Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

mvdk

Golden Member

In Zeeland geeft spanning op de schakeldraad hoogtarief

Oh, OK. Hier in voormalig Delfland gebied, later Eneco, nu Stedin, is/was spanning op tariefdraad is nachttarief. Mijn collega's waren altijd dankbaar voor die enkele tientallen klanten die dagelijks checkten of tarief geschakeld heeft.
Hier in Delft hadden we vroeger, tot rond de eeuwwisseling, een tamelijk gecompliceerd systeem van tariefschakeling. Er waren een stuk of 20 opschakelpunten, en een ongeveer dubbel aantal controlepunten. Op die controlepunten zat een relais wat de spanning van twee verschillende opschakelpunten kreeg. Zodra een storing optrad werd dat doorgemeld naar het bedrijfsvoeringcentrum, waar het de absoluut laagste prioriteit had.

Uit de aard van het systeem volgt, dat de tariefdraad spanning bijna overal niet de spanning van de trafo ter plaatse was.

Op 12 juli 2021 11:07:53 schreef Dominic:
Vanaf afgelopen week schakelt de meter hier thuis ook niet meer om. Ook de TF ontvanger die we als monitoring op de zaak hebben hangen (6km verderop) doet het niet meer.
(...)

Ah, mag ik vragen, welk netbeheer gebied is dat?
Hier in Delft, Stedin: TF werkt nog steeds.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 12 juli 2021 11:14:22 (18%)

@mvdk
Ik heb geen kennissen op dezelfde trafo die nog een Ferrarismeter hebben. En het zou wel verrekte toevallig zijn als net nadat de toonzenders er uit zouden gaan een sluiting tussen de schakeldraad en een fase ontstaat. Bovendien vind ik het niet mijn taak om de straatkabels te bewaken.

@KlaasZ
Daar kan ik me iets bij voorstellen. In de tijd dat "nut" in nutsbedrijf nog stond voor nut van de burger en niet voor nut van de aandeelhouders was men gauwer geneigd de klant het voordeel te geven in geval van twijfel of malheur. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat men in de gebieden waar spanning op de schakeldraad hoog tarief was, men dan ook andere meters gebruikte. Bij mij is laag tarief het bovenste telwerk en hoog tarief het onderste. (Schlumberger G16Xd)

Hoe zat het dan overigens voor de schakeldraad voor de boiler? Hier heeft die dezelfde polariteit als die voor de meter. Ik weet dat laatste zeker omdat tig jaar geleden een monteur bij het verwijderen van het boilerrelais de meter per abuis op de verkeerde schakeldraad zette, waardoor de meter te laat op nachttarief ging.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

@Roetzen: nee, ik vraag juist naar ervaringen van mensen die in een andere wijk zitten. Wel dezelfde stad. En oh ja, ze moeten dan ook nog toevallig een draaischijfmeter hebben...

Edit: of een digitale met dubbeltarief op de ouderwetse manier.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 12 juli 2021 11:38:32 (16%)

Op 12 juli 2021 11:25:43 schreef Roetzen:
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat men in de gebieden waar spanning op de schakeldraad hoog tarief was, men dan ook andere meters gebruikte. Bij mij is laag tarief het bovenste telwerk en hoog tarief het onderste. (Schlumberger G16Xd)

Toch waren er meters die andersom werkten. Fabrikanten maakten beide varianten. Bij de bestelling van een nieuwe partij meters gaven we dat aan, hoewel de meeste leveranciers al wisten welke variant wij hadden.
In Zeeland was het ook: spanning op de tariefdraad geeft bovenste telwerk en dat is het hoogtarief. Heel logisch eigenlijk.

Op 12 juli 2021 11:35:49 schreef mvdk:
@Roetzen: nee, ik vraag juist naar ervaringen van mensen die in een andere wijk zitten. Wel dezelfde stad. En oh ja, ze moeten dan ook nog toevallig een draaischijfmeter hebben...

Edit: of een digitale met dubbeltarief op de ouderwetse manier.

Tja helaas, ik ken ook in andere wijken van het dorp niemand die voldoet...

@KlaasZ

In Zeeland was het ook: spanning op de tariefdraad geeft bovenste telwerk en dat is het hoogtarief. Heel logisch eigenlijk.

Hoog tarief bovenaan is in mijn perceptie ook logischer ja...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Mensen gaan eerder piepen als het hoogtarief aan blijft staan.
En zoals ik al eerder aangaf, dan word er eerder actie ondernomen, en voorkomt dat volledige uitval op een later moment.
Het is maar wat je lekkerder vind.

rob040

Golden Member

Op 12 juli 2021 11:44:19 schreef KlaasZ:
In Zeeland was het ook: spanning op de tariefdraad geeft bovenste telwerk en dat is het hoogtarief. Heel logisch eigenlijk.

Zo is het hier in het PNEM (Brabant) gebied ook.
Maar in de randstad doen ze wel vaker rare dingen. ;-)

maartenbakker

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 12 juli 2021 19:38:19 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2021 19:20:06 schreef vergeten:
Regio Gouda, vanochtend om 07:00 schakelde hij van de nacht (weekend) naar de dag teller.
Werkt dus nog steeds!

Vandaag (13-07) bleef de meter overdag op het "nachtarief" staan, hier het bovenste telwerk, de stopzetting van de TF signalen lijkt hier dus nu te zijn gebeurd. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 16 juli 2021 10:25:26 (46%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

de stopzetting van de TF signalen lijkt dus nu te zijn gebeurd.

Zou kunnen. De enige manier om er achter te komen is een ontvangertje aansluiten.

vergeten

Golden Member

Die is er al, ik ga straks rond 23:00u even op de loer liggen dan kan ik het zien op de TF ontvanger in de meterkast.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

de TF van openbare verlichting komt hier nog wel voorbij iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Nou geen signaal meer, er knippert nog wel een groene led met de frequentie van 1 sec. Dat was er altijd al, bij aansturing begon die vaker te knipperen nu dus niet meer.

EDIT: 16-07-2021
Ik heb na de schakeltijd gekeken en dus niet echt het knipperen gezien.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 16 juli 2021 10:24:53 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 juli 2021 23:22:42 schreef vergeten:
Nou geen signaal meer, er knippert nog wel een groene led met de frequentie van 1 sec. Dat was er altijd al, bij aansturing begon die vaker te knipperen nu dus niet meer.

Zou dat het signaal zijn waarop schakelklokkken zich automatisch instellen op de juiste tijd?

Dat langzaam knipperende ledje geeft aan dat de ontvanger voeding heeft en paraat staat. Gaat sneller knipperen als er een zending loopt. Meer is het niet.

ik ken een TF ontvanger met klokschijf er nog in, heldere kap. die werd steevast op een x tijdstip op tijd gezet. ging met het nodige gezoem. was een ontvanger uit 1970 ongeveer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Fotootje, test? Of: wat was het type?

Op 14 juli 2021 17:31:18 schreef testman:
ik ken een TF ontvanger met klokschijf er nog in, heldere kap. die werd steevast op een x tijdstip op tijd gezet. ging met het nodige gezoem. was een ontvanger uit 1970 ongeveer.

En de modernere modellen zoals de Legrand Polarrex met netsynchronisatie en automatische zomer/wintertijd.

vergeten

Golden Member

Aanvulling op mij eerdere posts.

In tegenstelling tot de naam van dit topic "Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht" moet ik even melden dat die signalen bij mij er nog steeds zijn om 23:00u.
Alleen 's-ochtends heb ik nog niet bekeken.
Het zou kunnen zijn dat ze dan ook het "nachtstand" signaal versturen.

De ontvanger ontvangt dus nog steeds om 23:00u signalen en wel die die hem in de nachtstand zetten. (ondanks dat hij al in die stand staat.)
Het lijkt erop dat ze meer vertrouwen hebben in het nachttelwerk, die heeft minder tel-uren gemaakt. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

De naam van dit topic had moeten zijn, dat netbeheerders per 1 juli 2021 geen nachttariefsignaal meer geven. Hoe ze dat doen, met TF, met signaalkabels, misschien per postduif, doet niet terzake.
Er worden veel meer dingen per TF aangestuurd. Ooit heb ik daar een opsomming van gegeven wat me op een gegeven moment op een wat kribbige reactie kwam te staan. Je kan niet zomaar stoppen. Je moet al die verstopte ontvangertjes opsporen. Ook die, die met een combinatie van commando's werken.

Op 16 juli 2021 11:19:44 schreef mvdk:
Je moet al die verstopte ontvangertjes opsporen. Ook die, die met een combinatie van commando's werken.

Verstopte ontvangers hoef je niet op te sporen, daar heeft het netwerkbedrijf geen boodschap aan. De officiële ontvangers staan allemaal in de administratie (als het goed is).

Op 16 juli 2021 11:19:44 schreef mvdk:
De naam van dit topic had moeten zijn, dat netbeheerders per 1 juli 2021 geen nachttariefsignaal meer geven. Hoe ze dat doen, met TF, met signaalkabels, misschien per postduif, doet niet terzake.

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ja, dit stond er in het bericht wat ik kreeg van Essent:

Je hebt stroom met dubbeltarief en nog een traditionele, niet-slimme (digitale) meter*. Per 1 juli stoppen de Nederlandse netbeheerders met het uitzenden van het toonfrequent-signaal over het stroomnet. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw meter schakelt tussen normaal- en daltarief (dag- en nachttarief).

Ik weet inderdaad niet of de toonzender die indirect zorgde voor het omschakelen van de meter hier echt uitgeschakeld is. Eevenzogoed heeft iemand in het trafohuisje hier om de hoek de schakeldraad losgeknipt. Of aan een constante spanning gelegd.

Er worden veel meer dingen per TF aangestuurd. Ooit heb ik daar een opsomming van gegeven wat me op een gegeven moment op een wat kribbige reactie kwam te staan. Je kan niet zomaar stoppen. Je moet al die verstopte ontvangertjes opsporen. Ook die, die met een combinatie van commando's werken.

Dat zal allemaal best maar ze stoppen natuurlijk ook niet "zo maar". Het is al lang bekend dat de netbeheerders van die toonzenders af willen en dat ze op een gegeven moment uitgeschakeld zouden worden. En het opsporen van de systemen die er van afhankelijk zijn is natuurlijk in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de beheerders van die systemen.

Wie "zo maar" iets geïnstalleerd heeft wat van de toonsignalen afhankelijk is heeft dat natuurlijk op eigen risico gedaan. Die toonsignalen waren nooit een gegarandeerde dienst.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
vergeten

Golden Member

Op 16 juli 2021 13:06:05 schreef Roetzen:

Wie "zo maar" iets geïnstalleerd heeft wat van de toonsignalen afhankelijk is heeft dat natuurlijk op eigen risico gedaan. Die toonsignalen waren nooit een gegarandeerde dienst.

Ik dus zo'n 12 jaar geleden, zie eventueel dit topic. :)

In mijn regio "Gouda" heb ik een werkende nachttariefontvanger in gebruik om de vaatwasser automatisch te starten.
Dat gebeurt nu bij aanvang van het nachttarief (23:00) en die toon-ontvanger werkt op 300Hz.

Gisteren had ik overdag een vaat gedraaid en was hem vergeten (spanningsloos) uit te zetten.
Daaraan heb ik gisteren gemerkt dat iedere avond tot noch toe de TF "nachttariefcode" wordt gestuurd.
Om 23:00 begon hij weer! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

ik heb ook nu een halfjaar een slimme meter, maar de monteur heeft wel de tf ontvanger meegenomen..zouden ze die nog hergebruiken?.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik verwacht dat ze weggenomen TF-ontvangers niet meer plaatsen. Als ze bezig zijn om de tariefsturing via TF af te bouwen dan is er geen reden om nog ergens een ontvanger te plaatsen.