Lood accu laadt invers op

Dag vrienden van het forum:

Een collega van mij heeft een elektrisch speelgoedwagentje waarbij van de één op de andere dag de rijrichting omgedraaid is. Vooruit werd na enkele jaren plots achteruit.

Verduidelijking:

Het speelgoedwagentje werd door eerste kind een twee tal jaar gebruikt zonder problemen. Daarna werd het wagentje in de berging gezet voor enkele jaren tot zijn tweede kind groot genoeg was om er mee te spelen. Het wagentje werd dus na lange tijd terug opgeladen en vanaf dan was de rijrichting omgedraaid.

Na wat zoeken blijkt nu dat de batterij invers is opgeladen.

Op mijn vraag of de lader de originele was kon hij geen duidend antwoord geven.

Batterij lader heeft een détrompeur (zie foto) dus kan niet omgedraaid worden.

Dus nu mijn vraag uit interesse. Wat is er intern in die batterij gebeurd?

flash2b

Special Member

OMPOLEN

Ompolen van cellen of complete accu’s kan gebeuren wanneer te diep ontladen wordt. Bij een overontlading tot 0 Volt is het mogelijk wanneer de lader verkeerd om aangesloten wordt, de complete accu tot -12 Volt te laden. Dit levert in het algemeen een onherstelbaar beschadigde accu op.

Wanneer in een accu 1 cel zwak is en minder capaciteit heeft dan de overige dan kan ook deze ene cel om polen gedurende de ontlading. De cellen die nog ontladen, laden in dit geval de lege cel verkeerd om. Ook dit is om polen en de cel zal veel sneller uitvallen dan de overige.

https://centurionbattery.nl/kennisbank/ompolen/

Frederick E. Terman

Honourable Member

De foto bewijst het inderdaad - hij is omgekeerd opgeladen. Wat mal!

Een lood-zwavelzuurcel is in principe symmetrisch - ik heb er eens eentje 'from scratch' in de scheikundeles gemaakt, die het echt deed - en kan dus omgekeerd opgeladen worden.
Echte accu's in de praktijk hebben verschillende constructies voor de plus- en minpool, en daarom is omgekeerd opladen niet goed. Maar het kán dus wel.

Maar om dat te doen, echt door nul heen en dan volledige spanning de andere kant op, - daarvoor zou je echt een lader omgekeerd moeten aansluiten.
Dus óf er is een andere lader gebruikt, óf de accu heeft eens omgekeerd aangesloten gezeten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In deel 1 van uw link (flash2b) spreken ze over verkeerd aansluiten van de lader wat in dit geval niet mogelijk is (détrompeur). In deel 2 spreken ze van 1 cel die verkeerd opgeladen wordt, dus niet de ganse batterij.

Kan dit fenomeen zich voordoen met de originele lader?

edit: ik zie ondertussen dat Fet ook heeft geantwoord.

aangezien die ook ineens omgekeerd reed (voorruit werd achtgeruit) vermoed ik dat er ergens 2 kabels werden gewisseld, of de lader gewisseld.
Toen heeft de lader de accu dus volledig leeggeladen, en daarna invers opgeladen. en sindsdien rijd de auto dus omgekeerd.

kijk ff hoe de bekabeling zit aan de auto kant. maw als je de lader aansluit, op welke kleuren zit dan + en - die uit de lader komen.

mijn dochter heeft ook zo een auto, en de lader is van week 1 al spoorloos.

vind het ook verwarrend dat uw lader een ROND symbool toont

van zo een connector
https://cdn.webshopapp.com/shops/138668/files/309128565/260x260x2/jack-connector-55x21mm-male.jpg

terwijl er een vierkante aan zit, niet origineel dus. iemand die de stekker heeft gesoldeerd op een andere lader?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Aan de lader is er op het eerste zicht niet gewerkt. Of de lader de originele is van het speelgoedwagentje daar kan geen antwoord op gegeven worden. Hij weet het niet.

Dus uit de antwoorden blijkt dat de batterij na jaren stil te liggen verkeerd opgeladen is geweest door vermoedelijk niet de originele lader te gebruiken (andere polariteit). Wat ik niet wist dat dit mogelijk was. Vandaar mijn eerste vraag. Nu nog een volgende vraag:

Collega heeft dus eerder deze week de bedrading in het wagentje zelf omgedraaid om het wagentje goed te laten rijden. Kan hij de batterij nu 'verkeerd' blijven opladen zonder gevaar?

we spreken over een autotje van al enkele jaren oud...
ik zou zeggen: zolang het rijdt, rijdt het.
en als het stuk is, koop een nieuwe accu, en sluit dan alles correct aan.

Anoniem

Wanneer men het over een omgepolariseerde cel heeft bedoelt men dat een cel een capaciteitesvermindering heeft tov de andere.
Dit resulteert erin dat bij het laden die cel minder aantal Ah krijgt dan de andere die in serie staan. Wanneer de accu dan ontladen wordt , wordt die ene cel omdat hij minder lading bevat op een gegeven moment omgepoold.

Het betekent ook dat de slechte cel eerder de eindspanning van 2.7V bereikt bij het laden dan de andere cellen. Als resultaat daarvan wordt de accu niet meer volledig geladen, ook de andere cellen niet, en dit is het begin van het einde en niet te herstellen.

Hier is door een DHZ prutser de originele lader vervangen en aan de speciale plug gesoldeerd. Helaas verkeerdom.

Daardoor wordt de accu in zn geheel omgepolariseerd. Dat is een gans andere situatie.
Een ontladen accu heeft twee platen waarvan het oppervlak loodsulfaat is.. bij het opnieuw laden kan deze bij verkeerde polariteit gewoon terug laden waarbij de ene plaat loodperoxide vormt en de andere lood.

Alhoewel de constructie op zich niet symmetrisch is, kan dit wel.
In tegenstelling met een normaal geladen accu met een zwakke cel
zou zo'n ompolarisering het einde van de accu niet meteen inluiden.

Ik zou de accu met een kleine belasting terug helemaal naar nul volt ontladen, en dan direct met een geschikte lader terug opladen met de juiste polariteit. Er is een kans dat de accu niet teveel geleden heeft.
Op voorwaarde dat die natuurlijk niet jaren plat heeft gestaan en recent verkeerdom opgeladen werd.
Een ontladen loodaccu die lang in die toestand blijft lkrijgt last van sulfatatie. Het loodsulfaat kristalliseert na een tijdje uit tot een onoplosbaar oppervlak die de accu onwerkzaam maakt.

Of dit te verhelpen is, zijn reeds tig topics over.

Alvast bedankt voor de reactie GD. Dat van het volledig ontladen valt te proberen. Niet dat ik het ga doen, lader en batterij gaan vandaag terug mee met de eigenaar naar huis. Hij vroeg gewoon of hij dit verkeerdelijk mocht blijven gebruiken zonder gevaar, waarop ik het antwoord schuldig moest blijven. Collega is mechanieker, geen elektro achtergrond en ook ik weet niet alles.

Of dit te verhelpen is, zijn reeds tig topics over.

Zo wat elke elektronica (elektriciteit, motoren,...) gerelateerde vraag is hier ooit de revue gepasseerd en kan dus opgezocht worden. Ik heb gekozen voor de interactie en de vraag nog eens te stellen. Dus ook daar mag je op antwoorden. ;-)

Anoniem

Als je de accu niet volledig ontlaadt is er kans dat de acculader hem met de juiste polariteit niet wil opladen. Maar hier lijkt het een simpele adapter te zijn. Een echte acculader moet zelfs enige spanning op de klemmen zien vooraleer hij zelf met het opladen begint. Vandaar dat het tegen elkaar houden van de laadklemmen van zo'n lader geen kortsluiting veroorzaakt.
Het naar nul ontladen geeft geen bijkomende schade als de accu maar kort genoeg ontladen blijft.

Wat anders kan je doen dan hem ontladen en terug met de juiste polariteit opladen?
Het is maar de vraag of hij het overleeft, want een accu in een stuk speelgoed dat jaren vergeten in een kast staat, is zo al meestal niet meer in prima conditie. De eigenaar zal hem wel niet regelmatig bijgeladen hebben al of niet met de juiste polariteit en dat is op zich funest.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou hem in elk geval nu maar omgepoold laten en kijken hoe lang het blijft werken. Het ergste dat er kan gebeuren is dat hij capaciteitsloos wordt. Zwaar bolstaan en gassen is ook een risico maar vóór die tijd is hij al redelijk onbruikbaar, denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Op 8 juni 2021 14:10:15 schreef maartenbakker:
Zwaar bolstaan en gassen is ook een risico maar vóór die tijd is hij al redelijk onbruikbaar, denk ik.

Datdenk ik ook. Maar zwaar gassen doet hij pas als hij overladen word met een te hoge spanning of veel te lang laden. De spanning van 7.0V is voor het mooie al te hoog dus hou de laad tijd wel in de gaten. Het komt niet om een paar uur of een dag , maar dagen lang op deze lader laat de accu uiteindelijk wel droog koken.

Droogkoken klink heel gevaarlijk als in brandbaar maar dat valt gelukkig erg mee. In een accu zit veel water wat verdamp waarbij de accu ca 100°C word. Echter zodra het water weg is loopt er nagenoeg geen stroom meer dus veel warmer als dat word het niet. Er is bestaan gelukkig weinig materialen wat bij deze temperatuur wil gaan branden. Dus accu niet in een plas benzine gaan opladen :).

Een kokende accu is wel gevaarlijk om er bij te staan, zuurspetters en de damp zijn gevaarlijk, zuurspetters vooral voor je ogen. Na contact met het zuur dus overvloedig spoelen met water.

Ik denk niet dat een omgepoolde accu daarin gevaarlijker is dan een goede. Bovenstaande zijn meer gewoon algemene bedenkingen over het laden van een loodaccu.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ja, moet je mijn ups accu eens voelen? ik kon zelf de behuizing niet meer vasthouden waar ze in zaten (dubbelwandig staal).
het dat ups pack uit de kelder gehaald door die op te tillen aan de kabels. loeiheet was dat pack, helemaal bol.

al 2dagen zat er een rare chemische geur in huis, uiteindelijk door deuren te sluiten en een uurtje later rond te lopen, kunnen detecteren welk lokaal het hardste rook.
ups staat in de kelder onder dat lokaal, dus duurde ff voor ik de accu in de mot had. er staan er ook 4 in, maar het werk me snel duidelijk welke het probleem had aangezien ik men hand er niet kon ophouden, en de andere lauw warm waren

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 8 juni 2021 15:58:16 (46%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Op 8 juni 2021 15:56:28 schreef fcapri:
ja, moet je mijn ups accu eens voelen? ik kon zelf de behuizing niet meer vasthouden waar ze in zaten (dubbelwandig staal).

IK geloof best dat het heel heet was maar veel heter dan 100°C kan het bijna niet geweest zijn omdat koken water op ca 100°C blijft hangen.

Zeker als er dan naast het plastic van de accu zelf er staal omheen zit is dat redelijk veilig qua brandgevaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

@benleentje: accu's met defecte cellen kunnen ook aardig gassen, daar zat ik een beetje aan te denken. Die kans neemt misschien toe als je hem nog eens gaat proberen om te polen. Maargoed we zijn het er allemaal over eens dat dat vooral bij overladen gebeurt en als je hem gewoon gebruikt, heb je op dat moment al gemerkt dat hij het niet goed doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

@Fcapri en Benleentje,

Echt? ;-)

Onder 'droogkoken van een accu verstaat men niet dat het water verdampt doordat de temperatuur 100°C wordt, (koken) hoor.
Dat is een vakjargon term.
Indien een accu volledig opgeladen is en het laadproces doorgaat, is er geen sulfaat meer om om te zetten en wordt het water in de zuuroplossing elektrolytisch ontleed in waterstof en zuurstof. Deze gassen ontwijken en daardoor wordt het vloeistofpeil lager. Ik zou zelfs sterk betwijfelen dat hierdoor de temperatuur beduidend oploopt.
Wat niet wegneemt dat een accu door andere oorzaken zoals een interne kortsluiting kan oververhitten.

Arco

Special Member

Als die loodaccu inderdaad al jaren niet gebruikt is kun je 'm wel weggooien.
Na 1-2 jaar zonder opladen kun je zelfs een nieuwe al weggooien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik verbaas mij wel eens over de "bedragen" waarvoor mensen lopen te prutsen.
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Loodaccu-Nedis-6-V-4-500-mAh-BALA45006V…
7,95 heb je een nieuwe accu voor, daar zou ik het risico voor toch bol worden/gassen/weetikveelwat echt niet voor gaan lopen.
En een loodaccu die echt leeg geweest is is alleen nog maar geschikt om als oud ijzer in te leveren, die heeft echt geen capaciteit meer.

Anoniem

Tja, loodaccus blijven een beetje voodoo.
En er zijn hele forums volgeschreven door 'uitvinders' die menen een methode gevonden te hebben om een defecte accu nieuw leven in te blazen. Op enkele uitzonderingen na tevergeefs.
Het enige wat nog ontbreekt is homeopathie. Wat accuzuur in een oneindige verdunning toevoegen bijvoorbeeld . Of je accu door Jomanda laten instralen. :-)

Tot zover bedankt iedereen voor de input.

@Jorn, het gaat hem niet over die paar Euro's. Ik was stomverbaasd toen een collega enkele dagen geleden vertelde dat plots een speelgoedwagentje omgekeerde dingen begon te doen. Toen dacht ik laten we dit eens onderzoeken en ik zet mijn bevindingen op CO, ik loop hier al een aantal jaren mee en weet dat enkele forum gebruikers hier eens een kritische blik willen op werpen.

We weten nog niet in hoeverre de inverse batterij nog in takt is. Mocht hij te vlug leeg lopen gaat er een nieuwe in en wordt het boeltje omgepoold.

Onze grootste bezorgdheid was of we veilig die inverse batterij konden verder gebruiken.

Op 8 juni 2021 16:15:16 schreef Arco:
Als die loodaccu inderdaad al jaren niet gebruikt is kun je 'm wel weggooien.
Na 1-2 jaar zonder opladen kun je zelfs een nieuwe al weggooien...

zolang duurd dat echt niet , met minder dan de half jaar is het al einde oefening

Arco

Special Member

... van de één op de andere dag de rijrichting omgedraaid is.

Je moet er dan wel bij vertellen dat er enkele jaren tussen die ene en andere dag zaten... ;)
Loodaccu jaren ongebruikt --> KCA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Onder 'droogkoken van een accu verstaat men niet dat het water verdampt doordat de temperatuur 100°C wordt, (koken) hoor.

Ik bedoelde wel degelijk koken. Dat zal bij 7,0V niet zo snel gebeuren dan klopt het wat je zelf omschrijft. Maar bij een hogere spanning en stroom dan gaat het water zeker koken.

Een accu die aan het laden is zal door de stroom nauwelijks warmer worden. Het is eigenlijk de stroom die er nog loopt nadat de accu al vol is. Deze stroom zorgt dan voor een temperatuur verhoging. Als de stroom dan maar hoog genoeg is in verhouding met de accu kan de accu op een gegeven moment gaan koken.
Het verschil tussen gassen die ontsnappen en echte stroom vorming die uit de accu komt geeft dat ook aan. IK heb als test ook al eens een accu bewust laten koken en dat gaat bij kleine accu's verrassend snel.

Maar ook als je zoals ik eens per ongelijk heb gedaan een 24V lader op een 12V accu zet dan gaat de accu dus wel koken. Het was niet helemaal mijn schuld. Ik leen dan altijd van een andere afdeling die hoogwerkers verhuurt een automatische acculader die cellen vanaf 2V tot met 24V zelf herkent en oplaad. Echter Was die autolader stuk en gaven ze me een gewone 24V lader.
Ik had vrijdag middag net voor einde werktijd de accu op de lader aangesloten en maandag ochtend kam ik er pas achter.

Op 8 juni 2021 16:31:03 schreef grotedikken:
Tja, loodaccus blijven een beetje voodoo.
En er zijn hele forums volgeschreven door 'uitvinders' die menen een methode gevonden te hebben om een defecte accu nieuw leven in te blazen. Op enkele uitzonderingen na tevergeefs.

Methodes zijn erwel, maar komt er vrijwel altijd op neer dat je enkel de behuizing recycled en een klein deel van de oude platen samen met nieuwe platen. Maar ook wel gezien dat ze in de oude behuizing een Li-ion of lipo accu bouwen omdat dat type accu niet meer te verkrijgen is.

Op 8 juni 2021 16:47:33 schreef klaasy:
[...]
zolang duurd dat echt niet , met minder dan de half jaar is het al einde oefening

Toch gelukkig niet altijd. Ik had een aantal nieuwe accu gekocht voor mijn ups en gelijk 2 voor een collega van mijn. Kreeg daardoor iets meer korting en scheelde verzendkosten. Maar uiteindelijk wou mijn collega deze toch niet hebben. Geen probleem komt wel een keer van pas. Maar kwam de accu pas na een ruim een jaar weer tegen en de spanning was nog ruim 11V en ze laden ook nog normaal op.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 8 juni 2021 16:56:39 (31%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 juni 2021 16:48:00 schreef Arco:
[...]
Je moet er dan wel bij vertellen dat er enkele jaren tussen die ene en andere dag zaten... ;)
Loodaccu jaren ongebruikt --> KCA...

Dat staat ook in de openingspost Arco ;-)
Ik ben zo volledig mogelijk geweest met de info die ik had. Eerst nog alles vertalen van Frans naar Nederlands (Franstalige collega).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 juni 2021 16:43:55 schreef Robbe de Smet:
Toen dacht ik laten we dit eens onderzoeken en ik zet mijn bevindingen op CO,

Gelijk heb je, en ik vind het erg interessant zo'n praktijkervaring te lezen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org