Ashdown evo2 eindversterker is vreemd

Hallo ohm pie
Nee kan hem niet meten als ik de lamp die voor de stroombegrenzing zorg dat de spanning in elkaar zakt dan zou ik een weerstand van 25 ohm of meer moeten gebruiken op de uitgang, en dan klopt het gewoon niet meer, ook ik heb veel versterkers gerepareerd, maar dit is gewoon een zeer raar model, een scoop heb ik een die tot 200 mhz gaat

Maar als de versterker werkt zie ik niks geks geen oscillaties
Er gebeurt wat bij het opstarten met de weerstand eraan, zonder niks geks, en als de weerstand na het opstarten eraan verbind ,dan werk alles gewoon normaal, het is net bij het opstarten dat de voeding scheef trek, en dan zou de stroombegrenzer dus de lamp ervoor zorgen dat de gehele versterker een met een symmetrische voeding scheef gaat trekken, maar waarom dan met die diodes over de transistors het dan wel goed ging.
Op het eerste moment het wel goed starte, en er gebeuren geen gekke dingen, maar nu doet hij weer wat hij van te voren ook al deed, mischien moet ik over de eindtrappen een condensator plaatsen, maar welke waarde moet ik dan gebruiken, en moet dit via basis en collector of via emitter, of over collector en emitter geplaats worden en welke waarde moet dit dan zijn.

pa3gws

Golden Member

Op 1 oktober 2021 10:36:30 schreef Demon:

Maar als ik korte zinnen zou gebruiken, snappen ze het helemaal niet meer,

Dat met het niet snappen zal wel loslopen maar de leesbaarheid zal stukken beter worden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb een bericht geplaats,maar staat op pag 1

Nee is een gebruiker, en doet automatisch wat ik doe met insteken na het opstarten, maar bij andere versterkers met dezelfde ontwerp werk wel normaal.

De eindtrappen heb ik per paar even beide emitter weerstanden los gehaald zo dat ik per paar de eindtrappen kon testen ieder paar getest en deed het zelfde, als hij werk werkt hij goed.

Daarom heeft een gebruiker dit zo aangepast dat het wel werkt maar schreef ook dat het probleem er niet mee was opgelost, dus is dit maar een hulp oplossing dat de versterker werk, bij ashdown weten ze het ook niet ,en stonden ook raar te kijken dat het zo alleen even opgelost is, maar wisten niet zelf met een oplossing te zijn gekomen

Oscillatie is makkelijk te meten, hang je scoop even aan de uitgang en je zien een brede gevulde band met harmonische vervuiling.

Wat ik mis in het simpele schema zijn de ontkoppel C's over BC van TR13 en TR8. Plaats over de deze basis-collector een keramisch Ctje van 150p, dan is de oscillatie weg uit iig de eindtrap.

Heb je gevraagd hoe lang het duurt voordat het relais inschakelt.
Je zou desnoods eerst C5 eens kunnen vergroten naar de aangegeven waarde.

Op 1 oktober 2021 20:45:14 schreef nijhuisr:
Wat ik mis in het simpele schema zijn de ontkoppel C's over BC van TR13 en TR8. Plaats over de deze basis-collector een keramisch Ctje van 150p, dan is de oscillatie weg uit iig de eindtrap.

Waarom? Is de ontwerper zo'n prutser dat hij het niet door heeft dat deze nodig zijn?
(Ashdown is de PicoBello BV onder de versterkerbouwers?)

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 1 oktober 2021 20:10:28 schreef Demon:
Maar als de versterker werkt zie ik niks geks geen oscillaties
Er gebeurt wat bij het opstarten met de weerstand eraan, zonder niks geks, en als de weerstand na het opstarten eraan verbind ,dan werk alles gewoon normaal

Vrij vertaald:
Als ik de versterker aanzet zonder weerstand, dan werkt alles goed. Als ik daarna in werkende toestand de weerstand op de luidsprekeruitgang aansluit, dan blijft alles goed werken.
Als ik de versterker aanzet met weerstand reeds aangesloten op de luidsprekeruitgang, dan is het een zootje.
Klopt mijn vertaling?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

@ohm pi: zo begrijp ik het ook.

Bij inschakelen is C7 (bij het relais) nog op nul volt en de uitgang wordt dan +1,4 volt bij benadering. En blijkbaar is dat genoeg om een te grote DC-stroom te veroorzaken wanneer de belasting aangesloten is. In 4 Ohm DC zou het 350 mA zijn en de voeding gaat trippen met zo een kleine stroom. Daar lijkt het op.

Dus of de voeding is niet goed, of de load is geen luidspreker maar een transformator zoals bij een ESL. Daar herken ik het effect van.

*****************************************************************
Ik durf het op dit forum bijna niet te zeggen, maar zijn
de elco's nog goed? En dan vooral C16 van de positieve voeding.
*****************************************************************

Op 1 oktober 2021 21:27:04 schreef ohm pi:
[...]Waarom?

Omdat dit een effectieve manier is om oscillaties weg te nemen uit een eindtrap.

Het is maar een tip, het lijkt sterk op oscillatie maar dat moet wel even vastgesteld worden met de scoop.

Ongetwijfeld, maar dat weet Ashdown toch ook?

Op 1 oktober 2021 22:14:52 schreef Brightnoise:
*****************************************************************
Ik durf het op dit forum bijna niet te zeggen, maar zijn
de elco's nog goed? En dan vooral C16 van de positieve voeding.
*****************************************************************

Tuurlijk mag je dat zeggen. Je moet hier niet zeggen: "Met een IQ van 0 heb ik alle elco's vervangen en de versterker doet het nog steeds niet."

En dan vooral C16 van de positieve voeding.

Dat zie je als je de voedingsspanning controleert of de spanning correct is en of er rimpel op de voedingsspanning staat (belast en onbelast).

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Dank jullie voor de antwoorden
Aller eerst ik heb op dit moment de relair even stop gezet of deze nu wel of niet aan gaat na 2 seconden er blijft dezelfde probleem

De elco C16 is gemeten met een esr meter zeer laag 0,03 ohm staat low esr good cap 4700 uF 100 volt
Bijde dus goed

Geen oscillaties op de uitgang als de versterker werkt heel rustig
Met een weerstand gemeten van 4 en 8 Ohm draadgewonden weerstand 20 watt dus puur ohmse waardes

Bij 20 ohm ziet men dat de versterker even zich bedenkt en doorstart
Tot normaal waarde niks geks

Klopt versterker aanzetten zonder weerstand geen probleem, na opstarten weerstand er op aangesloten geen probleem vermogen goed, versterker uit met weerstand er nog op aangesloten, opnieuw aanzetten probleem beveiliging lamp gaat aan.

Met de diode over de beide eindtrappen tegengesteld aangesloten was eerst het probleem weg starte op zonder problemen, met weerstand aangesloten, nu blijkt het weer niet te werken, zou dus kunnen zijn dat er een paar c tjes op de transistors moeten worden geplaats.

Weerstanden zijn goed spanningen heb ik na gemeten die ik ook van een persoon ook had gemeten en getest ,en deze erbij had vermeld klopt ook met deze meetwaardes van mij.

Dus kort gezegd als de versterker werkt is er niks geks te meten geen oscillaties en de spanningen kloppen ook

Ik heb alle elkos na gemeten geen lekke elkos met een ers meter beide los gemeten uit de printplaat gesoldeerd dus het kon ook in het printplaat maar vond het toch beter het los te testen.

Transistors goed diodes goed brugcel is goed anders klopte de spanning niet of had ik veel rimpel op de voeding.

Ga morgen eens wat c tjes plaatsen op de transistors
En zal morgen de relair weer normaal laten werken, deze is alleen even om de plop op de uitgang te onderdrukken tijdens de opstart

Ik ben blij met jullie mee denken bedankt allemaal
Ik zal morgen weer iets laten weten, wat de uitslagen zijn met de c tjes op de transistors.

Mvg Demon

Op 1 oktober 2021 23:49:53 schreef Demon:
Klopt versterker aanzetten zonder weerstand geen probleem, na opstarten weerstand er op aangesloten geen probleem vermogen goed, versterker uit met weerstand er nog op aangesloten, opnieuw aanzetten probleem beveiliging lamp gaat aan.

Het is dus een opstartprobleem. Dan kijk ik gemeen naar het opstartcircuit met FET TR9 , relais RL1 en condensator C7.
Het eenvoudigst is de capaciteit van C7 controleren,

Ik heb alle elkos na gemeten geen lekke elkos met een ers meter beide los gemeten uit de printplaat gesoldeerd dus het kon ook in het printplaat maar vond het toch beter het los te testen.

maar misschien heb je dat al gedaan. Als dat in orde is, dan kijken of in rusttoestand RL1-A1 goed contact maakt met RL1-A2. Kan zijn dat het relaiscontact vervuild en geoxideerd is geraakt. Er loopt namelijk bij inschakelen een minimaal kleine stroom door het contact, dus zal dat contact niet echt schoonbranden.
En uiteraard even luisteren of je een paar seconde na aanzetten van de versterker het relais RL1 hoort opkomen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 2 oktober 2021 01:32:55 (12%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Beste mensen vandaag even naar de electronica zaak geweest en heb toch maar alle tr1 tr2 tr3 Tr4 tr14 Tr15 tr6 C7 C10 C1 vervangen tevens om te weten of de brugcel intern defect was ,toch ook maar vervangen, bijde hebben totaal niets uitgehaald wat ik ook dacht ,want had alles getest ,dus als hij opstart komt het relair in 1 seconden in actie, bij het uitschakelen 3 seconden ongeveer.

Maar het blijft het zelfde probleem ,aanzetten zonder belasting gaat goed dan weerstand op de uitgang gaat goed, versterker werkt gewoon zet ik hem uit maar direct na 1 a 2 seconden met belasting weer aan geen probleem, maar wacht ik langer dan 4-5 seconden is het probleem er weer en brand de lamp weer.

De bijde elko's C16-C12 ook ok getest met een esr meter 0,03 ohm tester laat zien cap ok low esr met de elko's los gemeten met deze tester kon ik ze ook in de print meten zonder ze los te maken, maar toch even los gesoldeerd.

Dus ook de eindtrappen appart getest door beide emitter weerstanden per paar even los te maken, en dan weer vast gesoldeerd en de andere paar weer isoleren door de emitter weerstanden van dat paar los te solderen en isoleren maar beide doen dan toch helaas hetzelfde.

Aan de Brugcel ligt het dus ook niet deze heb ik er dan weer origineel er in terug gezet maakt niks uit, dan zou het de drivers moeten zijn
Tr13 Tr8 of tr12 tr7

Heb ook tr13 en tr8 ook een kleine condensator geplaats BC 180PF 150 pf had ik niet liggen, maar geen resultaat ook geen oscilatie op de uitgang als alles goed werkt

Ik weet het helaas ook niet meer .
wist dat de vervangende onderdelen niet stuk waren, maar om het uit te sluiten toch even vervangen, maar geen resultaat

Hebben jullie nog wat informatie
Mvg demon

Een scoop is wel nodig om oscillatie uit te sluiten.

Wat je nu ook even simpel doen is TR15 kortsluiten op 1 en 3 (CE), dan is er geen rustroom meer mogelijk en draait het ding in klasse B.

Had je gevraagd om C5,zoals in de wijziging staat,eens te vervangen
in de aangegeven waarde,n.l. 22uF.
Dan is de inschakeltijd wat trager en kan het circuit zich eerst volledig
op de juiste spanningsniveaus instellen.
M.i.z het proberen waard.
Succes And

Ja was ik vergeten te schrijven is van 10uf/63 volt naar 22uf/50 volt vervangen maakt niks uit had het ook zonder relair maar hand matig geprobeerd, een paar seconden even met een draad aangehouden en ook langer vast gehouden, en ook een kortere tijd maar het heeft totaal geen effect bij opstarten, en uitschakelen

Doet niks had nog een andere schema gevonden daar zit het relair alleen als dat hij de luidspreker even afschakeld en dan inschakeld
En daar zit een kortsluit beveiliging erbij getekend voor de rest alles het zelfde

Mvg

Sine

Moderator

Op 4 oktober 2021 20:54:16 schreef nijhuisr:
Een scoop is wel nodig om oscillatie uit te sluiten.

Of bij gebrek daaraan een voltmeter op AC

U bedoeld op de uitgang met belast weerstand?
Of om de rimpel te meten op de voeding?

Zet gewoon even de rustroom af en dan kijken of er nog stroom gaat lopen met de lamp ertussen.

Op 4 oktober 2021 21:12:38 schreef Sine:
[...]

Of bij gebrek daaraan een voltmeter op AC

TS heeft een 200MHz scoop

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 oktober 2021 22:56:11 (99%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ruststroom uitzetten door de transistor kort te sluiten?

Ook deze transistor had ik ook vervangen en de elko ertussen ook
Zal dit morgen even proberen, en laat ik even wat weten

Zoals ik al vermelde ook de overige transistors zijn allen goed getest, en waren allen ok, maar test het even

,En als de versterker werkt dan kan ik niks vinden van oscillaties op de uitgang, werkt de versterker niet, dan gaat de lamp branden en trek de gehele voeding scheef.en gaat de fan en het licht op de uv meter zelfs niet meer aan.

Ik ga het morgen proberen laat dan weer even iets weten

Dank u allen alvast voor het mee denken
Mvg

Je test met ingangsweerstand R1 van 4k7 aan massa gesoldeerd, dus pen 1 en pen 3 van PL1 met een draadje verbonden?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Het vervangen van componenten lukraak is niet de oplossing.

Een goed werkende versterker kun je prima zonder relais laten opstarten met een speaker aangesloten.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op 4 oktober 2021 23:44:43 (47%)]

Dat rare relais RL1 zal er niet voor niks inzitten, maar je hebt gelijk, een goede versterker moet zonder relais probleemloos met speaker kunnen opstarten.

Uit
https://music-electronics-forum.com/forum/amplification/guitar-amps/ma…

That's weird, the schematic did post. I still have it open on another tab from my own post. Thanks for that.

I looked again and I bridged the collector and emitter of TR7 when I retouched all the solders So I blew TR6, R10 and popped C7 for a nice path to ground through the relay (NC). I checked around and there doesn't seem to be any shorts on other transistors, including the outputs. When I pulled TR6, R10 and finally C7, the negative rail to ground continuity on the board disappeared, so that's good. Now I know why R10 burned and now I recognize the little pop I heard right before R10 started smoking - C7 going short (and bulgy). I am pretty confident it will be fine when I replace those parts and I am pretty sure those cracked and cold solders (especially on the emitter ballast) were the cause of the fuses blowing intermittently - the original problem here. I'll update once I get it all sorted and tested. Cheers and thanks, sorry for the big waste of time.

Dat wordt met de loep soldeerverbindingen nalopen bij oa de emittorweerstanden.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl