Klinkt als lineaire regeling dan? Koelplaatje aan de andere kant van de print proberen?
Dit topic is gesloten
Golden Member
Klinkt als lineaire regeling dan? Koelplaatje aan de andere kant van de print proberen?
De gezochte MATSUSHITA/NAIS relais type HB1E-DC12V (zie hiervoor), zijn inmiddels gearriveerd uit China. Zelfs 1 week eerder dan de afgegeven afleverdatum.
Maar wel in 24V uitvoering..........., grrr!
We proberen het opnieuw bij een andere leverancier.
Gr. N.
Op 9 december 2021 10:54:50 schreef EricN:
Uit uC komt 13v naar 560 ohm. (Basis)
13v + ventilator. - ventilator 4v. Dus over de ventilator 9v. CE 4v 160mA. Dus 0,66w op de transitsor. Dc sturing. Geen pwm.
Maar ook 300mW in de weerstand. Ik vind dat "raar veel". Net als die 13V. Dat is ook raar. Hoe kwam je op een "hoge HFE", want juist die 23mA bij 13V is erg veel.
Een processor van recenter dan zeg 40 jaar geleden die op 12-13V draait ken ik ook niet.
Special Member
Op 9 december 2021 13:06:25 schreef NKHteB:
De gezochte MATSUSHITA/NAIS relais type HB1E-DC12V (zie hiervoor), zijn inmiddels gearriveerd uit China. Zelfs 1 week eerder dan de afgegeven afleverdatum.
Maar wel in 24V uitvoering..........., grrr!
We proberen het opnieuw bij een andere leverancier.
Gewoon klacht indienen. Bij Ali nemen ze dat echt wel serieus... (ik heb ook pas een 115v soldeerbout ontvangen i.p.v. een 230v... )
Honourable Member
Waar kan ik deze dingen nog krijgen/kopen? RS heeft ze niet meer...
Werd indertijd door Harwin geproduceerd onder de naam PC Track Pins.
Op 9 december 2021 13:45:17 schreef rew:
[...]Maar ook 300mW in de weerstand. Ik vind dat "raar veel". Net als die 13V. Dat is ook raar. Hoe kwam je op een "hoge HFE", want juist die 23mA bij 13V is erg veel.Een processor van recenter dan zeg 40 jaar geleden die op 12-13V draait ken ik ook niet.
Terechte opmerking. Nu heb je me benieuwd gemaakt. Ik meet morgen terug na.
Edit: er blijkt 1,2v uit de uC te komen. Dus 0,5v over de 560 ohm. De rest nog eens gedubbel checkt. Die metingen kloppen wel. 160mA. 13v vcc. 9v ventilator. 4vce.
[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 10 december 2021 08:21:31 (16%)
Moderator
Op 9 december 2021 14:27:13 schreef fatbeard:
Waar kan ik deze dingen nog krijgen/kopen? RS heeft ze niet meer...
Werd indertijd door Harwin geproduceerd onder de naam PC Track Pins.
[bijlage]
Reichelt heeft Bungard holnieten hiervoor:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/zak-met-1000-klinknagels-0-4mm-voor-bel-…
die relais zijn niks speciaals, zaten ook in begin jaren 80 videorecorders. V2000 systemen. ook van diverse merken te vinden.
Moderator
Meet ze even na, ze zien er 2e hands uit.
Special Member
die relais zijn niks speciaals
Toch wel; ze hebben een nogal exotische pin-out...
Moderator
Golden Member
Op 29 december 2021 19:54:40 schreef Henry S.:
Meet ze even na, ze zien er 2e hands uit.
Te zien aan de pinnen zijn ze uit een PCB gesoldeerd. En ik zie coating-resten op de behuizingen en flink veel verkleuring. Dus ze hebben op een PCB gezeten die ook wat daglicht zag of een wat zwaardere omgeving hadden. Dat wil niet zeggen dat ze kapot zijn. Als ze bijvoorbeeld alleen maar nodig waren om een alarm te schakelen zijn ze nog als nieuw.
Meet even de contactweerstand met een 4-draads methode, dan kun je zien of ze nog binnen specificatie zitten.
Ik zie ze te koop op internet tegen afzetprijzen. Ze vragen er rustig 40 Euro voor.
Als je een tussenvoetje maakt kun je vast wel andere relais inzetten, indien nodig.
Op 29 december 2021 19:56:45 schreef Arco:
[...]
Toch wel; ze hebben een nogal exotische pin-out...
Het viel me eerst ook niet op, maar de spoel zit niet aan een kant maar "overdwars".
Verder inderdaad relais uit sloop printen zo te zien aan de beschadigingen/krassen/verkleuring/soldeer aan pinnen.
WAT?!?!?!? Nee, dat had ik nooit verwacht!
Beste OM's,
bedankt voor de reacties.
@testman. Ik had liever een paar relais gehad als donatie.
@Henry S., Arco, Hoeben e.a. De relais zijn inderdaad geen "beauties". Maar 40 Euro per stuk of nog meer voor een restauratieproject is wat te veel van het goede. De ontvanger is ook meer dan 40 jaar oud.
In de afwijkende pin-out zat hem inderdaad de kneep. Ik wilde graag een zo goed mogelijke restauratie/reparatie.
Bedankt voor de tip over de 4W methode. Die is hier bekend en toegepast met een HP34401A. Zo kwam ik ook achter de te hoge contactweerstand van de oorspronkelijke relais.
Hier doen we het allemaal voor:
De reparatie betreft een NRD-515 ontvanger van JRC, waar ik aan gehecht ben. In bepaalde bereiken wordt een high pass filter ingeschakeld. Door de te hoge contactweerstand was er extra verzwakking op die frequenties.
De ontvanger is nu weer "spic en span".
Iedereen een goed 2022 toegewenst!
Gr. N.
[Bericht gewijzigd door NKHteB op donderdag 30 december 2021 11:50:12 (14%)
Golden Member
Dat is een BAV99 (een dubbele diode).
https://www.s-manuals.com/pdf/datasheet/b/a/bav99%2C_bav99s%2C_bav99u%…
Golden Member
Op 31 december 2021 16:54:30 schreef Thevel:
https://www.s-manuals.com/pdf/datasheet/b/a/bav99%2C_bav99s%2C_bav99u%…
Dank !! Jammer dat ik net een Farnell bestelling had gedaan.
Golden Member
Hallo, Ik zoek een schaallampje voor een Philips 683 AM-FM Stereo Receiver.
Volgens de SM zou het een 8V 250mA lampje moeten zijn.
Heeft iemand een idee waar ik die zou kunnen vinden?
Special Member
Golden Member
Top, nu is mijn lampje radiaal, en deze axiaal, maar dat maakt hier niet zoveel uit.
Special Member
Één van de pootjes 180 graden buigen en je hebt een radiaal lampje...
(wel draad met punttangetje vasthouden vlakbij het glas, anders kan het glas breken bij het buigen)
Moderator
Dat lijkt verdacht veel op een ouderwets kerstlampje ... ik gok dat iemand die al eens vervangen heeft.
Deze is overigens alweer erg vol ... we gaan hier vrolijk verder:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156899
[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 1 januari 2022 19:34:27 (37%)
Dit topic is gesloten