Bepalen van een ongekende R met behulp van een nauwkeurige R en een V-meter of A-mete

Hallo

Zoals de titel zegt moeten we door metingen en berekeningen een onbekende weerstand bepalen (Rd). Dat lukt maar zijn bijkomende vragen gesteld zoals waarom wordt weerstand 47 ohm in de schakeling geplaatst.

schema's geüpload. 1 is spanningsmeting met schakelaar , het andere stroommeting . Beide moet Rd bepaald worden. Bij spanningsmeting worden Ud en Ux gemeten, bij stroom Id en Ix.

Bij stroom zou ik denken dat er zonder die 47 ohm geen stroomdeling plaatsvind, voor spanning zie ik niet direct een reden ?

Alvast bedankt.

Volgens mij is Rd een potentiometer met schaalverdeling en is dat dus de bekende variabele weerstand, instelbaar vanaf nul ohm tot Rd ohm. De ingestelde waarde van Rd lees je af op de schaalverdeling.
Rx is de onbekende weerstand en daar moet je de waarde zien te vinden door Rd op een bepaalde waarde in te stellen en dan te spelen met de schakelaar. Aan de hand van de afgelezen spanningen of stromen zou je de waarde van Rx moeten kunnen uitrekenen.

Hallo ohm pi, dat klopt volledig wat je zegt en dat lukte ook. Maar in het schema staat nog een weerstand van 47 ohm, en de vraag die gesteld wordt is waarvoor die dient. Bij de stroomdeling begrijp ik het denk ik, bij de spanningsmeting (deling) niet.

Stel je eens voor dat Rx heel klein is, of dat je de aansluitklemmen voor Rx "per ongeluk" zou doorverbinden, of Rd helemaal naar zijn eind draait (0 Ohm).
Als de meter in beide standen van de schakelaar in dezelfde stand staat weet je de weerstand van Rx en kun je met de wet van Ohm alles uit rekenen, let je op dat de voedingsspanning bij de stroommeting anders is.

Dat van de spanning had ik opgemerkt (de meting heb ik al gedaan) , en inderdaad als Rd zeer klein of 0 wordt de stroom te hoog. Of misschien als iemand de schakelaar fout aansluit.