigens 11.5 cm. Dat maakt het met de tip en handvat samen ± 30cm, wat ergonomisch toch wel fijner is dan 46cm nu, ook al gebruik je het incidenteel. Als er aan een Tek of iets anders met serieuze HV gemeten moet worden bouw ik gewoon weer wat nieuws, geen straf :)

Action expresses priorities LH
vergeten

Golden Member

Op 31 januari 2021 17:15:59 schreef LetterHenk:
BGrappig om te lezen dat de 1.2kV uit mijn scoopje 'officieel' dus niet onder de definitie hoogspanning valt. Maar ja, wat dan wel? laagspanning? hmm.

Je hebt tegenwoordig;
Laagspanning =        <1000 Volt AC of <1500 Volt DC.
Middenspanning =   >1000 Volt AC of >1500 Volt DC en <25kV.
Hoogspanning =       >25kV en <220kV.
Ultrahoogspanning = 380kV.

Jouw scoopje is dus "laagspanning" :)

bron

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 30 januari 2021 14:55:37 schreef LetterHenk:

Dat is andere koek dan wat ik in de probe heb geklust.
Tenzij iemand een lumineus haalbaar reparatie idee heeft voor de meter

Het torsiedraadje breekt meestal af net na de soldeerverbinding, of de soldeerverbinding zelf laat los (door het kruipen van het lood onder mechanische spanning en de jaren..)

Niet onmogelijk te herstellen, maar er gaat erg veel tijd in kruipen, en je mag je vooral niet boos maken of nerveus worden... daar kan fijnmechaniek niet goed tegen.

RAAF12

Golden Member

Op 31 januari 2021 17:15:59 schreef LetterHenk:
Grappig om te lezen dat de 1.2kV uit mijn scoopje 'officieel' dus niet onder de definitie hoogspanning valt. Maar ja, wat dan wel?

Wij noemden dat in de buizentijd in het algemeen de naversnellingspanning. Het woord dekt ook de lading (!), de electronen bewegen heel vlot naar de fosforlaag op de binnenzijde van de CRT van de oscilloscope waarop het lichtbeeld ontstaat.

Die term werd ook wel voor zw/w TV en KTV cq. monitor beeldbuizen gebruikt, hobbyisten vonden hoogspanning (25kV DC en hoger) beter klinken.

Op 31 januari 2021 18:05:04 schreef RAAF12:
[...]

Wij noemden dat in de buizentijd in het algemeen de naversnellingspanning. Het woord dekt ook de lading (!), de electronen bewegen heel vlot naar de fosforlaag op de binnenzijde van de CRT van de oscilloscope waarop het lichtbeeld ontstaat.

Die term werd ook wel voor zw/w TV en KTV cq. monitor beeldbuizen gebruikt, hobbyisten vonden hoogspanning (25kV DC en hoger) beter klinken.

Naversnelling betekende toch wat anders? het is een specifieke extra spiraalvormige coating op het ballonoppervlak van duurdere scopes die onder een vrij hoge spanning gezet wordt. (6kV bvb) het gewone electrodesysteem incluis anode en afbuigplaten zijn de elektronen dan al voorbij (erna dus). voordeel is het behoud van gevoeligheid (mm/V) en toch veel licht uit de pijp.
een gewone BB heeft dan wel een veel hogere anodespanning, maar toch geen naversnelling... een scoop buis op 1,2kV ook niet.

LetterHenk

Golden Member

De 1.2kV uit deze scoop (Trio CO-1303xa) is 'gewoon' de anodespanning.
Er is geen naversnelling aan de orde in dit eenvoudige model(letje)

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 februari 2021 13:50:45 schreef kris van damme:
[...] van duurdere scopes

.. en inderdaad praktisch alle beeldbuis-tv's. (Alleen de hele kleintjes niet, daarin was het niet nodig.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 februari 2021 22:51:00 schreef Frederick E. Terman:
[...].. en inderdaad praktisch alle beeldbuis-tv's. (Alleen de hele kleintjes niet, daarin was het niet nodig.)

niet dat ik weet.

een klassieke BB en een simpele scoopbuis hebben wel een versnellingsanode, maar geen naversnelling.
Wat is het verschil?

de versnellingsanode is de laatste anode van het elektronenkanon. deze is doorverbonden met de HS (bvb 25 kV) door een intern contact tussen deze anode en de aquadaglaag. Eens de elektronen deze anode voorbij zijn komen ze in een ruimte waar de veldsterkte niet meer wijzigt en tevens moeten ze nog door het afbuigsysteem.

Bij een buis met naversnelling komt na het kanon en de afbuiging nog een helixvormige anode op een nog hogere spanning die de electronen extra snelheid geeft. voordeel is dat de gevoeligheid van de buis niet evenredig achteruit gaat met de laatste HS.

dat is het verschil. althans zo heb ik het begrepen :-)

mvdk

Golden Member

Op 31 januari 2021 17:37:12 schreef vergeten:
[...]
Je hebt tegenwoordig;
Laagspanning =        <1000 Volt AC of <1500 Volt DC.
Middenspanning =   >1000 Volt AC of >1500 Volt DC en <25kV.
Hoogspanning =       >25kV en <220kV.
Ultrahoogspanning = 380kV.

Jouw scoopje is dus "laagspanning" :)

bron

Het zou zo fijn zijn als die definities hier op CO consequent zouden worden aangehouden.
Een laagspanningmonteur is trouwens een heel ander soort techneut dan een sterkstroommonteur.
Als hier op CO over laagspanning word gesproken, word meestal zwakstroom bedoelt. :)

LetterHenk

Golden Member

laag en sterk zijn dan ook geen antoniemen :)

Het HV deel van dit forum spreekt van ‘gevaarlijke’ spanningen >50V
Dat lijkt me best duidelijk.

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Hoi Bram,
Zo te zien is het dezelfde, maar bedankt voor de tip :)

Op 24 januari 2021 22:03:02 schreef LetterHenk:
Het toeval wilde dat er van de week(nu nog?) een Fluke 80K-6 HV probe aangeboden wordt op MP.
Deze is goed voor 6kV en een slordige 200€ (nieuw), de verkoper op MP vraagt een reeel bod, wat denk ik meer gaat zijn dan ik er aan uit wil geven (gegeven het werk wat ik er voor heb). Ergo, verder met de zelfbouw:)

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 februari 2021 00:19:46 schreef kris van damme:
een klassieke BB en een simpele scoopbuis hebben wel een versnellingsanode, maar geen naversnelling.
Wat is het verschil?

Misschien is het een kwestie van naamgeving. Ik had nog niet eerder van een 'versnellingsanode' gehoord.

Je hebt het elektronenkanon, met wehnelt en focussering (met de anodes); daarna de afbuiging. Alles wat daarna, dus ná de afbuiging, nog verder versnelt is naversnelling. In tv's was dat bijvoorbeeld die 25 kV.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 februari 2021 07:47:52 schreef LetterHenk:
laag en sterk zijn dan ook geen antoniemen :)

Is 'antoniem' het antoniem van synoniem? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 februari 2021 12:39:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]Misschien is het een kwestie van naamgeving.

Je hebt het elektronenkanon, met wehnelt en focussering (met de anodes); daarna de afbuiging. Alles wat daarna, dus ná de afbuiging, nog verder versnelt is naversnelling. In tv's was dat bijvoorbeeld die 25 kV.

Ik leg hierboven net uit dat die 25KV al naar een anode gaat die voor de afbuiging zit.. Ja, de dop zit wel na het afbuigblok, maar das om practische en afvlakredenen . uiteindelijk is er een interne verbinding naar de laatste anode in het kanon, voor het afbuigjuk.

RAAF12

Golden Member

Ik heb hier een Hameg HM605 scope staan en daar is de naversnellingspanning niet doorverbonden met een focusseeranode.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 10 februari 2021 01:51:55 (30%)

rbeckers

Overleden

Bij de CRT van oscilloscopen zijn er verschillende constructies bedacht om de elektronen genoeg energie te geven om een fosfor coating licht te laten geven als die elektronen de fosfor raken.

Zie bijvoorbeeld de D14-372GH
https://frank.pocnet.net/sheets/011/d/D14-372GH-123_1988.pdf

Wat ook interessant is, wat is de bandbreedte van deze DIY HV probe?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op woensdag 10 februari 2021 10:25:13 (11%)

Op 10 februari 2021 00:52:06 schreef RAAF12:
Ik heb hier een Hameg HM605 scope staan en daar is de naversnellingspanning niet doorverbonden met een focusseeranode.[bijlage]

natuurlijk niet, net omdat dit een mooi voorbeeld is van een naversnelling. op de anodedop staat dan ook 14kVolt, naversnellingspanning. Het electronenkanon zelf werkt met "slechts" 1450 V.

dit is een typische constructie voor een scope met hoge gevoeligheid en toch veel lichtopbrenst. Bij elektrostatische afbuiging is de gevoeligheid en de afbuighoek beperkt en is naversnelling nuttig.

bij een tv of monitor wordt magnetische afbuiging gebruikt en heb je zulke constructies niet nodig.

Anoniem

Mooi, zo'n dhz probe, maar toch mis ik iets.
Ik zie enkel weerstanden in het schema.
Zolang je enkel DC meet met die probe, geen probleem.
Maar als je AC wil meten dan heeft de parallel reactantie van de strooicapaciteit een aanzienlijke invloed, en klopt de spanningsdeling niet meer. Zeker als je hogere frequenties wil meten.

De capaciteit van de ingang, dient dan gecompenseerd te worden door een regelbare capaciteit parallel aan de uitgang en afgeregeld worden.
enkel dan kloppen de metingen.
Bij scoopprobes wordt dit standaard zo uitgevoerd.
Vaak wordt nagelaten om na enige tijd de probe nog eens af te regelen met foute metingen tot gevolg.

fred101

Golden Member

Ik denk dat Henk hem alleen gebruikt voor DC.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 februari 2021 00:41:01 schreef kris van damme:
[...] dat die 25KV al naar een anode gaat die voor de afbuiging zit.. Ja, de dop zit wel na het afbuigblok, maar das om praktische en afvlakredenen

Hoera, eindelijk snap ik het. Dat is het verschil met de scoop-buisjes.
De potentiaal is bij de tv dus in de hele ruimte, van vlak voor de afbuiging tot aan het scherm, hetzelfde, nl. (bijv.) 25 kV. Dan is er natuurlijk geen versnelling meer; die is al gebeurd.

In een Philips buizenboek vind ik dit (nu ik weet wat ik zoek :)):

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org