Onbekende HF transistor

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin…allemaal

Met een freesje en een dremel achtig ding de baantjes en de eilandjes maken.

Ja dat heb ik inderdaad ook wel meermaals gedaan inderdaad!(ik heb daar een mooi klein 12V tolletje voor!)

Dat met CAD sla ik even over Martin, MAAR ik heb hier ook nog zo’n CNC machientje,
Daar was ik ook al wel mee bezig geweest maar moet ik ook nog wat meer mee experimenteren –
Zie foto’s!
Maar wil het toch ook proberen met plakband/Tape en dan etsen!
.
EN en als het goed is heb ik ook nog een 2SC1971, Moet even kijken of die nog heel is!
Ik verzamel en koop HEEL erg veel (Tot GROOT financieel verdriet van mijn vrouw! >:) )
MAAR die koopt zelf ook alles wat los en vast zit!
Dat komt er van als je(zij) veel centjes verdient, dan moet je voor mij elektronica betalen….toch???
LOL :+

VrGr Rob

HOOW wacht ff ik vergeet weer wat!
Waarvoor wil ik nu zo graag die universele print, nou niet zo nodig alleen voor mij!
Ik kan het wel af met alleen zwevend bouwen of wel dead bug style:
https://www.google.com/search?q=dead+bug+style&rlz=1C1GCEA_enNL849…
Dus voor iedereen, ik geloof er heilig in dat er meer mensen nog wel zitten te klooien aan dit spul,
En zo’n experimenteer print is mooi maar volgens mij kan het NOG mooier!
En JA delen samen doen dus hier delen waarvoor niet,
zou mij alleen maar leuk lijken als er meer de LOL er van kunnen hebben...toch?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Zoow
Ik heb mijn vrouw net zo lang geslagen tot ze mij toch die spulletjes betaald heeft!
(als de politie komt voor mishandeling stuur ik ze wel naar jou Martin!) weet je het alvast! ;)
Besteld nu is: een kleine een Grote experimenteer print ook de RD06HVF1 (6...7Watt)
5W is voor mij meer dan genoeg!
http://www.m0dts.co.uk/index.php?item=144
EN twee(2) keer(X) die 2SC1971 er nog bij!
(MAAR niet gaan zeggen dat ik een verwent rotjongetje ben he!!!) :+

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ben benieuwd naar je experimenten Rob.
Al mijn vermogenstransitoren etc. zitten in verhuisdozen want binnenkort komt de verhuizer voorrijden....
Maar hier nog een impressie van een snel experiment op 145 mHz .

10 watt in en min. 80 watt uit. In klasse C met Thomson SD1477 op 13.6 volt.

Juul - PE0GJG

rob007

Yarr, Matey!

Goeiendag Juul,

JAHAaaa dat ziet er goed uit! (ook mooie spulletjes!)
Ik zelf durf niet met grote vermogens te spelen hier, ik heb hier zelfbouw 50Watt gehad –
En ben dan erg bang dat ik zou kunnen storen.
Kheb een koopdoos een Kenwood TS 480SAT die staat altijd op laag.
Ook een op 2/70 ICOM ICE 2820 die staat altijd op15Watt
Ook voor zelfbouw heb ik nog wel iets om Watts te maken maar…..nee.
10….15Watt vind ik voldoende.
Gloof trouwens alles van de bovenste foto heb ik hier ook alleen meneer Thomson SD1477 niet. ;)
Zelfs zo’n coax relais moet ik ergens hebben, mooi spul!
Die meter daar ben ik wel jaloers op, das een mooie zeg!
Hier voor de lol ook een foto van de kasjes

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Juul is grote vermogens gewend ;)
(hoe groot was het zendvermogen van het zendschip Radio Veronica ook weer? O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@rob007,
Ik heb jou 2 dagen geleden nog een mailtje gestuurd.
Wat gratis onderdelen waar jij naar op zoek was (HF transistoren)
Alleen nog geen reactie

Hier hetzelfde, Rob ik heb je een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hoowww mensen,
Das raar want heb het niet gezien? :?
Zal gaan zoeken of ik de E-mails kan vinden!
Sorry hoor! Ga nu kijken/zoeken!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 27 februari 2021 09:40:47 schreef mel:
Juul is grote vermogens gewend ;)
(hoe groot was het zendvermogen van het zendschip Radio Veronica ook weer? O-) )

!0 Kw maar effectief was het natuurlijk minder. Op de laatste dag hadden we zo'n 45Amp antennestroom.

rob007

Yarr, Matey!

Op de laatste dag hadden we zo'n 45Amp antennestroom.

Daar ga ik dan met mijn 5Watt! 8)7

? ik heb Martin zijn E-mail gevonden maar geen E-mail van jou Eric niet???
Kheb lopen zoeken maar heb heb hem niet gevonden?
En als je gratis in een E-mail naar mij stuurt vind ik die als eerste!!! :+ LOL
OF gaat dit over 6X de 2N3632? Want die heb ik dan weer wel gevonden –
Die had ik ook door de spam niet gevonden!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Er zijn trouwens af en toe mensen die mij via E-mail voor goedkoop zo niet gratis spulletjes aanbieden!
(gebeurd best vaak!) erg lief, of aardig om het stoer te houden!
In de hoop dat die mensen hier ook meelezen,
Uiteraard stuur ik die mensen(ALS IK HET IN DE GATEN HEB!!!) netjes een E-mail terug.
Los daarvan wil ik die mensen ook hier daarvoor nogmaals bedanken!
.
En los daar weer van zit ik zelf ook met best wel VEEL elektronica
( heb veel mensen vrienden kennissen die met dit spul ook bij mij aankomen ) (helaas weinig HF spul)
En die heb ik nu al een paar keer kunnen weg geven aan beginnertjes! (die trouwens ook zeldzaam worden!)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@rob007

Stuur mij even een mailtje,
ik heb voor jou nog liggen nieuw,
1xRD06HVF1
3x2sc1971
25x 6 gats ferrtietkraal (vk200)
En uiteraard gratis zonder verzendkosten

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Eric, E-mail is gestuurd!
En voor eventuele meelezers helaas is die 2N3632 stuk gegaan, had er net 4Watt uit op 12Volt. :?
( Heb waarschijnlijk kortsluiting gemaakt )Gebeurt mij gelukkig nogal eens!
Ik had/heb trouwens net een aanbod afgeslagen iemand bood mij 6 van deze transistors aan,
Maar deze persoon wou niet vertellen wie hij was en dat schiet dan ook niet echt op!
( als je dat niet wilt vertellen hoe zou je zo iemand dan moeten betalen? 8)7 )

Volgende ronde we gaan over op de 2SC1971 we hebben er 3 te gaan!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dag Rob,

Da's slecht nieuws !

Het is mij gelukkig nog nooit gelukt om een HF power tor te slopen.
Doe nu wel voorzichtig !

Juul

Nog steeds bezig aan de bouw van de kortegolfzender. Ik zal blij zijn als dat ding af is het gaat mij te lang duren.
Daarna heb ik tijd om mijn ontvanger om-te-tunen naar de 3,5mtr.
En kan ik ook eens beginnen te bouwen voor deze frequentie. Voordeel is wel ik hoef niet na te denken wat ik wil, daar heb ik intussen tijd genoeg voor gehad.

Ik heb nog een 2N3632 in een bakje liggen, ik zal eens kijken of die goed is door die door te meten.

Wat ik ga bouwen is een stuurzender met de 2N3553 in balans, daar stuur ik de BLW81 ook in balans mee aan.
Wat er uitkomt is dan iets van 20Watt en daarmee stuur ik de MRF173 ook in balans mee aan, goed voor minimaal 160Watt op 28 Volt.

Alle versterkers zijn brede band versterkers gemaakt met 25 ohm coax en dan een kwart golf lijn stukken.
De versterkers hoeven niet afgeregeld te worden, maar achter iedere versterker komt een low-pass filter.

In principe is het niet nodig om de stuurzender af te regelen, deze maakt gebruik van HF transformatoren en daar achter komt ook weer een low-pass filter, leuk een zender waar niet aan geregeld hoeft te worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en Juul,

Eigen fout Juul ik zat te kijken waarvoor ik niet wat meer vermogen uit die transistor kreeg,
(nou jaaaa vermogen…) er kwam 2 Watt uit en ik had het gevoel dat dat niet alles was.
En er stonden ook trimmers HELEMAAL in of uit waarvan die Toltrimmer stond helemaal in,
Dus wat doe ik nou ik zet er met de hand even een Ctje overheen en HOP ging die meter….
Maar in de tussentijd ging mijn suiker een beetje rot doen (Dan word ik bibberig)
Op dat moment was ik nog met de hand bezig met dat Ctje,…. En in eens is die 4Watt weg!!!
Ik dacht daar gaat mijn 2N3866(vond ik niet erg eerlijk gezegd!)
MAAR NEE het is die 2N3632 blijkt achter af!!! (viel me een beetje tegen eerlijk gezegd!)
Het geluk kan ook niet altijd bij de domme zijn he!
.
En Martin,
Wat en hoeveel ik ook opblaas zal altijd blijven klooien er mee!
Laat die transistor in het bakje zitten, zoals eerder geschreven iemand(ene Henk)
Heeft mij aangeboden: 6 overnemen voor €15 maar ik denk dat ie zich bedacht heeft –
of zo kweet het niet want de reactie op mijn E-mail was zeg maar… vaag.
Je weet nu op rond 12Volt komt er ongeveer 4Watt uit, das toch niet slecht!
Is misschien te gebruiken voor in de plaats die 2N3553 of ook voor KG denk ik wel!
Ik wou zeggen hij blijft lekker koud, maar ik deed hem ook wel echt goed koelen!
Ik had zo’n PC voeding koelplaatje het gat van die 2N3632 tot de tweede tap getapt –
Zodat de schroefdraad het koelblokje goed raakte en dus ook goed deed koelen.

hoeven niet afgeregeld te worden, maar achter iedere versterker komt een low-pass filter

Niet afregelen, maar wel een filter, is dat dan beter dan een spoel met trimmer?
Je stemt de trap dan toch ook af?

niet nodig om de stuurzender af te regelen

Zo vond ik deze trapjes ook wel apart:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bfr91-bfr96-TRAPPEN-…
Er valt aan die BFRs niets af te regelen?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Niet afregelen, maar wel een filter, is dat dan beter dan een spoel met trimmer?
Je stemt de trap dan toch ook af?

Wat jij in feite doet met een spoel en trimmer, is af te stemmen op de frequentie, maar ook pas je de uitgang (collector belasting) aan op de belasting impedantie van de uitgang.
Als de collector belasting nu een vaste waarde ziet wat door een trafo wordt verzorgt dan past dat op elkaar aan en hoef je ook niets af te regelen.
Om de harmonischen weg te krijgen gebruik je een laagdoorlaat filter.
In principe heb je maar last van de tweede en de derde harmonischen, de vijfde en hoger zullen door het filter zover verzwakt worden dat je er geen last van hebt.
In een balans versterker heb je geen last van de tweede harmonische, maar alleen van de derde en alle on-even harmonischen.
Die condensator en spoel bij jouw werkt als een bandfilter, maar is alleen op die frequentie waar op die staat ingesteld laag impedant, voor alle andere frequenties laat die niets door.
Dat zou ik ook kunnen doen in plaats van een laagdoorlaat filter, een bandfilter te gebruiken. Dat bandfilter laat dan alleen de band door van 85 tot 108MHz bijvoorbeeld.
Een bandfilter is wat efficiënter als een laagdoorlaat filter en heeft een steiler afval karakteristiek, maar is moeilijker te maken.

Gecondoleerd met het verlies van de 2N3632.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@rob007,

Nog geen mailtje ontvangen ook niet in mijn spambox.
En ook nog 2 stuks 2N3632 voor jou testjes..

Als Rob geen interesse heeft heb ik dat anders wel.
Ik heb weinig centjes..

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

?ik begrijp er niks van? Ik heb je een E-mail gestuurd Eric! Das raar?
Om eerlijk te zijn heb/had ik jou aanbod ook AFGESLAGEN!
.
Die Henk heb ik ook netjes bedankt voor zijn ZEER goedkope aanbod,
Misschien dat die Henk nog meeleest en het wil aanbieden aan Martin?
.
Maar nu ik de boel heb opgeblazen eigenlijk weer wel interesse.
MAAR wil Martin ook niet met lege handen latten zitten!
Dus wat nu? LOL :+
Nee weet je stuur het anders maar naar Martin!
Ik heb namelijk een zwembad vol met centjes. :+
( uiteraard LOL ik ben zeker niet rijk maar heb het laten we zeggen niet slecht! )
Ik ben gierig en das weer heel iets anders. ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

HOOWWwwww daar is het hoor!
Van Dijken Elektronica was sneller MAAR…..LET OP: https://www.hf-electronics.nl/
Das aardig van hf-electronics.nl , ik krijg er een gratis trimsleuteltje bij! (met andere woorden…..)
Das toch leuk! ( Zie foto! )
En DUSsss nu kan ik weer experimenteel de boel opblazen! 8)7
Die kleinste print vind ik eerlijk gezegd het aantrekkelijkst om voor trapjes te gebruiken,
Zou beter kunnen maar we/ik zal het nog wel laten zien als ik mijn lastang en mij S39 er op los heb gelaten. :+
Die Tor op de foto dat is die FET RD06HVF1

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Martin V,

Stuur mij even een mailtje.

rob007

Yarr, Matey!

HOOWww |:( vergeet wat belangrijks!
Eric,
Natuurlijk wel heel erg hartstikke bedankt voor het erg mooie aanbod trouwens hoor!!!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@rob007,

Ik heb nog steeds geen mailtje van je ontvangen ook niet in mijn spambox.
Stuur mij anders een berichtje via 06XXXXXXXX

Voor Martin V,
Ik heb voor jou hetzelfde klaarliggen gratis HF transistoren incl.gratis verzending.