@ohm pi:
Crap, je hebt gelijk, ik heb op een totaal verkeerd gedachtespoor gezeten: de schakeling wordt inderdaad gevoed uit de uitgangselco... Er zit ook een diode in mijn schakeling die nu nooit iets doet. Brainfart!
Ok, de voorgaande improvisatie kan de vuilbak in, ik zal de schakeling herontwerpen met een andere opzet. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld dus, wat op zichzelf fijn is om te weten.
@SparkyGSX:
De oude datasheet van TI (bijgevoegd) is wel expliciet over de toegestane ingangsspanning, het volgende citaat staat op één of andere manier niet meer in de huidige:
This input current will only exist when the voltage at any of the input leads is driven negative. It is due to the collector-base junction of the input PNP transistors becoming forward biased and thereby acting as input diode clamps. In addition to this diode action, there is also lateral NPN parasitic transistor action on the IC chip. This transistor action can cause the output voltages of the comparators to go to the V+ voltage level (or to ground for a large overdrive) for the time duration that an input is driven negative. This is not destructive and normal output states will re-establish when the input voltage, which was negative, again returns to a value greater than -0.3V.
Dit spreekt me niet vrij, want het probleem dat een spanning van lager dan -0,3V is nog steeds mogelijk als de MOSFET niet aangestuurd wordt of de stroom heel groot. Misschien is een anti-parallele Schottky diode een goed idee. Het voordeel is dat er een relatief grote weerstand aan zit en de stroom bij de spanningen waar het om gaat zeer beperkt blijven. Wat die stromen vervolgens doen kan echter nog wel nare gevolgen hebben. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad: de 4A zekeringen in serie met de MOSFETs heb ik nog niet hoeven vervangen, maar geluk is niet hetzelfde als elegantie natuurlijk.
Inderdaad, de getallen ontrent de offset die je noemt stemmen overeen met het gedachte-experiment dat ik ook deed. Het omschakelmoment duurt bij een 30V sinus niet heel lang, en daarom vond ik dat nog wel acceptabel. Het kan van meerwaarde zijn eens te testen of dit te zien is in de golfvormen. Ik heb nog geen scoop op deze schakeling gehad maar zal het tonen zodra dat gebeurt. Misschien moet ik de weerstand op de niet-inverterende ingang vergroten zodat dit resonantie-effect onwaarschijnlijker wordt. Dat zal waarschijnlijk de spanningsoffset niet (goed) compenseren, dus hier zal ik nog even over moeten denken.
Overigens moet ik toegeven dat de toepassing op de 2x30V trafo die ik had al wel aardig in de richting gaat van de grens van wat je kan bereiken met normale onderdelen: met 5A uitgangsstroom gaat er ongeveer 4,5ARMS door elke (ongekoelde) MOSFET, en dan worden die al flink heet (90°C gemeten). Deze schakeling werkt een stuk beter als je kan werken met gescheiden wikkelingen of lagere spanningen, want dan kan je 50 of 60V MOSFETs toepassen die een merkbaar lagere RDSon hebben. Het is nog steeds minder warmte dan gelijkrichting met diodes of een brugcel, maar koeling begint al een issue te worden.