Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

In België zal Bpost tussen de 5 en 15 euro extra kosten aanrekenen, o.a. om na te zien of de BTW voldaan is. DHL gaat minimum 15 € kosten aanrekenen...
Ik heb niets tegen BTW en invoerrechten, maar 15 euro kosten voor een pakje van een paar euro is er te veel aan.

maartenbakker

Golden Member

DHL was toch al de slechtste keus als je geen invoerrechten wilde betalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bavelt

Golden Member

Op 29 juni 2021 20:08:28 schreef maartenbakker:
DHL was toch al de slechtste keus als je geen invoerrechten wilde betalen.

Mag je een pakje weigeren, als er een bezorger voor de deur staat en geld van je wil?

Update: Ik heb het al gevonden. Dat mag. Dan gaat het gewoon retour afzender.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op dinsdag 29 juni 2021 21:42:49 (13%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
rob040

Golden Member

In de praktijk zullen veel bestellingen vooraf betaald zijn. Dus een pakje weigeren is dan vragen om problemen (je krijgt je geld waarschijnlijk niet terug, of er worden verzendkosten ingehouden).

Bavelt

Golden Member

Op 29 juni 2021 22:17:41 schreef rob040:
In de praktijk zullen veel bestellingen vooraf betaald zijn. Dus een pakje weigeren is dan vragen om problemen (je krijgt je geld waarschijnlijk niet terug, of er worden verzendkosten ingehouden).

Nou, stel je koopt een dingetje van € 1,42 en de bezorger wil € 7,50 inklaringskosten hebben, dan gaat-ie gewoon terug.
Het speelt volgens mij alleen bij bestellingen die reeds zijn gedaan en na 1 juli aankomen.
Ik heb begrepen dat de Alie leveranciers gewoon hun prijzen met 21% verhogen en dan is alles zo'n beetje opgelost.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

nee, nee. Ebay zit mij ook te pushen: Geef aan of je prijzen in of ex btw zijn.... Zij kunnen dan voor binnen en buiten EU de juiste prijs berekenen.

De verkopers veranderen niets. Maar bij het afrekenen wordt je gewoon 21% btw berekend.

Dus een ding op alie voor zeg 6.50 met 3.50 verzekndkosten blijft 6.50+3.50 verzendkosten volgens de verkoper. Maar als jij 10.00 probeert af te rekenen vragen ze je om 12.10 te betalen.

Bij Ebay/paypal zagen de afschriften er dan wat raar uit. Zo van: Klant heeft 12.10 betaald, hier is je 10 euro. Maar goed. Ebay verbreekt de 100% samenwerking met paypal. Tot nu toe betaalde je altijd via paypal. Als je daar met creditcard betaalde dan was paypal het die dat regelde. Vanaf "ongeveer nu" (geleidelijk ingevoerd over de loop van 2021) regelt ebay het. Als je dan met paypal wil betalen prima. Maar betaal je met creditcard dan regelt vanaf nu ebay dat met de creditcard maatschappij. En dingen als ideal kunnen dan dus ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat is best goed geregeld (zowel de BTW-afrekening als het eindelijk doorbreken van het Paypal-monopolie). Als je dan ook een nette BTW-factuur ontvangt als koper dan is het helemaal mooi.

Ik zit ondertussen nog op 3 pakjes te wachten. 1 zit in de bezorging en had er gisteren moeten zijn. 1 zit in de bezorging en moet er morgen zijn. Zou handig zijn, want die bevatten spullen die samen met een (netjes voor een paar euro door DHL in opdracht van de verzender ingeklaarde) zending van JLCPCB in het 'show my projects' topic gaan komen.

1 laatst pakketje zit in de bezorging en staat opeens op half juli. Dat zijn backlightstrips die na inklaring alsnog wel goedkoop genoeg zijn, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Dus morgen kunnen we zien hoe het op AliExpress, Banggood en consorten verloopt... met wel of geen extra kosten buiten de BTW natuurlijk.

Als attachment het Vóór 1-7 checkout scherm.

Ik heb het allemaal niet zo heel erg gevolgd, al heb ik de laatste tijd expres niets besteld uit China. Beetje jammer als het net na de eerste binnenkomt...

Toch wel jammer, sommige componenten waren als consument toch wel lastig te verkrijgen buitenom China. LCSC is er zo een, veel aanbod en ook voor consumenten beschikbaar. Zeker de service i.c.m. easyeda en jlc maakt het voor de hobbyist wel makkelijk om printjes te bestellen.

Ik heb om een printje te repareren nog een TP5400 nodig. Bij lcsc kost dat ding 25ct. Heb hem in europa nog niet kunnen vinden. Heb ook nog niet heel erg goed gezocht hoor.

Zoals de meeste, met btw heb ik absoluut geen problemen, maar 15 euro is wel wat gortig voor een componentje van 25ct.

PE2BAS

ik vraag me af of straks de prijzen van Ali vergelijkbaar worden met die van de Nederlandse leveranciers. Dat zou ik wel een goede ontwikkeling vinden, behalve dan dat het meer gaat kosten. En dat vindt mijn portemonnee niet leuk.

blackdog

Golden Member

Hi,

Bij Banggood zijn ze helemaal gek geworden met hun prijzen...

https://www.bramcam.nl/Diversen/Banggood-Gek-01.png

En dit is niet het enige onderdeel dat zo geprijst is.
Zouden ze zichzelf omzeep willen helpen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 30 juni 2021 20:36:45 schreef flash2b:
Dus morgen kunnen we zien hoe het op AliExpress, Banggood en consorten verloopt... met wel of geen extra kosten buiten de BTW natuurlijk.

Als attachment het Vóór 1-7 checkout scherm.
[bijlage]

Tijdsverschil met Peking is 6 uur, toen je dit postte om 20:36 uur. Als je bestelling een tijdstempel heeft kan je misschien zien of de Ali systemen al waren aangepast naar de nieuwe situatie.
Ik heb wél op de rode KOOP icon gedrukt na middernacht.

Met VAT. Blijkbaar geen vertaling voor NL/BE beschikbaar naar BTW...

Op 30 juni 2021 23:51:34 schreef blackdog:
En dit is niet het enige onderdeel dat zo geprijst is.
Zouden ze zichzelf omzeep willen helpen?

Ook bij Ebay zijn de prijzen vergelijkbaar en verzending vanuit Frankrijk binnen de 3 a 6 dagen.
Daar gebruiken ze nu de tactiek van een spotgoedkoop 2de artikel erbij te plaatsen en prijzen te afficheren van bv 2 tot 26euro waarbij het gezochte artikel de hoofdprijs heeft.

Het is voor die sites ook nog een beetje zoeken maar we zullen ermee moeten leven vermoed ik en ze verschillen niet zoveel meer met Farnell, Mouser..enz

LDmicro user.
flash2b

Special Member

Op 1 juli 2021 00:28:26 schreef RAAF12:
[...]

Tijdsverschil met Peking is 6 uur, toen je dit postte om 20:36 uur. Als je bestelling een tijdstempel heeft kan je misschien zien of de Ali systemen al waren aangepast naar de nieuwe situatie.
Ik heb wél op de rode KOOP icon gedrukt na middernacht.
[bijlage]
Met VAT. Blijkbaar geen vertaling voor NL/BE beschikbaar naar BTW...

Dus de BTW (VAT) is pas zichtbaar als je de koop door zet. Niet helemaal netjes maar begrijpelijk dat ze dat op dit moment zo doen.

Hoe zou nou de post kunnen zien dat er BTW is afgedragen, zeker voor pakketjes zonder tracking?

@RAAF12
Je hebt zeker niet betaald daarna en laat de order verlopen? Zo niet het is een zeer leuke kit!

Op 1 juli 2021 08:45:02 schreef MGP:
[...]
Ook bij Ebay zijn de prijzen vergelijkbaar en verzending vanuit Frankrijk binnen de 3 a 6 dagen.
Daar gebruiken ze nu de tactiek van een spotgoedkoop 2de artikel erbij te plaatsen en prijzen te afficheren van bv 2 tot 26euro waarbij het gezochte artikel de hoofdprijs heeft.

praktijk die allang gebruikt word en echt hatelijk is. ik heb al geleerd van dat types direct voorbij te scrollen, want.... het is absoluut niet de goedkoopste anders doen ze dit niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 juli 2021 08:53:42 schreef flash2b:
Dus de BTW (VAT) is pas zichtbaar als je de koop door zet. Niet helemaal netjes maar begrijpelijk dat ze dat op dit moment zo doen.

Nee, Wij in EU zijn "raar" dat we al sinds jaar en dag wetgeving hebben die winkeliers verplicht om de inclusief-belasting prijs te tonen.

Ik heb net een proef-bestelling gedaan en moest BTW betalen. Daarna bij customer service gevraagd: "Where do I find my VAT invoice?" en de automatische "we zoeken in de veel stelde vragen naar een antwoord" vind dan als tweede hit een artikel met als titel: "Where can I get invoice for my order with VAT? ".

In je overzicht met orders staat er nu een "download invoice" knop bij! Daar komt een nette factuur uit! (Karig, lelijk, maar het voldoet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Let op ! Er zit bij Ali nog een fout in, bij verzending uit de EU, Polen in mijn voorbeeld, berekenen ze ook BTW !

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Wordt er niet duidelijker op. Op normale consumenten sites moeten de prijzen incl. BTW worden getoond.

@Roland
Het lijkt op een gevalletje dat ik ook een keer heb gehad, en dat het helemaal niet uit Polen komt maar via Polen en gewoon uit China ! Staat er in de Ad dat ze shippen vanuit een een EU Warehouse ?

benleentje

Golden Member

Dus de BTW (VAT) is pas zichtbaar als je de koop door zet. Niet helemaal netjes maar begrijpelijk dat ze dat op dit moment zo doen.

Is vrij normaal veel Nederlandse groothandels en websites doen het ook zo. En Ebay vanuit Amerika bestellen doet het ook zo.

Ik vind het zo juist wel netjes opgelost.

Wordt er niet duidelijker op. Op normale consumenten sites moeten de prijzen incl. BTW worden getoond.

Hoe kom je daarbij? Het enige wat ze moeten is dat het duidelijk is dat prijzen met of zonder BTW zijn. Ze mogen dus ook alle prijzen zonder BTW tonen en pas bij afrekenen dat erbij doen. Sterker nog dat laatste is vrij gebruikelijk bij groothandels.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 1 juli 2021 10:54:24 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
flash2b

Special Member

Zie: https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worde…

Het wordt niet duidelijk gemaakt dat er geen BTW op de artikelen zit maar als dat wel zo is, graag een link van Ali waart het wel wordt genoemd.

Staat er in de Ad dat ze shippen vanuit een een EU Warehouse

Prijzen en verzendkosten veranderen als je een ander land kiest.

Het lijkt op een gevalletje dat ik ook een keer heb gehad, en dat het helemaal niet uit Polen komt maar via Polen en gewoon uit China !

Daar lijkt het wel op idd, als je verzenden uit China kiest is de artikel prijs lager, dus ik ga er vanuit dat bij verzending uit de EU de BTW al betaald is...

https://www.aliexpress.com/item/32849298779.html

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 1 juli 2021 11:12:01 (43%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 juli 2021 10:48:34 schreef benleentje:

[...]Hoe kom je daarbij? Het enige wat ze moeten is dat het duidelijk is dat prijzen met of zonder BTW zijn. Ze mogen dus ook alle prijzen zonder BTW tonen en pas bij afrekenen dat erbij doen. Sterker nog dat laatste is vrij gebruikelijk bij groothandels.

Een groothandel is geen normale consumentensite.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Nee die niet maar Ali en consorten zijn dat wel. En er zijn ook vrij veel soort van groothandels waar je als consument kan kopen.

Ik denk niet dat winkels de verplichting hebben de prijzen inclusief btw te tonen, maar dat het er wel in de kleine letters erbij moet staan. Mensen tot een verleiden mag zolang het geen misleiding is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nederland heeft de buitenlandse onderneming Aliexpress zo ver dat ze de nederlandse BTW aanrekenen en afstaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze volledig aan de nederlandse wet onderhevig zijn. Dus ik zie er geen probleem in dat ze op de site zonder BTW staan. Misschien even wennen voor Nederlandse consumenten dat prijzen zonder BTW vermeld zijn, maar dat went snel genoeg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 1 juli 2021 11:06:27 schreef flash2b:
Zie: https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worde…

Het wordt niet duidelijk gemaakt dat er geen BTW op de artikelen zit maar als dat wel zo is, graag een link van Ali waart het wel wordt genoemd.

Dat is wel zo maar natuurlijk wel Nederlands recht, dus voor NL webshops waar Ali niet onder valt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.