Dat had ik anders begrepen: als men koopt uit het buitenland krijgt men een factuur zonder enige BTW.
Zo werkt het niet helemaal. Het bedrijf wat factuur zonder BTW verstuurt moet - in elk geval in de EUSSR - aan kunnen tonen dat het een levering is aan een BTW plichtig bedrijf binnen diezelfde EUSSR. En neemt daarmee een risico: als de lokale blauwe enveloppen brigade niet accoord gaat met de onderbouwing, dan kunnen ze alsnog BTW afdragen (die ze dus nooit meer terug krijgen; inderdaad, je werkt onbezoldigd als belasting inner en als je het niet goed doet, dan krijg je straf). De ontvanger moet in z'n eigen land de BTW afdragen. Dat heet 'BTW verlegd'.
Alternatief is dat je gewoon een factuur met (buitenlandse) BTW krijgt. Binnen de EUSSR kun je die dan - als ondernemer - zelf weer terug halen bij de blauwe enveloppen brigade van het betreffende land. Maar daar zijn minimale bedragen voor en het is een hoop gedoe - uit 4 landen besteld betekent met 4 blauwe enveloppen brigades in 4 talen zaken doen. En dan moet je bij je eigen blauwe enveloppen brigade alsnog de BTW afdragen. Die je dus ook meteen weer terug haalt. Vandaar de 'verlegd' regeling.
Een andere manier om BTW vrij te kunnen leveren is 'exporteren' (naar buiten de EUSSR). Daar heb ik geen ervaring mee. De Chinees kan dat (die heeft lokaal waarschijnlijk wel uitgezocht hoe het moet, of daar vindt een dergelijke diefstal gewoon niet plaats, dat kan ook). Blijft het hoofdstuk 'BTW afdragen in het land van bestemming' over. Welnu, binnen de EUSSR zat daar oa. die €22 regeling in. Die dus komt te vervallen.
Overigens is het als particulier soms wel interessant om zaken uit het buitenland te halen. BTW in Duitsland is 16%. Dat scheelt 5 euro op elke 100 euro die je besteedt. Daarnaast is verzenden hier absurd duur in vergelijking met een aantal andere landen. Een pakketje uit Duitsland naar NL versturen is vaak goedkoper dan een pakketje binnen NL versturen.
Het probleem met de internetchinees - als die BTW gaat heffen - wordt dat ze dan dus ook BTW facturen moeten gaan verstrekken. Anders kun je het als bedrijf dus niet terug halen.
Dit verklaart ook wat er gebeurt als een pakje uit het buitenland aankomt: om te beginnen is men BTW verschuldigd, vermits er totnogtoe geen voor werd aangerekend/betaald
Nou, je bent gewoon BTW verschuldigd. Punt. Uitzondering: als er binnen de EUSSR al BTW over berekend is.
Zakelijk maakt het met die internetchinees niet uit - mits ze en fatsoenlijke factuur in elkaar draaien. Het gaat fout op de afhandelingskosten.
Voor de particulier wordt het gewoon 21% duurder. En ook daar gaat het fout aan de afhandelingskosten.
Concreet: de internetchinees zal wel wat gaan doen aan die afhandelingskosten.
Overigens is het ook wel weer 'grappig' als je in NL kijkt hoe het met verzendkosten geregeld is. In principe zijn die niet belast vanuit de postduif. Dus daar is niks terug te halen.
Maar, in principe is het ook zo dat als je een factuur in elkaar draait dit soort 'aanvullende diensten' de 'hoofd deal' volgen in de BTW. Dat zou dus betekenen dat (aangenomen dat je een klus voor iemand gedaan hebt of iets levert; niet iets tegen 0-tarief) je ook BTW moet rekenen over verzendkosten. De zakelijke klant interesseert dat niet (die haalt het gewoon weer terug). De particuliere klant boeit het wel. Hoe het exact moet, dat weet ik nog steeds niet - paar 'adviseurs' die ik eens gevraagd heb, die hebben tegenstrijdige antwoorden. Ik zie facturen waar het voor de BTW geteld wordt (en dan betaal je er BTW over). Ik zie facturen waar het daarna bijgeteld wordt (en dan betaal je er geen BTW over). Zeg het maar... (voor mij geen probleem, B2B, overal BTW over, klant haalt het toch terug, niemand heeft achteraf gezeik).