Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Op 16 februari 2021 14:33:07 schreef bprosman:
[...]
Zelf heb ik een mooi resultaat (al zeg ik het zelf) door de "Correctie" te zetten op "Paper edge" (oid, ik doe het even uit mijn hoofd) , en niet op "Paper edge AND text" , dat leverde bij mij af en toe rare resultaten op. En vervolgens haal ik m door de "Auto straighten" tool van Paperport nog een keertje.

Oke, ik had hem op onderstaande staan, maar ik zal die volgende ook even proberen.

[...]Mooi, ik zal Canon eens bellen :+

Het is je gegund ;)

Edit: Ik zie nu ineens dat er bij 'advanced setting' een moire reductie is, da's jammer dat ik dat niet eerder zag.

Hoe werkt dat met de OCR functie?
Krijg je dan keurig een PDF waarbij de tekst ook echt tekst is? (En je dus ook in het document kunt zoeken?)

Ja, je kunt dan gewoon naar tekst zoeken in het pdf document, ofwel een stuk tekst selecteren en kopiëren naar andere omgeving, of b.v. in Windows laten indexeren zodat je in een hele serie pdf's kunt gaan zoeken.

Uiteraard alleen als de tekst in het pdf document goed te herkennen is. Het is tenslotte Optical Character Recognition. Heb je een scan (naar pdf) van een handgeschreven document, of is er een kop koffie over je pagina gegaan dan wordt het moeilijk met OCR'en :)

joopv

Golden Member

Archive.org doet zelf ook OCR op het aangeboden materiaal, je kunt het zelfs laten voorlezen :)
Ik weet niet wat hij doet met een pdf die al een tekst-via-OCR layer heeft. Gaat hij alsnog OCR'en of wordt er vertrouwd op het aangeboden materiaal?

Op 17 februari 2021 09:28:20 schreef joopv:
Archive.org doet zelf ook OCR op het aangeboden materiaal, je kunt het zelfs laten voorlezen :)
Ik weet niet wat hij doet met een pdf die al een tekst-via-OCR layer heeft. Gaat hij alsnog OCR'en of wordt er vertrouwd op het aangeboden materiaal?

Goede vraag; ik zou hopen dat archive.org dat niet nog een keer doet want je kunt bij OCR'en de taal meegeven en ik neem aan dat Nederlandse teksten (met OCR op Dutch) dan iets beter uit de verf komen.

bprosman

Golden Member

Hobbit 1984, de ontbrekende nummers (6 t/m 12) geupload. Alles van Hobbit staat nu op Archive.org
ELO volgt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Mooi, die toewijding voor het veiligstellen en beschikbaar maken van de oude tijdschriften.

Ik heb ondertussen ook weer wat voortgang vwb de oude elektuurs: de nummers 8,9 en 10 zijn gescand en gaan komende dagen naar archive.org.

En ik heb contact met een verzamelaar in Zwolle die de nummers 4 en 15 (dec 1961 en dec 1963) aan mij wil uitlenen om ze in te scannen. Dat wordt wel een hoop werk want niet opensnijden, en dus geen gebruik kunnen maken van de Canon autofeeder op kantoor die 3 bladzijdes per seconde digitaliseert.. :(

Dan blijven nog de nummers 5 en 11 over.

bprosman

Golden Member

Op 19 februari 2021 01:07:28 schreef Nisei:
Nu Elex nog... :)

Elex heb ik hier gewoon in PDf, als je een Wetransfer link wil mail maar. Uploaden vind ik copyright technisch iets te tricky

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Op 19 februari 2021 06:52:26 schreef bprosman:
Elex heb ik hier gewoon in PDf, als je een Wetransfer link wil mail maar.

Graag!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

@Nisei, Jos, jullie hebben ieder 4 links.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Is dat Elex van 1 t/m 120? Of is er meer?

bprosman

Golden Member

Op 19 februari 2021 11:01:45 schreef Retiredat55:
Is dat Elex van 1 t/m 120? Of is er meer?

Nee dat is alles.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 18 februari 2021 23:52:02 schreef bprosman:
Hobbit 1984, de ontbrekende nummers (6 t/m 12) geupload. Alles van Hobbit staat nu op Archive.org
ELO volgt.

Bram, wederom dank! Februari 1984 ontbreekt nog. Heb je die niet?
En ook 1980 is nog niet compleet...

bprosman

Golden Member

Op 19 februari 2021 14:15:05 schreef rob040:
[...]
Bram, wederom dank! Februari 1984 ontbreekt nog. Heb je die niet?
En ook 1980 is nog niet compleet...

Jan/Feb 1984 is een dubbelnummer.
1980 was geen volledig jaar maar de overgang van ELO -> Hobbit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Duidelijk! Ik heb nog lang niet alles geopend...

bprosman

Golden Member

Alle ELO's staan nu ook op Archive.org , de laatste helaas wat waterschade.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
TinusTech

Golden Member

Bestaan er eigenlijk indexen of indexwebsites van deze tijdschriften? Ik bedoel bestanden waarin je over meerdere jaargangen (liefst alle....) op inhoud kunt zoeken.

Thevel

Golden Member

Op 19 februari 2021 20:00:15 schreef bprosman:
Alle ELO's staan nu ook op Archive.org

Vreemd genoeg kan ik ze niet vinden..

Hugo Welther

Moderator

Als ik die ELO *.zip download krijg ik een fout bij uitpakken.
"ZIP file is ongeldig".

@Thevel. cookies weggooien en opnieuw zoeken op "bprosman"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Ik denk dat hij ze nog aan t indexeren is.
Via : https://archive.org/details/1978-0007-elo
Zijn ze al wel als losse .PDF's te downloaden. Ik heb ze ook als losse .PDF's geupload.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Iets uploaden op archive.org lijkt simpel, maar als je het goed wil doen moet je per pdf bestand een heleboel velden invullen met de juiste informatie en sleutelwoorden.

Als ik zo kijk heeft bprosman alles in 1 sessie geupload, zonder tags en metadata in te vullen.. Archive.org is dat nog aan het "derive"'en. Dat duurt nog wel even. Ik weet niet of het daarna beter vindbaar gaat worden.

Je kan ze in ieder geval vinden als je zoekt op uploader bprosman

Bij de Elektuurs upload ik 1 bestand per keer waarbij ik de description, tags, publicatiedatum en taal handmatig invul. Dat kost een paar minuten per bestand.

Ik heb de tabel iets terug in dit topic aangevuld met de laatste Elektuur / EW uploads.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2243074#2243074

[Bericht gewijzigd door joopv op zaterdag 20 februari 2021 00:37:50 (11%)