LED indicatie voerklep RC voerboot

Beste bouwers,

Ik ben mijn voerbootje aan het herstellen en zou graag een LED indicatie willen tijdens het aansturen van de voerkleppen. Ik maak gebruik van een 1CH 2Way PWM relais wat op zijn beurt een linker en rechter set elektromagneten bekrachtigd.

Het mooiste zou zijn als de LED lamp 3 keer knippert en dan weer uit gaat, 1 cyclus is dan ook voldoende.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan oplossen.

Bij voorbaat dank
Max

Het is wat over de top maar oneindige mogelijkheden: een esp8266 printje, €5, programmeren als arduino, WiFi en ledje zitten er al op, je kunt heel je aansturing programmeren of gewoon het ledje laten knipperen.

Hou je liever van ouderwets dan is één langere lichtpuls met een 555 ic het eenvoudigste, voordeliger dan bovenstaande wordt het niet.

Bedankt voor je reactie K7Jz.
Elektronica is jammer genoeg niet mijn sterkste punt.
Wel heb ik vaker de 555 IC schakelingen zien passeren maar begrijp niet hoe ik deze via van mijn RC receiver moet aansturen.
Moet ik met een Y-kabel werken?

Wellicht bestaat hier een schema van zodat ik iets kan proberen.

Met een 555 zul je er niet geraken, een Y kabel zul je wel vandoen hebben.

Mag ik vragen welk IC met 8 pootjes er op die relaismodule staat?

Een mooie boot trouwens, mijn zoon had ongeveer dezelfde jaren geleden.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 31 januari 2021 08:57:31 (21%)

LDmicro user.

Ik heb nog een printplaat liggen voor de Skarp. Het ledje knippert een bepaald aantal keer, afhankelijk van welke klep aangestuurd wordt.
Als je interesse hebt kun je me mailen.

Het is een mooie en handig bootje MGP.

Kun je iets met deze informatie?
Er staat niks op die Chinese IC natuurlijk 8)7 .
Hierbij een screenshot met de verbindingen.

De af fabriek gemonteerde printplaat was defect en daarom omgebouwd naar Brushless.

Maar toch bedankt voor het aanbod Zonnepaneeltje ;)

Dat is een µC, een opamp met een ingangsfilter kan het niet zijn wegens het ontbreken van condensatoren.

Ik heb vroeger nog zoiets gemaakt en zal het eens opzoeken, anders wil ik het wel eens bekijken om iets nieuws te programmeren met een 8pins controller maar het zal niet voor vandaag zijn.

Het is dan ook het moment om er een lichtshow van te maken, denk er maar eens over na ;)

LDmicro user.

Het laatste klinkt als Pic programmeren.

Is het complex om te maken?
Ik ben in de basis op zoek naar een eenvoudig circuit maar het blijkt toch niet zo simpel te zijn. Maar hulp wordt zeker op prijs gesteld MGP.

Oh ja! Wat versta jij onder een lichtshow?

Zo'n klep heeft een elektromagneet. Die krijgt een korte puls.
Als je een knipperledje neemt, hoef je die puls alleen nog maar te verlengen. Dat kan met een MMV.
Een Monostabiele Multi Vibrator kan je maken met een 555 of een HEF4538.

idd het zal een pic worden want je moet uitgaan van het servosignaal.

Onder de 1.5ms is het de ene klep en boven de 1.5ms is het de andere klep.

Wat je ook kunt doen is contacten op de kleppen zetten, dan hoef je het servosignaal niet te gebruiken maar dan heb je nog een schakeling nodig om de leds te doen pinken.
Je kunt dan ook knipperleds gebruiken met een 555.

Over die lichtshow ;) had ik nog een vraagje want ik heb al een werkend programma gemaakt maar zit nog met de vraag hoelang dat pinken moet duren nadat je de afstandsbediening in neutraal zet.
De led(s) begint te pinken vanaf het moment dat je de afstandsbesturing bedient en X aantal seconden erachter maar hoelang?

Je zult dus bij gebruik van die pic een Y kabeltje nodig hebben.

Btw...er komt toch 5v uit die servo-ontvanger?

Ben je van NL of BE?

LDmicro user.

Ik ben Nederlands MGP en gek op Lambiek geuzen bier :P.

Oh ik dwaal af!

Ik had een reedcontact al overwogen maar ben van het idee afgestapt omdat er een extra magneetje bij komt en kans bestaat dat ik iets verzwak wat alle gevolgen van dien. Het idee is overigens helemaal prima en als ik het goed heb is dit onder nabij wat "Zonnepaneeltje" opperde.

Constructie technisch lijkt 2de optie mijn een goede een betrouwbare oplossing. Het 4-5 sec lang knipperen van de led is meer dan voldoende.
De gemeten uitgaande spanning van de receiver is 5.29 volt.

Ik ben overigens in het bezit van zo'n PIC programmer toolje waar je een IC in kunt spannen.

Geekcreit® K150 ICSP USB PIC Automatic Develop Microcontroller Programmer

Op 31 januari 2021 19:36:08 schreef Maxximus77:

Ik ben overigens in het bezit van zo'n PIC programmer toolje waar je een IC in kunt spannen.
Geekcreit® K150 ICSP USB PIC Automatic Develop Microcontroller Programmer

Prima zo, dan post ik morgen de hex file die je in zo'n pic12F683 kunt programmeren met uw alaam ;)
De aansluitingen zie je op het eerder gepost schema.

Gebruik leds die een helder en brede stralingshoek hebben want op het water ligt de boot niet altijd recht voor u.

LDmicro user.

Wat super fijne dat je mij hiermee wilt helpen en ik heb er weer iets bijgeleerd.

Hartelijk dank hiervoor _/-\o_

Ik was van plan om de ledjes in de achterlicht reflectoren te bouwen. Dat moet vast goed komen. :)

Thevel

Golden Member

Op 31 januari 2021 08:55:21 schreef MGP:
Een mooie boot trouwens, mijn zoon had ongeveer dezelfde jaren geleden.

Inderdaad mooie boot en blijkbaar populair, :) vorige maand zo'n voerboot van mijn neef op de werktafel gehad.
Slechte solderingen in de ontvanger en 2 rotte accu's, beide accu's vervangen.

Hier het programma om uw 12F683 te programmeren.

Ik heb er iets bijgevoegd zodat je deze schakeling ook voor andere doeleinden kunt gebruiken.

De 2 uitgangen out1 & out2 werken zoals uw relais, je kunt ze dus op andere kanalen gebruiken om bv een sirene en zwaailicht op uw boot te monteren :)

De leduitgangen werken zoals je gevraagd hebt, pinken bij lossen en daarna nog 4seconden.

Als er iets is wat niet lukt meldt het maar.

LDmicro user.

Dit overtreft al mijn verwachtingen, te gek!
Tijd om spulletjes in te kopen en bouwen maar :9.
Ik zal je een terugkoppeling geven zodra ik dit voor elkaar heb.

MGP Nogmaals dankjewel!

Hebben de relais niet een vrij contact (of de spoelspanning gebruiken) voor een knipperled? Dan ben je helemaal snel en goedkoop klaar.

Feedback zou inderdaad welkom zijn.
Ik vraag mij af of je die programmer aan de praat zult krijgen ;)

LDmicro user.

Op 1 februari 2021 23:27:47 schreef MGP:
Feedback zou inderdaad welkom zijn.
Ik vraag mij af of je die programmer aan de praat zult krijgen ;)

Goedeavond MPG,

Na wat zoekwerk is het gelukt om het HEX bestand naar de PIC Processor gekopieerd. Ik heb alles op een breadboard gestoken volgens de schema maar er gaan niks branden of knipperen ;(.

Heb ik iets verkeerd aangesloten misschien?

Volgens de foto zitten de leds waarschijnlijk verkeerd aangesloten.

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

De platte kant van de rode led is niet te zien, die zit igg verkeerd om.

Op 6 februari 2021 22:14:42 schreef Thevel:
De platte kant van de rode led is niet te zien, die zit igg verkeerd om.

Goedemorgen,

Ik heb zojuist de polariteit van beide LED's omgedraaid maar nog helaas zonder resultaat.
* Voor de zekerheid de ingaande spanning gemeten, staat op 5.3 volt (ok)
* Gedrag van inkomend knuppel signaal (L+R) met de oscilloscoop bekeken (oK).

Misschien kun je eens onderstaand programma inladen, het laat zondermeer beurtelings de leds oplichten, verwijder het servosignaal, wel de voeding laten zitten.
Dan ben ik zeker dat je een chip kunt programmeren met die K150 en kunnen we verder zoeken.

Dus gewoon het programma inladen, servosignaal verwijderen en leds zouden moeten pinken als ze goed zitten (pinnen 5, 7 )

LDmicro user.

Op 7 februari 2021 08:57:32 schreef MGP:
Misschien kun je eens onderstaand programma inladen, het laat zondermeer beurtelings de leds oplichten, verwijder het servosignaal, wel de voeding laten zitten.
Dan ben ik zeker dat je een chip kunt programmeren met die K150 en kunnen we verder zoeken.

Dus gewoon het programma inladen, servosignaal verwijderen en leds zouden moeten pinken als ze goed zitten (pinnen 5, 7 )

Dat werkt perfect!