Ashdown evo2 eindversterker is vreemd

Beste mensen ik heb hier een basversterker van het merk ashdown mag evo2 ,als ik hem aanzet geen probleem met een beveiliging lamp 75 watt er tussen, bij het aanzetten geen probleem lamp gaat even aan en dooft,ook op de eintrappen uitgang een spanning van 0,1volt.

Maar zodra ik er een belasting weerstand op aansluit van 4-8 ohm
Zonder dat ik de ingang een signaal krijg gaat de lamp branden, en toch meet ik 4ohm of 8 ohm, ook de spanning loopt op de uitgang op naar bijna 3 volt+ ik heb alles los buiten de printplaat gemeten met de gewone digitale multimeter fluke, an nog eens met een speciale tester om componenten mee te meten ze geven allen goed aan ook weerstanden elkos zijn goed ik heb ook de transistor voor de bias regeling dus de ruststroom kortgesloten en toch blijft deze Lamp dan branden als ik de weerstand van de 100ohm bij transistor r19 los haal en aan zet is de lamp uit natuurlijk omdat er dan geen spanning loopt dus geeft aan dat er geen transistor lekt, maar ik weet het niet meer

Mischien dat jullie er wat aan kunnen zien de ruststroom transistor is het niet de eindtrappen ook niet, de versterker doet dit alleen raar als er dus een belast op aangesloten zit ook zat ik te denken dat er een transistor in kan zitten die lekt bij een hogere spanning, en , dan de vraag waarom niet zonder een belasting op de uitgang zit

Wie kan mij helpen alvast bedankt demon

Het lijkt er op dat hij oscilleerd. C11/R22 in orde ?
Het zal wel werken, maar ik heb de constructies met R21 en C7/Rl1 eigenlijk niet eerder zo gezien.

Op 9 juni 2021 18:30:10 schreef Demon:
Beste mensen ik heb hier een basversterker van het merk ashdown mag evo2 ,als ik hem aanzet geen probleem met een beveiliging lamp 75 watt er tussen, bij het aanzetten geen probleem lamp gaat even aan en dooft,ook op de eintrappen uitgang een spanning van 0,1volt.

Maar zodra ik er een belasting weerstand op aansluit van 4-8 ohm
Zonder dat ik de ingang een signaal krijg gaat de lamp branden, en toch meet ik 4ohm of 8 ohm, ook de spanning loopt op de uitgang op naar bijna 3 volt+ ik heb alles los buiten de printplaat gemeten met de gewone digitale multimeter fluke, an nog eens met een speciale tester om componenten mee te meten ze geven allen goed aan ook weerstanden elkos zijn goed ik heb ook de transistor voor de bias regeling dus de ruststroom kortgesloten en toch blijft deze Lamp dan branden als ik de weerstand van de 100ohm bij transistor r19 los haal en aan zet is de lamp uit natuurlijk omdat er dan geen spanning loopt dus geeft aan dat er geen transistor lekt, maar ik weet het niet meer

Mischien dat jullie er wat aan kunnen zien de ruststroom transistor is het niet de eindtrappen ook niet, de versterker doet dit alleen raar als er dus een belast op aangesloten zit ook zat ik te denken dat er een transistor in kan zitten die lekt bij een hogere spanning, en , dan de vraag waarom niet zonder een belasting op de uitgang zit

Wie kan mij helpen alvast bedankt demon

0,1 Volt (100mV is best veel. Zou eigenlijk maar een paar mV mogen zijn.
C1 een kleine lekkage?
Heb je ook al een scope aangesloten?

Jep zijn allen goed, alleen als ik nu op de aansluiting luidspreker uitgang een belast van 4-8 ohm erop aansluit dan gaat de beveiliginglamp van 75watt bijna vol branden, terwijl dat niet mag, want er zit nog geen aansturing op de ingang die heb ik ook al eens kortgesloten om de ingang naar nul volt te krijgen, maar dan zijn opeens de spannings op de uitgang bijna 3 volt+

Ik heb wat spanningen opgeschreven met meten op de transistors met aangezettte versterker, ik kan die wel doorgeven maar ergens klopt er iets niet ik heb vele versterkers gerepareerd maar dan hele complexe types, maar deze simpele versterker doet zeer raar.

Het is net of er ergens een transistor doorslaat als er spanning op komt het is dus alleen op de positieve deel dan doorslaat als er een belast op aangesloten wordt ik heb op de uitgang van de versterker zo der belast Bijna nul volt 0,1 dus 100mv maar met een belastingweerstand van 4 of 8 ohm dan gaat de lamp opeens aan en blijft aan, en de uitgang loopt naar 3volt plus op

Ik heb er nog geen scoop op aangesloten
Die heb ik wel een hameg en een digitalen tot 200mhz
Maar het probleem zit het met aansluiten van de balast
Ik heb op het punt van TR5 een spanning van 5.6mv
Op de emitter TR12 60volt op basis TR16 485mv op basis TR11 489mv

Op TR15 basis -312mv op emitter -1.20volt collector +1.43volt

Op collector TR14 staat +59 volt de RL1 is een soort opstart mute
Dat de plof met inschakelen wat onderdrukt

Verder klopt de spanning op de Z1-16.6volt
R2 die naar de Tr4 en de Tr2 staat 1.9volt

Dit alles is gemeten zonder belastingsweerstand van 4-8 ohm

Wat ik ook geprobeerd heb net is het los solderen van R6 eenzijdig
Geen effect, daarna terug geplaats, en de volgende R21 eenzijdig losgesoldeerd heeft met belast ook geen effect lamp blijft branden met belast zonder is deze uit raar raar wat is dit

Beste mensen niemand een idee, raar als ik de versterker aanzet zonder belasting op de uitgang 4-8 Ohm met een stroom begrenzing lamp 75 watt gaat de versterker gewoon aan niks geks als ik dan een belasting aansluit tussen 4-8 ohm niks geks alles werkt gewoon, ook als ik hem uitzet en direckt na 2 seconden aanzet werkt hij gewoon met de belasting eraan, laat hem niet 5 seconden uit staan en aanzetten dan is het probleem weer daar dat als ik hem aan zet de lamp weer vol brand, raar raar maar waar ik heb alles door getest ook de grote elkos van 100 volt 4700 uf met een esr meter iets van 0,03 ohm geeft ook aan dat de good cap with lo ESR op bijde elkos

Ik vind het maar een zeer raar verschijnsel

Ik ben vandaag maar weer even gaan kijken of ik de oorzaak kan vinden
Ik hoop dat iemand de fout ziet.

Ik hoor het wel van de techneuten hier
Alvast bedankt mvg
Demon

Wel eens van kortere zinnen, alinea's en punten en komma's gehoord?
Zo ja gebruik ze dan!
Je verhaal wordt dan een stuk beter leesbaar en waarschijnlijk ook beter begrepen.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Beste pentium pro
Bedankt voor de reactie.
Maar als ik korte zinnen zou gebruiken, snappen ze het helemaal niet meer, ik had eerder gehoopt op een oplossing van het probleem.

Het zou leuk zijn als u de oplossing gevonden zou hebben
Maar wacht maar weer eens af .
Toch bedankt voor de reactie

Op 1 oktober 2021 10:07:03 schreef Demon:
Beste mensen niemand een idee, raar als ik de versterker aanzet zonder belasting op de uitgang 4-8 Ohm met een stroom begrenzing lamp 75 watt gaat de versterker gewoon aan niks geks als ik dan een belasting aansluit tussen 4-8 ohm niks geks alles werkt gewoon, ook als ik hem uitzet en direckt na 2 seconden aanzet werkt hij gewoon met de belasting eraan, laat hem niet 5 seconden uit staan en aanzetten dan is het probleem weer daar dat als ik hem aan zet de lamp weer vol brand, raar raar maar waar ik heb alles door getest ook de grote elkos van 100 volt 4700 uf met een esr meter iets van 0,03 ohm geeft ook aan dat de good cap with lo ESR op bijde elkos

Ik vind het maar een zeer raar verschijnsel

Ik ben vandaag maar weer even gaan kijken of ik de oorzaak kan vinden
Ik hoop dat iemand de fout ziet.

Ik hoor het wel van de techneuten hier
Alvast bedankt mvg
Demon

Ik had op 9 juni al aangegeven dat 100mV uit best veel is. Wat sluit je aan op de 4-8 Ohm uitgang?. Een gewone luidspreker heeft meestal nog wel een DC weerstand van een paar Ohm. Als de belasting een trafo of een scheidingsfilter ziet, zou dat best wel eens heel laag kunnen zijn, met een trafo vaak minder dan een paar tienden Ohm. In de eindtrap gaat dan wel een fikse stroom lopen. Bij dergelijke belastingen wordt dan ook altijd aangegeven dat daar condensatoren tussen moeten zitten, die de (kleine) DC component blokkeren.
Een trafo kan bijv 0,1 Ohm DC weerstand hebben I=E/R ofwel de stroom is 0,1/0,1=1Ampère!
Bij een kortsluiting zal de versterker zich in principe opstoken als daar geen fatsoenlijke beveiliging in zit.
Je moet het probleem in de differentiaaltrap zoeken. Daar wordt de DC uitgangsspanning met de referentie (nul volt) vergeleken en nageregeld. Voor de transistoren in deze trap worden vaak gepaarde exemplaren gebruikt, of er zit een instelbare offsetegeling in.
Een op-amp doet het op die plaats meestal ook beter.
Controleer zeker ook C1 op lekkage.

Hallo buzzy
Ik heb er op de opstart van de versterker een lamp van 75watt als stroombegrenzer tussen de 230 volt gehangen, en op de uitgang een weerstand van 8 Ohm 50 watt, en ook een geprobeerd met een 4 Ohm.

Als ik de versterker aanzet zonder belasting gaat hij normaal aan, en steek ik dan mijn belasting erop aan dan werkt alles gewoon

Er is ook iemand die het schema heeft aangepast, namelijk het relair heeft hij op de niet aangesloten punt van het aanwezende relair een relair aangesloten die pas aan gaat als de anti plop weer uit is, gaat dan het relair van de speaker aan, en schakelde zo weer de speaker eraan dat zou moeten werken, maar het hoort zo niet origineel te zijn.
wat is er niet goed aan deze schakeling zal straks nog eens de uitgang meten met digitale multimeter op stand mv
En meet nog eens de uitgang opnieuw welke spanning er in rust zonder belasting erop staat.

Alvast bedankt
Mvg demon

Op 1 oktober 2021 10:56:57 schreef Demon:
Hallo buzzy
Ik heb er op de opstart van de versterker een lamp van 75watt als stroombegrenzer tussen de 230 volt gehangen, en op de uitgang een weerstand van 8 Ohm 50 watt, en ook een geprobeerd met een 4 Ohm.

Als ik de versterker aanzet zonder belasting gaat hij normaal aan, en steek ik dan mijn belasting erop aan dan werkt alles gewoon

Er is ook iemand die het schema heeft aangepast, namelijk het relair heeft hij op de niet aangesloten punt van het aanwezende relair een relair aangesloten die pas aan gaat als de anti plop weer uit is, gaat dan het relair van de speaker aan, en schakelde zo weer de speaker eraan dat zou moeten werken, maar het hoort zo niet origineel te zijn.
wat is er niet goed aan deze schakeling zal straks nog eens de uitgang meten met digitale multimeter op stand mv
En meet nog eens de uitgang opnieuw welke spanning er in rust zonder belasting erop staat.

Alvast bedankt
Mvg demon

Je verhaal over een relair snap ik niks van.
De schakeling van de differentiaaltrap is niet fout, maar vereist wel een grote gelijkheid in transistoren.

Hier de aanpassing van iemand die dit heeft gedaan en zou werken, maar dit zou niet hoeven, als de fout gevonden is, dan zou ik meteen een dc beveiliging er aan hangen, maar het probleen is hier niet bij gevonden

Heb hem op de fluke multimeter op MV gelijkspanning gezet en deze geeft op een onbelaste uitgang 0,01 aan bij een op nul gezette in en uitgang van de preamp naar de eindversterker

Dus dit zou goed moeten zijn ,en volgens de persoon die het schema heeft veranderd zegt zelf ook niet te weten ,wat de oorzaak van het echte probleem is ,maar dat hij deze aanpassing weken op zijn testbank heeft laten draaien er er dan ook een flink vermogen uit komt zonder problemen te hebben gehad, maar dit het werkelijke probleem niet heeft kunnen vinden, en kon oplossen.

Wie weet jullie wel??

Op 1 oktober 2021 11:16:43 schreef Demon:
Heb hem op de fluke multimeter op MV gelijkspanning gezet en deze geeft op een onbelaste uitgang 0,01 aan bij een op nul gezette in en uitgang van de preamp naar de eindversterker

Dus dit zou goed moeten zijn ,en volgens de persoon die het schema heeft veranderd zegt zelf ook niet te weten ,wat de oorzaak van het echte probleem is ,maar dat hij deze aanpassing weken op zijn testbank heeft laten draaien er er dan ook een flink vermogen uit komt zonder problemen te hebben gehad, maar dit het werkelijke probleem niet heeft kunnen vinden, en kon oplossen.

Wie weet jullie wel??

Ik snap het niet meer. komt er nu 100mV of 10 mV uit de versterker zonder signaal
10mV kan nog wel, maar in het begin had je het over 0,1V en dat is 100mV.
Wat de tekeningen betreft, snap ik de werking van het kleine schema output supply en wat er naast is getekend niet veel.
Een normale luidsprekerbeveiliging doet twee dingen.
1 Er wordt gecontroleerd of er een gevaarlijk hoge DC spanning op de uitgang staat. in dat geval komt een luidspreker relais niet op en lopen de luidsprekers geen schade op.
2 Nadat de schakeling de DC test goed heeft bevonden kan hij nog via een korte vertraging de luidsprekers aansluiten. De vertraging dient om inschakelklikken onhoorbaar te maken. Als je niets wil horen, moet de DC uitgangsspanning feitelijk nul volt zijn, anders zul je altijd wat horen.
Beide toevoegingen lossen de twee genoemde problemen niet op.
Je hebt ook R21 los gemaakt. Ik vraag me af wat die weerstand moet bereiken en waarom zit een dergelijke weerstand dan ook niet aan de complementaire transistor.
Het lijkt meer op een vaag zelfbouw project

Ik heb mijn fluke meter op 300mv gelijkspanning gezet en er komt op mijn display 0,03 het veranderd steeds dan is het weer 0,08 erop te staan dus denk ik rond de 30 mv is, en als ik een digitale scoop eraan hang geeft hij aan 30mv gelijkspanning
Op de uitgang zonder balast van een weerstand 8 ohm

Dus hou het rond wat op mijn scoop staat op 30 mv buzzy

Ik kan wel alle transistors vervangen die volgens de digitale componenten tester vrij het zelfde aan geeft voor de transistor

Maar waarom werkt het wel goed als er geen weerstand aan gesloten is, bij opstarten van de versterker, en als hij aanstaat plug ik de weerstand erin, en blijft gewoon verder goed werken, en ook dan met een weerstand eraan rond de 30 mv gelijkspanning op de uitgang met de
Ingang van de eindversterker kortgesloten zodat er geen signaal binnen komt

Welke transistors denk je dat dan vervangen moet worden
Als het de transistors Tr 1-2-4-5 bedoeld heb ik al verwisseld ook als ik de weerstand R6 los haal gebeurt er niks geks

Mvg

Op 1 oktober 2021 16:11:28 schreef Demon:
Ik heb mijn fluke meter op 300mv gelijkspanning gezet en er komt op mijn display 0,03 het veranderd steeds dan is het weer 0,08 erop te staan dus denk ik rond de 30 mv is, en als ik een digitale scoop eraan hang geeft hij aan 30mv gelijkspanning
Op de uitgang zonder balast van een weerstand 8 ohm

Dus hou het rond wat op mijn scoop staat op 30 mv buzzy

Ik kan wel alle transistors vervangen die volgens de digitale componenten tester vrij het zelfde aan geeft voor de transistor

Maar waarom werkt het wel goed als er geen weerstand aan gesloten is, bij opstarten van de versterker, en als hij aanstaat plug ik de weerstand erin, en blijft gewoon verder goed werken, en ook dan met een weerstand eraan rond de 30 mv gelijkspanning op de uitgang met de
Ingang van de eindversterker kortgesloten zodat er geen signaal binnen komt

Welke transistors denk je dat dan vervangen moet worden
Als het de transistors Tr 1-2-4-5 bedoeld heb ik al verwisseld ook als ik de weerstand R6 los haal gebeurt er niks geks

Mvg

Lukraak zomaar wat transistors vervangen is meestal een kansloze missie.
Je moet de schakeling goed kennen en meten . Ik denk dat hulp op afstand deze keer niet gaat lukken. Telkens zijn de condities anders, er zijn wijzigingen waarmee ik niets kan en ik heb zelfs twijfels aan het schema.
Transistoren los meten zegt alleen dat ze niet stuk zijn, meer niet.
Het is een volledig DC gekoppelde versterker, dus bij een defecte transistor, dan herstelt hij zich niet en is de uitgangsspanning vrijwel nooit meer nul volt. Je zal onder de foutconditie moeten meten waarom de versterker met een belasting stroom trekt.
Helaas is repareren niet zomaar iets vervangen, maar een kwestie van kennis en kunde.
Ik weet niet wat je bezielt om R6 los te halen. Daardoor haal je heel het DC instel mechanisme overhoop en neemt ook de versterking fors toe.
Op deze manier ga je daar niet uitkomen.

Om iets uit te sluiten: is de belasting een transformator, zoals in ESL-luidsprekers zit?
(Die zijn voor DC namelijk minder dan 1 Ohm....).

Pak even een 12v achterlampje van een auto. 18w ofzo. Sluit die aan op de speaker uitgang.

Gaat ie branden? Dan is er wat fout.

Dan kan je uitzoeken of ie DC geeft met iets aangesloten, of dat ie oscilleert of bromt. Bijvoorbeeld door je scope aan te sluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hallo mensen dacht dat ik het probleem had opgelost door over de eindtrappen antiparallel met een diode te voorzien
Van het type 1n4007 en het werkte ik kon hem aan, en uit zetten na een half uur nog eens geprobeerd en werkte zo steeds, ik dacht nu doe je het op de plus en de min van de transistor maar dan nu niet via de emitter weerstand maar direct op de Uitgang dus achter de emitter weerstand, en dat gaf geen effect, heb ik het terug gezet zoals ik het eerst gedaan had, maar gek nu werkt het grapje niet meer, maar doet hij het zelfde als of ik geen diodes geplaats had, dus weer terug naar hetzelfde, gek dat het eerst toch werkte, het zou dus best kunnen zijn dat hij oscilleerd hoe kan ik de oscillatie stoppen en waar of welke transistor moet ik het doen moet dat via de basis op de eindtrappen doen naar plus en min pool dus de positieve en negatieve transitor en welke waarde moet ik erover zetten.

Dat Lampje waar over gesproken was 12 volt 18 wat welke weerstand is dat dan wel niet, de kans dat deze te laag ohm heeft, geef mischien ook problemen, de versterker is alleen even tijdelijk op een test weerstand van 4-8 ohm getest het laatste was 4 ohm 20 watt
Jammer dat het eerst werkte dacht dat het probleem was opgelost
Eerst over een set transistors maar nu blijkt het opeens toch niet te werken raar er zal toch ergens iets mis zijn.

Dus als ik nu de versterker aan zet zonder belast geen probleem, dan doe ik de weerstand op de uitgang aansluiten geen probleem versterker werkt gewoon, zet ik hem uit ,en start ik hem op naar 6 seconden met de belasting er aan, een gewone weerstand 4 ohm 20 watt gaat de lamp aan, en blijft aan,alleen opstarten zonder weerstand gaat wel, dan pas de weerstand aansluiten geen probleem, eerst met de diode eraan bleef hij het ook met weerstand aan de uitgang werken, ook na 20 minuten gewacht te hebben, en deze weer aan zetten met de weerstand er op aangesloten gewoon werkende .
raar heel raar

Ik hoop dat iemand weet waar de oscillatie
Zou kunnen zitten en wat ik er aan kan doen
Mvg

Met een test met de lamp 12 volt 21 watt die ik had liggen is de weerstand onder de 1ohm en de versterker ziet dit als kortsluiting, de lamp gaat wel aan als ik hem ermee opstarten, maar durf het niet aan om mijn versterker eerst aan te zetten dan pas de lamp erin te steken ,het kan mischien de goede eindtrappen mollen ga ik lieven niet doen, ben wel aan het denken om de gehele eindtrap te vervangen door een chinees model bij A express en die dan in te bouwen dit is gewoon een waardeloos eindtrap, ik kom er niet mee verder.

Ik kan niets meten als de versterker werkt dus opstarten zonder weerstand dan pas weerstand erin kun je niks vinden, als de weerstand erin zit bij het opstarten dan gaat er zoveel stroom lopen dat het via de stroombegrenzer lamp 75 watt de versterker gewoon geen spanning geeft op verschillende onderdelen.

Dat is allemaal niet nodig; vervanging door een module van onbekende afkomst.

Er van uit gaande dat het ooit heeft gewerkt en dat er opeens een fout is opgetreden, moet die fout te vinden zijn. Offset is mijn eerste verdenking. De load is niet gewijzigd? Dezelfde luidsprekers bedoel ik?

Met alleen een universeelmeter kun je al een boel zien overigens. Met een scoop kun je ook een mogelijke oscillatie zien.

het zou dus best kunnen zijn dat hij oscilleerd hoe kan ik de oscillatie stoppen

Je hebt een scoop, dus je kunt gewoon zien of hij oscilleert.

ik heb vele versterkers gerepareerd maar dan hele complexe types, maar deze simpele versterker doet zeer raar.

Dan moet het voor jou toch simpel te zien zijn of hij oscilleert?
Het is inderdaad een simpele versterker. Juist daarom kan hij gemeen uit de hoek komen, maar een foute DC-instelling zou je toch in een kwartiertje opgelost moeten hebben.
Heb je de voedingsspanningen in de fouttoestand gecontroleerd?

Op 1 oktober 2021 10:36:30 schreef Demon:
Maar als ik korte zinnen zou gebruiken, snappen ze het helemaal niet meer

Bij mij is het net andersom. Ik hou van korte zinnen. Als een zin iets meer heeft dan een onderwerp, gezegde en lijdend voorwerp, dan wordt het al moeilijk voor mij.

Op 1 oktober 2021 19:56:47 schreef Brightnoise:
Er van uit gaande dat het ooit heeft gewerkt en dat er opeens een fout is opgetreden, moet die fout te vinden zijn. Offset is mijn eerste verdenking. De load is niet gewijzigd? Dezelfde luidsprekers bedoel ik?

80% kans dat één van de eindtorren gesneuveld is, maar met een IQ van 0 één van de torren vervangen gaat vast niet goed.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 1 oktober 2021 20:07:54 (19%)

Heb de wijziging in het schema eens bekeken en deze doet automatisch
wat jij handmatig doet.
Is dit een wijziging van de ontwerper of van een gebruiker?
Hoeveel tijd neemt de inschakelvertraging in beslag?
Zie dat C5 naar 22uF is verhoogd,dit zou je eerst eens kunnen proberen.
En lukt het hier niet mee,kun je de rest van de wijziging aanbrengen.
Succes And