HTVision Development - motorbesturing

Ik heb hier een printplaat liggen van HTVision uit 2008 (?) Dit betreft een motorsturing van een Actieframe. (of raam)

De melding is dat deze defect is. Voordat ik ga meten en meer wil eerst graag weten of iemand HTVision Development nog kent en of dit bedrijf misschien is overgenomen.

Hieronder wat grote foto's.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

De sporen die met tin belegd zijn, zien er niet echt fris uit. Was dat al zo, of is dat een reparatie?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 juni 2021 10:43:52 schreef Lambiek:
De sporen die met tin belegd zijn, zien er niet echt fris uit. Was dat al zo, of is dat een reparatie?

In deze staat kreeg ik deze binnen. Ik heb nog helemaal niets gedaan. Er is wel veel aan gesleuteld in 2009 volgens de sticker. Maar goed, deze het altijd gedaan.

Ik vermoed dat er een kortsluiting is geweest. De 12V stroomdraden zijn over de grond geschuurd en zitten nu aan elkaar vast.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Zijn je relais nog goed? Optocouplers al gecontroleerd?

Sorry dubbel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 juni 2021 11:09:36 schreef Lambiek:
Zijn je relais nog goed? Optocouplers al gecontroleerd?

Sorry dubbel.

Zoals gezegd heb ik er nog niets mee gedaan. Het mooiste zou zijn als iemand hier nog een schema van had. Maar tegelijkertijd denk ik dat dit zoeken naar een speld in de hooiberg is.

Het liefst zou ik iets geheel nieuws willen maken met moderne materialen. Maar dan ga ik mij op een gebied begeven waar ik niet zoveel verstand van heb.

Aan de andere kant moet het best wel simpel zijn lijkt mij.

Er zit een 12V motor op die zowel links als rechtsom moet draaien. Op een groot tandwiel zitten twee eindschakelaars die ervoor moeten zorgen dat de motor stopt als het uitklapbare deel van dit actieframe in positie is.

Maar nogmaals dit is een beetje een grijs gebied voor mij ook omdat ik niet weet welke moderne materialen er zoal te koop zijn voor een dergelijke motorbesturing.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Je kunt het weer met relais doen, of met een H-brug. In beide gevallen kun je ook nog ramp-up en ramp-down doen als je start en stopt.

Het is net wat je wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De print ziet er best redelijk uit en niet al te gedateerd, dus waarom een nieuwe maken?
Enige lastige is als de microcontroller kapot is, dan zul je zelf een nieuw programma moeten maken.

Schema moet vrij simpel op te tekenen zijn, er zit relatief weinig op 't board.
(op de processor na kun je alles nog wel kopen, zelfs de 433MHz receiver...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou de printplaat kunnen natekenen. Dit zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

Dat 433MHz gebeuren maak ik al zelf met KEELOQ dus dit gedeelte is helemaal geen probleem.

Ik zou dan wel graag de relais niet op het bord hebben want dat "soldeer gepruts" aan de onderkant wil ik niet.

Zijn daar losse relais-modules voor?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Die zijn er wel. (heel veel zelfs)
Ikzelf vind alles op 1 print een stuk netter als het geklungel met een berg losse printjes. Kans op storingen is ook kleiner.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik zou ze ook op de print zetten. Staat inderdaad veel netter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dan zit ik wel met dat "soldeer-gepruts". :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als de stroom hoog is, is dat 'gepruts' waarschijnlijk opzettelijk gedaan.
(ik heb dat bij printen waar 20A of meer liep ook wel gedaan. Zonder powerplanes worden de sporen anders onpraktisch breed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is de motor.
12V 10,75A

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Spoortjes bij relais zijn zo te zien 2.5mm breed.
Zonder de extra soldeer kunnen ze max 5.5A hebben continu.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, ben maar eens begonnen met het natekenen van deze PCB.

Er zitten een paar onderdelen op die niet meer verkrijgbar zijn en waar dus vervangers voor moeten komen.

De eerst is de optocoupler SDT600.
In de 12V lijn zit een weerstand van 1.5K

Hier heb ik voor op het oog de 4N35, 4N36 of de 4N37 van VISHAY.

Is dit een goede vervanger of zit ik verkeerd ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Dat zal wel werken, ja...
De basis zit zo te zien niet aangesloten. Dan kun je ook een PC817 gebruiken...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 26 juni 2021 21:24:57 (62%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pootje 4 Emitter is bij deze niet aangesloten.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

De tekst klopt tataal niet met het plaatje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De pin nummering ook niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de printplaat helemaal nagetekend zoals deze nu is. Ook alle onderdelen en waardes heb ik overgenomen. Later kommen de aanpassingen hierin wel.

Wat mij opvalt aan de printplaat is dat er veel gesoldeerd is aan de drie (SMD) BC847 transistors. Er is er ook eentje gebroken bij Relais 2 (RL2).

Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe dit kan. De BC847 moet dit relais makkelijk kunnen schakelen denk ik zo. Het relais trekt bij 12V 0.65W = 54mA.

Ik kan deze natuurlijk vervangen door een MOSFET IRLML6346 of IRLML6244.

Ik heb het schema van dit gedeelte bijgevoegd.

I love it when a plan comes together !

Ik zie het niet of begrijp het niet.

Ik heb de hele printplaat nagetekend en ben nu bezig met de handmatige routing van de relais.

De motor is een 12V DC motor die beide kanten omdraaien door middel van ompolen.
De drie relais zijn Finder 40.61 relais.
De LEM LTSR 15-NP is een Current Transducer.
Alle drie de relais worden aangestuurd via een microcontroller.

Zelf heb ik het idee dat RL1 altijd wordt aangestuurd via de microcontroller en uit gaat als de stroom door de LTSR 15-NP te hoog wordt. Ook door de microcontroller.

Dan zie ik nog niet hoe het ompolen in zijn werk gaat tussen RL2 en RL3. Wie kan mij enige uitleg geven?

I love it when a plan comes together !

.
(verkeerde button gebruikt)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op woensdag 7 juli 2021 18:23:39 (94%)

I love it when a plan comes together !

Inmiddels heb ik ook de oude printplaat onder 12V spanning gezet om te kijken wat er gebeurd.

Daarvoor heb ik de drie transistors die de relais aansturen vervangen door SMD mosfets. De BC847 waren kapot en in stukjes. Waarom weet ik niet. Zie boven.,,

Bij het onder spanning zetten van de oude printplaat klapperen de drie relais heel snel non-stop en na een seconde of drie klapt de zekering in de 12V lijn eruit. (20mm 3A)

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn ?

I love it when a plan comes together !

Op 26 juni 2021 11:57:44 schreef Arco:
... Schema moet vrij simpel op te tekenen zijn, er zit relatief weinig op 't board...

Inderdaad vrij simpel :-) Met een dun draadje door de via's kom je een heel eind. Nu maar hopen dat ik geen fout heb gemaakt.

I love it when a plan comes together !