Wanneer men het over een omgepolariseerde cel heeft bedoelt men dat een cel een capaciteitesvermindering heeft tov de andere.
Dit resulteert erin dat bij het laden die cel minder aantal Ah krijgt dan de andere die in serie staan. Wanneer de accu dan ontladen wordt , wordt die ene cel omdat hij minder lading bevat op een gegeven moment omgepoold.
Het betekent ook dat de slechte cel eerder de eindspanning van 2.7V bereikt bij het laden dan de andere cellen. Als resultaat daarvan wordt de accu niet meer volledig geladen, ook de andere cellen niet, en dit is het begin van het einde en niet te herstellen.
Hier is door een DHZ prutser de originele lader vervangen en aan de speciale plug gesoldeerd. Helaas verkeerdom.
Daardoor wordt de accu in zn geheel omgepolariseerd. Dat is een gans andere situatie.
Een ontladen accu heeft twee platen waarvan het oppervlak loodsulfaat is.. bij het opnieuw laden kan deze bij verkeerde polariteit gewoon terug laden waarbij de ene plaat loodperoxide vormt en de andere lood.
Alhoewel de constructie op zich niet symmetrisch is, kan dit wel.
In tegenstelling met een normaal geladen accu met een zwakke cel
zou zo'n ompolarisering het einde van de accu niet meteen inluiden.
Ik zou de accu met een kleine belasting terug helemaal naar nul volt ontladen, en dan direct met een geschikte lader terug opladen met de juiste polariteit. Er is een kans dat de accu niet teveel geleden heeft.
Op voorwaarde dat die natuurlijk niet jaren plat heeft gestaan en recent verkeerdom opgeladen werd.
Een ontladen loodaccu die lang in die toestand blijft lkrijgt last van sulfatatie. Het loodsulfaat kristalliseert na een tijdje uit tot een onoplosbaar oppervlak die de accu onwerkzaam maakt.
Of dit te verhelpen is, zijn reeds tig topics over.