Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Frederick E. Terman

Honourable Member

de tor doet nog steeds niks. Niks doorslaan. Dit ligt het totaal waardeloze transistormodel.

Je kunt in het model een regel voor de doorslagspanning invoeren. Voor 5,1 V bijvoorbeeld: BVbe=5.1
Zie de LTSpice help.

--
Filmpje nu ook bekeken. Geweldig! Ik ga mijn collega's voor de gek houden.
Maar ik kan me voorstellen dat niemand heeft willen betalen om dát in het spice-model onder te brengen. Er zijn gewoon niet genoeg gebruikers van deze transistor'mode'.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 15 juni 2021 00:13:15 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op 14 juni 2021 22:00:13 schreef ohm pi:
als het model wel voldoet, dan zit de fout bij de kennis van de LTspice-gebruiker, dwz bij mij.

LT spice is een electronica simulator. Maar we leven in een echte wereld. Het model is heel aardig, maar er zijn grenzen. Wordt gemodelleerd dat de tor warmer wordt als je hem enige tijd vermogen laat stoken en dat z'n drempelspanning dan wat omlaag gaat? Ik denk het niet.

Zo dus ook: De BE overgang slaat door, produceert licht hetgeen de BC overgang als fotodiode oppikt. Als je het belangrijk vind, dan zou je dat kunnen modelleren, maar het nut van de tor zo gebruiken is zeer beperkt, dus niemand vind het nuttig om dat in het model te stoppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Daar heb je zeker een punt al die macro-simulatie software is in de basis afgeleid van Microcap.
Aangezien Microcap in de begin jaren 80 is ontwikkeld en gebaseerd op standaard modellen uit de ( elektronica ) macro wereld ( dus niet fysisch ) zijn heel veel materiaal eigenschappen niet mee genomen !
Vaak herkent een simulatie programma nog wel als je iets verkeerd om aansluit de convergentie is dan niet op te lossen.
Maar een elco verkeert aansluiten doet niets.......
Wel is het zo dat je een regel als burn-out kan toevoegen ook kan je de maximum temperatuur opgeven ( maar dit is al benoemd ).
Het is overwegend wel zo dat je bij de meeste parameters een Tc kan toevoegen, dus de temperatuur invloed kan je mee nemen.
Al met al je kunt een zeer uitgebreid en complex model schrijven.
Ik zeg dan ook altijd je simulatie is net zo waardevol als de nauwkeurigheid van je model.....
Over het algemeen geeft het de richting van de beweging aan meer niet maar als ondersteuning heel waardevol en het scheelt veel tijd en verbrande vinger toppen ;(

Simulatie software voor de halfgeleider fysicus is er uiteraard ook maar dit zit meer in de hoek van de chemie en fysica van de gecondenseerde materie.........

Die materiaal eigenschappen daar heeft de elektronicus vaak niets aan die ziet liever tastbare getallen.
Zoals op welk potentiaal mag ik de halfgeleider gebruiken welke elektrische stroom kan de halfgeleider verdragen.
Wat is de elektrische weerstand en capaciteit enz.....
Hetgeen er intern gebeurt is maar zelden interesant daar heeft de elektronicus maar beperkt invloed op.

Er gebeurt heel veel als je twee atoom roosters met elkaar fuseert ik zeg wel eens het is donder en bliksem daar binnen >:)
De materiaalkennis is nog beperkt er wordt met brute kracht processen in werking gezet waar nauwelijks controle over is en die veel te tolerantie gevoelig zijn.
Maar goed we kunnen een telefoon of computer bouwen !

Het is zonder analyse moeilijk te beoordelen welk mechanisme de overhand heeft er spelen nogal wat zaken binnen het kristal.
Net zoals fotonen lichtdeeltjes zijn, zijn fononen geluid- of warmtedeeltjes. ...
Fotonen ( deeltjes die licht en elektromagnetisch dragers zijn ) hebben geen interactie met elkaar als ze een verschillende golflengte hebben.
Als dit wel zo zou zijn wordt het in de Ether een ratjetoe...... en is het niet meer uit elkaar te houden 8)7
Fononen op verschillende frequenties kunnen echter met elkaar vermengen en gesuperponeerde golflengte genereren.

In de fysica van de gecondenseerde materie is de fonon, een eenheid van trillingsenergie die ontstaat uit oscillerende atomen in een kristal. ...
Denk aan een staaf metaal die als een antenne gebruikt wordt.
Een fonon is een bepaalde discrete eenheid of kwantum van mechanische vibratie-energie, net zoals een foton een kwantum is van elektromagnetische of lichtenergie.

Bij het ontwerpen van een halfgeleider is het van belang er voor te zorgen dat er geen pockets ontstaan een verzamelplaats van fonons dit in verband met de temperatuur huishouding balanceren is de kunst ofwel het werken met een positieve en negatieve elektrische stroom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het electronica prakticum heeft denk ik z'n doel bereikt bij mij.

We moesten een circuitje met een paar weerstanden uitrekenen door voor ieder circuit element een paar entries in een matrix in te vullen, matrix inverteren en voila: de oplossing.

Daarna kwam er een niet-lineair element bij. Nu verandert wat je in die matrix invult met wat het resultaat is en moet je itereren voordat je een oplossing hebt.

Ook hebben we toen alleen maar de meest basic effecten van die diode of tor zitten meenemen. En toch werd de berekening al een stuk ingewikkelder.

Dit zit ondertussen allemaal in een programma als "spice", dus je hoeft het niet meer te programmeren. Verder zitten de modellen al redelijk uitgebreid in spice, dus ook dat hoef je niet meer zo te doen. En computers zijn zo snel geworden dat je met een redelijk ingewikkeld model ook nog redelijk ingewikkelde circuits kan doorrekenen.

Maar wat je je moet realiseren is dat het nauwkeuriger maken van het model je CPU tijd kost. Dus het is niet zinnig om de allerkleinste details in de modellen te gaan stoppen. De huidige modellen gaan al veel verder dan de basic effecten die "eenvoudig" model zou doen, duszijn over het algemeen al heel aardig in het simuleren van effecten die niet direct uit het primaire model van je tor volgen. (bij een bipolaire tor noem ik het primaire model: Ic = Hfe * Ib.)

Ik begrijp dat Microcap een andere code-base heeft als spice en z'n varianten. Verrassend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Helder op die manier werkt bijna elk simulatie programma !
Zoals wij de matrix met de hand oplossen werkt de computer ook.... mijn strekking ging dan ook als volgt, Microcap was het eerste software pakket welke de Pspice van het M.I.T. heeft omarmd en toegankelijk heeft gemaakt voor een breder publiek.
In plaats van een hoop regels op de teletype te typen een echt schema tekenen.......
Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met Basic als programmeer taal welke voor een explosie heeft gezorgd in de programmeer / computer wereld.

Ik heb een week of twee terug een macro model geschreven van een L.D.R. dit voor een ander draadje.
Als je nu op schema met een lampje of L.E.D. er op schijnt veranderd de weerstand volgens opgave ( lineariteit ) van de fabrikant !
Zo zal je altijd componenten willen bijwerken en aanvullen maar de meeste elektronica simulatie software kan niet met warmte of licht werken daar zijn weer andere programma's voor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dan serieus... Hoe maak je van een gewone buck converter een negatieve output?

Zie ook de datasheet van MC34063:

Het ging volgens zijn werkgever meteen al mis. Zo gaf de man de monteur opdracht een stroomkabel uit de sloot op te graven. Ook al was de spanning eraf, er lagen nog meer kabels in de sloot die door eerdere graafwerkzaamheden geraakt zouden kunnen zijn.

Vervolgens kreeg de monteur opdracht om de kabel af te plakken met een plastic boodschappentas en weer spanning op de kabel te zetten. Hierdoor zou het vocht uit de kabel verdampen, zo was zijn redenatie.

Maar opnieuw ontstond kortsluiting die volgens ooggetuigen gepaard ging met een een enorme knal en vlamboog. Volgens medewerkers en beveiligers van de zorginstelling die er omheen stonden kregen zij rondvliegend zand en koper in hun gezicht.

https://www.telegraaf.nl/financieel/865081938/ontslag-op-staande-voet-…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
PE9SMS

Special Member

Op 15 juni 2021 11:12:58 schreef electron920:mijn strekking ging dan ook als volgt, Microcap was het eerste software pakket welke de Pspice van het M.I.T. heeft omarmd en toegankelijk heeft gemaakt voor een breder publiek.

Was dat niet MicroSim?

https://www.pspice.com/about

PSpice history

1984 Founded MicroSim

CalTech graduates, Wolfram Blume and Paul Tuinenga, co-founded MicroSim as CEO and V.P. of Technology, respectively.

This signature is intentionally left blank.

Ha PE9SMS,

Hee leuk dat je die benoemd sommige engineers ken ik persoonlijk :)
Het is best ingewikkeld om achter de juiste historische informatie te komen maar het lukt mij door de juiste mensen aan te schrijven steeds beter.
Denk aan het M.I.T. Caltech en Cambridge daar zijn zeer veel dagboeken en verslagen van tot wel 2 eeuwen terug soms kost het iets maar vaak ook niet en wordt het beschikbaar gesteld voor eenmalige download.

Nu de software spice en Pspice zijn rond 1975 ontwikkeld onder Fortran ik heb deze oude software doe er niets mee maar is nostalgie.
Het eerste mij bekent is Microcap ontwikkeld door Andy Thompson, Tim O'Brien, Bill Steele.
De firma: Spectrum Software en de uitgifte datum was September 1982.
MicoSim is ontwikkeld door onder andere Wolfram Blume and Paul Tuinenga uitgifte datum 1984 ook deze versie heb ik maar ook hier doe ik niets meer mee nostalgie......

Daarna zijn er vele gekomen en gegaan ik denk dat ik hier wel 25 verschillende programma's heb Ni Multisim afkomstig van electronic workbench is er een van.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Helaas is de trend tegenwoordig om de componenten versleuteld te maken zodat ze maar in 1 simulatiepakket werken. En elke fabrikant gebruikt dan weer een ander pakket. Waardoor je nooit een TI (PSPICE) en AD/LT chip (LTSpice) samen kunt simuleren (de nieuwe, van de oude zijn er nog wel modellen).

En PSpice is voor iemand thuis niet te betalen. Waarmee heel de openheid van Spice die LTSpice voorstond verloren gaat.

Ha Hoeben,

Interessante opmerking maar je kunt het tekst file toch importeren misschien zal je een paar regels moeten aanpassen omdat de syntax van het model anders luid.
Ik schrijf zelf macromodellen door het device te meten veelal de S-parameters als het om R.F. gaat.
Onderlaatst het model van een L.D.R. ontwikkeld dat viel niet mee dag of 4 aan gewerkt .......

Ik ken LTspice niet zo goed, en het werkt net even anders als Spice dat is wel een uitzondering, maar ik denk dat ik er elk model in kan simuleren.
Zelf werk ik met EEsof dat is nu Keysight maar dat is niet voor de amateur dat ben ik gelijk met je eens !
Is er een speciaal component wat je zou willen gebruiken en zo ja in welke simulator ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Ik vind de reclame van de Ring deurbel wat vreemd overkomen.
Daar wordt beweerd: "werkt op stroom of op batterijen"...

Schijnbaar gebruikt 'ie op batterijen dus geen stroom... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 21 juni 2021 18:09:40 schreef Arco:
Schijnbaar gebruikt 'ie op batterijen dus geen stroom... ;)

Dan gaan die in ieder geval erg lang mee. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Aangezien dat ding constant aan het filmen is, zal hij niet lang werken op alleen batterijen, lijkt me. Ik heb ooit zo'n ding voor iemand geïnstalleerd, en hij is verbazend zwaar; misschien dat er een Lithium accu in zit of zo, zodat hij nog kan werken wanneer de voeding vanuit het lichtnet wegvalt (of sabotage)?

Zo zien we natuurlijk best vaak marketing verhalen die technisch incorrect zijn, maar waarvan "de gemiddelde consument" (die wordt geacht nergens verstand van te hebben) het kan begrijpen. Hoeveel consumenten zouden begrijpen wat "lichtnet" betekend?

De uitspraak "de stroom is uitgevallen" is ook incorrect, maar zo gebruikelijk dat hij taalkundig vrijwel correct wordt geacht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Nee je kiest volgens mij.

Netvoeding (via adapter) of batterijen.
Er wordt gesproken over OF.
Dus ik vermoed dat je de keuze bij aankoop hebt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pietplof

Golden Member

Om maar meteen de titel van dit topic te logenstraffen...
het is geen ontwerpfout en geen domme fout maar wel hoop gedoe door een ogenschijnlijk kleine storing.l

Al enkele dagen schakelden enkele dfs's regelmatig af en daarmee ook enkele keukenapparaten.
Op zich geen ramp maar achter dezelfde dfs zitten ook twwe vrieskasten echt afgeladen vol met verse oogstproducten.
Na vrij lang zoeken want ook de hele pompjnstallatie met besturing voor de hangplanten en tomaten ( in de kas), de beluchting van de iba en de wcd's in een kelder ( buiten) staan er op. Overigens ook mijn hele ,,lab".
Maar dat is droge ruimte daar zit de fout niet.
Isolatieweerstanden gemeten maar alle waarden ook die van de natte groepen, waren ruim binnen de normen.
Nou dan toch maar even m'n hok aan de 500 Volt testspanning...wel @#$%^/& minder dan 20kOhm.
Maar waar kan de fout dan zitten?

Op de foto's is te zien dat alles op de kop is gezet om alle verdeeldozen te kunnen bereiken. Totaal 88 contactdozen.
Uiteraard eerst het lage fruit en na elke loskoppeling meten....waarde bleef laag.
Dan onder de plank waar de meetinstrumenten op staan dus op de tast de stekers vinden en getver. wat voel nou? Iets vochtigs en meteen heb ik het gevoel dat mijn vingers heel glad worden. Dat lijkt verdacht veel op loog.

Aan de achterkant van mijn elektronicahoekje is de afdeling edelsmeden en daar staat o.a. een waterstofontwikkelaar.
Ik kreeg toen het donkerbruine vermoeden dat genoemd loog wel eens uit die ontwikkelaar zou kunnen lekken en dat bleek ook zo te zijn.
Wat een zeldzame smeerbende dat loog veroorzaakt....

Het spul was door een kiertje een plankje gezakt en daar stond een verdeelkastje met vier contactdozen en die stond in de drup. Duidelijk is de spoorvorming van de lekstroom te zien.

Zonder dfs is een brandje zo geregeld.
Nu schoonmaken en weer opbouwen.

festina lente
Arco

Special Member

Wat is een DFS?
(wiki geeft 27 betekenissen, maar geen enkele die hiermee iets te maken heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Een dfs is een differentiaalschakelaar ook wel aardlekschakelaar genoemde.

festina lente
pietplof

Golden Member

festina lente
Arco

Special Member

Ah, beter bekend onder ALS... ;)
Kan trouwens zijn dat als je veel apparaten met een netfilter hebt, je boven de 30mA komt en de ALS uitschakelt. (tot een paar mA per apparaat is niet vreemd)
Bij sommige apparaten hangt het netfilter voor de netschakelaar, dus hangt altijd aan het net.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dan zal ik maar aannemen dat een waterstofontwikkelaar (geen hits op Google) beter bekend staat als een waterstofgenerator (een apparaat wat waterstof produceert, dus niet een generator die op waterstof loopt ;) )...

Als je waterstofgenerator googlet kom je trouwens meer knalgasgeneratoren dan echte waterstofgeneratoren tegen.
:+ The Small Bang Theory ?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shiptronic

Overleden

Op 22 juni 2021 16:15:22 schreef pietplof:

Maar dat is droge ruimte daar zit de fout niet.

Aannames zijn altijd......:) , mooi dat je de dader gevonden hebt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Harry64; dat, goede collega en scherp opmerker, is inderdaad een scoopje met wat buizen én twee heuse axiaal blowers.
Het is een PM 3330.
Ooit cadeau gekregen en niet/ zelden in gebruik.
Zonde om dat soort antiek te slopen.

festina lente