Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Jeroen

Moderator

Op 11 februari 2021 13:28:08 schreef rew:
Ik herschrijf nu alle circuitsonline paginas dat alle links naar de nederlandse aliexpress naar de internationale wijzen. Zo!

Ik heb overwogen om alle geposte links naar de NL versie automatisch naar EN om te zetten ;) Behoorlijk irritant wanneer ie opeens op NL staat. En ik snap ook niet dat iemand het fijn vindt om AliExpress te bekijken in een zeer matig automatisch vertaalde versie.

Thevel

Golden Member

En ik snap ook niet dat iemand het fijn vindt om AliExpress te bekijken in een zeer matig automatisch vertaalde versie.

Niet iedereen is de Engelse taal machtig...

fatbeard

Honourable Member

Het bleek inderdaad een koektrommel vol met russische koekjes.
Alle .ru cookies gewist en ik kom weer fijn bij mijn internationale site terecht...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Jeroen

Moderator

Op 11 februari 2021 14:20:33 schreef Thevel:
Niet iedereen is de Engelse taal machtig...

Dat zal inderdaad zo zijn, alhoewel ik mij afvraag of dat er veel zijn. Daarbij is elektronica iets (geldt voor meer technische beroepen) waar je al heel snel Engels nodig hebt, anders ben je best beperkt in hoe je kennis kunt vergaren.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Voor een experimentje heb ik wat laser diodes besteld via Ali Express, aangezien ik niet weet waar ik de boel uiteindelijk mee wil voeden heb ik zowel 3 als 5 volt exemplaren besteld. Beetje jammer dat ze vervolgens niet op de verpakking zetten welke de 3 volt uitvoering is en welke de 5v uitvoering |:(

Thevel

Golden Member

Ik had ook een paar van die lasers, er werd 5V opgegeven maar bij 4V ging hij stuk.
Die lasers mogen niet meer dan 40mA hebben!
Zet er dus een A-meter tussen en draai de spanning omhoog.

Op 11 februari 2021 17:31:27 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Beetje jammer dat ze vervolgens niet op de verpakking zetten welke de 3 volt uitvoering is en welke de 5v uitvoering |:(

Ik zie dat er SMD weerstandjes bij de aansluitdraden zitten. Met de waarde daarvan kun je misschien de spanning afleiden. Ik neem aan dat er in beide zakjes dezelfde laserdiodes zijn gebruikt.

reading can seriously damage your ignorance
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 11 februari 2021 17:57:55 schreef hennep:
[...]

Ik zie dat er SMD weerstandjes bij de aansluitdraden zitten. Met de waarde daarvan kun je misschien de spanning afleiden. Ik neem aan dat er in beide zakjes dezelfde laserdiodes zijn gebruikt.

Ja, het zijn dezelfde diodes, ik heb ze voorzichtig aan 3V gehangen en vervolgens de opbrengst vergeleken. Daar zat een flink verschil in dus het was snel duidelijk.

Op 11 februari 2021 17:44:52 schreef Thevel:
Ik had ook een paar van die lasers, er werd 5V opgegeven maar bij 4V ging hij stuk.
Die lasers mogen niet meer dan 40mA hebben!
Zet er dus een A-meter tussen en draai de spanning omhoog.

Dat is goed om te weten, in de advertentie werd niets over een maximum stroom vermeld

maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2021 12:43:33 schreef pe:
Bij marktplaats iets gekocht, met post nl verstuurd.
Nooit meer terug gevonden.( ondanks meerdere keren met klantenservice contact gehad .)?

Dat klopt, ze weigeren als het goed is, om anderen dan de verzender met een kluitje in het riet te sturen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

AMSTERDAM - Kopen via AliExpress wordt wat veiliger. De Chinese webwinkel gaat zich houden aan de Europese normen op het gebied van consumentenrechten. Zo worden mensen geïnformeerd over hun wettelijke bedenktijd. Ook gaan de Europese garantieregels gelden.

https://www.telegraaf.nl/financieel/12440983/ali-express-buigt-voor-eu…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
GJ_

Moderator

Er is geen manier om te handhaven. Consumentenrechten staan niet in normen, maar in wetten. En onze wetten gelden nou eenmaal niet in China.
Het is een mooi aanbod, maar ik ben benieuwd naar de praktijk.

Het ging prima met de kopersbescherming van ali. Toevoegingen als deze hoeven van mij niet. Je kiest zelfs immers voor een lage prijs waarvoor je wat service en/of kwaliteit inlevert.

If you want to succeed, double your failure rate.

Een tijdje terug 2 glazen thermometers besteld bij alie. Lengte +- 40 cm. Deze week zijn ze geleverd . In zo een zwarte plastiek verpakking zonder enige bescherming. Ze konden door de brievenbus. Het langste stuk was nog 8 cm.

Foto maken, berichtje sturen, geld terug.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zie af en toe een nieuw soort verpakking, dat bestaat uit een soort luchtkussentjes. Behoorlijk effectief, maar je moet er veel aan morrelen voordat het door de brievenbus past. Voelen of het voorwerp wat er in zit er doorheen past, kijken wat het is (op het douanelabel) om te zien of het kwetsbaar is, en pas dan kan je 't veilig inknijpen en door de gleuf duwen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 februari 2021 18:54:57 schreef eross:
Lengte +- 40 cm. ...brievenbus...

Dit mag niet als brievenbuspost verstuurd worden: De max lengte is 37cm. Anderzijds, diagonaal in een 15.2*37cm pakje moet net kunnen (max breedte is 26 of 27 cm).

Maar gewoon een dispute aanmaken en je geld terugvragen Dat werkt. Ik heb gisteren mijn geld teruggehad voor een zending van begin november die 18 nov "arrived in country" was. Ik heb begin december doorgegeven: gaat niet meer komen, ik wil m'n geld terug. Nee, komt goed, wachten! Begin jan idem, maar toen heeft ie de beschermingsperiode langer gemaakt. 10 feb was het eindelijk zo ver dat ik mocht klagen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2021 10:24:59 schreef rew:
[...] Dit mag niet als brievenbuspost verstuurd worden: De max lengte is 37cm. Anderzijds, diagonaal in een 15.2*37cm pakje moet net kunnen (max breedte is 26 of 27 cm).

Maximum formaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm
Gewicht: maximaal 2 kg

https://www.postnl.nl/klantenservice/je-eigen-brievenbus/eisen/
https://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/verzendopties…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Rew, onze eigen postdienst geeft overmaatse pakjes mee aan de brievenbuspostbode.
Ook spul dat niet eens misschien door de brievenbus past. Als het kleiner dan zeg 10x10x20cm is, moeten wij het maar zien mee te krijgen op de fiets.
Zeker nu de pakketdiensten op 200% draaien, is 'brievenbuspakje' een begrip zo rekbaar als een condoom :+
Maar de brievenbus zelf rekt niet...
(Ter zijde: stop je brievenbus niet dicht met lappen tegen de tocht - tegen de tijd dat we doorhebben dat het niet een stroeve tochtborstel of een klemmende binnenklep is, is het poststuk al lang en breed verkreukeld...)

Maar te lang hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een probleem is, is een kwetsbaar glazen voorwerp onder ca. 200kg post op de kar kan komen te liggen... Zeker als de Kampioen bezorgd wordt, liggen er honderden kilo's post per kar opgestapeld.
Dan kan je 't beter in een pakket stoppen dat groot genoeg is om zeker niet in de briefpost-cyclus terecht te komen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 februari 2021 11:18:09 schreef Ledlover:
Rew, onze eigen postdienst geeft overmaatse pakjes mee aan de brievenbuspostbode.

Ik weet het. De dame die in de wijk waar ik werk de post doet is er ook niet blij mee. Die belt dan aan en geeft me het pakketje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2021 11:18:09 schreef Ledlover:
Maar te lang hoeft geen probleem te zijn.

Hoeft technisch gezien niet maar toch wordt het niet geaccepteerd de lengte is maximaal 38 cm en maximaal 2Kg.
Anders kan de gammel wel laminaatplanken per stuk gaan versturen, postzegel erop en gaan. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Veel brievenbussen hebben een diepte. Die zou niet minder dan die 38cm horen te zijn, maar dat is wel vaak het geval.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is bij flats inderdaad een probleem. Soms past een bol.com pakje er al amper in.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Op 13 februari 2021 11:35:32 schreef vergeten:
[...]

Anders kan de gammel wel laminaatplanken per stuk gaan versturen, postzegel erop en gaan. :)

Voor de nostalgische mensch onder ons..
Een plank haal je zelf
https://youtu.be/_1YAG6A833o

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Hoe pakt je als Chinees 60 kastjes in?
Je gooit ze in een zak en draait er plakband omheen... ;)

Nu een paar keer besteld en vreemd genoeg pas 1 kapot kastje gehad...
Wel 1 levering geweigerd door de douane. (schijnbaar wisten ze niet wat men met zo'n Chinese 'voetbal' aan te vangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik van verre op klein schermpje kijk dan doet zo'n bal me lijken op een brok coke wat je wel eens in van die programma's achter de schermen bij douane zie :+
Maar vreemde manier van verzenden ja, waarom niet gewoon in een kartonnen doos smijten? Die zullen ze daar ook vast hebben.
Andere vraag. Ik heb nog wat onderdelen nodig die ik in China wil bestellen. Nu vraag ik me af wanneer dat ik beste kan doen. Zit China nog "op slot" door Chinees nieuwjaar? Of is dat ondertussen gedaan? Meestal feesten ze dan wel een tijdje dacht ik :P Er waren ook geruchten dat men het langer zou laten duren ivm corona, geen idee wat er van waar is.
Ik heb geen haast, het is voorraad of voor projectjes die geen haast hebben. Als ze wel al weer werken is het dan verstandig om toch nog even te wachten want wie weet hebben ze veel bestellingen in te halen en komt het pakketje ergens in verzend depot terecht waar het ligt te verstoffen.
Ik meen dat ik gelezen had dat de nieuwe regels ivm BTW e.d. nu pas in juni inging. Ik wil wel voor die tijd veel besteld hebben ;)

Dit topic is gesloten