Transformator Snubber Tester

blackdog

Golden Member

Hi,

Omdat ik met de Trafo's bezig ben voor de LM317 voeding, wou ik eens uitzoeken hoe ik redelijk goed een snubber schakeling kan testen.
Daar ben ik natuurlijk niet alleen in, na een korte zoekactie kwam ik uit bij Mark Johnson op diyAudio.

Eerst wat info van de ontwerper en dan hoe ik het heb uitgevoerd.
Hier is de link waar het topic start: https://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/243100-simple-math-tran…

YouTube filmpje hoe je de snubber afregelt:
https://www.youtube.com/watch?v=pxqrWACArzU

En dit is het PDF document dat bij het topic hoort voor jullie comfort. ;)
www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Quasimodo_jig_revA.pdf

Mijn versie
Dit is mijn schema, ik denk dat het leesbaarder is, de 6K8 weerstand in het oranje kader is alleen nodig bij de standaard NE555 en niet bij de CMOS versie!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-01.png

.
De schakeling bestaat uit een blok generator die bijna 50% Duty Cycle heeft.
De uitgang vn de LMC555 (deze CMOS versie heeft de voorkeur) trekt hard de basis van de PNP transistor 2N3906.
De basisweerstand heeft een versnelling’s condensator van 33pF deze helpt de interne capaciteiten te compenseren.
Als de LMC555 uitgang laag wordt, dan trekt de collector de BS170 MOSFet's hard omhoog.
Ik heb nog gekeken of een enkel MOSFet ook kan, maar deze die hier gebrruikt wordt is goed te koop
en met drie stuks hebben ze een laag genoeg Ri voor deze schakeling, met ook een lage Gate capaciteit.

Op dat moment wordt de lading die in CX van 10nF zit in de trafo gedumpt.
Zie dat maar alsof je met een hamer op een gong slaat.
De trafo gaat dan op zijn "Leakage Induction" resoneren als je alle andere wikkelingen van de trafo hebt kortgesloten.

Als je CX en CY al in de schakeling hebt aangebracht dan kan je als je de scoop hebt aangesloten de resonantie verschijnselen weergeven en met de trimpot zo goed mogelijk dempen.

Nog een paar foto's van mijn testprintje.
In de Oranje kaders staan de uit te wisselen condensatoren en trimpotmeter.
Deze zitten in voetjes met meerdere posities zodat verschilende grote componenten gebruikt kunen worden.
Rechts bovenaan is een connector aangebracht voor een Scoop probe, ik heb dit zo gedaan zodat ik ook bij kleine inducties nog goed kan meten.
Mijn eerste gedachte was een gemwone BNC te nemen voro de scoop en dan miet een kort stukje coax naar de scoop te gaan.
Maar met deze setup heb ik voor nu wat meer mogelijkheden.

De trafo is aangesloten op het groene blokje, dit is van een type dat degelijk is, veel van de blauwe modellen vallen standaard nog net niet uit elkaar.
Ik heb dit groene aansluitblokje ook nog vast gezet met een extra stukje draad, nu kan ik schroefjes draaien wat ik wil zonder dat het blokje beweegt.
Deze details zijn van belang als je regelmatig trafo's test en dat na zo'n 20 testen niet het blokje van de print afdonderd.
In de oranje kaders zijn de onderdelen aangegeven die je kan wisselen omdat ze in voetjes zitten, er staat bij welke ondrdelen dit zijn.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-02.png

.
Dit is de onderzijde, de massa lijnen zijn dikker gemaakt en op verschillende punten zijn het twee of meer draden parellel voor het zo laag mogelijk maken van de inductie voor een mooie pulsweergave.
De print is nog niet gepoetst en nog niet helemaal afgewerkt.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-03.png

.
Het beste gaat het afregelen met een Digitale scoop, maar ik wou ook laten zien dat het met een Analoge scoop met 20MHz bandbreedte ook goed te doen is.
Hier heb ik mijn Philips scoop gebruikt in de Analoge modus.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-05.png

.
Hier is een vande wikkelingen van mijn trafo goed afgeregeld, er is nog net een klein beetje van de tweede periode te zien in het oranje kader.
Als het mee zit zal ik vanavond of anders morgen nog wat laten zien van de metingen die ik al gedaan heb, vooral hoe het er uitziet zonder snubberde en/of dat niet allem windingen zijn kortgesloten van de te testen trafo, maar de tijd is nu op! ;)

Zoals altijd, SHOOT!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Doorsnee genomen meet ik de resonantie frequentie, meet de leakage induction, dan bereken ik de Z van de resonantie tank.
Dan bereken ik welke condensator een Xc heeft die lager is dan de Z van de tank, en neem een weerstand rond Z.
Dan zit ik doorgaans dicht bij perfecte damping.

Het probleem is soms dissipatie, aangezien onze ontwerpen doorgaans op 230 of 400 Volt draaien.
Maar ook dit is simpel uit te tellen, aangezien je de condensator oplaad met je schakel frequentie, dan is het simpel om uit te rekenen hoeveel je mj's in het slechtste geval verliest.

Maar een leuk experiment, ik hou hier een oogje op.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ha blackdog,

Interessant experiment ik meet dan wel in het frequentie domein gelijk @walkura.
Je kunt straks eens vergelijken als er een diode aan geschakeld is, dan moet je weer opnieuw afstellen maar dat is simpel te doen :P
Aan de andere kant vraag ik me dan wel af waarom je een onbelaste transformator meet........ nauw ja nogmaals interesant.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

De trafo is volgens mij onbelast als de diodes van de brug niet in geleiding zijn.
CX in het schema staat parallel aan de trafo wikkeling, de diode capaciteiten zijn daarmee in verhouding klein.

De niet gebruikte trafo wikkelingen worden kortgesloten, dus bij mijn gebruikte trafo is dat 2x een 115V wikkeling en de 10V wikkeling.
Ik ben nu bezig metingen ana het doen, maar het zijn weer veel foto's, dus dat kost wat tijd.

Deze test setup is in eerste instantie bedoeld voor gelijktrichting van lineaire voedingen in b.v. audio, en lineaire LAB voeringen.
Mijn kennis betreffende SMPS trafo's is nogal beperkt en daar ga ik mij dus ook niet over uitlaten. ;)

Natuurlijk zal je i.v.m. dissipatie je condensatoren zou klein mogelijk moeten houden, maar natuurlijk wel met een goede demping van de resonantie.

Nu weer verder met het meten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hi Blackdog,

Dat zo'n kleine C (10nF) voldoende energie geeft om het effect te kunnen meten.
Geldt dat ook voor "dikke" trafo's?

Groet, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi Rob, ;)

Kijk eens naar dit plaatje, nu is CX bij deze meting aan mijn trafo 4N7 en CY 150nF en dat is op de 10V wikkeling.
De daaltijd is 6nSec bij een pulsgrote van 8V!

Een 1 gram stofdeeltje dat op je hand valt, voel je praktisch niet, als het je hand met 20.000Km/uur raakt, dan heb je kans dat je een stompie overhoud. :+

De condensatoren zitten met opset in een voetje zodat ze makklijk te wisselen zijn, dat geld ook voor de trimpot.
Die trimpot mag geen draadtype zijn i.v.m. de inductie.

Zie plaatje hieronder waarom je geen lange verbindingen mag maken bij het bouwen, de flankstijlheid is rond de 6nSec.
Bouw je het niet netjes(kort rond CX, CY en de trimpot) dan kan je misschien de puls niet netjes in beeld krijgen, dit door de hele grote overshoot die door allerlei "bouw inducties" gaat optreden,
dit geeft dan grote amplitudes waarop de scoop dan vastloopt voor je de amplitude goed in beeld hebt.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-20.png

Greot,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nu wat extra metingen die hopelijk het een en ander nog wat duidelijker maken.

Dit is de puls gemeten over de 24V wikkeling als de andere wikkelingen open zijn.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-06.png

.
Hier ga ik in een maar stappen inzomen op de puls, let op de negatieve pulsgrote die wordt groter als de tijdbases instelling korten wordt, dit t.g.v. de hoeveelheid samples.
Dit is belangrijk dat je altijd goed nadenkt over de instellingen van je meetinstrument!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-07.png

.
Nu is het ringen goed te zien, dit geeft de ratel, velen van jullie wel bekend.
Hier de 24V aangesloten op de Snubber tester.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-10.png

.
Nu is de 230V wikkeling kortgesloten, de resonantie is nu mooi op de "0" lijn gekomen maar ringt nog steeds lekker.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-11.png

.
Nu zijn zowel de 230V alsook de 10V wikkeling kortgesloten, maar de resonantie t.g.v. de over gebleven zelfinductie is er nog steeds.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-12.png

.
Nu is de snubber afgeregeld op minimale overshoot, zie de tekst bij het oranje kader.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-13.png

.
Bij mijn trafo voor de LM317 voeding welke 2x 115V is en een 24V wikkeling heeft en een 10V wikkeling,
is de koppeling tussen de twee laagspanning’s wikkelingen het sterkst, als ik deze twee trim met mijn tester maakt het kortsluiten of open houden van de 230V nog maar heel weinig uit.

Zo ben ik begonnen met testen aan mijn trafo.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-21.png

.
En dit is het geworden, de weerstanden neem ik 1-Watt typen voor, dat is wat ruimer dan direct noodzakelijk.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-22.png

.
In de originele documentatie is te lezen dat de verhouding tussen CX en CY 15 x is als uitgangspunt.
De trafo's die ik gebruik voor de LM317 voeding zijn 40VA en ik heb nog geen tijd gehad om andere trafo's te testen.
Maar door de voetjes op mijn testprintje kan ik de drie onderdelen makkelijk verwisselen om een goede demping te krijgen.
Het is absoluut niet de bedoeling de hele puls weg te regelen!
1x omhoog en dan net de tweede keer dat hij omhoog probeert te komen weg regelen, dan is het optimaal gedempt.
Dit is gen precisie schakeling, dus als je potmeter 63Ω meet, dan kan je meestal gewoon 68Ω gebruiken.
Maar meet het in ieder geval nog wel even na.

Ik maak nog twee aansluitingen op de print zodat ik een Ω meter kan aansluiten, voor het makkelijk aflezen van de trim potmeter.
De Ω meter mag NIET aangesloten zijn tijdens het meten!

Relais
Ik ga ook eens testen of ik relais kan meten voor een snubber, ik laat het hier weten of dat ook goed gaat.

Laters meer!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je kunt veel beter gewoon de inductie en lekinductie meten en dan de juiste condensator en weerstand berekenen. Of voor mijn part door LTSpice halen.

Nu heb je geen variabele condensator in je opstelling.

blackdog

Golden Member

Hi Hoeben, :-)

Hoe bedoel je, ik kan die condensatoren en trimpot zo vervangen in het testbordje als nodig.
En nu kan ik zo zien of ik de demping goed heb, het is zo gebeurd!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hi Bram,

Dank voor de uitleg!

Wat nou als je een trafo met middenaftakking hebt en een plus en min voeding. Hoe 'snubber' je dan (per deelwikkeling, of over de gehele wikkeling)?

En wat als je de secundaire wikkelingen zo schakelt als in de CO 2016/19 voeding, dan is er een slimme schakeling die de spanning halveert om het dissipatievermogen te reduceren bij lagere uitgangsspanningen.

Ik zag trouwens dat het verhaal op DIYaudio 214 pagina's groot is.
Dan ben ik blij met jouw verhaal.

Groeten, Rob

Ha rob040,

Dan gebruik je twee keer dus per trafo wikkeling een netwerk.
Nu kan ik de CO2016/19 niet zo voor de geest halen maar ik denk dat je een voorregeling bedoelt ?
Daar wordt waarschijnlijk al gedempt en zo niet dan heeft het meten van de trafo op de manier welke @blackdog laat zien niet veel nut.
Trouwens de manier van meten is discutabel daar de praktische opbouw achter wegen blijft.
Ik zou liever zien dat er parallel aan een echte praktijk situatie gemeten wordt.
Je zult zien dat de waarden van het circuit niet meer optimaal zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mooi gedocumenteerd weer blackdog, bedankt voor het delen.

blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Verklaar je praktische opbouw!

Wat wil je, dat ik laat zien hoe met mijn trafo het werkt met Schottky dioden, 1n4007 dioden of een standaard metalen 10-Ampere brug?
Door de combinatie van CX, CY + R-trim, maakt het type gelijkrichting niet zo veel meer uit.

Ik denk dat de schakeling van de CO2016 voeding gewoon twee netwerkjes moet hebben, iedere winding één netwerkje.
Als de wikkelingen parallel staan zou ja er misschien een beetje naast kunnen zitten, maar dit is geen precisie schakeling en
ik heb ook al aangegeven dat dit testsetje niet bedoeld is voor SMPS schakelingen!

Ondertussen heb ik ook al een relais spoel goed afgeregeld, maar of dat nu veel voordeel oplevert t.o.v b.v. een zener zou ik uitgebreid moeten meten en of dat zinnig is...
Alleen denk ik als je het relais zo snel mogelijk zou wille nlaten afvallen met zo min mogelijk EMK.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Dag Henk,

De voorregeling ziet er zo uit:

Inmiddels begrijp ik van Bram dat het voordeel er zeker is als je beide wikkelingen van een snubber voorziet.
Ik vind het voordeel van deze eenvoudige meetschakeling dat je ziet wat er gebeurd, bij de wetenschappelijke benadering (rekenen, zoals Hoeben en Walkura aangeven) spreekt het mij minder aan (doet wat abstract aan). ;-)

Edit: Bram, waarom heb je C3 en C4 er bij gejongd?

Ha rob040,

Mee eens maar dat had ik al vermeld dus twee netwerkjes.
Om de resonantie van de trafo vast te stellen gebeurt de meting als volgt......

Als ik jou schema bekijk en je wil de bovenste wikkeling meten, dan de onderste oranje doorverbinden met de middenaftakking je meet dan de bovenste oranje naar de midden aftakking !
Als je wil weten of er tussen de wikkeling een onbalans is de meting herhalen maar dan andersom.

Wat ik bedoelde richting @blackdog is dat dit een statische meting betreft dit wil zeggen de trafo is niet in bedrijf.
Er zijn diverse meetmethodes ik meet in frequentie domein met het complete apparaat in bedrijf dit kan een motor zijn of een trafo je vindt meerdere resonantie punten tot wel 150 kHz.
Maar je kunt ook met een Q meter de demping meten immers Q = 1/ ( 2 x de dempingsfactor )

Ik heb vroeger een tester ontwikkeld waarmee metingen in het video signaal mogelijk waren.
Ook hier wordt gebruikgemaakt van een puls.... de 2T puls dat is links boven dat stokje in het witte vlak

Door een vensterdiscriminatie toe te passen wordt de boven en ondergrens vast gelegd en hierbinnen moet het puls antwoord blijven alles daarbuiten is af te lezen op een meter.

Deze uitbreiding is ook mogelijk ( als je zo,n tester wil ) op de door @blackdog getoonde systeem.
Voordeel een alleenstaande unit simpel en geen hele meetopstelling met alle voorkomende fouten van probes en kabels !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Op 12 mei 2021 19:18:43 schreef blackdog:
Hi,

De trafo is volgens mij onbelast als de diodes van de brug niet in geleiding zijn.
De niet gebruikte trafo wikkelingen worden kortgesloten, dus bij mijn gebruikte trafo is dat 2x een 115V wikkeling en de 10V wikkeling.
Ik ben nu bezig metingen ana het doen, maar het zijn weer veel foto's, dus dat kost wat tijd.

Groet,
Bram

Als je de niet gebruikte wikkelingen kortsluit, wordt volgens mij, de niet-kortgesloten wikkeling maximaal belast. Ook de zelfinductie stort compleet in. Dat lijkt me voor resonantie gerelateerde metingen niet ideaal. Maar ik heb me nog nooit met snubber netwerkjes bezig gehouden.

Ik test trafos op kortgesloten windingen door de zelfinductie te meten en dan 1 voor 1 de andere wikkelingen kort te sluiten. Als er niks verandert na kortsluiten, dan was de wikkeling die je kortsluit al kortgesloten. (ik heb hiermee gewone trafos, audiotrafos en vooral smps trafos getest)

Ik denk dat je dit soort dingen beter in de uiteindelijke toepassing kunt tunen.

Maar wat beter is, is simpel. Bepaal de snubber samenstelling met jou tester, en test het daarna nogmaals in de uiteindelijke toepassing waarvoor je hem ontwierp.

Verder weer een interessant topic waar weer een hoop uit te leren valt. Ik mis wel dit soort meet experimenten zelf (mee) te doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Ik denk dat jij het meet met de General Radio L-tester als Q en de dempingsfactor aflezen......
Dat was ook mijn puntje van aandacht het is niet de praktische uitvoering en daar ben ik sterk een voorstander van.
Door de inducties die er ( parasitair ) bij komen zal er een ander resonantie punt gevonden worden de vraag is wel heeft dit dusdanig veel invloed op de eerder gevonden resonantie frequentie :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Rob,

De condensatoren zijn een onderdeel van het netwerk.
Deze zorgen er voor dat de diode capaciteiten van de brug of enkele dioden niet meer dominant zijn door de in verhouding grote waarde van C3 en C4.

Ik had de CO schakling niet goed meer in mijn hoofd zitten, maar ik denk dat er maar één netwerk nodig is dat over de Oranje-Oranje wikkeling wordt geplaatst.
Dus niet twee aparte netwerkjes zoals ik gisteren zij, mag wel maar dat zijn dan weer drie extra onderdelen die vrijwel zeker weinig extra opleveren.
In het orginele document waarvan ik een link heb gegeven staan meerdere configuraties beschreven van manieren van gelijkrichting.

Hier test ik een relais spoeltje, maar dat is toch minder eenvouding dan ik dacht, er treden meerdere resonaties op en dan denk ik dat een diode of een TVS voor het dempen van de EMK zinniger is.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-23.png

.
Ook heb ik gekeken naar de voedingspanning, met de CMOS versie van de 555 werkt het goed tussen 4 en 10V.
Bij 4V is de stroom net iets meer dan 2mA en bij 10V is hij net onder de 7mA.
Deze schakeling kan dus makkelijk uit een 9V batterij gevoed worden.

Ik heb nu een paar trafo's gemeten en het gaat vrij makkelijk de goede waarde te vinden.
Ook lijkt CX zo klein mogelijk te maken, maar dan gaat snel de dioden van de gelijkrichting weer meer meespelen.
Tot nog toe lijkt 3,9nF voor CX de kleinste waarden aan de hand van de trafos's die ik getest heb.

Het is een leuk testertje dat Mark Johnson heeft ontwikkeld en ik zal er vast wel weer meet toepassing voor bedenken.
Ik heb net ook al CY verwijderd en toen er een elco aan gehangen, krijg je aardig een indruk van de ESL/ESR van de elco.
Plaat er dan een film of Cer condensator aan parallel en je kan zien waar de resonantie frequentie van de combienatie zit.
Natuurlijk weer met korte draden aangesloten! anders ben je de inductie van de draden aan het meten. ;)

https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-25.png

.
Nu weer verder met wat anders, zoals mijn werkruimte opruimen, daar heb ik toch zo'n zin in...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

@electron920: Sorry, jij had het eerder al gezegd, ere wie ere toekomt. ;-)

Ik ga er t.z.t. wel eens mee spelen, eigen ervaring opdoen geeft ook veel inzichten.

@Blackdog: Ja, als je er condensatoren bijzet zonder uitleg raak ik natuurlijk in de war. ;-)

Brengt me wel tot een nieuwe vraag, als je een snubber RC netwerkje plaatst en vervolgens de brugcel aansluit met daar overheen snubber condensatoren (100nF), verstoord dan de demping niet flink? Of is het RC netwerkje in plaats van die vier condensatoren? Ik dacht dat die laatste tegen 50Hz ratel waren.

Ha rob040,

Liever geen dingen door elkaar gebruiken dat kan wel ( waarom :? ) maar dan moet je er wel mee rekenen !
En nog even dit een transformator met midden aftakking en ongelijke uitgangsspanningen dus verschillende inducties dan heb je twee snubbers nodig die kunnen dan ook verschillend van waarden zijn :D
Dat laagdoorlaatfilter is een speciale versie kijk eens op een draadje van @heer miedema het is eigenlijk een Zobel netwerkje en dient als afsluiter om een constante impedantie te creëren.

Helaas is het bij een spoel of een combinatie van spoelen ( transformator ) het zo dat niet alle gegenereerde Flux aan de uitgang afgegeven wordt dit vertegenwoordigt een lek inductie samen met de parasitaire capaciteit vormt dit ergens een resonantiekring deze wil je dempen.
Voor het dempen van de resonantie piek is een condensator ( niet te groot vanwege de snelheid ) voldoende dat zie je vaak of over de diode ( dat is niet goed ) of over de transformator.
Maar als de condensator geladen wordt door de transiënt en weer wil gaan ontladen gebeurt dit vaak in een te snel tempo daarom de weerstand zodat de energie die er mee gemoeid is beperkt blijft.
Door dit netwerk kan er geen resonantie ontstaan en je een stabiel systeem bereikt over de tijd........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hi Henk,

Ik heb niet de drang om dingen onnodig door of met elkaar te gebruiken, maar jouw antwoord is duidelijk. :-)
Dan lijkt me het RC netwerkje een betere oplossing en kan ik de 100nF condensatoren over de diodes weglaten.

Ik dacht dat het over twee verschillende soorten van (ver)storing zou gaan, de eerste veroorzaakt door de zelfinductie van de trafo en de tweede door het in- en uit geleiding gaan van de diodes.

Dank voor de verheldering. Het zijn zaken waar ik me nooit in verdiept heb.

Groeten, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb alle documentatie laten zien toen ik het topic begon, daarin wordt ook het een en ander uitgelegd door de ontwerper Mark Johnson.
Deze test schakeling is bedoeld voor zeg 50Hz tot 400Hz power transformatoren.

Natuurlijk houd het toepassing’s gebied daar niet op, in Electronica wordt er veel getest met puls signalen om te zien of er resonanties optreden.
Als je deze schakeling bouwt en er wat trafo's mee gaat meten met open en gesloten windingen krijg je een hoop inzicht.

Deze snubber tester is bedoeld om de resonantie die optreed door de inductie die overblijft als je één of meerdere wikkelingen kortsluit of laag Ohmig aanstuurt zoals b.v. de normale 230V netimpedantie.
De koppeling tussen de wikkelingen onderling van een trafo is nooit 100% en de inductie die overblijf bij kortsluiting of aangestuurd door een lage impedantie resoneert dan samen met de bedrading en dioden capaciteiten als de dioden uit geleiding gaan.
Dit hangt ook weer af van hoe snel de dioden zijn, hoe sneller de dioden uit geleiding gaan hoe meer het probleem optreed.

Door deze tester te gebruiken kan je trafo's bedoeld voor de netfrequentie van goede snubbers voorzien.
Heb je kennis van zaken betreffende transformatoren dan is hij ook voor andere trafo's geschikt om een goede indruk te krijgen.
Natuurlijk er wel rekening mee houden dat er vele variabelen in het spel zijn, een SMPS trafo is wat anders dan een trafo voor een lineaire voeding waar deze tester voor ontworpen is.

Vrijwel alles heeft een resonantie frequentie, condensatoren, weerstanden, trafo's(kunnen er vele hebben) stukjes draad enz, enz.
Deze schakeling is een hamer die op het te meten object slaat en de scoop laat zien welke resonanties er allemaal optreden in het te testen object.
Stuit de schakeling op een trafo aan en slut de andere wikkelingen niet kort, varieer de tijdbasis van je scoop en aanschouw meerdere resonaties!
Zo gauw je één wikeling kortsluit, verdwijnen bijna alle resonanties in de lage frequenties (dit is een beetje Fred zijn methode voor het testen van trafo sluiting)
Ik heb ook al meer gezegd dat de schakeling kort, dus op een HF manier moet worden opgebouwd, dit om eigen resonanties zo klein mogelijk te houden.
Zie het plaatje met de hamerpuls welke een 6nsec flank heeft.

Mijn trafo voor de LM317 voeding heb ik eerst afgeregeld op de 24V wikkeling en de andere wikkelingen kortgesloten, daarna de gevonden drie componenten waarden aangebracht op de 24V wikkeling.

Toen de 10V wikkeling aangesloten op de testen met de 230V kortgesloten en de 24V met zijn compensatie netwerkje aangesloten.
En dan de 10V wikkeling getrimd op minimale resonantie en klaar was Bram, de netwerkjes zoals gevonden en toegepast staan in het schema dat ik heb laten zien in een vorige post.

En Rob, de 100nF condensatoren moeten verwijderd worden van de brugcel, in de plaats daarvan komt het uitgezochte netwerkje(s) (2xC en 1x R-trimwaarde) over de trafo winding(en).
Wat Henk aangeeft klopt denk ik wel, als je verschillende windingen in serie zet zoals 12V en een 6V winding, geef ze dan ieder een eigen snubber.

Ik had ook al aangegeven dat het redelijk "breed" is wat demping betreft van de resonantie frequentie dus ga geen 1% componenten waarden uitzoeken. :+
Voor de gene die dit allemaal te veel vinden, dat kan, plaats gewoon over iedere diode de 10 a 100nF condensator, dit is niet optimaal maar werkt bijna altijd voldoende.
Zoals bekend wil ik graag weten hoe ik het beter kan doen, vandaar dat ik deze testschakeling gebouwd heb en ben gaan meten en het heeft me nu al meer inzicht opgeleverd. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Over het twee keer toepassen van snubbers:
Een transformator transformeert ook de impedantie van de snubber. Veel van de snubberwerking kun je dus gewoon met 1 snubber al voor elkaar krijgen.

Alleen de lekinductie kan je nog wat tegenzitten maar die is veel kleiner dan de inductie van de trafo.

blackdog

Golden Member

Hi Hoeben, :-)

Deze tester is alleen voor de lekinductie aan de secundaire kant van de trafo.
Over mijn power schakelaar komt een "normale" snubber.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Hoeben,

Helemaal mee eens maar dan hoef je ook eigenlijk niet te meten als je het op een hoop gooit 8)7
Er zit meet technisch wel degelijk verschil tussen de twee wikkeling qua resonantie alleen al het feit dat niet elke wikkeling de eerste kan zijn.....
Wel heb je zeker een punt als je stel is dit alles nu zo belangrijk of kan je niet als vuistregel een condensator tussen de 22 nF en 47 nF pakken en voor de weerstand tussen de 15 Ω en 47 Ω ik denk het wel.

Met andere woorden heeft het nut behalve het leermoment om voor elk dingetje een meettoestelletje te gaan bouwen :?
De keuze is aan een ieder !
Wel vindt ik dat @blackdog leuke zaken boven water haalt het zou denk ik handig zijn om een paar van die zaken te bundelen tot een apparaat straks heb je 1 kast vol met Arduino shields en 1 kast vol met Blackdog testers Ha...Ha...Ha :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.