Interessante temperatuurbeveiligers van AliExpress

Kruimel

Golden Member

Hoi iedereen,

Ik kocht recent deze goedkope (normaal open) resetbare temperatuursbeveiligingen van AliExpress:

https://ae01.alicdn.com/kf/H035f97d54b934dea9fdfffa7e73506df0/5PCS-JUC-31F-KSD-01F-H-Temperature-Protection-Switch-40-Degrees-135-Degrees-Normally-Open-KSD.jpg_Q90.jpg_.webp

Artikellink

waarvan ik er eentje open heb gemaakt om te kijken hoe hij er intern uitzag en of het echt en "Kruimel proof" zou zijn. Bij dezen een paar foto's voor de geïnteresseerden.

Allereerst ter info, de tabs zijn niet van koper gemaakt (IMHO geen probleem):

Binnenin zit er vrij weinig, alleen (onder een laagje isolerend plastic) een contact en een schijfje:

De contacten zijn meer dan alleen geperst staal, het is een legering. Zo zien ze er uit nadat ik ze een paar keer mijn 20V/3,2A CO 2016 voeding had laten kortsluiten:

Het materiaal erodeert wel, maar blijft contact maken, dus dat is een goed teken. Het zijn maar kleine blokjes, dus ik denk dat je niet (ver) over de geclaimde maximale belastingen van 1A@220VAC of 3A@24VDC moet gaan (rekening houdend met het feit dat ik hier telkens een 180µF condensator kortsloot).

Alle magie lijkt te gebeuren in het kleine schijfje. Als je het verhit dan is het geen langzame overgang, maar "klikt" hij echt (en vliegt hij weg). Dat voorziet in een mechanische hysterese waardoor je schakelaar altijd besluitvaardig zou (moeten) openen en sluiten. Supersimpel, en het lijkt aardig te werken.

Op dit moment is mijn oordeel over deze dingen best positief. Ik heb geen opstelling om ze echt op temperatuur te kunnen testen, maar wat spelen met het heteluchtstation toont aan dat de twee versies die ik heb (85°C en 135°C) in elk geval in de juiste richting van elkaar verschillen in temperatuur en zo op het gevoel lijken de getallen in de buurt. In de listing wordt een hysterese genoemd, maar volgens mij klopt die niet. Het lijkt er op dat als je het schijfje buiten de behuizing verwarmt hij heel snel na het wegnemen van de warmte weer terug klikt. Ik denk dat het gewoon het resultaat is van metingen die te snel zijn gedaan, waardoor de warmtecapaciteit van de behuizing de suggestie geeft van meer hysterese dan er is. Dat zou ook verklaren waarom de hysterese groter is bij hogere temperaturen.

Deze ga ik waarschijnlijk binnenkort in mijn 24V voeding inbouwen als temperatuursbeveiliging. Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze gaan werken voor de bedoelde toepassing. Ze zullen wel geen meteorologische nauwkeurigheid hebben, maar doen wat ze moeten doen. Als je met de contacten vervolgens een ander element aanstuurt die de spanning afschakelt kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Het zijn verrassend handige dingetjes, in belangrijke mate ook om de praktische TO-220 formaat behuizing, en voor minder dan €0,40 per stuk zijn mijn vermogensschakelingen nu een beetje minder kwetsbaar voor oververhitting. :)

PS De pinnen zijn ook niet van koper, maar wel goed soldeerbaar.

Leuke tip. Dit is een handige package.
Ze staan ook bekend als clixon :)

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel, :-)

Je meent het, dat je en een 180uF ontlaad via een Clickson?

Heb je met een scoop wel eens gemeten hoevel stroom er loopt?
Ik heb dat een paar jaar geleden wel gedaan en met korte bedrading en een lage ESR/ESL va nde condensator kom je aan ruim 100-Ampere!

Lijkt mij een gevalletje van een serie weerstand opnemen om de contacten te beschermen.

Wat betreft de 230V netspanning schakelen, daar vertrouw ik ze niet voor(isolatie), dit i.v.m. de opbouw die je laat zien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

sluit me aan bij Bram.

een clixon beschermt tegen te hoge temperatuur. je kleeft die dus ergens tegen waar je wil dat de stroom onderbroken wordt als het te warm wordt. motoren, trafo's koelvinnen... Is er ook het risico van overstroom door kortsluiting, zet dan een gewone zekering in serie, daar zijn die dingen voor gemaakt, een clixon niet.

maar in ieder geval een leuke uitvoering/montagewijze.

Arco

Special Member

Als het geen kritische toepassing is kun je die wel gebruiken.
Voor iets serieus zou ik liever de originele van Sensata-Airpax (de uitvinders van de klixon) gebruiken, daar heb ik iets meer vertrouwen in...

https://sigma.octopart.com/146805892/image/Sensata---Airpax-67L080.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Zijn zij de originele bedenkers? Handig om te weten, dat zal ik onthouden voor een "echte" toepassing. Mijn 24V voeding is een hobbyprojectje, dus dan zijn de lage kosten leuk. Ik wilde gewoon weten of het rotzooi was of niet, en ik ben aangenaam verrast. Voor €6 per stuk zijn die originelen IMHO wel een beetje 'overpriced'.

@blackdog en @kris van damme: Ik snap dat dit een mishandeling was van de contacten (ik weet immers van de condensator), dat was ook de bedoeling. Mijn conclusie is dat als zo een klein contact (~0,5mm breed) blijft geleiden na zo een mishandeling dat het contact niet makkelijk slecht wordt. Het viel me op dat materialen als koper en aluminium bijvoorbeeld snel slecht contact maken of samensmelten na zo een behandeling, en het contactmateriaal in een goed relais of een automaat niet. Daar zit duidelijk een geschikter materiaal in dat hier ook gebruikt lijkt te zijn, en dat geeft voor mij aan dat het ontwerp niet ondoordacht is zoals nog wel voorkomt met goedkope producten direct uit China.

Ik kan het NET niet goed zien op de fotos, maar dat rondje die bedient dus zeg maar een soort van schakelaar en vormt niet zelf een deel van het elektrische circuit?

Het plaatje zal van bimetaal zijn. Dus die trekt krom als ie heet wordt. Door de mechanische constructie, de konische vorm dat ie ingeslagen is, zal ie "click, clack" daarop reageren. Dit zorgt direct voor een hysterese. Maak je hem heel konisch dan duurt het extra lang voordat ie click doet, maar ook lang voordat ie dan weer clack doet om terug te gaan. Daar kan je dus heel goed mee instellen hoe groot de hysterese is. Als je een batch maakt en vind dat de hysterese te laag is, dan maak je ze konischer. Helemaal niet moeilijk.

Als je zo'n rondje verwarmt en dan de hittebron weghaalt verwacht ik dat ie echt een aantal graden moet afkoelen voordat ie weer clack doet. Dat gaat in de vrije ruimte zo snel dat je het nauwelijks merkt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, ik denk dat je uitleg volledig juist is. Er zit een klein contact dat standaard open is, het schijfje ligt met de concave kant boven op de foto, maar kwam andersom uit de behuizing. Het viel me alleen op dat hij nogal snel terugklikte buiten de behuizing. Overigens kan het zijn dat ik de schijf iets heb beschadigd bij het vrijleggen en de vorm is beïnvloed, het is een behuizing die niet makkelijk te openen is. Het zou ik open lucht ook sneller kunnen gaan zoals je zegt. Als je een ongeopende test gaat opwarmen en afkoelen een stuk trager, en met montage op een koelblok met een grote thermische massa is de hysterese toch niet heel relevant meer. Het is voornamelijk om dienst te doen als de fan dat niet doet. :)

Tidak Ada

Golden Member

Zou die 'lage hysteresis' niet komen omdat het 'schoteltje' buiten de behuizing sneller afkoelt en dus terugspringt, dan wanneer het in de gesloten behuizing zit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Het was maar speculatie dat het me te snel ging om de aangegeven hysterese te hebben, maar in een behuizing gaat het inderdaad een stuk trager dan erbuiten. Dat heeft echter geen invloed op de grootte van de hysterese: als er 20°C hysterese op zou moeten zitten is dat 20° met of zonder vertraging. Op basis van het snelheidsverschil had ik gespeculeerd dat het misschien weleens minder dan 30°C (gespecificeerd voor de 135°C versie die ik testte) zou kunnen zijn geweest.

Ik zou een opstelling kunnen bouwen op de nauwkeurigheid van de temperatuur en hysterese te bepalen onder gecontroleerde omstandigheden, maar dat zou erg veel moeite zijn om iets waar ik eigenlijk niet zo veel om geef. In dit geval heb ik vastgesteld dat de sensor in elk geval de basisfunctionaliteit heeft en hij voor het beveiligen van een koelblok geen relevante problemen lijkt te hebben.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 15 april 2021 21:50:34 (11%)