Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik gebruik AOMEI backupper, die kan ook naar kleinere partities copieeren. (zolang er maar niet teveel data op staat)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Paar dagen geleden een SSD geplaatst in een vaio pcg-41414m en dat ging goed. Maar dat was een 240gb ipv een 500hd. Prima om het ding nieuw leven te geven voor mijn gebruik en wordt toch echt een stuk sneller van. Ik blijf me verbazen hoeveel snelheidswinst een SSD geeft.
Maar ik moest om in de bios te geraken wel opstarten met een andere knop namelijk assist ipv de standaard aan en uit knop. En dan F2. Ik had meteen maar gegoogled toen geen van de f toetsen, esc of del niet werkte. Maar goed ook want anders zat ik nu nog te sukkelen 8)7
Heel vreemd, nog nooit meegemaakt bij een laptop dat je meerdere aan en uit toetsen hebt. Maar ja, van Sony kun je allerlei vreemde kuren verwachten is mijn ervaring.

Een computer "verwerkt gegevens".

Als het in de CPU cache zit, dan is de tijd voordat gegevens beschikbaar zijn voor de CPU iets van 0.3nS tot 1nS.

Als het in het geheugen staat dan moet je denken aan 10-20nS (Ik weet het niet zeker wat zoiets tegenwoordig is. Maar zelfs al zijn de RAMs 1300 MHz, dan is het niet 1/1.3nS access tijd omdat er nog een zwik clock cycles latency in zit.

En dan komt de harddisk. Dan hoor je getallen zoals "average seek tijd 8ms", maar daar komt nog de rotational latency bij. Ook nog eens 5ms bij 7200 RPM. Kortom, dat is ongeveer een miljoen keer langzaamer dan RAM. Dus "meer geheugen" helpt enorm, maar een SSD waar "mechanische delays" weg zijn helpt ook enorm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een SSD drive is inderdaad een enorme verbetering, opstarten en swappen gaat enorm veel sneller.
In mijn vorige pc had ik een SATA SSD, nu in mijn nieuwe een M.2 SSD. Dat is nog eens 5x zo snel...
Meer geheugen is inderdaad ook een hele verbetering. Bij 64 bit Windows minimaal 8GB, maar 16GB (of meer, ik heb nu 32GB) is beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

ik heb nu 32GB

Dat is 32000 keer zoveel als mijn eerste PC. :)
Wat een vooruitgang...

Arco

Special Member

Tja,

Geheugen is goedkoop dus kijkt men niet meer naar efficient programmeren...
Voor Windows 10/64 zou je toen 2250 floppy's van 1.44MB nodig hebben gehad... (met 360k floppy's zelfs ruim 9000... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 18 mei 2021 12:09:12 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de reparatie van een meetprint heb ik een ADS-1286P nodig. Ik zie alleen aanbiedingen vanuit verweggistan met bijpassende levertijd. Mouser biedt hem wel aan maar heeft geen voorraad. Wie heeft een goede suggestie v.w.b. een vlottere leverancier.

Arco

Special Member

Verloopprintje DIP8 naar SOIC8 gebruiken. De DIP versie is obsolete.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zou een goede mogelijkheid kunnen zijn. Is de smd versie wel makkelijk verkrijgbaar

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iets ander soort "waar krijg ik... "

Ik gebruik nu de LM5109 als mosfet driver. Deze moet ik zo nu en dan "uit" sturen (lowside=on) om de highside "boost" condensator op te laden. In een halve-Hbrug is dat normaliter niet zo'n probleem, je gaat tot zeg 95% pwm en je motor kan maar 95% zo hard als dat de voeding zou doen vermoeden. Maar ik heb nu een applicatie onderhanden waarbij het eigenlijk wel fijn zou zijn als ik gewoon 100% aan tot m'n beschikking zou hebben. (Door die 5% die ik niet kan aansturen verlies ik uiteindelijk veel meer dan die 5%).

Duss.... Weet er iemand een handige "half bridge driver" die ook "100% aan" ondersteunt?

Bij farnell, na een beetje filteren kom ik op 666 gate drivers. Ik zie het niet zitten om alle 666 datasheets te gaan bekijken. En ik dan dus geen zinnige filters vinden de selectie zouden uitdunnen in de richting die ik wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Pietsie duur, maar ik neem het in overweging. Thanks!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben op zoek naar een usb-micro verlengkabel van rond de 2m.
Dit moet wel een kabel zijn met alle 5 draden aangesloten aan beide zijde.

Meestal wordt alleen +5v,D+,D-,Gnd aangesloten de ID pin voor OTG sluiten ze dan niet aan.
Deze standaard verlengkabels werken prima voor data en laden, maar dus niet voor OTG toepassingen.
In de VS heb ik wel een paar usb-micro verlengkabels gevonden die over 5 aders beschikken, maar ik heb het "morgen" nodig dus liever een leverancier in NL.
Iemand een idee?

bprosman

Golden Member

Https://Allekabels.nl ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 20 mei 2021 06:53:06 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 mei 2021 06:52:43 schreef bprosman:
Https://Allekabels.nl ?

Flauw, als ze het bij zulke website zouden hebben hoefde ik de vraag ik de vraag hier niet stellen.
Ik heb bij een paar van die grote kabel jongens in NL de servicedesk aangeschreven en die kunnen mij niet helpen.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op donderdag 20 mei 2021 10:08:35 (28%)

Arco

Special Member

Kun je dan niet beter een nieuwe (langere) kabel kopen? (micro usb verlengkabel is nu niet direct een veelgevraagd iets...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik neem aan dat je een Usb-micro naar Usb-A kabel bedoeld, dat gaat niet werken aangezien ik van de OTG functie gebruik wil maken.

Het gaat om een tablet in een kiosk zuil waarbij de elektronica en lader 2meter bij de tablet vandaan zitten.
De tablet moet continue onder spanning blijven en de OTG wordt gebruikt om de elektronica aan te sturen vanuit de tablet.
Er is geen ruimte binnen 2 meter om met verloopjes etc te werken.
Vandaar een verlengkabel,deze kan dan onder in de zuil worden uitgesplitst in laden en OTG, maar daarbij heb ik dus wel pin 4 nodig om de tablet in OTG mode te kunnen zetten.

bprosman

Golden Member

En USB micro OTG naar USB-C (verloop) gaat ook niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ik heb een datalogger waar een rits van deze connectors op zit.
Er past een banaanstekker in , maar twijfel of er ivm de koude las compensatie geen speciale stekkers nodig zijn, zo ja welke. Aan deze connector zit compensatiekabel geschroefd.

//Edit, misschien al gevonden. Ik kende alleen die met de platte stekkers.
https://www.marlintcwire.com/350-degree-2-pole-thermocouple-connectors…

Nu nog een betaalbare leverancier vinden.

Kent iemand toevallig "Solartron S-Net" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Weet iemand waar je 'stand-offs' voor mini PCIE (52 pin) cards kunt vinden?
Is een koperen busje wat je in de print kunt solderen, met daarin M2 scroefdraad.

Hoogte is 2.5mm, buitendiameter 4.5mm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Misschien kan je zoiets gebruiken? (de buitendiameter gaat maar tot 3,5mm)

Arco

Special Member

Mmm, messing noten... :9
Dat ziet er wel goed uit, alleen jammer dat er aan de maatomschrijving geen touw is vast te knopen (tekening klopt ook niet.)

Ik zou moeten weten hoe hoog het gladde deel van de moer is (dat zou ideaal zijn als dat ~printdikte zou zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een datalogger waar een rits van deze connectors op zit.

Daar horen deze connectoren op met alu/chroom contacten.https://nl.farnell.com/omega/nhxh-k-m/thermocouple-connector-k-type/dp…

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 25 mei 2021 17:34:22 (19%)

Thevel

Golden Member

Op 25 mei 2021 16:45:02 schreef Arco:

Dat ziet er wel goed uit, alleen jammer dat er aan de maatomschrijving geen touw is vast te knopen (tekening klopt ook niet.)

Ik zou moeten weten hoe hoog het gladde deel van de moer is (dat zou ideaal zijn als dat ~printdikte zou zijn...)

Hier staan wat meer maten bij.

Dit topic is gesloten