Ashdown evo2 eindversterker is vreemd


Op 5 oktober 2021 22:31:25 schreef Brightnoise:
@ohm pi: dan wordt het een driehoek van condensatoren.

Niks mis mee, maar het wordt dan wel een rommeltje.

Maar tijdens het opstarten de DC naar -1,4 volt op de uitgang brengen ipv +1,4 volt helpt ook.

Mee eens. Misschien is dat afdoende.

De dubbelfunctie van dat relais is mute tijdens opstart en voorkomen dat de DC-instelling in latch-up komt tijdens opstarten.

---> Daar is vast lang over nagedacht, maar net niet lang genoeg! Persoonlijk vind ik het een pruts oplossing.

Ook mee eens. Ik heb zo'n 'oplossing?' nog nooit gezien.

Op 5 oktober 2021 22:33:37 schreef Brightnoise:
En dit nog: de stroom in de zenerdiode zou je kunnen monitoren. En wanneer de zenerdiode niet in zijn werkgebied komt moet je met geweld de uitgang naar een negatieve spanning brengen. Zoiets en dan zonder relais.

Dat wordt dan een forse wijziging in de schakeling. De uitgang zou ik liever op nul Volt willen hebben, want dan stook ik de luidspreker er niet uit en mijn oren en de oren van de andere luisteraars blijven heel op het moment dat de zener begint te geleiden.

@TS,
Volgens mij ben je er als je tussen de collector en emittor van TR14 een weerstand van 1.2kΩ opneem. Dan begint de stroombron TR12/TR14 pas te werken als de positieve voedingsspanning meer dan 16V is. Lager dan 1.2kΩ zou ik niet gaan. Hoger kan altijd, want nu is die weerstand oneindig.

Of R14 opbreken in twee weerstanden R14 en R14a van 22kΩ (dus totaal 44kΩ) in serie en tussen het knooppunt van deze twee weerstanden en de plusvoeding een condensator van 47uF plaatsen. Dan schakelt de stroombron TR12/TR14 tijdvertraagd in.

Dat wordt dan weer uittesten met de lamp.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
vergeten

Golden Member

Op 4 oktober 2021 23:25:37 schreef Demon:
dan gaat de lamp branden en trekt de gehele voeding scheef.

Meet eens de zekeringen na (FS1 en FS2) misschien is er wel 1 een paar ohm geworden, dan zakt de uitgangsspanning van de voeding (bij jou de pluskant) zodra er een flinke stroom gaat lopen.

Kijk eens met een belastingweerstand of enkele autolampen in serie of de pluskant en de minkant van de voeding bij gelijke belasting zich hetzelfde gedragen (lees; evenveel zakken bij belasting)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vraag aan Ohm Pi
Ik heb dat geprobeerd met die weerstand en moet zeggen dat werk
Als ik hem gebruikt met een weerstand over Collector emitter tr14 een weerstand van 1K2 werkt goed, maar met een lamp van 100 watt
Met een lamp van 75 watt moet ik de weerstand naar 1k zetten
Ik heb er even een draadje aan gesoldeerd zodat ik het met een breadboard een test kon maken via een vaste en een instelbare weerstand die ik hoger kan regelen, zo kon ik zien dat het werkt

Natuurlijk zie ik dat als je er bij komt dat de versterker op de uitgang
Met een weerstand van 8 Ohm als belast rond de 4mv dc aan geeft ,maar soms loopt deze ook op naar 30mv ingang kortgesloten, maar als ik dan met de hand aan de uigang komt tussen plus en min zie je de spanning dalen naar 3-5 mv dc

Ik denk als ik alles regelrecht soldeer de soort oscillatie weg zal zijn, ik doe de test met een ontladen C16 en C12 ,dan werkt het goed

Ik weet alleen niet of dit langdurig zo kan blijven zitten ik bedoel de weerstand van 1k-1k2 wat vind u ervan
Als ik deze op 1k zou zetten gaat er dan teveel stroom door de transistor of raakt er iets deze defect.

De zener diode zpd16 had ik vervangen dat deze stuk was met wat andere torren ik kom rond op 15.5 volt over deze zener diode.

De rest blijf stabiel, en als ik aan de uitgang een dc beveiliging en een inschakelvertraging mag de de weerstand van 1k-1k2 weg blijven, maar er zijn ook nog andere dingen zoals een kortsluitbeveiliging daar zit een zekering tussen luidspreker 200watt snel 7.5A 300watt snel 10A 500watt snel 12 amp, dit is volgens mij meer voor overbelasting niet voor kortsluiting.

Ik hoor het wel van u
Als de weerstand erop mag blijven zonder de versterker te negative beinvloeden doe ik het wel

Ik gebruikte een lamp ertussen omdat ik deze versterker had gekocht als defect met dat hij niet werkt, en zo ben ik gaan starten met een lamp van 50watt maar dat bleek niet te werken lamp branden bij het opstarten, zo had ik deze verhoogd naar 75watt en toch bleef hij branden dus moest er toch iets fout zijn, dus daarom heb ik de lamp er tussen zitten als begrenzing dat mijn eindtrappen geen schade onnodig stuk gaan.

Mvg

[Bericht gewijzigd door Demon op 6 oktober 2021 11:14:34 (11%)]

De weerstand van 1kΩ of 1,2kΩ kan je eeuwig laten zitten. De stroom van de stroombron wijzigt nauwelijks of deze weerstand er wel of niet in zit.
De zenerspanning en plusvoedingsspanning liggen verhoudingsgewijs toch ver uit elkaar.
Er zijn toch wel nadelen aan dat systeem op te noemen.
- Door deze weerstand is de stroombron van 6 á 7 mA niet meer zo schoon. Er zit meer rotzooi (brom) op deze stroombron. Deze bromstoring moet weggeregeld worden door de versterker. Je moet maar eens luisteren of het bromniveau met kortgesloten ingang acceptabel is.
- Dit systeem loopt op de basis-emittorspanning van TR12.
Als de versterker warm is is de basis-emittorspanning lager. Er is dan meer kans dat hij in latch-up raakt (verboden toestand) bij kort achter elkaar inschakelen.

Nu heb je eigenlijk het storingsvrij inschakelen met testlamp opgelost. Lost dit ook het defect van deze defecte versterker op?
Of is die al opgelost om dat je al de nodige componenten hebt vervangen?

Test de versterker in ieder geval op oscillatie op de uitgang en op de 'Plop' bij inschakelen bij kortgesloten ingang.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Beste mensen
Eindelijke heb ik vandaag van Ali mijn speaker beveiliging binnen gekregen ,en hem als stereo gekocht ,maar als mono met een relair gebruikt voor de beveiliging.

Op mijn versterker zit een AC spanning van 50-0-50 volt voor de eindtrappen

En AC 15-0-15 volt voor de preamp
Eerst had ik dus van de preamp de AC 15-0 gebruikt en bleek even te werken
Maar soms brand de lamp weer als ik de draden van de dc beveiliging aansluit ,van de voeding aan de 15-0 volt van de 15-0-15 preamp ,dus werkte dit niet ,en omdat de dc beveiliging een brugcel en een 7812 gebruikt probeerde ik even de 2 15-15 draden en dan gaat de lamp meteen branden bij het aansluiten

Ik heb eens gekeken of deze onafhankelijk zijn van elkaar nu blijkt dat ze gewoon een aftakking van de wikkeling gebruikt hebben van de 50-0-50 volt ,dus beide hebben geen aparte wikkeling dat veroorzaak nu een probleem ,ik weet de 7812 kan niet een te hoge spanning gaan regelen ,maar er zou een stroom van 50ma van het relair gebruikt worden ,een schema van de dc protection heb ik helaas niet, en krijg ik ook niet.

Ik wil geen aparte trafo gaan gebruiken, nog meer trafo's in mijn versterker.

Het moet dus op dezelfde voeding geplaats worden
Ik snap ook niet dat de fabriek het zelf er niet in gezet heeft goedkoop zijn ze niet, en het zou moeten kunnen, ik kan de brugcel full bridge vervangen door een diode dan wordt de spanning niet zo hoog op de 7812

Maar mischien dat jullie het weten
De beveiliging moet een inschakelvertraging, en een dc beveiliging bevatten, op dezelfde voeding als bvb de preamp maar deze wikkeling is gewoon een aftakking van de wikkeling voor de eindversterker

De beveiliging is een simpel printje die 2 relais heeft een aantal elkos en transistors ,aan de voeding zit een brugcel en een 7812 ac zou deze tussen 12 en de 16 volt mogen hebben ongekoeld

Ik hoor het wel van jullie wat er fout gaat alles was al netjes ingebouwd de gaten zaten er al in ik heb de gaten gebruikt en daar een plaatje voor gemaakt waar daarop de printplaat is bevestig alles netjes op de kabels met kabelbinders netjes verbonden

Maar het werk niet zoals ik zou verwachten

Alvast bedankt
Demon

Er zat al een relais in de versterker. Aan de basis van de driver meen ik me te herinneren. Via een condensator zorgde die bij het inschakelen voor een onderdrukken van een spanningsvariatie.

De aansturing van dat relais is goed (die schakelt met vertraging ook uit): waar kwam dat signaal vandaan?

Toevoeging: het schema opgezocht. Daar zit nog een 4k7 weerstand in serie met het relais. Een beetje rekenen en waarschijnlijk kan daar het extra relais met een aanpassing van de weerstandswaarde geplaatst worden. Vervelend, maar niet onoverkomelijk is dat het relais de luidsprekerstroom moet geleiden wanneer de spoel juist niet bekrachtigd is. (De inschakelplop is niet volledig weg....).

Het probleem is het volgende met deze versterker.
Als deze inschakel veroorzaak dat een plof en ik vertrouwde de versterker niet ,als ik de lamp als beveiliging aansluit zonder speaker gebeurt er niks geks alleen even dat de lamp op flits omdat de voeding elkos zich opladen, en als de versterker een maal aan is ,en dan de speakers er aan koppel ,dan is er niks aan de hand ,start ik de versterker met speakers eraan loopt een hoge stroom tot zich de voeding heeft gestabiliseerd ,maar niet goed voor de speakers, nu dan het probleem ik wil niet mee maken dat de versterker de dure speakers opblaas of dat er eindtrappen eruit vliegen, om dat te voorkomen heb ik deze ,speaker beveiliging ingebouwd ,ik vertrouw dit gewoon niet meer, ik snap ook echt niet dat de meeste versterkers zo gebouwd worden zonder beveiliging, ik wil geen plop horen bij inschakelen, maar ook zeker zijn als de versterker gek doet deze niet inschakel ,of tijdens gebruik kapot gaat,dit moet beveilig worden

Maar het schijnt alleen te werken met een losse aparte transformator Op de dc beveiliging, en niet met de bestaande voeding van de versterker zelf.

Maar als ik kijk bij professionele ontwerpen zit deze ook op dezelfde voeding, de speaker hangt ook op de nul van de uitgang versterker zoals de print van de beveiliging dat ook doet.

Als het werkt bij de 15 volt en de nul gebruikt hij rond de 50 ma
wat gaat er dan mis??, ik had daar een zekering van traag 1 amp ,en die gaat soms stuk, raar speakers komen ook niet aan de voeding te hangen ,maar toch problemen zonder aansluiting de voeding aan de dc beveiliging gaat de versterker netjes aan zoals het hoort.

Ik heb de versterker zo gelaten als deze de fabriek heeft verlaten de weerstand van ohm pi 1k2 heb ik ook verwijderd, omdat ik de beveiliging heb ingebouwd dus hij is origineel op de eindversterker zelf.

Het onderstaande bouwpakketje heb ik gebouwd en deze is wat ik heb ingebouwd ,waar ik een probleem heb.

Er zijn duizenden bijna identieke ontwerpen van versterkers die gewoon zonder beveiliging werken. Een analyse van het opstarten en een correctie van het ontwerp moet mogelijk zijn.

Dat Ashdown tijdens de ontwerpfase of mogelijk na de start van de productie een relais heeft toegevoegd is waarschijnlijk een noodmaatregel geweest.

En die AliExpress inschakelbeveiliging mag, wanneer die gewoon doet wat er verwacht wordt van zo een circuit, niet tot nieuwe problemen leiden.

Waar woon je? Volgens mij is het gewoon te verhelpen met een elco-weerstand-diode die een vertraging geeft van het DC-opstarten en dan kan dat relais er gewoon uit. Ik zie er wel een uitdaging in.

Toch nog een extra vraag: je test de inschakelplop toch wel met de aangesloten ingangsconnector?

De massa aansluiting van de ingang is heel belangrijk bij het inschakelen van deze versterker.....

Ja zeker de ingang hangt met een dicht gedraaide pots aan de eindversterker printplaat, geen probleem, ook merk ik niet veel van de relair op de versterker print als ik deze elko er tussen uit haal, dat het niet veel effect heeft. Maar zal voor dc zijn, ik wil dus tijdens het opstarten geen luidspreker aansluiten, dan gaat er flink wat stroom door de speaker neem ik aan, omdat de lamp al van 110 watt al de voeding scheef laat trekken met een aangesloten speaker, zonder is er geen probleem , en na de opstart wel de speaker er aan hangen geen tik plof of iets dergelijk, gewoon rustig ook wat ohm pi zeg werkte inderdaad goed, maar ben er gewoon niet op gerust, dat als de versterker gek gaat doen een dure speaker defect raakt, of dat de versterker met een aangesloten speaker opeens vol dc geeft al is het maar de negative voedingspanning.
Ook wil ik deze beveiligen met als deze opeens tijdens het spelen defect raakt in beveiliging gaat vallen, om zo erger te vermijden.

Daarvoor moet er een ingebouwd worden of erin zitten
Ik wil absoluut niet zonder

Heb je een scoop? Wanneer de uitgang naar de plus schiet is er een simpele wijziging/toevoeging in het schema mogelijk.

Wel vreemd dat de wikkelingen voor de eindversterker voeding en de voorversterker voeding gecombineerd zijn. De nul van de voeding is dus gelijk in voorversterker en eindversterker. Dat kan, maar een aardlus op deze manier is eigenlijk wat je niet wilt.

Bij QUAD versterkers zie je een weerstand, ik dacht 100 Ohm, als koppeling tussen de aardes en daarnaast voor het signaal nog EEN ENKEL draadje voor een bromvrije signaal aankoppeling.

------------------------
Om 17:00 hr
Herstel: 2,2 Ohm.
http://ukhhsoc.torrens.org/makers/QUAD/Manuals_and_Diagrams/Amplifiers…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 30 oktober 2021 17:00:51 (13%)]

Wat ik straks even ga proberen is het volgende.

Ik sluit geen plus uitgang van uit de eindversterker en dan kijken of deze ook de lamp activeert dan haal ik ook de nul weg en kijk ik of de versterker normaal start met de lamp tussen de 230 volt ingang.

Start hij wel op met of de nul los van de uitgang eindtrap naar de dc beveiliging weten we dat het met de nul te maken heeft, is het de plusuitgang van de eindversterker kan het zijn dat het ergens contact moet maken met het board van de dc speaker beveiliging jammer dat de plus min 15'volt niet een aparte wikkeling van zichzelf heeft op.

Er zit nergens iets met de de voeding aan de luidspreker beveiliging aangesloten behalve de 18k die de dc spanning op de uitgang van de eindversterker in de gaten houd.

Ik denk ook dat de nul aansluiting vast zit aan de nul draad van beide uitgangen op de trafo dus dat zou niets te maken moeten hebben we zien het wel ik test dit met en zonder speaker op de uitgang van d speaker beveiliging

Ik heb net een test gedaan met de lamp er tussen
Als ik de plus van de uitgang eindversterker los koppel naar de dc beveiliging en ik sluit de twee draden aan op de AC 15-0 volt aan dan blijf de lamp branden, en start de versterker niet op.haal ik de draad van de ac weg gaat hij wel aan ,of start hij door als deze niet opstart. Ook als ik de de plus van de eindversterker naar de speaker
Ook aansluit het zelfde probleem dus moet het tussen de nul zitten, als ik dan de nul draad gebruik van de eindversterker ook het zelfde probleem

Haal ik de nul draad weg en sluit deze alleen een draad aan op de ac 15 volt zonder de nul draad maak niet uit welke draad ik dan van de twee op de beveiligingsprint gebruik met de ac ingang dan brand de lamp wel weer dus ergens van de speaker beveiliging print via de brugcel maakt een verbinding via de nul draad op de beveiliging print

Daarom dat zij een aparte trafo gebruiken maar dat wil ik juist niet
Mischien dat op de print de brugcel moet vervangen worden door 1 losse diode ik weet het anders ook niet de nul draad zijn dezelfde wat de andere wikkeling ook gebruikt toch?? Of niet??

[Bericht gewijzigd door Demon op 30 oktober 2021 15:25:32 (10%)]

Heb je een schema van die AliExpress print? Of een verwijzing naar het aanbod van Ali?

Heb de brugcel verwijderd en inplaats van de brugcel een losse diode 1N4007 geplaats, en de andere ac ingang een draadbrug naar de - op de print zo gaat de ene naar de diode en deze gaat naar de plus 7812 en 100 uf en de andere rechtstreeks naar massa of middelste pootje van de 7812 maar werk zo wel als ik hem aan zet, nu zet ik de uitgang van de preamp op de ingang eindversterker die ik vwnnte voren evennhad kortgesloten, en hoor ik een brom, dat weg is als ik hem niet aansluit op de ingang eindversterker, zo komt dit signaal dus van de preamp af, dus draad van de AC 15 volt los gehaald brom weg, als ik de module dc speaker beveiliging aan een externe voeding hangt .

Dus er komt toch ergens een stoor signaal via module naar de preamp ,ook had ik het draad brugje vervangen door een tweede diode, maar dat maakt niet uit ,de nul komt ook via de aansluiting via de speakerdraad van de eindversterker naar de dc speaker beveiliging , dus waar die brom vandaan komt geen idee, waarschijnlijk toch van de AC 15 volt die naar de preamp op dat board zit ,en waar ik dan nu de beveiliging aan gehangen hebt. Brom is weg met externe voeding op de beveiliging.
Ben zo langzaam einde raad zal wel een losse trafo erin moeten zetten alleen maar als voeding voor de beveiliging wil ik van dit probleem af komen, dit zal dan ook de bedoeling moeten zijn van de china . Ook de massa nul wordt gedeeld met de beveiliging anders kan hij geen dc zien bij een defect.

Ergens op de preamp zou dan ook 15 volt gelijkspanning moeten zitten maar daar blijf ik vanaf .

Ik weet niet of ik de spanning van de voeding mag gebruiken op de eindversterker zelf, maar die is al AC 50 volg teveel van het goede zou ik zeggen
Dus probleem niet opgelost daar dat ik geen extra trafo erbij wilde zetten van 12 volt AC
Wie heeft een goede oplossing zonder een trafo extra te gebruiken

De brom komt mogelijk toch via een verschilspanning in een aardlus (voorversterker t.o.v. eindversterker).

Een oplossing is er en waarschijnlijk veel eenvoudiger dan waar je nu mee bezig bent. Waar woon je?

Welke oplossing kun je mij geven ??
Het moet wel zeker een inschakel vertraging en een dc beveiliging zijn, ik ben als de dood dat als er iets gebeurt met mijn speakers
Omdat deze versterker niet beveilig is of was

De versterker zou zonder relais gewoon direct zijn werkpunt (DC instelling) moeten vinden; zonder plop. En de luidsprekerbeveiliging kan met een zekering, maar inderdaad veiliger met een relais.

Dat Aliexpress circuit is mogelijk een inschakelvertraging en een DC-beveiliging. Heb je daar een schema van? Dat moet dan gewoon goed te krijgen zijn.

De problemen die je tegenkomt zijn onwaarschijnlijk en ik heb het vermoeden dat er een eenvoudiger probleem onder verborgen zit.

Maastricht is 100 km voor mij. Niet in de buurt.

vergeten

Golden Member

Op 30 oktober 2021 21:53:58 schreef Demon:
Dus probleem niet opgelost daar dat ik geen extra trafo erbij wilde zetten van 12 volt AC
Wie heeft een goede oplossing zonder een trafo extra te gebruiken

Gebruik dan een isolated DC/DC converter die je aansluit op de versterker voeding. Daarin is "primair" galvanisch gescheiden van "secundair".

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dankje wel.
Voor het mee denken, maar dit alles is niet wat ik zoekt, de beveiliging die ik gebruikt is een inschakel vertraging en een dc beveiliging in een , en voor het geld hoef ik het niet te laten.
Normaal moet deze werken met een losse transformator van 12-16 volt AC , maar dat wil ik nu juist met zijn eigen transformator gebruiken, vroeger zou ik zeggen doe een aantal wikkelingen om de trafo en kijk of de spanning, en stroom voldoende is, om deze print beveiliging aan te ,sturen, of er een losse trafo bij zetten, maar waarom zou het niet kunnen werken, er zijn twee verschillende spanningen aanwezig een twee maal 50-0-50 volt AC, en twee 15-0-15 AC op de ringkerntrafo, maar deze wikkelingen zijn niet gescheiden van elkaar ,maar eerder gewoon een aftakking van de wikkelingen van de andere, dus , had ik eerst de full bridge brugcel geplaats dat gaf problemen, dus deze vervangen door 1 diode en dat werkte, maar krijg een brom via de preamp, maar niet op de eindversterker zelf, en dat zal komen ,omdat de nul draad via de eindversterker vanaf de uitgang luidspreker via deze beveiliging ook naar de nul leid via de voeding.

Ook al zou ik nu maar 1 draad naar de AC 15 volt gebruiken en de nul draad ervan niet, gaat deze via de uitgang van de eindversterker gewoon verder, deze schakel de nul op de beveiliging gewoon overal door ,en zit nu met die brom, men zou het dus ook via de voeding van de eindversterker kunnen doen 2xAC 50-0-50 volt aan te kunnen sluiten, maar dan is deze spanning veel te hoog voor de 7812 en zou ik er een weerstand tussen moeten zetten ik denk dat de schakeling rond de 60ma gebruikt zeker weet ik het niet, maar dan zou het ook kunnen werken maar wil het via de 15-0-15 doen die zou rond de 1 amp traag leveren aan een zekering, dus moet dat voldoende zijn, alleen die brom moet ik weg krijgen.

Ik wil dus nu even niet denken aan een extra losse trafo, en ook niet iets met draadjes aan de eindversterker met daar weer een andere relair aan vast gemaakt om de inschakel vertraging te verkrijgen maar een echte dc beveiliging, om de dure speakers te beschermen, dan ben ik tevens ook af van dat rare gedrag, dat als de speaker aan vast hangt bij het opstarten de versterker niet gek gaat doen, en ook niet als deze in protectie gaat ,als er wat met de eindtrappen gebeurt

Dus hopelijk graag de oplossingen, zoals ik deze nu wil met de beveiliging maar dan zonder de brom.
dank jullie

Waarom zo ingewikkeld met extra ali-elektronica als je via het ongebruikte contact op relais 1A een extra relais schakelt tussen de luidsprekeruitgang.

Ik neem aan dat relais 1A in het schema in plop-onderdrukstand is getekend. Dus pas na de timing periode, bepaald door tr9, komt deze op. Het ongebruikte contact (3) schakelt dan naar nul/ground/massa. Daar is vrij simpel een ander relais spoel aan te koppelen die met de andere kant aan + of - 15 hangt, of indien geschikt qua spanning aan de + of - V. Je luidspreker wordt dan pas aan de uitgang gekoppeld als de plop-onderdrukking voorbij is.

En waarschijnlijk is dan ook dat vreemde gedrag voorkomen omdat de luidspreker pas enige tijd later aan de uitgang gekoppeld wordt.

Voor het luidspreker relais wel een gebruiken die minimaal 10 ampère aan kan (voor/ ingeval van 4 ohm)

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Het probleem is de null draad

Als ik een scoop aansluit op de ingang van de eindversterker waar aan de preamp komt en haal de nul draad weg van de uitgang speaker uit de eindversterker en sluit dan de dc protection print aan de AC 15 volt , is daar geen brom te zien, sluit ik dus de speaker aan op de nul rechtstreeks en dan de uitgang uit het relair dan werk het gewoon, maar dan zou de nul op de printplaat weg gehaald moeten worden van de beveiliging,deze is vast aan de nul uitgang en tevens wat in komt via de brugcel die ik nu vervangen had voor een losse diode, maar dan kan deze beveiliging wel niet meten of er plus of min spanning op de eindtrappen wordt gemeten dus hij zal dan nu werken als een inschakelvertraging maar niet meer als een dc beveiliging
Ik zou dus het probleem met de nul draad hebben op de scoop zie je dan ook een flinke blokgolf.

Van de versterker print zit de voeding ac 50-0-50' volt maar deze is veel te hoog voor mijn 7812 weerstand ervoor en zo heeft geen zin het moet toch echt via deze weg kunnen wie heeft de oplossing
Zodat het gewoon werkt zonder extra trafo.

vergeten

Golden Member

Op 31 oktober 2021 02:08:04 schreef Demon:
Dankje wel.
Voor het mee denken, maar dit alles is niet wat ik zoekt, de beveiliging die ik gebruikt is een inschakel vertraging en een dc beveiliging in een , en voor het geld hoef ik het niet te laten.

Wat ik heb begrepen is dat je een voedingsspanning nodig hebt die onafhankelijk is (100% zwevend) tov de versterkervoedingen (+50 - 0 -50 volt en +15 - 0 -15 volt) om een DC beveiliging/inschakelvertragings printje te voeden.
Dat printje voeden kan prima met een isolated DC/DC converter.
Dat is geen groot apparaat maar een blokje van bijvoorbeeld 4x4x1 cm.
De afmetingen zijn afhankelijk van het te leveren vermogen, maar voor jouw printje is dat niet groot.
De min van zijn uitgangsspanning kan/mag je koppelen aan de nul van de (+50 - 0 -50 volt) versterkervoeding, dan gaat je printje gewoon goed werken zonder versterker problemen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik snap niet waarom die nuldraad wat mee moet. Ik heb het over het realais van de versterker en diens ongebruikte aansluiting nr 3.

Zo:

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!