speaker impedantie

Ik heb hier een Onkyo TX-NR727.

Nu heb ik hiervoor een speakerbehuizing gemaakt in 3d en deze uitgeprint.

Hier komen 2 speakers van 4ohm (tweeters) in en 2 speakers van 8 ohm (tweeter+middentoon)

ik heb mij ook 2 van deze aangeschaft https://nl.aliexpress.com/item/32904864232.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

volgens de gebruikshandleiding van de onkyo zijn dit de waarden die hij aankan:

Max. uitgangsvermogen
Alle kanalen: 7 kan. × 170 W bij 6 ohm, 1 kHz, 1 kan.
aangestuurd van 1% (IEC)
Dynamisch vermogen*
* IEC60268-korte termijn maximum uitgangsvermogen
250 W (3
?, Voorkant)
220 W (4
?, Voorkant)
130 W (8
?, Voorkant)
THD+N (Totaal harmonische vervorming+ruis)
0,08% (20 Hz - 20 kHz, half vermogen)
Dempingsfactor 60 (Voorkant, 1 kHz, 8
?)
Ingangsgevoeligheid en impedantie (Uit evenwicht)
200 mV/47 k
? (LINE)
2,5 mV/47 k
? (PHONO MM)
Nominale RCA-uitgangsniveau en impedantie
200 mV/2,2 k
? (LINE OUT)
Max. RCA-uitgangsniveau en impedantie
2 V/2,2 k
? (LINE OUT)
Phono overbelasting 70 mV (MM 1 kHz 0,5% Directe)
Frequentiereactie 5 Hz - 100 kHz/+1 dB, –3 dB (Directe
modus)
Eigenschappen toonregeling
±10 dB, 30 Hz (BASS)
±10 dB, 20 kHz (TREBLE)
Signaal/ruis-verhouding
106 dB (LINE, IHF-A)
80 dB (PHONO MM, IHF-A)
Luidsprekerimpedantie
4 ? - 16
?

Nu is mijn vraag hoe sluit ik deze het beste aan zodat ik mijn versterker niet stuk maak. Als ik andere crossovers ofzo nodig heb is dat geen probleem. De speakers kan ik niet meer wijzigen . De speaker behuizing is op maat gemaakt van de speakers.

Arco

Special Member

Nu heb ik hiervoor een speakerbehuizing gemaakt in 3d en deze uitgeprint.

Ik ben benieuwd of daar nog *iets* van een goed geluid uit komt... (een 3d printer is daar niet echt geschikt voor.)
Normaal maak je een behuizing van minnimaal 18mm mdf of hdf plaat.

Waarom 3 tweeters + midrange en geen woofer?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2021 16:17:41 schreef Arco:
[...]
Ik ben benieuwd of daar nog *iets* van een goed geluid uit komt... (een 3d printer is daar niet echt geschikt voor.)
Normaal maak je een behuizing van minnimaal 18mm mdf of hdf plaat.

Waarom 3 tweeters + midrange en geen woofer?

Hoe bedoel je 3 tweeters? Het zijn 2 tweeters en 2 tweeters/middentoon speakers.

Reden is omdat ik al een subwoofer op de surround heb. Dus dat is overbodig. Voor de spraak heb ik gewoon een goede centerspeaker nodig.

Op youtube zijn er anders wel verschillende mensen die goede resultaten hebben met een geprinte speaker.

Ik moet juist de juiste manier weten hoe alles aan te sluiten.

Arco

Special Member

Je geeft 't anders zelf op: ... ;)

Hier komen 2 speakers van 4ohm (tweeters) in en 2 speakers van 8 ohm (tweeter+middentoon)

Als ik dat optel kom ik op 3 tweeters en 1 midrange.

Een woofer is trouwens iets heel anders als een subwoofer...

Met zo'n iel geprint kastje krijg je waarschijnlijk allerlei ongewenste resonanties...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 18 mei 2021 16:35:16 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2021 16:33:52 schreef Arco:
Je geeft 't anders zelf op: ... ;)
[...]
Als ik dat optel kom ik op 3 tweeters en 1 midrange.

Een woofer is trouwens iets heel anders als een subwoofer...

Als je de optelling doet is het dus eigenlijk 2 middentoon speakers en 4 tweeters ;)

Maar weet je eigenlijk het antwoord op mijn vraag van hoe ik alles nu beste aansluit?

RAAF12

Golden Member

Als je die 7.1 kanalen versterker optimaal wil gebruiken krijg je zoiets. Ben het met Arco eens dat luidsprekerkasten van dik stevig materiaal worden gemaakt vooral om lagere tonen ongekleurd door kastresonanties te kunnen weergeven. Ik zou zeggen, begin opnieuw en lees een boek over het onderwerp :-)

Je hebt 4 speakers in 1 behuizing, dus daar moet je een filter voor berekenen >:)

Arco

Special Member

Er begint me iets te dagen... ;)
Bedoel je met 'tweeter+middentoon" soms breedbandspeakers?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eens met eerdere kritische reacties, met enige persoonlijke aanvulling:
* 3d-printen is nuttig en zinnig voor complexe vormen ; voor luidsprekerkasten is mdf minder duur, meestal sneller, en het geeft meestal betere klankresultaten, vooral omdat het behoorlijk goed dempt, akoestisch;
* de verwarring bij @Arco kan ik best begrijpen, maar lijkt intussen toch opgelost; alleen lijken de speakers niet echt "breedband", eerder "hoog en (een deel van) midden"

De informatie over de versterker is uitputtend volledig, "des Guten zuviel" bijna; maar mag er ook wat meer info over de luidsprekers? Dat is veel kritischer en relevanter.

En wat is eigenlijk de toepassing? Huiskamer - gezellig een streepje Mozart of Bach? Fuifkelder? SM-studio met gothic rock?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 16:55:33 schreef Arco:
Er begint me iets te dagen... ;)
Bedoel je met 'tweeter+middentoon" soms breedbandspeakers?

Dit bedoel ik hiermee :)

https://nl.aliexpress.com/item/32836199201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Op 18 mei 2021 16:44:21 schreef RAAF12:
Als je die 7.1 kanalen versterker optimaal wil gebruiken krijg je zoiets. Ben het met Arco eens dat luidsprekers van dik stevig materiaal worden gemaakt vooral om lagere tonen ongekleurd door kastresonanties te kunnen weergeven. Ik zou zeggen, begin opnieuw en lees een boek over het onderwerp :-)
[bijlage]

Voor mijn lage tonen heb ik toch mijn subwooferkast die bij de surround hoorde? Dus waarom zou ik moeten rekening houden met de lage tonen als ik dit soort speakers gebruik? https://nl.aliexpress.com/item/32836199201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Er komen enkel hoge en middeltonen uit, dus begrijp het probleem niet echt. :)

Op 18 mei 2021 16:50:39 schreef Zonnepaneeltje:
Je hebt 4 speakers in 1 behuizing, dus daar moet je een filter voor berekenen >:)

Laat dit nu exact de hulp zijn die ik aan het zoeken ben :P

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor mijn lage tonen heb ik toch mijn subwooferkast die bij de surround hoorde?

Er blijft een gat tussen "midden" en "heel heel laag" . Zeg maar 200-600 Hz of daaromtrent.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 18 mei 2021 17:14:48 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 17:08:41 schreef big_fat_mama:
Eens met eerdere kritische reacties, met enige persoonlijke aanvulling:
* 3d-printen is nuttig en zinnig voor complexe vormen ; voor luidsprekerkasten is mdf minder duur, meestal sneller, en het geeft meestal betere klankresultaten, vooral omdat het behoorlijk goed dempt, akoestisch;
* de verwarring bij @Arco kan ik best begrijpen, maar lijkt intussen toch opgelost; alleen lijken de speakers niet echt "breedband", eerder "hoog en (een deel van) midden"

De informatie over de versterker is uitputtend volledig, "des Guten zuviel" bijna; maar mag er ook wat meer info over de luidsprekers? Dat is veel kritischer en relevanter.

En wat is eigenlijk de toepassing? Huiskamer - gezellig een streepje Mozart of Bach? Fuifkelder? SM-studio met gothic rock?

De rest van mij speakers zijn bose cube speakers ( van die dubbele )

Dit is voor de huiskamer idd. Weet niet welke speciale fantasiekes 8)7 je allemaal hebt , maar dit is gewoon om tv programma's en films in een cinema ervaring te hebben.

Op 18 mei 2021 17:14:08 schreef big_fat_mama:
[...]

Er blijft een gat tussen "midden" en "heel heel laag" . Zeg maar 200-600 Hz of daaromtrent.

Dat gat is er nu ook , want ik heb nu een gewone center speaker van het merk onkyo ertussen staan . Dus veel verandering zou ik hier dan toch niet van merken ?

RAAF12

Golden Member

Dit bedoel ik hiermee :)

https://nl.aliexpress.com/item/32836199201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Response 121Hz-18.5KHz Daar komt dan een woofer bij die zeg van 40 t/m 120Hz kan weergeven. En een wisselfilter wat mooi oppakt om het gat netjes in te vullen. Het is nog niet zo eenvoudig om een vlak verloop de maken met de aankoop van wat willekeurige luidsprekers. De ene kan ook harder klinken dan de andere. Dan moet je de luidste gaan dempen . Zonder veel nadenken en berekenen is makkelijker een setje te kopen wat van fabriekswege af 20Hz-20kHz doet.

Al eerder opgemerkt een 'sub'bass geeft minder weer dan 'bass' sub is lage tonen voelbaar op het middenrif (buik) , bass hoor je gedeeltelijk door de 2 gaatjes.

Die speakertjes hebben een behoorlijk lelijke 'piek' op de resonantiefrequentie, rond 150Hz. Ik zou het laag vanaf 300Hz wegfilteren, dan moet de subwoofer wel afgesteld kunnen worden om tot 300Hz te gaan.

Op 18 mei 2021 17:23:51 schreef Zonnepaneeltje:
Die speakertjes hebben een behoorlijk lelijke 'piek' op de resonantiefrequentie, rond 150Hz. Ik zou het laag vanaf 300Hz wegfilteren, dan moet de subwoofer wel afgesteld kunnen worden om tot 300Hz te gaan.

Dit is volledig nieuw voor mij. Ik zat al te vechten met de ohm waarden die moeten kloppen en nu breng jij er dit nog eens bij :P

Arco

Special Member

De impedantie is belangrijk voor de 'matching' met de versterker
De filters bepalen het geluid. (de kantelfrequenties zijn afhankelijk van de specificaties van de luidsprekers, er is geen "one fits all")

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mocht je met 'bose cube speakers' acoustimas bedoelen, ik heb hier 2 losse satalietjes van liggen(oermodel in wit); mogen gratis opgehaald worden in Den Haag(verzenden niet op korte termijn mogelijk).
Bespaart je geklooi met units zonder ts gegeven.

Gr. Remko.

Dit speaker experiment lijkt me geen heel hoogwaardige hifi opleveren, maar kan best leuk zijn als experiment. In dat geval zou ik gewoon een paar generieke 2 kanaals wisselfilters kopen die je audio in 2 banden verdeeld. Eentje voor laag (of eigenlijk mid) en eentje voor hoog. Dat zal niet precies passen bij de speakers, maar het is beter dan niets.
Nog simpeler: je zou voor een condensator in serie met de tweeters kunnen zetten waarmee je dan ook een hoog-doorlaat maakt. Die breedbanders mag alles wel hebben.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 mei 2021 17:51:40 schreef r3m:
Mocht je met 'bose cube speakers' acoustimas bedoelen, ik heb hier 2 losse satalietjes van liggen(oermodel in wit); mogen gratis opgehaald worden in Den Haag(verzenden niet op korte termijn mogelijk).
Bespaart je geklooi met units zonder ts gegeven.

Gr. Remko.

Dat is heel vriendelijk maar ik ben van België dus dat gaat wat moeilijk worden om daar achter te komen.

Op 18 mei 2021 19:15:23 schreef flipflop:
Dit speaker experiment lijkt me geen heel hoogwaardige hifi opleveren, maar kan best leuk zijn als experiment. In dat geval zou ik gewoon een paar generieke 2 kanaals wisselfilters kopen die je audio in 2 banden verdeeld. Eentje voor laag (of eigenlijk mid) en eentje voor hoog. Dat zal niet precies passen bij de speakers, maar het is beter dan niets.
Nog simpeler: je zou voor een condensator in serie met de tweeters kunnen zetten waarmee je dan ook een hoog-doorlaat maakt. Die breedbanders mag alles wel hebben.

De laatste optie die je geeft zie ik ook wel zitten . Maar ik blijf dan nog steeds zitten met het probleem van de ohm waardes. Hoe sluit ik deze allemaal samen aan zonder dat de ohm waarde slecht is voor mijn versterker?
Als je op deze site kijkt zou ik mijn speakers op de volgende manier moeten aansluiten https://www.speakerimpedance.co.uk/?act=two_series_two_parallel2&p…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

zonder dat de ohm waarde slecht is voor mijn versterker

Dat is zever in pakskes (op zijn Vlaams gezegd). Een minder dan optimale aanpassing kan misschien een krom klankbeeld met zich brengen, maar kan geen schade veroorzaken. Enkel in het allerslechtste geval zal een veel te lage luidsprekerimpedantie bij een heel hoog geluidsvolume teveel stroom trekken en daarmee de eindtrap opblazen. En ietwat versterker heeft daartegen een beveiliging ingebouwd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 19:53:21 schreef big_fat_mama:
[...]
Dat is zever in pakskes (op zijn Vlaams gezegd). Een minder dan optimale aanpassing kan misschien een krom klankbeeld met zich brengen, maar kan geen schade veroorzaken. Enkel in het allerslechtste geval zal een veel te lage luidsprekerimpedantie bij een heel hoog geluidsvolume teveel stroom trekken en daarmee de eindtrap opblazen. En ietwat versterker heeft daartegen een beveiliging ingebouwd.

Laat dat nu juist hetgene zijn wat ik wil vermijden. Ik wil niet dat mijn eindtrap opgeblazen wordt.
Als ik ze allemaal parallel aansluit dan zit ik aan 1.3333333333333 ohm.
Dit kan toch totaal niet goed zijn voor mijn versterker?