schema lavalier microfoon naar xlr met fantoom

Ik heb ene lalavlier microfoon type TRAM-TR50 http://www.tram-usa.com/documents/TRAMTR50.pdf

Nu ben ik bezig met een geïntegreerde schakeling van lavalier naar XLR en koptelefoon regeling.

Ik heb een plug die van 3,5mm jack naar XLR gaat van
Ambient Recording (de EMP3.5) die zou het truukje moeten doen.
Ik heb gisteren dat printje bekeken, om te kijken of ik dat circuit zelf over kan nemen. Indien gewenst kan ik het schema daarvan wel posten hier, maar ik ben bang dat ik niet achter alle componenten ga komen.

Het circuitje bestaat iig uit de BC860C transistor trapjes voor heet en koud signaal 3 diodes en wat tantaaltjes.

Ik vroeg me af of iemand weet wat er nu nodig is om deze microfoon op een mixer met fantoom XLR aansluiting aan te sluiten, ofwel wat de plug doet.
Ik heb op google wel diverse schakelingetjes gevonden, maar weet niet goed de verschillen. Heeft iemand tips?

Het is kennelijk een professionele microfoon, die gevoed kan worden door een batterijtje of door de fantoomspanning van een mengpaneel. Aan de microfoonkabel zit vermoedelijk een XLR driepolige pug. Het signaal staat tussen de pennen 2 en 3 en pen 1 is de afscherming.
Bij batterijvoeding mag je geen fantoom aansluiten of omgekeerd. Gebruik je batterijvoeding, dan komt een van de signaal aders aan massa, samen met de afscherming, als je een ingang gebruikt die niet gebalanceerd ia.
Gebruik je fantoomvoeding, dan moet de batterij er uit. De fantoomspanning 12 ....48V wordt door de microfooningang aangesloten op De afscherming (-) en via twee weerstanden, komt de +48V op beide signaaladers. Het signaal wordt dan met twee elco's of een trafo doorgegeven aan de symmetrische ingang.
De micro wordt geleverd in meer uitvoeringen. Om een goed antwoord te kunnen geven, moet eigenlijk bekend zijn welk je hebt en welke connector daar aan zit.

TinusTech

Golden Member

De firma levert zelf een jack naar fantoom adapter (TR-79) Vraag de importeur (België) er naar
(adres van website fabrikant)
e.s. Video Facilities
Technologielann 3
B-3001 Heverlee
TVA BE 439-140-675
Belgium
Phone: 011-32-16-404020

Klopt, maar die is te groot en we willen het graag integreren met een kop telefoon regeling. Daarnaast kost die adapter zo'n 200 euro. Dat is best prijzig voor wat gruis componenten

Als er een TRS plug aan de lavalier zit dan kun je toch een standaard TRS naar XLR adapter en phantom power gebruiken?
Als je een TR-50 met 3.5mm jack hebt dan is die bedoeld voor een Sennheiser EW transmitter met phantom power.

dit is het schemaatje wat ik gereverse engineered heb, wellicht onderbreekt er nog een touwtje, gezien het een 4 laags printje lijkt te zijn...

herkent iemand het principe van het schema?

Er zit 1 component op waarvan ik geen flauw idee heb wat het is.
Het meet los van de print 100K met een peak LCR45 metertje.
Het component (op de 2 foto's) lijkt het meest op 2 metalen plaatjes met daar tussen wat plastic.
Dit is erg warmte gevoelig. Ik had eerst de hete lucht bout geprobeerd, maar daar smelt het component al bij. Het tussen materiaal is erg week/warmte gevoelig.

miedema

Golden Member

Ha Stijnos,

Ik gebruik al een jaar of 30 TRAM-TR50's :-)
Hier een document met info van TRAM zelf

In feite zijn het gewoon hele kleine elektret microfoontjes.
Dus een elektret kapsel, met ingebakken FETje als buffer.

Ze zijn dus asymmetrisch, en hebben een middel-hoge uitgangsimpedantie (ong. 3kΩ). Dat is prima als je ze aansluit op een zendertje, waar ze voor bedoeld zijn.

Maar als je ze met een lange kabel aan een mixer wilt aansluiten, dan moet je 3 dingen doen:
- zorgen voor voeding voor de elektret (een paar volt, naar keuze positief of negatief)
- van asymmetrisch naar symmetrisch gaan (storings onderdrukking)
- die vrij hoge uitgangsimpedantie omzetten naar een lage uitgangsimpedantie (minder storingsgevoelig)

En dat is precies wat de bijbehorende XLR adapter TR-79 doet!
- Een knoopcelletje voor de bias.
- een stepdown trafootje dat zowel de uitgangsimpedantie verlaagt (naar 250Ω), en meteen symmetreert.

Die aanpak is verreweg het simpelst, en blijkt al decennia perfect te werken. Ook in omgevingen met flinke storingsvelden.

.

Aansluitingen van de TRAM TR-50

Je kunt de TR-50 aansluiten voor zowel positieve bias als negatieve bias:
positieve bias: rode draad is output, leg zwarte draad aan afscherming.
negatieve bias: zwarte draad is output, leg rode draad aan afscherming.

Er zijn ook TR-50's met alleen een witte binnenader. Dan heb je een hele oude te pakken, en die werkt alleen met negatieve bias.

.

De Ambient schakeling

Ambient is een zeer inovatieve club, met een vrij geniale ontwerper. Maar wel met wat kronkels. Verwacht dus slimme maar niet voor de hand liggende oplossingen.

Ik denk dat je schema nog niet klopt. De electret krijgt bij jou nog geen bias, en 1 kant van de uitgangsbuffers zal min of meer aan massa moeten liggen.... Uit de 48V phantom wordt de voedingsspanning gemaakt.

Maar mijn eigen ervaring is dat het bepaald niet makkelijk is om zo'n actieve buffer te ontwerpen met net zo'n goede symmetrie (common mode rejection) en lage uitgangsimpedantie als (vrij simpel) met een trafootje te bereiken is...
Het kan wel, Schoeps microfoons leveren het bewijs. Maar die trekken eigenlijk ook wat teveel stroom uit de Phantom....

groet, Gertjan.