Hi,
Omdat ik met de Trafo's bezig ben voor de LM317 voeding, wou ik eens uitzoeken hoe ik redelijk goed een snubber schakeling kan testen.
Daar ben ik natuurlijk niet alleen in, na een korte zoekactie kwam ik uit bij Mark Johnson op diyAudio.
Eerst wat info van de ontwerper en dan hoe ik het heb uitgevoerd.
Hier is de link waar het topic start: https://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/243100-simple-math-tran…
YouTube filmpje hoe je de snubber afregelt:
https://www.youtube.com/watch?v=pxqrWACArzU
En dit is het PDF document dat bij het topic hoort voor jullie comfort.
www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Quasimodo_jig_revA.pdf
Mijn versie
Dit is mijn schema, ik denk dat het leesbaarder is, de 6K8 weerstand in het oranje kader is alleen nodig bij de standaard NE555 en niet bij de CMOS versie!
.
De schakeling bestaat uit een blok generator die bijna 50% Duty Cycle heeft.
De uitgang vn de LMC555 (deze CMOS versie heeft de voorkeur) trekt hard de basis van de PNP transistor 2N3906.
De basisweerstand heeft een versnelling’s condensator van 33pF deze helpt de interne capaciteiten te compenseren.
Als de LMC555 uitgang laag wordt, dan trekt de collector de BS170 MOSFet's hard omhoog.
Ik heb nog gekeken of een enkel MOSFet ook kan, maar deze die hier gebrruikt wordt is goed te koop
en met drie stuks hebben ze een laag genoeg Ri voor deze schakeling, met ook een lage Gate capaciteit.
Op dat moment wordt de lading die in CX van 10nF zit in de trafo gedumpt.
Zie dat maar alsof je met een hamer op een gong slaat.
De trafo gaat dan op zijn "Leakage Induction" resoneren als je alle andere wikkelingen van de trafo hebt kortgesloten.
Als je CX en CY al in de schakeling hebt aangebracht dan kan je als je de scoop hebt aangesloten de resonantie verschijnselen weergeven en met de trimpot zo goed mogelijk dempen.
Nog een paar foto's van mijn testprintje.
In de Oranje kaders staan de uit te wisselen condensatoren en trimpotmeter.
Deze zitten in voetjes met meerdere posities zodat verschilende grote componenten gebruikt kunen worden.
Rechts bovenaan is een connector aangebracht voor een Scoop probe, ik heb dit zo gedaan zodat ik ook bij kleine inducties nog goed kan meten.
Mijn eerste gedachte was een gemwone BNC te nemen voro de scoop en dan miet een kort stukje coax naar de scoop te gaan.
Maar met deze setup heb ik voor nu wat meer mogelijkheden.
De trafo is aangesloten op het groene blokje, dit is van een type dat degelijk is, veel van de blauwe modellen vallen standaard nog net niet uit elkaar.
Ik heb dit groene aansluitblokje ook nog vast gezet met een extra stukje draad, nu kan ik schroefjes draaien wat ik wil zonder dat het blokje beweegt.
Deze details zijn van belang als je regelmatig trafo's test en dat na zo'n 20 testen niet het blokje van de print afdonderd.
In de oranje kaders zijn de onderdelen aangegeven die je kan wisselen omdat ze in voetjes zitten, er staat bij welke ondrdelen dit zijn.
.
Dit is de onderzijde, de massa lijnen zijn dikker gemaakt en op verschillende punten zijn het twee of meer draden parellel voor het zo laag mogelijk maken van de inductie voor een mooie pulsweergave.
De print is nog niet gepoetst en nog niet helemaal afgewerkt.
.
Het beste gaat het afregelen met een Digitale scoop, maar ik wou ook laten zien dat het met een Analoge scoop met 20MHz bandbreedte ook goed te doen is.
Hier heb ik mijn Philips scoop gebruikt in de Analoge modus.
.
Hier is een vande wikkelingen van mijn trafo goed afgeregeld, er is nog net een klein beetje van de tweede periode te zien in het oranje kader.
Als het mee zit zal ik vanavond of anders morgen nog wat laten zien van de metingen die ik al gedaan heb, vooral hoe het er uitziet zonder snubberde en/of dat niet allem windingen zijn kortgesloten van de te testen trafo, maar de tijd is nu op!
Zoals altijd, SHOOT!
Bram