Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha Kris,

Krohn-Hite maakt inderdaad prachtige spullen. Ook beroemd om hun low-distortion generatoren.

En de gebruikte onderdelen zijn topkwaliteit.
Alleen al die gesealde AB potmeters kosten een vermogen!

Netjes gerepareerd, en mooi dat zoiets weer een liefhebber gevonden heeft :-)

groet, Gertjan.

Kris,
Jij wel dus. Het is je gegund.

Geen reactie van ruudennoor, dan is de interesse ook weg.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 8 januari 2021 19:34:01 (58%)

Henk H.

Golden Member

Een tijdje terug heb ik een Keithley 125 Scopebook via CO op de kop kunnen tikken. Dit is een draagbare geisoleerde storage oscilloop, multimeter en logic analyzer in een.

Accessoires zijn compleet (behalve een handleiding, logic pods zijn er ook bij maar staan niet op de foto), de NiCd batterij heeft nog niet gelekt en heb ik voor de zekerheid eruit gehaald. Hij komt netjes door de zelftest en werkt verder prima (ik heb m een paar keer gebruikt).

Deze scoop is ook verkocht als de Gould Easyscope 340, behalve bijgevoegde pdf (artikel uit Elektor Electronics uit oktober 1995) heb ik er op internet niets over kunnen vinden.

Ik heb contact opgenomen met Tektronix UK (heeft Keithley overgenomen) met een verzoek voor meer informatie maar daar niets over gehoord. Nog wat bedrijven gevonden die het ding zouden kunnen calibreren en ook daar om meer informatie verzocht maar ook daar niets op gehoord. Een website uit Italie met oudere meetapparatuur (liefhebber die een overzicht heeft samengesteld) ook aangeschreven maar geen informatie gevonden.

Behalve de sticker met serienummer op de achterkant staat er verder niets aan gegevens of nummers op (ook niet in het batterijvak).

In Nederland zou deze scoop gebruikt zijn door KPN monteurs.

Als iemand meer informatie heeft zou ik me zeer aanbevolen houden. Hij komt door de zelftest en werkt op het oog prima. Ik zou dat graag zo houden en vraag me af of er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden (interne backup batterij die kan gaan lekken)? Open maken kan altijd, maar als het niet hoeft liever niet. De werking van het opslaan en terugkijken van waveforms is me ook nog niet helemaal duidelijk.

Sinds vandaag gewoon twee!! ?

Ik was al heel lang opzoek naar een tweede of de dual uitvoering, maar er stond er gewoon een op MP...
Sorry, even blije eikel!
Hp3561A en de calibratie is binnen 0,015dBmV!
Mijn dag is goed ?

RTFM, dan pas vragen...

Ja! dan ben je de man... gaaf hoor, super gefeliciteerd,
mooie setup ook, netjes hoor.
Bijna alles HP...

Tony

Electronics enthusiast, TEA and Radio Amateur (PE1ONS) https://www.youtube.com/TonyAlbus
EgbertG

Golden Member

@Wielklem, ben je niet bang dat je 's nachts een keer een enorme dreun hoort?

blackdog

Golden Member

Hi Wielklem, :-)

Mooie setup!

Zo'n Hp3561A zou ik ook wel willen hebben voor mijn 1/f metingen aan voedingen en versterker trapjes.

Zo'n meetinstrument moet ik ook maar eens op mijn lijstje zetten. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 maart 2021 13:50:40 schreef blackdog:
Hi Wielklem, :-)

Mooie setup!

Zo'n Hp3561A zou ik ook wel willen hebben voor mijn 1/f metingen aan voedingen en versterker trapjes.

Zo'n meetinstrument moet ik ook maar eens op mijn lijstje zetten. ;)

Groet,
Bram

Dan heb ik onder een paar mooie foto's voor je.
Excuus voor de qualiteit, even snel met mijn telefoon geschoten toen de kidds een dutje deden.

En ja, die big bang did cross my mind, maar aan de andere kant, 20 slotbouten kunnen wel wat hebben.

Hier mijn tti op 1Khz met mooi de harmonischen in beeld:

Ps, post vanaf mijn mobiel, niet de meest uitgebreide helaas.

RTFM, dan pas vragen...

Aanvulling;
Deze signal analysers zijn erg zeldzaam. Ik dacht dat hp er destijds ook maar iets van 1000 heeft gemaakt (wereldwijd!)
Dit is in de afgelopen 8 jaar de 4e die ik op MP tegen ben gekomen. Ebay staan ze wel, maar tegen ebay prijzen.

RTFM, dan pas vragen...
EgbertG

Golden Member

Meer HP liefhebbers van vintage apparatuur ;-)

Dit is mijn meest dure HP apparaat ooit geweest:

dat is de HP4195A ... alleen gruwelijk groot. Paste dat maar
op een plank tegenover me!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 8 maart 2021 09:23:55 (32%)

Ah, foto 2 had ik gemist. Dat is ook wel een hele mooie Egbert!
Helaas heb ik alleen sporadisch budget voor de oudere modellen.

Mag de pret niet drukken en doet meestal nog keurig waar het voor gemaakt is.

RTFM, dan pas vragen...

bericht voor Kris: heb je interesse in dit filter? op de markt gezet door Peekel. werking onbekend. Ook nu weer: te mooi om te slopen.
vr.gr. Ruud

Gebruikt zeker ook 800KB de diskettes? Hier ook een speeltje uit 1986...

Ha lampjesman,

Mooie netwerk analyzer met EGA monitor ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ben wel blij dat ik nu deze heb :))

de scope had ik al, nu de voeding ook nog...

Electronics enthusiast, TEA and Radio Amateur (PE1ONS) https://www.youtube.com/TonyAlbus
Alex P

Golden Member

Nieuwste apparaat in mijn werkhok: een Hopi HP9800 "lamp tester" / "power meter". Toont stroom, arbeidsfactor, spanning, frequentie, vermogen, en energie. Gezien op Youtubekanaal van Big Clive. Die heeft ook een video gemaakt over deze meter. EU-versie gekocht via Aliexpress. Heeft geen USB-aansluiting, specificatie meldt max. 20A. Andere uitvoeringen schijnen wel te bestaan maar heb ik niet kunnen vinden.

Voor de eerste foto is een gloeilamp met condensator in serie aangesloten.

Accessoires: netsnoer (amerikaanse stekker) met fitting E27, verloop E27-E14, verloop E27-GU10.

Aanpassingen: er zat een universeel stopcontact op; die heb ik vervangen door een verbouwde inbouw-wcd van Jung. Dat universeelding vond ik wat gammel (en er staat "maar" 13A op), zie foto's.

Het snoer van de fitting heb ik vervangen door eentje met eurostekker.

Hij gaat al aan bij ca. 30V en toont dan typenr. en max. stroom; hij werkt boven 50V (er staat op: 100-240 V)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Tidak Ada

Golden Member

Leuk ding! Geen hulpbatterijtjes nodig?
Paste er geen Eurostekker in? Ziet m.i. er vrij universeel uit.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 8 juni 2021 15:58:17 (45%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Vraagje, met gewoon een gloeilamp, moet de cos phi dan niet gewoon 1 zijn, of ben ik ouderwets en begrijp ik iets niet meer?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Alex P

Golden Member

Op 8 juni 2021 17:06:52 schreef Jinny:
Vraagje, met gewoon een gloeilamp, moet de cos phi dan niet gewoon 1 zijn, of ben ik ouderwets en begrijp ik iets niet meer?

Je bent niet ouderwets, je hebt gewoon over "met condensator in serie" heen gelezen ;-)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Alex P

Golden Member

Op 8 juni 2021 15:56:11 schreef Tidak Ada:
Leuk ding! Geen hulpbatterijtjes nodig?

Nee, hij loopt helemaal op de stroom waarop je hem aansluit (vanaf 30V AC gaat-ie aan).

Paste er geen Eurostekker in? Ziet m.i. er vrij universeel uit.

Dat stopcontact wat er in zat, daar past van alles op ja: Amerikaans, Brits, NL/Duits, FR/Belgisch. Maar als je er een paar keer de dikke pennen van een NL randaardestekker in gedaan hebt valt een eurostekker er daarna zowat onder zijn eigen gewicht uit. En uiteraard staan de pennen van niet-eurostekkers onder spanning terwijl ze nog aan te raken zijn. Ik heb iets te vaak bloedlinke dingen gezien, dus liever iets degelijkers inclusief randaarde.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Alex P

Golden Member

Op 8 juni 2021 17:26:20 schreef Jinny:
Aaaaahhhhhh, oké

Reken je nog even het nominale vermogen van de gloeilamp en de waarde van de condensator uit? :+ ;-)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Jinny

Golden Member

Als ik geen barstende pijn in het welgevormde hoofdje zou hebben wel.
Nu even niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juni 2021 17:26:38 schreef Alex P:
[...]
Nee, hij loopt helemaal op de stroom waarop je hem aansluit (vanaf 30V AC gaat-ie aan).
[...]
Dat stopcontact wat er in zat, daar past van alles op ja: Amerikaans, Brits, NL/Duits, FR/Belgisch. Maar als je er een paar keer de dikke pennen van een NL randaardestekker in gedaan hebt valt een eurostekker er daarna zowat onder zijn eigen gewicht uit. [....].

Begrijpelijk als je de ingewanden ziet ;)
Heb ooit iets via eBay uit HongKong laten komen dat wél degelijk is. Inclusief de in de UK obligate schakelaar.

@Jinny: Te heftig geföhnd? :P ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten