Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Op 22 februari 2021 16:06:37 schreef rob040:
Een bedrijf die onderdelen koopt in bijvoorbeeld China draagt daar de BTW af die geheven wordt over het product (schiet het dus voor) en krijgt dat later terug van de eindklant.

Koop ik het product in china voor 80 euro ipv bij een Nederlands bedrijf dan rekent die mij GEEN btw. Smokkelt de chinees een beetje en schrijft: "Waarde: EUR 20, verzendkosten EUR 60" op de verpakking dan hoef ik niet af te rekenen met DHL en krijg ik m'n spul voor 80 euro. IK verkoop het voor 100+21 aan een consument en moet de 21 euro afdragen aan de fiscus.

Of DHL rekent met mij netjes de BTW af.... Dan betaal ik 16.80 BTW aan DHL en later nog 21-16.80 = 4.20 aan de fiscus.

In beide gevallen houd ik mijn 20 euro winst over....

(Wat WEL geld kost is dat DHL me naast de BTW nog 14.50 euro aan kosten-voor-het-innen-van-de-btw in rekening brengt. Dat hakt dus fors in de 20 euro winst, want dat zijn wel kosten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

maar bv. in de USA kent men nog steeds zo'n "sales tax", ik dacht dat die door de individuele staten wordt geheven.

Klopt, en met verschillende tarieven , of zelfs een 0 tarief.
Mijn Amerikaanse collega's uit Massachusetts gaan vaak naar New Hampshire want daar is geen "Salex tax".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 22 februari 2021 20:55:12 schreef rew:
[...]Koop ik het product in china voor 80 euro ipv bij een Nederlands bedrijf dan rekent die mij GEEN btw.

Ja, dat had ik kunnen weten, hebben we het uitgebreid over gehad hier. |:(
Maar ik snap in ieder geval hoe het verrekenen en afdragen gaat.

Op 22 februari 2021 16:38:46 schreef big_fat_mama:[...] maar bv. in de USA kent men nog steeds zo'n "sales tax", ik dacht dat die door de individuele staten wordt geheven. In zo'n systeem betaalt de eindgebruiker meer naargelang er meer tussenpersonen zijn, dat is een van de verklaringen voor het sukses van de supermarktformule.

Sales tax is vooral veel ingewikkelder voor bedrijven: Een supermarkt betaald geen sales-tax over de inkoop van de verkochte etenswaar, maar wel over de inkoop van kassa's. Een kassa-handelaar betaald wel sales-tax over de koekjes en de koffie voor de klanten, maar niet over de kassa's die ze bij de fabriek inkopen.
En uiteraard varieert het ook nog eens per staat...

BTW is simpeler, omdat de supermarkt de BTW over ALLE inkoop terug kan (zal) vragen. Omdat er geen inhoudelijke beoordeling over het doel van de aankoop nodig is.

EricP

mét CE

Dat had ik anders begrepen: als men koopt uit het buitenland krijgt men een factuur zonder enige BTW.

Zo werkt het niet helemaal. Het bedrijf wat factuur zonder BTW verstuurt moet - in elk geval in de EUSSR - aan kunnen tonen dat het een levering is aan een BTW plichtig bedrijf binnen diezelfde EUSSR. En neemt daarmee een risico: als de lokale blauwe enveloppen brigade niet accoord gaat met de onderbouwing, dan kunnen ze alsnog BTW afdragen (die ze dus nooit meer terug krijgen; inderdaad, je werkt onbezoldigd als belasting inner en als je het niet goed doet, dan krijg je straf). De ontvanger moet in z'n eigen land de BTW afdragen. Dat heet 'BTW verlegd'.
Alternatief is dat je gewoon een factuur met (buitenlandse) BTW krijgt. Binnen de EUSSR kun je die dan - als ondernemer - zelf weer terug halen bij de blauwe enveloppen brigade van het betreffende land. Maar daar zijn minimale bedragen voor en het is een hoop gedoe - uit 4 landen besteld betekent met 4 blauwe enveloppen brigades in 4 talen zaken doen. En dan moet je bij je eigen blauwe enveloppen brigade alsnog de BTW afdragen. Die je dus ook meteen weer terug haalt. Vandaar de 'verlegd' regeling.

Een andere manier om BTW vrij te kunnen leveren is 'exporteren' (naar buiten de EUSSR). Daar heb ik geen ervaring mee. De Chinees kan dat (die heeft lokaal waarschijnlijk wel uitgezocht hoe het moet, of daar vindt een dergelijke diefstal gewoon niet plaats, dat kan ook). Blijft het hoofdstuk 'BTW afdragen in het land van bestemming' over. Welnu, binnen de EUSSR zat daar oa. die €22 regeling in. Die dus komt te vervallen.

Overigens is het als particulier soms wel interessant om zaken uit het buitenland te halen. BTW in Duitsland is 16%. Dat scheelt 5 euro op elke 100 euro die je besteedt. Daarnaast is verzenden hier absurd duur in vergelijking met een aantal andere landen. Een pakketje uit Duitsland naar NL versturen is vaak goedkoper dan een pakketje binnen NL versturen.

Het probleem met de internetchinees - als die BTW gaat heffen - wordt dat ze dan dus ook BTW facturen moeten gaan verstrekken. Anders kun je het als bedrijf dus niet terug halen.

Dit verklaart ook wat er gebeurt als een pakje uit het buitenland aankomt: om te beginnen is men BTW verschuldigd, vermits er totnogtoe geen voor werd aangerekend/betaald

Nou, je bent gewoon BTW verschuldigd. Punt. Uitzondering: als er binnen de EUSSR al BTW over berekend is.

Zakelijk maakt het met die internetchinees niet uit - mits ze en fatsoenlijke factuur in elkaar draaien. Het gaat fout op de afhandelingskosten.
Voor de particulier wordt het gewoon 21% duurder. En ook daar gaat het fout aan de afhandelingskosten.
Concreet: de internetchinees zal wel wat gaan doen aan die afhandelingskosten.

Overigens is het ook wel weer 'grappig' als je in NL kijkt hoe het met verzendkosten geregeld is. In principe zijn die niet belast vanuit de postduif. Dus daar is niks terug te halen.
Maar, in principe is het ook zo dat als je een factuur in elkaar draait dit soort 'aanvullende diensten' de 'hoofd deal' volgen in de BTW. Dat zou dus betekenen dat (aangenomen dat je een klus voor iemand gedaan hebt of iets levert; niet iets tegen 0-tarief) je ook BTW moet rekenen over verzendkosten. De zakelijke klant interesseert dat niet (die haalt het gewoon weer terug). De particuliere klant boeit het wel. Hoe het exact moet, dat weet ik nog steeds niet - paar 'adviseurs' die ik eens gevraagd heb, die hebben tegenstrijdige antwoorden. Ik zie facturen waar het voor de BTW geteld wordt (en dan betaal je er BTW over). Ik zie facturen waar het daarna bijgeteld wordt (en dan betaal je er geen BTW over). Zeg het maar... (voor mij geen probleem, B2B, overal BTW over, klant haalt het toch terug, niemand heeft achteraf gezeik).

Er is een regeling die "verlegde BTW" heet. Maar daar heb je een speciale vergunning voor nodig. Ik heb die niet. Ik doe alleen mee met "ICL": zonder btw leveren en kopen in andere EU landen en alle transacties individueel opgeven aan de belastingdienst.

Op 23 februari 2021 08:03:21 schreef EricP:
Concreet: de internetchinees zal wel wat gaan doen aan die afhandelingskosten.

Ik heb een tijdje terug een link gepost van hoe het gaat werken: De belastingdienst stuurt een berichtje naar Ebay en Aliexpress: "We hebben gehoord dat er via jullie wel eens wat verkocht wordt en naar nederland wordt gestuurd. Vanaf 1 jul beschouwen we JULLIE als verkopende partij en willen graag van jullie de verschuldigde BTW ontvangen. Groetjes, belastingdienst".

Dus Ebay en Aliexpress gaan de 21% BTW in rekening brengen. Dat doen ze op zo'n grote en geautomatiseerde manier dat dit geen significante kosten met zich meebrengt. (aan de deur met cash frutten kost serieus geld...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoe het allemaal zit versta ik ook nietmeer.
ik bestel nu vaak in NL, met mijn belgisch btw nr, ik geef aan dat ik NIET BTW plichting ben (werk onder BTW vrijstelling), en toch past 123-3D zijn facturen aan en halen ze de BTW eraf.
nuja, ik zal volgend jaar dan wel een berichtje krijgen van belgie, dat ik de BTW hier moet afdragen dan. de facturen merk ik boekhoudkundig al dat de BTW niet betaald werd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[BE-specifiek] Nee, er komt geen bericht om zelf te betalen. Als handelaar/btw-plichtige wordt men geacht de wet te kennen en toe te passen.

Bij het boeken van een btw-loze factuur van pakweg 100€ boekt men:
100€ kosten of investeringen
21€ verschuldigde BTW met verlegging
21€ aftrekbare btw

Sorry, ik had niet laten doordringen dat je niet btw-plichtig bent.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 23 februari 2021 10:34:51 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Er is een regeling die "verlegde BTW" heet. Maar daar heb je een speciale vergunning voor nodig. Ik heb die niet. Ik doe alleen mee met "ICL": zonder btw leveren en kopen in andere EU landen en alle transacties individueel opgeven aan de belastingdienst.

Ik doe dat soms ook. Bij mij willen ze alleen totalen weten. Wellicht afhankelijk van de bedrijfsvorm?

Vanaf 1 jul beschouwen we JULLIE als verkopende partij en willen graag van jullie de verschuldigde BTW ontvangen. Groetjes, belastingdienst".

Zo simpel zal het wel niet zijn. Partij: ik zit in het buitenland. Succes met je NL belasting regeltjes. Groetjes terug.
Vervolgens komt de afpersing zoals we die van de staat kennen: als je niet mee doet, dan gaan wij al jullie pakketjes stuk voor stuk behandelen en dat wordt duur voor je klanten. Doe je nog steeds niet mee? Dus doen ze 'vrijwillig' mee. Net zoals in een mafia film.

ik bestel nu vaak in NL, met mijn belgisch btw nr, ik geef aan dat ik NIET BTW plichting ben (werk onder BTW vrijstelling), en toch past 123-3D zijn facturen aan en halen ze de BTW eraf.

Dat is correct. Dat MOGEN ze doen (BTW verlegd kun je verzoeken, niet eisen). JIJ moet de BTW dan gaan regelen. Feitelijk in 1 aangifte afdragen (de BTW is verlegd naar jou) en terug halen (want je hebt blijkbaar een situatie waar dat kan), waardoor het per saldo op 0 eindigt. Geld rondpompen, daar zijn ze goed in :) Formeel moet je - in elk geval in Nederland - wel opgeven wat je BTW vrij hebt ingekocht (en dus afdragen / terug halen).

Op 23 februari 2021 10:13:34 schreef EricP:
Zo simpel zal het wel niet zijn. Partij: ik zit in het buitenland. Succes met je NL belasting regeltjes. Groetjes terug.
Vervolgens komt de afpersing zoals we die van de staat kennen: als je niet mee doet, dan gaan wij al jullie pakketjes stuk voor stuk behandelen en dat wordt duur voor je klanten. .

de nieuwe regeling zou het eenvoudig moeten maken. BTW moet al betaald zijn voor het pakje afkomt naar de EU, anders komt het gewoon niet binnen. DHL, TNT moet er zich dus niet meer mee bezig houden.
Ik ken niet alle details, maar als ik het goed begrepen heb: verkoper vult H7 document in, betaald de btw, voegt bewijs toe en kan dan gaan verzenden. Zonder dit bewijs moet je zelfs niet proberen te verzenden en zal je transportbedrijf het ook niet aanvaarden.

Op 23 februari 2021 10:13:34 schreef EricP: Partij: ik zit in het buitenland. Succes met je NL belasting regeltjes. Groetjes terug.

Australie heeft zoiets (BTW moet door buitenlandse verzender afgedragen worden) een paar jaar geleden ingevoerd. Niet voor speciaal voor Ali (alhoewel Ali er ook onder valt), maar voor Amazon. (Australie heeft geen locale internetwinkel zoals Nederland BOL heeft. Dus het Amerikaanse Amazon zit in dat gat)

Amazon reageerde met: Als jullie dat invoeren, dan verkopen we toch niets meer aan Aussies.
Australie: Yeah sure mate.

Resultaat: Amazon blinked first.

Ik denk dat Amazon de EU markt (500 miljoen klanten) belangrijker vind dan de Australische (25 miljoen klanten). Dus die buitenlandse partijen gaan gewoon betalen.

Het wordt wereldwijd zo ingevoerd. Grote partijen als ebay, ali en amazon kunnen niet zomaar een heel land buitensluiten. Sommige staten in de VS doen het nu ook al. Ik verkoop vrij weinig verschillende dingen, dus de prijzen die bij prijs+verzendkosten d'r uit komen die ken ik ondertussen wel een beetje. Krijg ik ineens een "klant heeft <raar bedrag> betaald" berichtje. Blijkt dat ie mijn prijs plus 7% heeft betaald en op mijn paypal zie ik gewoon het normale bedrag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

For imports not exceeding €150, instead of import VAT, the marketplace will charge the customer VAT at the point-of-sale and declare it instead of the seller.

https://www.avalara.com/vatlive/en/vat-news/eu-2021-e-commerce-vat-pac…

Kortom je betaal gelijk BTW bij de aankoop < 150€ op Ali en consorten, en geen verdere kosten meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Alex P

Golden Member

We gaan meer betalen voor kleine aankopen, maar aan de andere kant komt er wat betere consumentenbescherming.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 24 februari 2021 09:28:11 schreef Roland van Leusden:
Kortom je betaalt gelijk BTW bij de aankoop < 150€ op Ali en consorten, en geen verdere kosten meer.

Leuk, maar we weten allemaal dat "Free shipping" natuurlijk geen free shipping is want dat zit wel verwerkt in de prijs van het product.
En je zou alleen 21% BTW over de productprijs hoeven betalen.
Dus stel ik koop iets van €20 met "free shipping" dan moet ik dus €4,20 BTW betalen.
Wordt het echter aangeboden voor €12 + €8 shipping dan hoef ik maar €2,52 BTW te betalen.
Maak het nog wat extremer en een product kost je €5 + €30 shipping (in werkelijkheid is het andersom en kost het €30 + €5 shipping)
Dus slechts €1,05 BTW betalen terwijl de eigenlijke productprijs €30 is en je dus €6,30 BTW had moeten betalen.
Als dat zo is dan gaan ze daar natuurlijk op inspelen, en wie gaat dat controleren? De bedoeling is om het simpeler te maken. Maar als de douane dan nog constant pakketjes op waarde moet controleren schieten we er weinig mee op. Ik ben heel benieuwd.

maartenbakker

Golden Member

De douanier wandelt zo nu en dan even door het veem en gaat dan een bakkie koffie doen. De opbrengsten zijn vanzelf al een stuk hoger en een volledige controle kan financieel absoluut niet uit. Als er teveel poststukken door de mand vallen bij eventuele steekproeven, dan wordt er misschien intelligent gecontroleerd.

En soms is free shipping echt free. Vooral op goedkope en lichte goederen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 februari 2021 02:32:48 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Op 25 februari 2021 02:06:44 schreef Nisei:
[...]Ik ben heel benieuwd.

Je betaalt ook BTW op de shipping, dat is nu ook al zo.

DHL express, vertelt me dat ze een dienst leveren "grotendeels in het buitenland geleverd, btw vrij". Dus ik zou denken dat eigenlijk de verzendkosten er niet onder zouden moeten vallen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat met het argument van Nisei, de douane er voor pleit om dit niet zo te regelen en gewoon de regel te maken dat er ook over de verzendkosten btw betaald moet worden in dit soort gevallen.

Vergelijk het met een winkelier. Stel die koopt iets voor 40 euro+40 euro verzendkosten (80 inkoop) en wil het voor 100 euro verkopen. Dan moet ie BTW rekenen over de hele 100 euro. Als jij het direct bij de internet chinees koopt die 45 euro rekent (EUR 5 voor het individueel verpakken en versturen) en 40 euro verzendkosten, dan zou het flauw zijn voor de nederlandse verkoper als je nu maar BTW over 45 euro hoeft te betalen. Kortom, 2 argumenten waarom het wel zo zal zijn dat je BTW ook over de verzendkosten moet betalen. Zoals Flash2b al zegt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

zal allemaal wel, we hebben het hier over spullen uit China dus buiten de EU, maar lees dit: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/con…

Hoe berekent u de invoerrechten en btw?

De invoerrechten berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten en de eventuele verzekeringskosten.

De btw berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten, de eventuele verzekeringskosten én de invoerrechten.

Dus wat Nisei schrijft klopt niet, het maakt nl niks uit.

Dat zielige gedoe wat verkopers doen met het verschuiven van de kosten naar de verzendkosten (zoals Nisei zegt), is gewoon om hoger als de 'goedkoopste' te komen omdat een sortering op totaal prijs bijna altijd ontbreekt.

rob040

Golden Member

Op 25 februari 2021 08:40:52 schreef flash2b:
[...]

Je betaalt ook BTW op de shipping, dat is nu ook al zo.

Dat klopt, maar er is een uitzondering op de nog geldende 22 euro regeling.
Als de goederen minder waard zijn dan die 22 euro (ex. verzendkosten), dan is het nog BTW vrij.
Dan heeft schuiven met product- en verzendkosten nog "zin".

ik dacht dat het verkoopskanaal zijn % kreeg op de waarde van de goederen en niet op de verzendkosten, vandaar het omgedraaide schema?

en inmiddels heeft het allang niets meer met elektronica te maken :/

verkoopskanaal zijn % kreeg

Dan kan je te makkelijk ebay z'n fee reduceren door meer verzendkosten en minder artikelkosten te rekenen. Daar zullen ze wel snel achter zijn dat daar misbruik van gemaakt wordt.

Ik reken zo m'n ebay factuur even na.
Update: Ik betaal 10% over de verkoopprijs van het object en op een aparte factuurregel nog eens 10% over de verzendkosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 februari 2021 08:40:52 schreef flash2b:
Je betaalt ook BTW op de shipping, dat is nu ook al zo.

Pas boven de €22
Wordt het nu dan zo dat je voor iets van €15 + €5 shipping 21% moet betalen over €20 terwijl het momenteel nog gratis is? Dat zou wel zuur zijn ;(

Ja, dat is het idee.

twintig, veertig jaar geleden toen de huidige regels bedacht werden was kleine dingen internationaal versturen zodanig zeldzaam dat men dacht: Het is niet de moeite waard om daar moeilijk te gaan doen over 5 euro aan BTW. Laat maar. Brengt toch niets op.

Tegenwoordig laat iedereen VEEL dingen van 2-20 euro vanuit china opsturen. Heel veel. Dus de belastingdienst realiseert zich dat ze zo miljarden aan btw mislopen.

Dus: nieuwe regel: Ebay en Aliexpress worden als groot-verhandelaars ineens als "nederlands bedrijf" gezien en zullen verantwoordelijk gehouden worden voor de BTW. Twee vliegen in 1 klap: Al die kleine btw bedragen komen toch binnen, maar nu in een grote bups van ebay in 1x. En twee het wordt lastiger/minder nuttig om diverse "fraude" acties uit te halen. "€25 with free shipping" -> "€20 + €5 shipping". Zending van €40 opsplitsen in twee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/