inhoud ext. RAM zichtbaar maken.

Arco

Special Member

wie/wat gaat er dan voor zorgen dat dit weer een byte word

Normaal gesproken hoeft dat niet, want Excel verwacht juist data in acscii format.
Is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu wilt laten zien. Wil je voor ieder bit een apart veld in Excel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ja, en dat ik dan in dat veld staat of het een "1" of een "0" is (mag ook door kleurtjes b.v.

oud plaatje voor de dag gehaald.
zoiets dus zou idiaal zijn:
al zul je met 300x300 wel moeten inzoomen.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Da's toch hetzelfde als wat mijn programmaatje deed?
(alleen was '1' daar zwart, en '0' wit. Scherm is nu eenmaal te klein om tekst zonder steeds veel gescrol weer te geven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

probleem daarmee is dat ik niet "direct" kon zien welke byte het is.
en dat wil ik graag omdat ik dan kan controleren of de gevonden hoeken door mijn code overeen komen met de werkelijkheid.

en de volgorde klopte niet, maar dat is wel aan te passen.

[Bericht gewijzigd door trix op vrijdag 26 februari 2021 15:06:34 (14%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

In je voorbeeld staan er dan 1000 bytes op 1 regel, da's toch niet erg handig? (of je moet een 100" monitor hebben... ;))

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

1000 bytes op 1 regel ?
verticaal staan er 15 bytes, (die 300 is max. maar nu voor test staan er 15 bytes).
en dat 300x naast elkaar.

plaatje gaat maar, hor. tot 75 en vert. t/m 3 bytes.
de kolom met 1000 2000 en 3000 dat zijn de geheugen plaatsen in de ext. RAM

[Bericht gewijzigd door trix op vrijdag 26 februari 2021 16:45:46 (33%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Horizontaal beginnen de regels toch met 0000, 1000, 2000,...
Da's toch 1000 per regel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ah zo.....nee dat zijn de adressen in de ext. RAM :)
van 1000 t/m 1300
van 2000 t/m 2300
enz.

i.v.m. toekomstige uitbreiding.

[Bericht gewijzigd door trix op vrijdag 26 februari 2021 17:07:14 (15%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

wat betreft CSV files is me een ding toch niet erg duidelijk.

ik ga de bytes met ascii versturen, dus zoals eerder aan gegeven:
224 (dec) word dan 32 32 34 (hex).
iedere keer een scheidings teken (; of ,).
na iedere regel een enter.

dit komt binnen met putty
en word geimporteerd door b.v. excel.

de vraag:
hoe zorg ik er voor dat in excel de boel weer word omgezet (of terug gezet) zodat elk veld 1 bit is ? (met 1/0 of rood/groen)

nog een vraag: zijn er ook andere programmas die dit zouden kunnen, en dan lig de klemtoon of je daar dan ook texten bij kan zetten. dat worden dan de adressen v/h RAM geheugen.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

de vraag: hoe zorg ik er voor dat in excel de boel weer word omgezet (of terug gezet) zodat elk veld 1 bit is ? (met 1/0 of rood/groen)

Da's een kwestie van de juiste formules voor de velden in Excel aanmaken zodat de weergave doet wat je wilt.
https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2017/06/21/how-to-do-calcu…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

kijk, dus dat komt dan goed.

weet er iemand een goede methode om 224 (dec) om te zetten naar 32 32 34 (hex)

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

in welke programmeertaal?
In C heeft printf daar een optie voor, dacht ik, al zou ik het moeten uitvogelen; en in python zal het dan ook wel lukken.

Overigens is het totaalopzet me nog steeds niet erg duidelijk. De uiteindelijke bedoeling is toch om een tekening te zien met de nul-bitjes in rood en de 1-bitjes in groen, of zoiets ongeveer? Ik snap niet waarom daar excel zou moeten aan te pas komen, en zie eigenlijk ook geen reden om met csv te werken.

Geef nu eens een "high-level" overzicht van het gehele gebeuren, een "management survey" zonder ook maar enig technisch detail? Zoiets in de trant van "er is een fabriek met 24000 schoorstenen, en sommige daarvan roken, andere niet. Ik wil ter plekke detecteren welke schoorstenen roken en welke niet, en die informatie dan in een bestand opsturen om er elders een plaatje van te kunnen maken met een vakje (rood dan wel groen) voor elke schoorsteen". Is het dat, ongeveer?

Begrijp aub dat we hier graag willen helpen, maar help ons dan met helpen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 26 februari 2021 19:43:50 (74%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik kan mijn programma ook wel in rood en groen veranderen, en er tekst bij zetten... (mij lijkt Excel ook niet erg handig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 26 februari 2021 19:30:29 schreef big_fat_mama:
in welke programmeertaal?

C

er is een fabriek met 24000 schoorstenen, en sommige daarvan roken, andere niet. Ik wil ter plekke detecteren welke schoorstenen roken en welke niet, en die informatie dan in een bestand opsturen om er elders een plaatje van te kunnen maken met een vakje (rood dan wel groen) voor elke schoorsteen". Is het dat, ongeveer?

dat is het inderdaad een heel eind _/-\o_

excel, omdat ik ergens gelezen had dat het daar mee gaat, maar als het met een ander programma ook gaat en welicht simpeler/makkelijker dan is dat ook goed natuurlijk (nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat het nog niet eens zeker dat er op mijn werkplaats laptop excel zit)

arco, of het 1/0, rood/groen, vinkje/geen vinkje is maakt voor mij niets uit natuurlijk ;)

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Pffffieeeuuuwww, we moeten het er wel uit trekken, zeg...

Aan de ontvangende kant zou ik (maar ik ben geen gewone ik :) ) best een bestand willen binnenkrijgen met 300x300 bitjes, op een of andere manier ingepakt, en daar dan met een pythonscriptje van hooguit 100 regels postscript uit breien, en die postscript dan naar pdf of html omzetten met een standaardutility.

En er zijn hier volop lieden die, elks in hun eigen traditie, ook iets van die aard kunnen brouwen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik wil het best aanpassen, als er precies duidelijk is hoe e.e.a. moet gebeuren.
(met het testprogramma waren het nog 300x240 pixels die als een string van 9000 bytes werden verstuurd...)

't Is moeilijk om een spel te spelen als de spelregels gedurende het spel steeds worden veranderd... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ja ik weet het, maar het is echt niet zo moeilijk, maar wel lastig uit te leggen.
dat komt ook door dat die 300x300 later uitbreidbaar is.
maar dat schept verwarring omdat ik verschillende matrix formaten heb aan gehaald.
maar ik ga de opzet uitleggen met het geen wat er nu echt fysiek bij mij in de werkplaats staat om te testen. (je mag trouwens altijd een kijkje komen nemen)

- ik heb een vertikale scanner gemaakt die stil staat
120x licht oog (later uitbreidbaar), 10 mm uit elkaar
die 120 zijn 15 bytes.
die bytes komen in de RAM

- hier beweegt een werkstuk tussen door (b.v. vierkant van het plaatje)
bij elk 10 mm verplaatsing word er een scan gemaakt
dit 2400 mm lang (later uitbreidbaar)

- dit resulteert in een matrix van 120x240 (vert. x hor.) bits die 1 of 0 kunnen zijn

- die matrix wil ik graag op mijn laptop zien.

- gewoon 1x versturen naar de laptop en dan bekijken, dus niet continu versturen tijdens het scannen of zo.

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ha, dankje, op zo'n beschrijving zaten we eigenlijk al een slordig half jaar te wachten :) Inderdaad is er een wereld van verschil tussen enerzijds voor jezelf weten wat je wilt en anderszijds aan anderen vertellen wat je wilt, dat overkomt ons allen wel eens denk ik.

Maar voor de verdere duidelijkheid: begrijp ik goed dat die verticale scanner wordt aangestuurd door een controllertje, dat je de scancyclus manueel start (met een drukknop of zo, of van buitenuit?) en dat je zou willen dat er op het einde van de scan cyclus alle gescande data is uitgestuurd via de seriële poort van het controllertje, om elders tot een prentje te worden verwerkt? En het controllertje wordt dus in C geprogrammeerd?

Het is vandaag al laat voor me (ik ga gewoonlijk op stok met de kippen :) ) maar met zo'n verhaal kan ik wel aan de slag voor u, en anderen ook, vermoed ik. Stilaan zou je wel eens een drankje kunnen aanbieden, vind ik, al ware het post-corona.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

daar moet je dus voor langskomen ;)

Maar voor de verdere duidelijkheid: begrijp ik goed dat die verticale scanner wordt aangestuurd door een controllertje, dat je de scancyclus manueel start (met een drukknop of zo, of van buitenuit?) en dat je zou willen dat er op het einde van de scan cyclus alle gescande data is uitgestuurd via de seriële poort van het controllertje, om elders tot een prentje te worden verwerkt? En het controllertje wordt dus in C geprogrammeerd?

dat is het inderdaad (werkelijkheid is iets complexer, meerdere controllers)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Is het nu een matrix van 300x300, 300x240, of 120x240 bits? (alle drie zijn voorbijgekomen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar dat maakt niet echt uit, @Arco. Om het ietwat fatsoenlijk te doen gaat de C-code toch de x en y vastleggen als "constant" en daar al de rest van laten afhangen.
[edit] in mijn verdere bericht maak ik de afmetingen dynamisch, eigenlijk kan het allemaal

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 26 februari 2021 22:21:06 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

Op 26 februari 2021 21:01:18 schreef Arco:
Is het nu een matrix van 300x300, 300x240, of 120x240 bits? (alle drie zijn voorbijgekomen...)

120x240 (vert. x hor.)

de andere zijn gebaseerd op uitbreidingen.

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

c code:

// pseudo-code

int y_size 120;
int x-size 240;

init_hardware;
init_serial tx;
serial_tx header;

for line in [ 0 - y_size ] {
 // collect_data for line y
 // serial_tx data for line y
}

serial_tx footer;
close_serial tx;
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

dat moet ik morgen nog eens goed bekijken, voorlopig snap ik er nog niet veel van :)
bedankt in ieder geval voor de inzet _/-\o_

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

dit is het gedeelte wat in de AVR komt, om de bytes naar buiten te krijgen.
maar dat werkt al.
al is mij dit niet geheel duidelijk:
for line in [ 0 - y_size ]
hier word toch een array gevuld ?

eigenwijs = ook wijs